تبیان، دستیار زندگی
آیاتی در قرآن مطرح است که هم اهل سنت و هم شیعه ، اتفاق نظر دارند که راجع به فاطمه زهرا سلام الله علیها می باشد . اسم فاطمه در هیچ جای قرآن به صراحت بیان نشده اما آیاتی در قرآن مطرح است که به نقل از شیعه و سنی مراد فاطمه سلام الله علیها می باشد .یكی از
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتباط آیات قرآن کریم با حضرت زهرا(س)


آیاتی در قرآن مطرح است که هم اهل سنت و هم شیعه ، اتفاق نظر دارند که راجع به حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد .

اسم فاطمه سلام الله علیها در هیچ جای قرآن به صراحت بیان نشده اما آیاتی در قرآن مطرح است که به نقل از شیعه و سنی مراد فاطمه سلام الله علیها می باشد .یكی از این آیات، آیه‌ی مباهله است. در قرآن در سوره‌ی آل‌عمران می‌فرماید ...


برهان و استدلال، مقدم بر مقابله و مباهله

قرآن

دین ما دین استدلال است. «جاءَهُمْ بِالْبَیِّنات‏» (صف/6) بینه و بینات در قرآن آمده است. بینه یعنی چیزی كه قصه را روشن كند و دیگر جای شكی برای كسی باقی نگذارد ، و لذا مصداق بینة معجزه است.

دین ما با برهان و استدلال با مردم صحبت می‌كند. اگر طرف جنگجو بود، در مقابل جنگ مقابله به مثل می‌كند. و این مقابله به مثل هم كار خود خداست. در قرآن کریم آیات زیادی بیان شده که نشان می دهد که خداوند در بسیاری از موارد از راه مقابله با مثل با بندگان رفتار می کند :

1- «فَاذْكُرُونی‏ أَذْكُرْكُم‏» (بقره/152) شما یاد من باشید، خدا می‌گوید من هم یاد شما هستم.

2- «وَ أَوْفُوا بِعَهْدی» شما به عهد من وفا كنید، من هم «أُوفِ بِعَهْدِكُم‏» (بقره/40) به عهد شما وفا می‌كنم.

3- «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ» شما خدا را یاری كنید «یَنْصُرْكُمْ» (محمد/7) خدا هم شما را یاری می‌كند.

4- «زاغُوا» ‏اگر منحرف شوید خدا هم شما را منحرف می‌كند. «أَزاغَ اللَّه» (صف/5)

نفرین پیامبر بر مسیحیان

پیغمبر اسلام به مسیحی‌ها گفت: معجزه را كه شما قبول نكردید، بیایید نفرین كنیم. مسلمان‌ها یك نفرین می‌كنند به جان مسیحی‌ها ، مسیحی‌ها هم یك نفرین می‌كنند به جان مسلمان‌ها، هر نفرینی عملی شد، معلوم می‌شود آن نفرین كننده حق است كه نفرینش گیرا شده است. اسمش هم مباهله است.

ماجرای مباهله پیامبر با مسیحیان

آیه‌ی مباهله در سوره‌ی آل‌عمران است. آیه 61! آیه این است: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِیه‏» یعنی كسی كه احتجاج می‌كند وچانه می‌زند، «مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ» با اینكه علم دارد و می‌فهمد ولی باز هم چانه می‌زند، به او بگو دیگر چانه نزن: «فَقُلْ تَعَالَوْا» بیا : «نَدْعُ أَبْنَاءَنَا»ما بچه‌هایمان را می‌خوانیم، «وَ أَبْنَاءَكم‏» شما هم بچه‌هایتان را بخوانید، «وَ نِسَاءَنَا» زنانمان را می‌خوانیم، «وَ نِسَاءَكُم‏» و شما هم زنانتان را بخوانید. «وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَكُم‏» ما جانمان را می‌آوریم، شما هم جانتان را بیاورید. «ثُمَّ نَبْتهَِلْ» به همدیگر نفرین می‌كنیم. «فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلىَ الْكَذِبِینَ» می‌گوییم خدا لعنت كند دروغگو را! بعد هر نفرینی مستجاب شد، معلوم می‌شود كه حق است.

پیغمبر، زهرا و علی بن ابیطالب و امام حسن و امام حسین، این چهار بزرگوار را همراه خودش آورد. مسیحی‌ها جمعیتی بودند و دیدند پیغمبر یك زن و یك مرد و دو بچه آورده است. نگاه كردند و زن و بچه‌ی پیغمبر را دیدند، نزد بزرگشان رفتند، گفتند: بنا بوده به هم نفرین كنیم. ما یك جمعیتی آمده‌ایم، پیغمبر با پنج نفر آمده است. بزرگشان گفت : او اگر زن و بچه‌اش را آورده است، پیداست به كارش عقیده دارد، چون هیچ كس زن و بچه‌اش را در معرض خطر نمی‌گذارد. پیداست این ایمان دارد. پس عقب بنشینید و حیا كنید و كنار بروید

کجای آیه مباهله، مربوط به حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد؟

«تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكم» بچه‌هایمان را می‌آوریم، بچه‌هایتان را بیاورید. «وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُم‏» زن‌هایمان را می‌آوریم و زن‌هایتان را بیاورید. «وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَكُم‏» جانمان را می‌آوریم ...

شیعه و سنی گفته‌اند كه مراد از بچه‌ها حسن و حسین علیهم السلام بوده‌ و مراد از نساءنا فاطمه سلام الله علیها بود. و اینكه جانمان را می‌‌آوریم، علی‌ بن ابیطالب است.

روز مباهله

در اینجا شیعه و سنی گفتند كه مراد از «نسائنا» حضرت زهراست. سوره‌ی آل عمران آیه‌ی 61.

پیغمبر، زهرا و علی بن ابیطالب و امام حسن و امام حسین، این چهار بزرگوار را همراه خودش آورد. مسیحی‌ها جمعیتی بودند و دیدند پیغمبر یك زن و یك مرد و دو بچه آورده است. نگاه كردند و زن و بچه‌ی پیغمبر را دیدند، نزد بزرگشان رفتند، گفتند: بنا بوده به هم نفرین كنیم. ما یك جمعیتی آمده‌ایم، پیغمبر با پنج نفر آمده است.

بزرگشان گفت : او اگر زن و بچه‌اش را آورده است، پیداست به كارش عقیده دارد، چون هیچ كس زن و بچه‌اش را در معرض خطر نمی‌گذارد. پیداست این ایمان دارد. پس عقب بنشینید و حیا كنید و كنار بروید.

حضرت زهرا(سلام الله علیها)، سبب نزول آیاتی از قرآن

جای دیگری كه حضرت زهرا مطرح است آیه 8 سوره انسان(دهر ) می باشد: «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعام» (انسان/8) ‏

ماجرا این است كه امام حسن و امام حسین علیهم السلام كوچك بودند و مریض شدند، پیغمبر و جمعیتی به عیادت رفتند، پیشنهاد كردند كه یا علی نذر كن اگر بچه‌ها خوب شدند، روزه بگیر. اینها هم نذر كردند و بچه ها هم خوب شدند و  سه روز روزه گرفتند و هر سه شب در هنگام افطار ،یك شب مسكین و یک شب یتیم و یک شب اسیر، آمدند و آنها نیز غذایشان را به آنهادادند و با آب افطار كردند : که آیه آیه‌ی «یُطْعِمُونَ الطَّعام» نازل شد .

یكی دیگر از مواردی که نه آیه ، بلکه کل سوره مربوط به این بانوی بزرگوار می باشد ، سوره کوثر و آیه «إِنَّا أَعْطَیْناكَ الْكَوْثَرَ» (كوثر/1) می باشد که مراد از كوثر زهرا سلام الله علیها می باشد .

فرآوری: زهرا اجلال

بخش قرآن تبیان


منابع :

سایت حوزه

سایت درس هایی از قرآن