تبیان، دستیار زندگی
ای مالک بخشى از وقت خود را خاص كسانى كن كه به تو نیاز دارند. خود را براى كار آنان فارغ دار و در مجلسى عمومى بنشین كه آن تواضعى است تو را برابر خدایى كه تو را آفریده.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برآوردن نیاز مردم بدون تاخیر

حضرت علی علیه السلام

عهدنامه امام علی(علیه‎السلام) به مالک اشتر(4)

ای مالک نیكى به بازرگانان و صنعتگران را بر خود بپذیر، و سفارش كردن به نیكویى درباره آنان را به عهده گیر، چه كسى كه بر جاى بود و چه آن كه با مال خود از این سو بدان سو رود، و با دسترنج خود كسب كند. كه آنان مایه‏هاى منفعتند و پدید آورندگان وسیلتهاى آسایش و راحت. و آورنده آن از جاهاى دوردست و دشوار، در بیابان و دریا و دشت و كوهسار. جایى كه مردمان در آنجا گرد نیایند و در رفتن بدان‏جا دلیرى ننمایند.

این بازرگانان مردمى آرامند و نمى‏ستیزند، و آشتى جویند و فتنه‏اى نمى‏انگیزند. به كار آنان بنگر، چه در آنجا باشند كه خود به سر مى‏برى و یا در شهرهاى دیگر. و با این همه بدان كه میان بازرگانان بسیار كسانند كه معاملتى بد دارند، بخیلند و در پى احتكارند. سود خود را مى‏كوشند و كالا را به هر بها كه خواهند مى‏فروشند، و این سودجویى و گرانفروشى زیانى است براى همگان، و عیب است بر والیان. پس بایدت از احتكار منع نمود كه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) از آن منع فرمود. و باید خرید و فروش آسان صورت پذیرد و با میزان عدل انجام گیرد. با نرخهاى ـ رایج بازار ـ نه به زیان فروشنده و نه خریدار. و آن كه پس از منع تو دست به احتكار زند او را كیفر ده و عبرت دیگران گردان، و در كیفر او اسراف مكن.

سپس خدا را! خدا را! در طبقه فرودین از مردم، آنان كه راه چاره ندانند و از درویشان و نیازمندان و بینوایان و از بیمارى بر جاى ماندگانند، كه در این طبقه مستمندى است خواهنده، و مستحق عطایى است به روى خود نیاورنده. و براى خدا حقى از خود را كه به آنان اختصاص داده، و نگهبانى آن را به عهده‏ات نهاده پاس دار، و بخشى از بیت المالت و بخشى از غله‏هاى زمین‎هاى خالصه را در هر شهر به آنان واگذار، كه دوردست‏ترین آنان را همان باید كه براى نزدیكان است، و آنچه بر عهده تو نهاده‏اند، رعایت حق ایشان است. پس مبادا فرو رفتن در نعمت، از پرداختن به آنان بازت دارد كه ضایع گذاردنت كارى خرد را، به خاطر استوار كردن كارى بزرگ و مهم، عذرى برایت نیارد.

ای مالک بخشى از وقت خود را خاص كسانى كن كه به تو نیاز دارند. خود را براى كار آنان فارغ دار و در مجلسى عمومى بنشین كه آن تواضعى است تو را برابر خدایى كه تو را آفریده. و سپاهیان و یارانت را كه نگهبانانند یا تو را پاسبانان، از آنان بازدار، تا سخنگوى آن مردم با تو گفتگو كند بى‏درماندگى در گفتار.

پس، از رسیدگى به كارشان دریغ مدار و روى ترش بدانان میار، و به كارهاى كسى كه به تو دسترسى ندارد بنگر. آنان كه در دیده‏ها خوارند و مردم خردشان مى‏شمارند، و كسى را كه بدو اعتماد دارى براى تفقد حال آن جماعت بگذار كه از خداترسان باشد و از فروتنان، تا درخواست‎هاى آنان را به تو رساند.

و با آنان چنان رفتار كن كه چون خدا را دیدى جاى عذرت بماند، كه این گروه از میان مردمان به انصاف نیازمندترند از دیگران، و در گزارد حق همگان تو را چنان باید كه عذرت در پیشگاه خدا پذیرفته آید. یتیمان را عهده‏دار باش و كهنسالانى را كه چاره‏اى ندارند و دست سؤال پیش نمى‏آرند، و این كار بر والیان گرانبار است و گزاردن حق همه‏ جا دشوار، و بود كه خدا آن را سبك گرداند بر مردمى كه عافیت جویند و خود را به شكیبایى وامى‏دارند، و به وعده راست خدا درباره خویش اطمینان دارند.

و بخشى از وقت خود را خاص كسانى كن كه به تو نیاز دارند. خود را براى كار آنان فارغ دار و در مجلسى عمومى بنشین كه آن تواضعى است تو را برابر خدایى كه تو را آفریده. و سپاهیان و یارانت را كه نگهبانانند یا تو را پاسبانان، از آنان بازدار، تا سخنگوى آن مردم با تو گفتگو كند بى‏درماندگى در گفتار، كه من از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) بارها شنیدم كه مى‏فرمود: «هرگز امتى ‏را پاك‏[از گناه‏] نخوانند كه در آن امت ‏[بى‏آنكه بترسند] و در گفتار درمانند،[حق ناتوان را از توانا نستانند.»] و درشتى كردن و درست سخن نگفتن آنان را بر خود هموار كن و تنگخویى بر آنان و خود بزرگ‏بینى را از خود بران، تا خدا بدین كار درهاى رحمت خود را بر روى تو بگشاید و تو را پاداش فرمانبرى عطا فرماید و آنچه مى‏بخشى چنان بخش كه بر تو گوارا افتد و آنچه بازمى‏دارى با مهربانى و پوزش خواهى همراه بود. نیز بر عهده تو كارهاست كه خود باید آن را انجام دهى، از آن جمله پاسخ گفتن عاملان توست، آنجا كه كاتبانت درمانند، و رساندن آن را در نامه نتوانند.

نیاز مردم را برآوردن در همان روز كه به تو عرضه دارند و یارانت در انجام تقاضاى آنان گرانى كنند و عذرى آرند. و كار هر روز را در همان روز بران، كه هر روز را كارى است مخصوص بدان، و براى آنچه میان تو و خداست نیكوترین اوقات و بهترین ساعات را بگذار، هر چند همه كارها در همه وقت براى خداست، اگر نیت درست باشد و رعیت را از آن آسایش بود.

برآوردن نیاز مردم در همان روز

دیگر نیاز مردم را برآوردن در همان روز كه به تو عرضه دارند و یارانت در انجام تقاضاى آنان گرانى كنند و عذرى آرند. و كار هر روز را در همان روز بران، كه هر روز را كارى است مخصوص بدان، و براى آنچه میان تو و خداست نیكوترین اوقات و بهترین ساعات را بگذار، هر چند همه كارها در همه وقت براى خداست، اگر نیت درست باشد و رعیت را از آن آسایش بود.

و باید گزارد واجباتى كه خاص خداست‏[و در پى اداى آنى‏] از آن جمله بود، كه دینت را براى آن خالص مى‏گردانى. پس در بخشى از شب و روز تن خود را خاص‏[پرستش‏] خدا گردان و آنچه را به خدا نزدیكت كند به درستى به انجام رسان، بى‏هیچ كاهش و نقصان، هر چند[تو را دشوار آید و تنت بفرساید].

چگونگی اقامه نماز جماعت

و چون با مردمان نمازگزارى چنان گزار كه نه آنان را برمانى و نه نماز را ضایع گردانى، چه میان مردم كسى بود كه بیمار است یا حاجتى دارد و گرفتارست. من از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) آنگاه كه مرا به یمن فرستاد پرسیدم با مردم چگونه نماز گزارم؟ فرمود: «در حد توانایى ناتوانان آنان بگزار و بر مؤمنان رحمت آر.»

برگرفته از کتاب على از زبان على، دكتر سید جعفر شهیدى

گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.