تبیان، دستیار زندگی
ید غدیر "   ا مروز اول ذیحجه  ( 17 روز تا عید غدیر ) 25 ذیقعده 23 روز مانده به عید غدیر خم روز 25 ذیقعده سال دهم هجری قمری ، سال 632 میلادی ، مصادف با 4 / اسفند سال دهم هجری شمسی .  پیامبر خدا صلی الله عل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

" روز شمار عید غدیر "

ا

مروز اول ذیحجه  (

17 روز تا عید غدیر )

25 ذیقعده 23 روز مانده به عید غدیر خم

روز 25 ذیقعده سال دهم هجری قمری ، سال 632 میلادی ، مصادف با 4 / اسفند سال دهم هجری شمسی .  پیامبر خدا صلی الله علیه و اله برای سفر حج ، اعلان رسمی نمودند . و اعلام شده که این سفر ، آخرین حج رسول گرامی اسلام می باشد و به دستور آن حضرت ، منادیانی به اطراف مدینه رفته اند تا همگان بدانند و  پیامبر رحمت را همراهی کنند .

و اینک کاروان بزرگ حج ، به قافله سالاری برترین مخلوق آفرینش ، به سوی مهبط وحی ، حرکت می کند . به فرمان پیامبر ، مردم لباس احرام برداشته اند .

اهل بیت پیامبر صلی الله عله و آله، صدیقه کبری و حسنین علیهم السلام همراه این کاروان هستند . قافله عظیم حج، از مدینه خارج می شود و جمعیتی بالغ بر 70 هزار نفر پیاده و سواره ، در 7 کیلومتری مدینه و 486 کیلومتری مکه ، در محلی به نام "  ذوالحلیفه " یا "  آباد علی " ، مکانی که امروز مسجد " شجره "  نامیده می شود ، متوقف شده ، به دستور پیامبر احرام بسته و به سوی حرم امن الهی راهی می شوند تا آداب حج را بیاموزند.

22 روز تا عید غدیر خم

26 ذیقعده سال دهم هجری قمری .

امروز مدینه ، به فراق یار مبتلا گشته و تمامی انوار مقدسه ، رسول خدا صلی الله علیه و آله را همراهی می کنند . در آخرین سفر حج ، که" حجة الوداع " نام گرفت ، تنها یارجدا مانده از کاروان ، امیرالمومنین علیه السلام است . فرستاده ای ویژه ، حامل پیام رسول خدا ، روانه سرزمین یمن
می شود تا حضرت علی علیه السلام را که برای تعلیم دین راهی آن دیارشده ، به مکه فرا بخواند .

آخرین حج نبوی ، بر پایه حکم و وحی الهی شکل گرفته و به دستور قاطع خداوند مبنی بر ابلاغ حکم وصایت و امامت صورت پذیرفته است :

" یا ایُها الرُّسوُل بَـلـِّغ ما اُنزِلَ الیکَ مِن  رَبِّک وَ  اِن لـَم تـَفعَل فـَما  بَلـَّغت  رِسالـَتـَهُ " ( مائده/ 67)

" ای پیامبر، ابلاغ کن آنچه را که از طرف پروردگارت بر تو نازل شده ، که اگر انجام ندهی، رسالت او را نرسانده ای . "

این چه پیغامی است که اگر ابلاغ نگردد ، رسالت همچنان ناقص می ماند و تلاش بیست و سه ساله پیامبر عزیز با تمام سختی ها ، جنگها و ... بی ثمر خواهد بود ؟

با کاروان همراه شویم تا بدانیم .

19 روز تا عید غدیر خم

28 ذیقعده سال دهم هجری قمری .

کاروان ، صبح روز سه شنبه به "عرج " رسید . این قافله هنوز حضرت علی علیه السلام را همراه ندارد . ایشان به امر پیامبر ، برای تعلیم احکام الهی اسلام به گروهی از مسلمانان و حل اختلافی که بین اهل یمن پیش آمده ، سوی آن دیار راهی شده اند و اینک با رسیدن نامه پیامبر و دستور جدید ، به همراهی دوازده هزار نفر از اهل یمن به سوی مکه عازم هستند .

شانزده ماه پیش نیز که پیامبر به قصد غزوه تبوک ، مدینه را ترک کردند ، حضرت امیر همراه ایشان نبودند . و منافقین  فتنه کرده ، چنین گفتند که چون هوا گرم بوده حضرت علی در جنگ شرکت ننموده است . این سخن برای قهرمان اسلام گران آمد و به پیشگاه پیامبر خدا شتافت و لب به شکوه گشود . آنجا بود که پیامبر فرمودند :

" علی جان، تو برای من چون هارون برای موسی هستی ." ( فروغ ابدیت ج 2، ص 391)

18 روزتا عید غدیر خم

29 ذیقعده سال دهم هجری قمری .

کاروان عظیم پیامبر گرامی در پنجمین روز از سفر خود به " سقیا " رسید . اینک پیامبر تمامی اهل مدینه را جز آنان که به دلایلی همچون بیماری نتوانسته اند همراهیش کنند ، در قافله خود به همراه دارد . ده سال پیش درآغازین روزهای ربیع الاول نخستین سال هجرت ، زمانی که سراسر جزیرة العرب را دشمنانش در استیلا داشتند و یاران و پیروان ایشان بسیار ناچیز می نمود ، پیامبر مسیر مکه تا مدینه را ، به همراه تعداد اندکی طی نمودند . اما امروز بیش از هفتاد هزار نفر تنها از مدینه در کنار حضرت ره می سپرند .

و هنوز زنده است یاد پر خاطره " لیلة المبیت " ، آن شبی که علی علیه السلام در بستر پیامبر خوابید تانقشه دشمنان ، نقش بر آب گردد و با حفظ جان پیامبر ، تاریخ هجرت رقم بخورد .

در همان شب بود که ردای بلند افتخار بر قامت علی علیه السلام پوشانیده  شد و چنین نازل گشت :

" وَ مِن النّاس ِ مَن یَشتـَری نَفسَهُ ابتِغاءَ مََرضاةِ  الله وَ اللهُ  رَئوُفٌ  بالعِباد." ( بقره / 207)

" و از مردمان ، که از جان خود در راه رضای خدا در گذرند و خداوند دوست دار چنین بندگانیست . "

17 روز تا عید غدیر

اول ذیحجه سال دهم هجری قمری .

در هفتمین روز ازسفر پیامبر در مسیر مدینه تا مکه ، کاروانیان با عبور از " حجفه" و  " غدیر خم"  عازم  " قدید " شدند . " حجفه" در 156 کیلومتری مکه ، میقات کسانی است که از مسیر شام و مصر به مکه مشرف می شوند . تقریباً در سه کیومتری این محل به طرف مکه ، غدیر خم قرار دارد که در آن روزگار ، آبگیری در خود داشت و درختانی کهنسال بر آن سایه انداخته بودند .

" حجفه" که در سه راهی مسیرهای مدینه ، عراق و مصر به حساب می آمد ، خود یادآور خاطرات شیرینی بود . یک سال پیش یعنی در سال نهم هجرت ، در همین محل بود که امیرالمومنین علی علیه السلام به ابوبکر رسیدند و ماموریت ابلاغ آیات برائت را از او تحویل گرفتند . همانطور که می دانید ، وقتی آیات آغازین سوره برائت نازل گردید و پیامبر فرمان یافتند که آن آیات را در ایام حج به مشرکین ابلاغ و با آنان اتمام حجت کنند ، رسول اکرم صلی الله علیه و آله ، ابتدا ابوبکر را به همراه چهل نفر مامور انجام فرمان ساختند . اما پس از آن جبرئیل نازل گردید و پیغام خدا را رسانید که : این کار حتماً باید توسط خود پیامبر  یا کسی که از او باشد ، صورت گیرد . پس امیرالمومنین مأموریت یافت و پای در راه گذاشت .

و چنین بود که حجفه بار دیگر فضیلت بی حد ، و برتری بی قیاس ابوتراب را نسبت به دیگر مسلمانان گواه آورد . و در پی آن در دهم ذی الحجه سال نهم ، صدای رسای علی علیه السلام درجمره عقبه در منی طنین انداز شد که :

" بَرائـَة ٌ مِنَ اللهِ وَ رَسوُله الی الذینَ عاهَدتـُم مِنَ المُشرکین " ( توبه/1)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.