تبیان، دستیار زندگی
گره گشایى از مشكلات مردم ، دستگیرى از حاجتمندان و رسیدگى به كار ارباب رجوع ، یكى از عوامل تقرب به خداست و به موازات آن كناره گیرى و شانه خالى كردن از حل مشكلات مردم نیز سبب محروم شدن از الطاف الهى و عامل رویگردانى انبیا و اولیاست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماه رمضان ماه انتظار

ماه رمضان

از دیگر عواملی که می توانند موجب ارتقاء درجه روزه شوند انتظار و گره گشایی مشکلات مردم است که به توضیح آن می پردازیم:

انتظار

یكى از عوامل ارتقاء روزه ، توجه به امام غایب و در انتظار آن حضرت به سر بردن است. بر ما فرض است كه همیشه به ویژه در ماه رمضان ، بالاخص در شب هاى قدر، به یاد آن امام باشیم . نیایش هاى ماه مبارك رمضان را مى توان انتظار نامه لقب داد. برخى از دعاهاى ماه رمضان به ما رهنمود مى دهند كه :

الف) باید به واسطه فیض میان خالق و مخلوق توجه كرد.

ب) واسطه فیض ، جز امام زمان نیست .

ج) باید هماره چشم به راه طلوع آن خورشید و منتظر بهار پربار آفرینش بود.(1)

سید بن طاووس مى نویسد: شب قدر باید دعاى فرج امام زمان را بیشتر خواند؛ پس ماه رمضان ماه انتظار است . در فصل امام شناسى سخن از توجه بیشتر این ماه به مساءله امامت به میان آمد و اینك بدین نكته اشاره داریم كه در این ماه باید بیشتر بدان پرداخته شود. در دعاى هر شب ماه رمضان دعاى افتتاح بدان توجه شده است : ... والخلف الحجة المهدى ، حججك على عبادك ، اللهم و صل على ولى امر القائم ... المؤ مل و العدل المنتظر... اللهم اجعله الداعى الى كتابك و القائم بدینك ، استخلفه فى الاءرض ... اللهم انا نشكو فقد نبینا... و غیبة ولینا... .(2)

یكى از عوامل ارتقاى درجه روزه، انتظار است ؛ انتظار، همان امیدى كه از كانون فطرت آدمى فوران مى كند، و به نوبه خود داراى اركانى است : منتظِر، منتظَر، و مساله مورد انتظار.

تردیدى نیست كه هر كس ، داراى هر فرهنگ و پیرو هر مكتبى باشد، به گونه اى در انتظار به سر مى برد و اختلاف در ایده آل و مورد انتظار افراد است و جامع و قدر مشترك این است كه هر كسى ، روز بهى مى طلبد از ایام ، حتى كمونیستها و مادیون زمان ما نیز در انتظار تحقق جامعه بى طبقه مورد نظر خود به سر مى برند!

گره گشایى از مشكلات مردم ، دستگیرى از حاجتمندان و رسیدگى به كار ارباب رجوع ، یكى از عوامل تقرب به خداست و به موازات آن كناره گیرى و شانه خالى كردن از حل مشكلات مردم نیز سبب محروم شدن از الطاف الهى و عامل رویگردانى انبیا و اولیاست

به طور كلى مسلمانان و به خصوص شیعه امامیه شیعه اثنى عشرى در این باره نظر مترقى دارد؛ زیرا آنان در انتظار امام موعود خویش هستند؛ امامى كه بنا به مصالحى الهى ، پس از سپرى كردن غیبت صغرى 322-255، حدود 67 سال پس از پدر و 5 سال در دوران پدر هم اكنون قرنهاست كه در غیبت كبرى به سر مى برد.

انتظار یكى از بزرگترین ، پشتوانه هاى روحى آدمى است كه در كشاكش دشواریها و مشكلات زندگى ، توان مقابله و قدرت استقامت خاصى به انسان مى بخشد و از هر گونه افسردگى و اضطراب و نگرانى پیشگیرى مى كند.

گره گشاى از كار دیگران

یكى از عوامل ارتقاى درجه روزه ، گره گشایى است .

گره گشایى از مشكلات مردم ، دستگیرى از حاجتمندان و رسیدگى به كار ارباب رجوع ، یكى از عوامل تقرب به خداست و به موازات آن كناره گیرى و شانه خالى كردن از حل مشكلات مردم نیز سبب محروم شدن از الطاف الهى و عامل رویگردانى انبیا و اولیاست .

امام حسین (علیه السلام) فرمود: بدون تردید نیازهاى مردم به شما از جمله نعمت هاى خداوند است .(3)

راوى مى گوید: شخصى در معیت امام صادق (علیه السلام) مشغول طواف مستحبى بود، امام (علیه السلام) متوجه شد كه او به كسى خیره شده است ، پرسید، كسى چشم انتظار توست ؟ آن شخص ‍ گفت : آرى ، فلانى را قول داده بودم تا براى حل مشكل او اقدامى كنم ، ولى او هنگامى آمده كه مشغول طواف هستم . امام (علیه السلام) فرمود: طواف را رها كن و براى رفع مشكل آن شخص ‍ اقدام كن كه در پیشگاه خداوند هفتاد برابر طواف مستحبى پاداش دارد.

ماه رمضان

على بن یقطین وزیر هارون ، خواست شب هنگام خدمت امام هفتم (علیه السلام) شرفیاب شود، ولى امام او را راه نداد، فرداى آن روز، اتفاقا در بازار به امام برخورد كرد، راز راه ندادن خود را پرسید. امام (علیه السلام) فرمود: به خاطر آنكه ابراهیم جمال از بصره به بغداد آمد و جهت حل مشكل خود از تو كمك خواست ، او را نپذیرفتى و كمكش ننمودى ، على بن یقطین عرض كرد الآن چه كنم ؟ امام (علیه السلام) فرمود: رضایت او را باید جلب كنى . ابن یقطین گفت : او در بصره است و من در مدینه . امام هفتم فرمود: امشب در كنار بقیع شترى براى تو مهیاست ، سوار مى شوى و در بصره به در خانه ابراهیم جمال مى روى جلب رضایت مى كنى و باز مى گردى .

على بن یقطین به در خانه ابراهیم رفت و رضایت او را جلب نمود و برگشت ، و خدمت امام (علیه السلام) مشرف شد. امام (علیه السلام) ضمن پذیرش خاطر نشان ساخت در دربار بمان ، ما در حق تو دعا مى كنیم ، به شرط آنكه در پى حل مشكل ارباب رجوع از شیعیان ما باشى . از این حدیث به دست مى آید كه رضاى شیعیان موجب رضاى امام و ناراحتى شیعیان مایه نارضایتى امام (علیه السلام) خواهد بود.

امام صادق (علیه السلام) فرمود: كسى كه یك طواف خالصانه انجام دهد، شش هزار درجه كسب مى كند، شش هزار گناه او محو مى شود، ولى مشكل گشایى و برآورده ساختن حاجت انسان با ایمان : ... برتر از ده بار تمام انجام طواف است .(4)

صاحب مستدرك الوسایل ، در جهت قضاء حوائج مؤمنان به شدت تلاش مى كرد. او مى گفت : عملى ، همپاى ثواب زیارت امام حسین (علیه السلام) نیست ، ولى در احادیث و روایات دیدم كه قضاء حاجت برادر مؤمن از ثواب زیارت حضرت سیدالشهدا برتر است .(5) مقدس اردبیلى یادآور مى شود: ... لقضاء حاجة المؤ من ... فانه لا شك انه اعظم من النافلة ... .(6)

در احادیث آمده است : كسى كه در پى قضاء حوائج ارباب رجوع باشد، خدا در پى قضاء حوائج او خواهد بود.

پی نوشت‌ها:

1. ر.ك : مفاتیح الجنان ، دعاى افتتاح .

2. همان .

3. كشف الغمة ، ج 2، ص 32.

4. وسایل الشیعه ، ج 11، ص 581.

5. پرورش روح ، ج 2، ص 141.

6. مقدس اردبیلى ، مجمع الفائدة و البرهان ، ج 2، ص 51.

بخش عترت و سیره تبیان


منبع:

صفاى باطن در پرتو رمضان

سید محمد شفیعى

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.