تبیان، دستیار زندگی
ما در نماز روز عید فطر یاد می‏گیریم که همیشه در کارها همبستگی داشته باشیم. یاد می‏گیریم که همه کارهایمان را با هم انجام دهیم تا به پیروزی دست پیدا کنیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عید شیرینی و لبخند

(عید فطر)

یک هدیه

آیا تا حالا هدیه گرفته‏اید. حتما خیلی خوشحال شده‏اید. مثلاً وقتی در امتحان‏هایتان نمره‏های خوبی می‏گیرید، پدر و مادرتان به شما هدیه می‏دهند؛ چون در امتحان موفق شده‏اید. امروز هم خدا به همه، هدیه داده است و این هدیه برای کسانی است که در امتحانشان موفق شده‏اند؛ یعنی کسانی که یک ماه تمام روزه گرفته‏اند. عید فطر یک هدیه برای همه روزه داران مسلمان است. برای همین هم در این روز شاد و خوشحال‏اند؛ چون هدیه بسیار ارزنده‏ای از خداوند گرفته‏اند. امیدوارم شما هم شاد و خوشحال باشید!

عید فطر
فطریه

می‏دانم همه شما دوست دارید به نیازمندان کمک کنید. شما بچه‏های خوب، هر کاری برای کمک به نیازمندان انجام می‏دهید. خداوند همه کسانی را که به نیازمندان کمک می‏کنند دوست دارد. اگر با بزرگترها به نماز عید فطر بروید، صندوق هایی می‏بینید که بر روی آن کلمه فطریه نوشته شده است. فطریه پولی است که هر خانواده در روز عید فطر برای کمک به فقیران و نیازمندان هدیه می‏کند تا آنها هم بتوانند در این روز عید، شاد باشند.

تشکر از خدا

حتما می‏دانید که وقتی کسی برای شما کار خوبی انجام می‏دهد باید از او سپاسگزاری کنید. مثلاً وقتی به میهمانی می‏روید، باید از کسی که شما را دعوت کرده تشکر کنید. ماه رمضان ماهی است که در آن خداوند یک ماه بندگان را میهمان خود می‏کند، یعنی ماهی که خداوند نعمت‏های بسیاری به بندگانش می‏دهد؛ پس ما هم وظیفه داریم در پایان ماه رمضان، از خداوند بزرگ به خاطر همه خوبی‏هایش تشکر کنیم. نماز عیدفطر، یعنی تشکر از خدا، تشکر از کسی که یک ماه ما را میهمان کرده است.

ما در نماز روز عید فطر یاد می‏گیریم که همیشه در کارها همبستگی داشته باشیم. یاد می‏گیریم که همه کارهایمان را با هم انجام دهیم تا به پیروزی دست پیدا کنیم

دید و بازدید

حالا دیگر پدر و مادر، برادر و خواهر شاد و خندان آماده‏اند، تا از خانه خارج شوند. مهدی کوچولو که دست‏های پدر را در دست گرفته است می‏پرسد: «پدرجان! به کجا می‏رویم؟» پدر با لبخند به مهدی می‏گوید: «پسرم امروز روز عید است و روز دید و بازدید. ما همه در این روز خوب با هم به دیدار پدربزرگ و مادر بزرگ می‏رویم تا عید را به بزرگترهایمان تبریک بگوییم.» امروز همه به دیدار هم می‏روند.

نماز زیبایی‏ها

چقدر خیابان‏ها شلوغ است! همه مردم دسته دسته در خیابان‏ها به راه افتاده‏اند. خیلی عجله دارند. اگر خوب نگاه کنید جانمازهای بسیار زیبایی در دستانشان می‏بینید. این همه مرد و زن و کوچک و بزرگ می‏خواهند خود را به نماز برسانند؛ نماز عیدفطر که در اول صبح برپا می‏شود. همه مردم می‏خواهند در نماز عید فطر شرکت کنند. به به، چه روز خوبی است که با نماز آغاز می‏شود!

عید فطر

با هم در کنار هم

آیا تا حالا پیش آمده که به تنهایی بخواهید جسم سنگینی را از زمین بلند کنید؟ شاید به تنهایی نتوانید این جسم را بلند کنید، ولی اگر چند نفر از دوستانتان به شما کمک کنند، به راحتی می‏توانید این کار را انجام دهید. ما در نماز روز عید فطر یاد می‏گیریم که همیشه در کارها همبستگی داشته باشیم. یاد می‏گیریم که همه کارهایمان را با هم انجام دهیم تا به پیروزی دست پیدا کنیم. این یکی از درس‏های خوب نماز عید فطر است.

تمیز و شادمان

احمد کوچولو جلو آینه ایستاد و خودش را در آینه برانداز کرد. به‏به چه لباس‏های تمیزی! او امروز لباس‏های نو خود را که چند روز پیش از بازار خریده، پوشیده بود. او می‏دانست که امروز عید سعید فطر است. برای همین لباس‏های نو خود را پوشیده بود تا پاکیزه و شادمان، عید را به دیگران تبریک بگوید. امروز روز عید است و همه باید لباس‏های تمیز و پاکیزه بر تن کنیم. لباس‏هایی که بوی خوب عید را می‏دهند. این‏گونه شادی عید دو چندان می‏شود.

عیدی‏های شیرین

پدربزرگ، لای قرآن را باز کرد و اسکناس‏هایی را بیرون آورد. بچه‏ها، همه منتظر بودند تا مثل هر سال پدربزرگ به آنها عیدی بدهد. الهه، مرضیه، عرفان و رضا عیدی‏های خود را از پدربزرگ گرفتند، تا این که نوبت به عاطفه رسید. پدربزرگ علاوه بر عیدی، یک هدیه هم برای عاطفه خریده بود. می‏دانید چرا؟ چون عاطفه امسال برای اولین بار یک ماه روزه گرفته بود. او امسال به سن تکلیف رسیده بود. آیا شما عیدی‏تان را گرفته‏اید.

منبع: پایگاه حوزه

تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه – حسین عسگری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.