تبیان، دستیار زندگی
هنگامى كه آن بانو به زیر عرش پروردگار مى‎رسد، از آن ناقه پایین مى‎آید و مى‎گوید: اى پروردگار! ببین من و آن افرادى كه در حق من ظلم نمودند و فرزندان مرا شهید كرده‎اند قضاوت كن ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تظلم‎خواهی حضرت زهرا(علیهاالسلام) در قیامت

خانم فاطمه زهرا(س)

یکی از مواردی که در روایات ذکر شده چگونگی ورود حضرت فاطمه (علیهاالسلام) به محشر و درخواست حکم و عدالت خداوند در باب ظلم‎هایی است که به ایشان و فرزندانش شده است.

شیخ صدوق در كتاب امالى از رسول خدا (صلى الله علیه و آله) روایت نموده است :

هنگامى كه روز قیامت فرا مى‎رسد دخترم فاطمه در حالى مى‎آید كه بر یكى از ناقه‎هاى بهشتى سوار است و از دو پهلوى آن ناقه حریرهاى بهشتى آویزان، مهار آن از مروارید تازه، پاهایش از زمرد سبز، دُم آن از مشگ ناب، دیدگانش از درّ و یاقوت سرخ خواهد بود.

قبه‎اى از نور بر پشت آن ناقه نصب شده كه اندرون آن از بیرون آشكار، درون آن حاوى عفو پروردگار و بیرون آن رحمت خداوند رحیم است .

فاطمه تاجى از نور بر سر دارد كه داراى هفتاد پایه باشد، هر پایه‎اى از آن به وسیله مرواریدى مرصع و نظیر ستاره‎اى درخشان خواهد بود.

ایشان عموما در حالى كه ملائكه رحمت پروردگار آنان را احاطه كرده باشند مى‎آیند. سپس فاطمه جلو مى‎رود تا ایشان را داخل بهشت نماید.

در طرف راست و چپ فاطمه هر كدام هفت هزار ملك خواهد بود.

جبرئیل كه در آن هنگام مهار ناقه فاطمه را گرفته است با صداى بلند خواهد گرفت: چشمان خود را ببندید تا فاطمه دختر حضرت محمد عبور نماید.

در آن روز هیچ پیغمبر و رسول و صدیق و شهیدى نیست مگر اینكه دیدگان چشمان خود را مى‎بندد تا این كه زهرا از صحراى محشر عبور نماید.

هنگامى كه آن بانو به زیر عرش پروردگار مى‎رسد، از آن ناقه پایین مى‎آید و مى‎گوید: اى پروردگار! ببین من و آن افرادى كه در حق من ظلم نمودند و فرزندان مرا شهید كرده‎اند قضاوت كن .

آنگاه از طرف خداوند رئوف ندا مى‎رسد: اى حبیبه و فرزند رسول من، از من بخواه تا عطا نمایم، شفاعت كن تا من بپذیرم، به عزت و جلال خودم كه امروز ظلم و ستم هیچ ستمگرى از نظر من محو نخواهد شد.

در همین زمان است كه مى‎گوید: بار خدایا! فرزندان، شیعیان، دوستان، و دوستان دوستان فرزندان مرا به من ببخش !

آنگاه از طرف پروردگار جهان منادى ندا مى‎كند: فرزندان، شیعیان، دوستان، و دوست دوستان ذریه فاطمه كجایند؟ ایشان عموما در حالى كه ملائكه رحمت پروردگار آنان را احاطه كرده باشند مى‎آیند. سپس فاطمه جلو مى‎رود تا ایشان را داخل بهشت نماید.(1)

در عیون اخبار الرضا (علیه‎السلام) از رسول خدا (صلى الله علیه و آله) روایت شده است :

دخترم فاطمه در حالى وارد صحراى محشر مى‎شود كه لباس‎هایى غرق به خون همراه خود دارد. وى پایه عرش را مى‎گیرد و مى‎گوید:

اى خداى عادل و عالم ! بین و من آن افرادى كه فرزندان مرا كشتند، حكم كن !

به حق خداى كعبه كه آن روز پروردگار عادل براى دخترم (به حق) قضاوت خواهد كرد.(2)

پی‎نوشت‎ها:

1- امالى شیخ صدوق، ص 25، ش 4.

2- عیون الاخبار، ج 2، ص 8، ش 21.

گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.