راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

  • تعداد بازديد :
  • 20958
  • يکشنبه 27/11/1387
  • تاريخ :

چرا نام فرزندش را عثمان نهاد؟

عثمان بن مظعون

یكی از شبهه‌هایی كه وهابیون به شیعه وارد می‌كنند و به نوعی می‌خواهند شیعه را زیر سوال ببرند، اینست كه چرا حضرت علی(علیه السلام)، نام فرزند خود را همنام خلیفه سوم؛‌ عثمان نهاده است؟!

برای پاسخ به این سوال ذكر چند نكته ضروری می‌نماید تا به داستان اسامی فرزندان حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب(علیهماالسلام) با دیدی ساده‌لوحانه نگاه نکرد.

ذكر این مطلب لازم و از مسلمات است كه نامگذاری به تنهایی، دلیل بر حبّ و بغض نسبت به كسی نمی‌با‌شد. پس نمی‌توان بر روی نام‌گذاری‌ها به تنهایی قضاوت كرد. در اینجا ذكر چند مطلب لازم می‌نماید: 

1- برخی از اصحاب ائمه اطهار(علیهم السلام) همنام خلفا اهل تسنن بوده‌اند. حتی برخی از آنها نام‌هایی مثل شمر، یزید و عمرو داشته‌اند که این خود نشانگر اینست كه استفاده از این اسامی در آن زمان، رواج داشته است.

2- ابن حجر عسقلانی در کتاب الاصابة خود افراد بسیاری را نام می‌برد که اسمشان "عمر" بوده، آیا تمام این اسامی به دلیل محبت و علاقه خود به خلیفه دوم بوده است؟ در همان زمان کسانی بودند همنام خلفاء که سنشان هم از خلفای سه‌گانه بیشتر بوده است! آیا می‌توان ادعا كرد كه اگر كسی همنام ایشان نبوده یعنی نسبت به آنها بغض و دشمنی داشته است؟!

3- در روایات رسیده از حضرات معصومین(علیهم السلام) هیچ منعی از اینگونه نامگذاری دیده نشده، کما این که از نام‌های "حرب" و "ضرار" نهی فرموده‌اند.

در این عصر هم دیده می‌شود نام‌هایی كه با مسمی نیست. مگر نام صدام، ‌حسین نبود؟! آیا این اسم نشانگر محبت و علاقه به امام بوده و یا حسینی بودن او را می‌رساند؟ 

آنچه که ذکر شد دلیل بر این است که فقط با نامگذاری فرزندان به نام ائمه اطهار، محبت و دلگرمی به وجود نمی‌آید، بلکه اسباب محبت فراتر از این مقوله‌هاست و یا بالعكس اگر از نام ائمه هم استفاده نشود نشانه بی علاقه‌گی به اهل‌بیت (علیهم السلام) نیست.

4- یکی از یاران و اصحاب امام سجاد(علیه السلام)،"یزید بن حاتم" بوده و یا "یزید الصائغ" از اصحاب امام باقر(علیه السلام) و همچنین فردی به نام "شمر بن یزید"، از اصحاب امام صادق(علیه السلام) بوده‌اند. آیا می‌توان دلیل آورد که از محبت "شمر" و "یزید"، این نام‌ها انتخاب شده است؟

5- شیخ مفید در ارشاد قائل است که یکی از فرزندان امام حسن مجتبی(علیه السلام) "عمرو" نام داشت؛ آیا می‌توان گفت که حضرت به دلیل علاقه به "عمرو بن عبدود" این اسم را انتخاب کرده‌اند؟

6- در این که مسلمانان علاقه بسیاری به حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) دارند شکی نیست. اما آیا همه مسلمانان نام "محمد" را برای فرزندان خود انتخاب می‌کنند؟ آیا می‌توان گفت که آنهایی که فرزندی به نام رسول خدا ندارند، به ایشان بی علاقه هستند؟(1)

در این عصر هم دیده می‌شود نام‌هایی كه با مسمی نیست. مگر نام صدام، ‌حسین نبود؟! آیا این اسم نشانگر محبت و علاقه به امام بوده و یا حسینی بودن او را می‌رساند؟ 

آنچه که ذکر شد دلیل بر این است که فقط با نامگذاری فرزندان به نام ائمه اطهار، محبت و دلگرمی به وجود نمی‌آید، بلکه اسباب محبت فراتر از این مقوله‌هاست و یا بالعكس اگر از نام ائمه هم استفاده نشود نشانه بی علاقه‌گی به اهل‌بیت (علیهم السلام) نیست.

7- نامگذاری در هر اجتماعی، بسته به فرهنگ و سنت آن است. عرب‏ها برای خود یك سری نام‏های متداول داشته‏اند كه بعضاً "عَلَم" بوده و معنای خاصی نداشته و بعضی از آنها معنا داشته مانند معاویه و حارث كه مربوط به فرهنگ آن زمان جامعه بوده است، كه از جمله آن: ابوبكر، عثمان، عمر، معاویه، عمر، یزید و ... می‏باشد. این اسامی در فرهنگ زمان امامان پیشین مطلوب و مرسوم بوده و امروز هم در بسیاری از كشورها و مناطق عرب‌نشین، این اسامی مورد پسند مردم است و مردم فرزندانشان را بدینگونه نامگذاری می‏كنند.

8- بعد از حادثه كربلا و ستم‏های‏ بنی‌امیه، فاصله فرهنگی بین شیعه و دیگران روز به روز بیشتر گردید و رفته رفته در فرهنگ شیعه یك سری اسامی رواج یافت و یك سری نامها از رونق افتاد. شیعیان در قرن‌های بعد كوشیدند با نامگذاری فرزندان خویش به نام‏های پیامبر و اهل بیت و صحابه با وفایشان، به نوعی در پی زنده كردن ارزش‏ها برآیند.

این فرهنگ برگرفته از رهنمودهای امامان‏(علیهم السلام) می‏باشد. برعكس آنانی كه چهره‏های بارز دشمنی با پیامبر(صلی الله علیه و آله) و اهل بیت مكرمشان بودند، همانند ابوسفیان، معاویه، یزید، نام‏هایشان در نامگذاری‏های شیعیان از رونق افتاد و كم‌كم متروك شد. این سخن مربوط به قرن‏های بعدی است.

بنابراین نامگذاری‏ها برگرفته از فرهنگ اجتماعی است و در زمان امامان به خصوص در زمان امام علی (علیه السلام) نامگذاری به آن اسامی مذموم و متروك نبود.

حضرت امیرمومنان علی(علیه‌السلام) دوستی داشتند، به نام "عثمان بن مظعون" که او به عبادت کردن، معروف بود. امام آنقدر وی را دوست می‌داشتند که فرزندی از فرزندانشان را به نام او، نامگذاری فرمودند. «إنّما سمَّیته عثمان، بعثمان بن مظعون أخی»؛‌ نام فرزندم را به نام برادرم عثمان بن مظعون، عثمان نهادم.

چرا حضرت علی(علیه‌السلام) نام فرزند خود را عثمان نهاد؟

حال بررسی می‌كنیم كه چرا حضرت علی(علیه‌السلام) نام فرزند خود را "عثمان" نهاد.

روایتی در کتب تاریخی ذکر شده که حضرت امیرمومنان علی(علیه‌السلام) دوستی داشتند، به نام "عثمان بن مظعون" که او به عبادت کردن، معروف بود. امام آنقدر وی را دوست می‌داشتند که فرزندی از فرزندانشان را به نام او، نامگذاری فرمودند. «إنّما سمَّیته عثمان، بعثمان بن مظعون أخی»(2)؛‌ نام فرزندم را به نام برادرم عثمان بن مظعون، عثمان نهادم.

حضرت علی(علیه‌السلام) در کتاب شریف نهج‌البلاغه، عثمان بن مظعون را بسیار ستوده است. ایشان در مدح او فرموده است: «کان لی فیما مضی اخ فی الله، تعظمه فی عینی صغر الدّنیا فی عینه...؛

 «در زمان‌ گذشته‌ یک‌ برادر الهی‌ داشتم‌ که‌ مقام‌ و منزلت‌ او در چشم‌ من‌ بسیار بزرگ‌ و عظیم‌ می‌نمود، به‌ علت‌ آن که‌ دنیا در چشم‌ او بسیار پست‌ و حقیر بود. و او از تسلط‌ نفس‌ اماره‌ و شهوت‌ شکم‌ بیرون‌ بود؛ چیزی‌ را که‌ نمی‌یافت‌ اشتها نمی‌کرد، و چون‌ چیزی‌ را می‌یافت‌، آن‌ را بسیار به کار نمی‌بست‌.

و بیشتر اوقات‌، در سكوت بود‌؛ و اگر احیاناً سخنی‌ می‌گفت‌، چنان‌ سخنش‌ مغزدار و پر حقیقت‌ بود که‌ دیگر مجال‌ سخن‌ برای‌ گویندگان‌ نمی‌گذاشت‌ و چون‌ آب‌ زُلال،ریال‌ عطش‌ پرسش‌‌کنندگان‌ را فرو می‌نشاند.

و مرد متواضع و ضعیفی‌ بود که‌ دیگران‌ بدین‌ لحاظ‌ او را بزرگ‌ نمی‌شمردند و شرائط‌ آداب‌ و حقوق‌ او را رعایت‌ نمی‌کردند و به‌ او به‌ دیده حقارت‌ می‌نگریستند؛ ولیکن‌ در مقام‌ جِد و دفاع‌ از حق و حریم‌ خدا چون‌ شیر ژیان و چون‌ افعی‌ پُر زهر بیابان‌ حمله‌ می‌نمود.

حضرت علی(علیه السلام) در مورد عثمان بن مظعون فرمود: در زمان‌ گذشته‌ یک‌ برادر الهی‌ داشتم‌ که‌ مقام‌ و منزلت‌ او در چشم‌ من‌ بسیار بزرگ‌ و عظیم‌ می‌نمود، به‌ علت‌ آن که‌ دنیا در چشم‌ او بسیار پست‌ و حقیر بود. و او از تسلط‌ نفس‌ اماره‌ و شهوت‌ شکم‌ بیرون‌ بود؛ چیزی‌ را که‌ نمی‌یافت‌ اشتها نمی‌کرد، و چون‌ چیزی‌ را می‌یافت‌، آن‌ را بسیار به کار نمی‌بست‌.

در مقام‌ استدلال‌ از هیچ‌ حجت‌ و برهانی‌ فرو گذار نبود، مگر آن که‌ خود به‌ قضاوت‌ راستین‌ خود متکی‌ بوده‌ و با بصیرت‌ کامل‌ در آن‌ امر وارد می‌شد؛ و بنابراین‌ هیچ‌ استدلالی‌ نمی‌کرد مگر آنکه‌ حاکم‌ و پیروز می‌شد.

به هیچ عنوان از درد، شکوه‌ و گلایه‌ نمی‌کرد مگر وقتی که‌ آن‌ درد برطرف‌ شده‌ و بهبودی‌ حاصل‌ گشته‌ بود.

آنچه‌ می‌گفت‌ خود نیز عمل‌ می‌نمود؛ و آنچه‌ را که‌ عمل‌ نمی‌نمود در آن‌ مورد چیزی‌ نمی‌گفت‌.

زمانی‌ که‌ بالبَداهه‌ و ناگهان‌ دو امر بر او روی‌ می‌آورد که‌ ناچار باید یکی‌ از آن دو را بجای‌ آورد، آن‌ یکی‌ را که‌ موافق‌ رضای‌ نفس‌ أماره‌ و هوای‌ خویشتن‌ بود توجه‌ نموده‌ و با آن مخالفت‌ می‌کرد.»(3)

 

معرفی عثمان بن مظعون

«عثمان بن مظعون» فرزند «حبیب‌ بن وهب بن حذاقة بن جمح الجمحی» بوده است.(4) او چهاردهمین فردی بود که اسلام آورد و از اصحاب رسول خدا بود. عثمان بن مظعون دو هجرت داشته، ‌اولین هجرت وی در صدر اسلام به حبشه بوده است. وی از کسانی است که در جنگ بدر حضور داشت. او در دوران جاهلیت نیز شراب را بر خود حرام کرده بود.(5)

هنگامی که عثمان مظعون از دنیا رحلت فرمود، پیامبر به منزل او آمد و فرمود: «رحمک‌ الله ابا السّائب؛ ای پدر سائب! خدا رحمتت کند.» سپس پیامبر خم شد و بر صورتش بوسه زد. نقل شده وقتی پیامبر(صلی‌الله علیه و آله) سر بلند کردند، آثار گریه بر چهره مباركشان مشهود بود. سپس آن حضرت بر بدن وی نماز گزارد و او را در بقیع دفن فرمود.

بیشتر اوقات‌، در سكوت بود‌؛ و اگر احیاناً سخنی‌ می‌گفت‌، چنان‌ سخنش‌ مغزدار و پر حقیقت‌ بود که‌ دیگر مجال‌ سخن‌ برای‌ گویندگان‌ نمی‌گذاشت‌ و چون‌ آب‌ زُلال،ریال‌ عطش‌ پرسش‌‌کنندگان‌ را فرو می‌نشاند.

پیامبر سنگی بر قبر او نهاد تا آثار آن باقی بماند. آن حضرت گهگاه قبر او را زیارت می‌کرد. پیامبر عثمان بن مظعون را بسیار دوست می‌داشت. او فردی بزرگوار، عابد و زاهد بود. روزها روزه می‌گرفت و شب‌ها به عبادت می‌ایستاد. وی در ماه ذی الحجه سال دوم هجری در مدینه وفات کرد و اولین کسی بود که در بقیع به خاک سپرده شد.(6)

وقتی که رقیه دختر رسول‌ خدا(صلی‌الله علیه و آله) رحلت کرد. پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله) فرمودند: «الحقی بسلفنا الخیر عثمان بن مظعون؛ دخترم، به سبقت گرفته نیکوکار از ما، عثمان بن مظعون ملحق شد.»(7) هنگامی که زینب دختر رسول خدا نیز دار فانی را وداع گفت، پیامبر فرمودند: «الحقی بسلفناالخیر عثمان بن مظمون؛ دخترم به گذشتگان نیکوکار ما، عثمان بن مظعون محلق شود.»(8)

عثمان بن مظعون از چهره‌هاى درخشان مسلمانان صدر اسلام است و تا پایان عمر در راه اسلام ثابت قدم بود. او در مدینه چشم از جهان پوشید و نخستین كسى است كه در «بقیع » مدفون شد، و همین موجب گردید كه بقیه اموات مسلمانان در آنجا دفن شوند، و بقیع به صورت قبرستان مسلمانان مدینه درآید.

«عثمان بن مظعون» فرزند «حبیب‌ بن وهب بن حذاقة بن جمح الجمحی» بوده است. او چهاردهمین فردی بود که اسلام آورد و از اصحاب رسول خدا بود. عثمان بن مظعون دو هجرت داشته،‌اولین هجرت وی در صدر اسلام به حبشه بوده است. وی از کسانی است که در جنگ بدر حضور داشت. او در دوران جاهلیت نیز شراب را بر خود حرام کرده بود.

غیرت و مردانگی عثمان بن مظعون

در زمانی كه قریش در مكه مسلمانان را آزار می‌دادند؛ عثمان بن مظعون در پناه ولید بن مغیره مرد سرشناس قریش درآمد. وقتی عثمان بن مظعون دید كه سایر مسلمانان تحت تعقیب و شكنجه سران قریش قرار دارند، ولى او كه در پناه ولید است آزادانه آمد و رفت مى‌كند و كسى هم با او كارى ندارد؛ این پناه را ننگ بزرگی برای خود دانست، و به خود گفت: هم‌دینان من باید گرفتار انواع آزار و شكنجه باشند، و من در جوار مردى مشرك قرار گیرم؟

پس به نزد ولید آمد و ضمن تشكر از پناه دادن وی به او گفت: من پناهندگى خود را پس گرفتم. ولید بن مغیره گفت: چرا؟ شاید كسى از بستگان من به تو آزار رسانده است؟ عثمان بن مظعون گفت: مى‌خواهم در پناه «الله » باشم، نمى‌خواهم در پناه غیر او قرار گیرم. سپس به ولید گفت: برویم به مسجدالحرام و همان طور كه من به طور آشكار در امان تو درآمدم، در بین مردم، اعلام كن كه حق امان خود را پس گرفته‌اى.

پس هر دو وارد مسجدالحرام شدند و در آنجا ولید بن مغیره خطاب به سران قریش گفت: بدانید كه این عثمان بن مظعون حق امان خود را به من برگردانده و پناهندگى خویش را پس گرفته است.

عثمان بن مظعون هم گفت: ولید راست مى‌گوید. من او را در پناه دادن به خود با وفا و بزرگوار دیدم، ولى نمى‌خواهم جز در پناه «الله» پناه گیرم. بنابراین حق جوار خود را به او برمی‌گردانم.(9) 

 

«درود و رحمت خداوند بر این صحابی رسول خدا»

 

پی‌نوشت‌ها:

1- منتهی الآمال، ج۱، ص۷۰۳ .

2- مقاتل الطالبین، ص۵۵/ تقریب المعارف، ص ۲۹۴/ ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص55.

3- نهج‌البلاغه، خطبه 289.

4- سیر اعلام النبلاء، ج 1، ص 144.

5- سیر اعلام النبلاء، ج1، ص 155.

6- سیره ابن هشام.

7- سیر اعلام النبلاء، ج1، ص 160و ج 2، ص 252.

8- تنقیح المقال، ج2، ص 249.

9- سیره ابن هشام.

   

                                                                                                                  گروه دین و اندیشه سایت تبیان

                                                                                                                                 مهری هدهدی

 

 

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
ناشناس
لطفادرنكات4و8تامل بیشتری بفرماییدبه علمای وهابی بگین شماكه توسل وبوسیدن قبربیغمبرراحرام میدانیدیه فتوابدین اسامی روهم عوض كنیم بذاریم اوباما-نتنیاهو....
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 23/10/1390 - 4:0
احمد
ننام افراد درسته ربطی به شخصیت خود فرد نداره ولی خیلی به شخصیت پدرومادر شخص ربط داره.
پدری اسم فرزندشو کامران میذاره یه پدر دیگه علی شاید بعد ها کامران از او پسر دیگه که علی بوده مذهبی تر بشه ولی پدر اون کسی که علی گذاشته مذهبی تر از کسیه که کاlران گذاشته بوده.درمورد صدام حسین هم همینه خودش درمورد اسمش دخیل نبوده پدرش اسمشو انتخاب کرده تحقیق کنید در مورد والدین صدام که چطورفردی بودند!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 17/10/1390 - 11:0
منصور حيدري
واقعا عالی بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 16/9/1390 - 23:49
بهرام از مباركه
عالی بود متشكرم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 25/9/1389 - 18:41
salmanizadeh
خیلی خوب هست . باید یک بخش را در سایت بگذارید که برای بحث و پرسش و پاسخ در مورد شبهات و ... باشد .
من واقعاً این شبهه برای مساله شده بود و می خواستم جوابش را بدانم .

پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 13/12/1388 - 21:25
محمد جایدری
بسیار زیبا بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 12/12/1388 - 11:0
اكبر اكبري
موفق باشید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 29/10/1388 - 23:2
ناشناس
عالی بود خسته نباشید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 26/10/1388 - 11:48
smabtahi
در واقع برای ایرانیها نام های ابوبکر و عمر و ثمان تنها یاد آور نام سه خلیفه غاصب بود و لذا از این نامها پرهیز می کردند اما در شیعیان عرب و یاران ائمه این نامها به کرات وجود داشت ولی به تدریج در اثر نفوذ شیعیان ایران شیعیان سایر بلاد هم از این نامها پرهیز کردند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 17/10/1388 - 17:21
sandro
خوشمان آمد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 17/10/1388 - 16:42
ugduhlvd
بسیار عالی تشکر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 15/10/1388 - 23:8
ناشناس
عالی بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 8/10/1388 - 15:24
Mohsensadi
شیعه و سنی هر دو مسلمان و برادرند . ای مسلمین بیایید در در دست هم دهیم و در مقابل مسلمان نماهایی بایستیم که با نام اسلام تیشه به ریشه ی اسلام می زنند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 3/10/1388 - 21:29
15281345
باسلام این دوره به علت فرهنگ غلط بعضی ازفرزند اسامی ازجمله اسماعیل عبدالله را به اسامی باكلاس این دوره ترجع میدهندفرهنگ هرمنطقه و زمان به نامگزار فرزندان تاثیربه سزائی دارنند باید برگردیم به فرهنگ خودمان با تشكر یزدانی ازساری
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 14/9/1388 - 0:46
عبدالعلي غلام علي
یطهركم تطهیرا والسابقون السابقون اولئك المقربون اینست جواب شیعه به سنی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 9/9/1388 - 0:56
05090302020
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذالک
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 6/9/1388 - 12:14
abas kargar
سلام عالی بود علی مع الحق و الحق مع العلی خدا خیرتان بدهد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 25/8/1388 - 9:30
ناشناس
خداقوت دستتون درد نکنه استفاده بردیم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 22/8/1388 - 18:17
نوراله
اگرنهج البلاغه رایك نگاه بزنید می بینید حضرت علی باخلفای رسول الله هیچ بغضی نداشته اند گذاشتن اسم شاید ازروی حب نباشد اما اگر بغضی دركارمی بود نمی گذاشتند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 11/8/1388 - 16:15
ابوالقاسم محمدابادي
انشاالله پاسخ منطقی همه شبهات رابیان میكنید قطعا افراد منصف پذیرای حقند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 29/7/1388 - 10:33
زينب
تاریخ زندگی امام علی علیه السلام را بیشتر بررسی كنید وببینید باخلفای راشدین چند وصلت داشتند؟

پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 22/7/1388 - 21:46
ناشناس
ممنون وخدا قوت
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 21/7/1388 - 21:39
مرتضی محمدی
خیلی خوب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 20/7/1388 - 15:11
majdan
الهم العن قاتلیک یافاطمه ازهرا(ص)
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 12/7/1388 - 23:11
حسن
ایولاااااا....
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 3/7/1388 - 12:49
علی عابدی
ارزش نام به معنای آن است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 25/6/1388 - 19:53
ahmadkatar4
محمد رضا پهلوی هم نام رسول الله ص راداشت.ولی داشت با اسلام را در ایران مخالفت میکرد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 19/6/1388 - 2:12
imanmostajeran2007
من در کتابی خوانده ام که حضرت علی پسری به نام عمر دارند آیا واقعیت دارد؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 15/6/1388 - 13:12
غلام علی حسینی
اولین بار است که این سایت را دیدم ، عالیست
اجر تان با آغا امام زمان
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 20/5/1388 - 13:11
محمد حسین
با سلام خدمت تمامی برادران شیعه و سنی
امیدوارم که ما مسلمین وحدت خودمان را حفظ کنیم و این امر برایمان در اولویت باشد و از طرف دیگر نباید به بهانه حفظ وحدت از بحث های قرآنی، علمی، تاریخی و عقلی و الگو گیری از سنت پیامبر صلی الله و علیه و آله و اهل بیت ایشان علیهم و السلام دور شویم و البته نباید این بحث ها به جدل تبدیل شود تا هم حقیقت برای جویندگان حقیقی آن روشن شود و هم از تفرقه اجتناب شود.
این همان راهی بود که حضرت علی علیه السلام بعد از پیامبر اسلام پیمود؛ یعنی برای حفظ وحدت 25 سال خانه نشین شد ولی در هر فرصتی حقیقت را به مردم یادآور می شد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 16/5/1388 - 23:4