تبیان، دستیار زندگی
رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: «چون روز اول شوّال فرا مى ‏رسد منادیى ندا مى‏ كند: اى مۆمنان در این صبحگاه بشتابید براى جوائزتان .[كه به پاداش عبادات رمضان می‏دهند] سپس فرمود: اى جابر جوائز خداوند متعال كه مانند جوائز این پادشاهان نیست. آنگاه فرمود
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوایز نفیس برای روزه داران این ماه رمضان گرم!


ماه رمضان امسال واقعا سخت بود. گرمی پیش از حد هوا در روزهای طولانی تابستان گرفتن روزه را برای اکثر مۆمنان دشوار ساخته بود. مسابقه‌ای سخت و نفس‌گیر میان مسلمانان بر پا شده بود. برخی از همان ابتدا انصراف خود را اعلام کردند. عده‌ای تا میانه مسیر به پیش آمدند اما توان ادامه نداشتند. گروهی نیز تا انتها پیش رفته در روز عید فطر گرد هم آمدند تا جائزه خویش را از خداوند بزرگ دریافت کنند. جمع شدند تا از او پذیرش اعمالشان را درخواست کنند.


رمضان

رَوَى جَابِر عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السّلام قَالَ: قَالَ النَّبِی (صلّى اللَّه علیه و آله): «إِذَا كَانَ أَوَّلُ یوْمٍ مِنْ شَوَّالٍ نَادَى مُنَادٍ: یا أَیهَا الْمُۆْمِنُونَ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِكُمْ؛ ثُمَّ قَالَ: یا جَابِرُ جَوَائِزُ اللَّهِ لَیسَتْ كَجَوَائِزِهَۆُلَاءِ الْمُلُوكِ ثُمَّ قَالَ: هُوَ یوْمُ الْجَوَائِز».

جابر از امام باقر علیه السّلام روایت كرده‏ كه آن حضرت فرمود: رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: «چون روز اول شوّال فرا مى ‏رسد منادیى ندا مى‏ كند: اى مۆمنان در این صبحگاه بشتابید براى جوائزتان .[كه به پاداش عبادات رمضان می‏دهند] سپس فرمود: اى جابر جوائز خداوند متعال كه مانند جوائز این پادشاهان نیست. آنگاه فرمود: امروز روز جائزه است». (من لا یحضره الفقیه، ج‏1، ص511، ح 1478)

در پیشگاه حق

عید فطر حال و هوای خاص خود را دارد. شور و شعفی وصف‌ناپذیر در چهره نمازگزاران دیده می‌شود. گو اینکه تمام سختی‌های روزه‌داری را از یاد برده‌اند. با تمام وجود اذکار مربوط را می‌خوانند و منتظر شروع شدن نماز عید می‌شوند. امروز روزی است که خداوند وعده جزای خیر بدان‌ها داده است. باید قدرش را دانست. در روایتی آمده است:

«نَظَرَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِی (علیه السلام) إِلَى أُنَاسٍ فِی یوْمِ فِطْرٍ یلْعَبُونَ وَ یضْحَكُونَ فَقَالَ لِأَصْحَابِهِ وَ الْتَفَتَ إِلَیهِمْ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ شَهْرَ رَمَضَانَ مِضْمَاراً لِخَلْقِهِ یسْتَبِقُونَ فِیهِ بِطَاعَتِهِ إِلَى رِضْوَانِهِ فَسَبَقَ فِیهِ قَوْمٌ فَفَازُوا وَ تَخَلَّفَ آخَرُونَ فَخَابُوا فَالْعَجَبُ كُلُّ الْعَجَبِ مِنَ الضَّاحِكِ اللَّاعِبِ فِی الْیوْمِ الَّذِی یثَابُ فِیهِ الْمُحْسِنُونَ وَ یخِیبُ فِیهِ الْمُقَصِّرُونَ وَ ایمُ اللَّهِ لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ لَشُغِلَ مُحْسِنٌ بِإِحْسَانِهِ وَ مُسِی‏ءٌ بِإِسَاءَتِه‏».

امام حسن مجتبى علیه السّلام در روز عید فطر گروهى را دید كه مشغول بازى و خنده بودند. پس در حالى كه به آنان اشاره می‏كرد به اصحاب خویش فرمود: «همانا خداوند عزّ و جلّ ماه رمضان را میدان مسابقه براى بندگان خود قرار داده است تا با طاعت و عبادت خود براى رسیدن به رضوان و خشنودى خداوند از یكدیگر پیشى بگیرند. پس گروهى در این میدان تاختند و به خشنودى الهى فائز شدند و عدّه‏اى دیگر عقب افتادند و تقصیر كردند و زیان دیدند. پس شگفتا و بسیار شگفتا از آن‏كه به خنده و بازى مشغول باشد در چنین روزى كه نیكوكاران در این روز پاداش مى‏ یابند و تقصیركاران زیان مى‌‏بینند. و قسم به خدا كه اگر حجاب از میان برخیزد و پرده كنار رود بى‏تردید و حتما نیكوكار مشغول نیكوكارى خود شود و بدكردار گرفتار زشتكارى خود باشد». (من لا یحضره الفقیه ج ‏1، ص 511، ح 1479)

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: «چون روز اول شوّال فرا مى ‏رسد منادیى ندا مى‏ كند: اى مۆمنان در این صبحگاه بشتابید براى جوائزتان.[كه به پاداش عبادات رمضان می‏دهند] سپس فرمود: اى جابر جوائز خداوند متعال كه مانند جوائز این پادشاهان نیست. آنگاه فرمود: امروز روز جائزه است»

روز اول ماه شوال در شمار چهار اعیاد بزرگ شیعیان قرار دارد. روزی است که پاسداشت آن در روایات ما بسیار مورد تأکید قرار گرفته است. حتی آنان که به دلائلی توفیق روزه گرفتن نداشتند شایسته است در این روز به اجتماع عظیم مۆمنان پیوسته و نماز عید را برپا دارند تا نمادی باشد از وحدت مسلمین و مشتی باشد بر دهان یاوه‌گویان. امام رضا (علیه السلام) می‌فرمایند:

«إنَّما جُعِلَ یَومُ الفِطرِ العِیدَ لِیَكونَ لِلمُسلِمینَ مُجتَمَعاً یَجتَمِعُونَ فیهِ و یَبرُزونَ لِلّهِ فَیُمَجِّدُونَهُ عَلی ما مَنَّ عَلَیهِم».

«روز فطر از این رو عید قرار داده شد تا روز گردهمایی مسلمانان باشد، و در این روز گرد هم آیند و برای خدا به صحرا (فضایی باز) درآیند و خداوند را بر منّتی كه بر آنها نهاده است ستایش و به بزرگی یاد كنند». (من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 522)

در این روز به فرمان مولا علی (علیه السلام) دست بر دعا برداشته با خدای خویش راز و نیاز می‌کنیم. آنجا که مولا فرمودند:

امام علی‏ (علیه السلام) :«ألا و إنَّ هذا الیَومَ یَومٌ جَعَلَهُ اللَّهُ لَكُم عِیداً و جَعَلَكُم لَهُ أهلاً ، فَاذكُرُوا اللَّهَ یَذكُركُم وَ ادْعُوهُ یَستَجِب لَكُم».

«امروز روزی است كه خداوند آن را برای شما عید قرار داد و شما را نیز شایسته آن ساخت ؛ پس به یاد خدا باشید تا او نیز به یاد شما باشد و او را بخوانید تا خواسته‏هایتان را اجابت كند». (من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 517)

«روز فطر از این رو عید قرار داده شد تا روز گردهمایی مسلمانان باشد، و در این روز گرد هم آیند و برای خدا به صحرا (فضایی باز) درآیند و خداوند را بر منّتی كه بر آنها نهاده است ستایش و به بزرگی یاد كنند»

پس با قلبی سرشار از لطف الهی پروردگار خوبی‌ها را صدا کرده و می‌گوییم:

خدایا از تو سپاسگزاریم که امسال نیز بر ما منت نهاده توفیق روزه گرفتن نصیبمان ساختی. از تو سپاسگزاریم که بار دیگر ما را در جمع یاران خویش قرار دادی. از تو سپاسگزاریم که امروز را برایمان عید قرار دادی؛ عیدی که در آن پاداش سی روز تلاشمان را عطا می‌کنی. خداوندا از تو می‌خواهیم هنگام دادن اجرمان چون همیشه به قلت عمل ما ننگری و آن‌گونه که شایسته بزرگانت است با ما معامله نمایی که وسعت دریای جود و کرم تو وصف‌ناشدنی است. خدایا توفیق ده سال آینده نیز جان در بدن و توان در جسم داشته باشیم و برای تو و به فرمان تو روزه‌دار شویم. خدایا تو خود می‌دانی آنچه در نهان‌خانه دلمان نهفته است حاجات بندگانت را در این روز عزیز ختم بخیر گردان و با ظهور ولی و مولایمان، آقا و صاحبمان؛ دل‌های ناآراممان را آرامش بخش. او را برسان که مسلمانان در گوشه و کنار جهان، چشم به راهش هستند. اللهم عجل لولیک الفرج

زینب مجلسی راد               

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


مطالب مرتبط:

قدر شب و روز آخر ماه رمضان را بدانیم !

کاش هر روز رمضان باشد!

نمره ماه رمضانت چند شد؟!

کسانی که امروز مزد می گیرند!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.