تبیان، دستیار زندگی
بصائر یکی دیگر از اسماء با مسمای قرآن است که در این نوشتار ه آن می پردازیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسماء با مسما (9)

دانش‌نامه‌های تخصصی قرآن‌کریم
نسخه بصیرت زا

اشاره:

در باب نامهای قرآن و تعداد آن از دیرباز تا کنون میان مفسران و قرآن پژوهان اختلاف نظر بوده است.

ابوالفتوح رازى در تفسیرش 43 نام براى قرآن بر می شمارد. زركشى به نقل از قاضى ابوالمعالى این عدد را 55 اسم می رساند  و برخی دیگر تا هشتاد اسم هم گفته اند.

کثیری از این اسامی گفته شده جنبه وصفی داشته و اطلاق عنوان اسم بر آنها خالی از وجه نیست.

سلسله نوشتار" اسماء با مسما" می کوشد تا در هر نوبت شما را با یکی از این نام های زیبای قرآن آشنا سازد.

(قرآن، ششمین اسم با مسمایی بود که در مقاله گذشته در باره آن بحث شد.)

بصائـر: نهمین اسم با مسمای قرآن

عنوان "بصائر" به همین صورت جمع، به قرآن اطلاق شده است. بصائر جمع بصیرت است كه به معنى بینش درست و درك صحیح مى‏باشد و ناظر به این مطلب است كه قرآن كریم، بینش انسان را نافذ و تند و تیز مى‏كند و به او توانائى فهم درست و درك حقائق عالم را ارزانى مى‏دارد. انسانى كه با هدایت قرآن گام برمى‏دارد، در تفكرات و اندیشه‏ها و همچنین در تصمیم‏گیرى‏هاى خود دچار اشتباه و انحراف نمى‏شود.

هَذَا بَصَائِرُ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِقَوْمٍ یوقِنُونَ(الجاثیة/20)

این (قرآن و شریعت آسمانی) وسایل بینایی و مایه هدایت و رحمت است برای مردمی که (به آن) یقین دارند!

هَذَا بَصَائِرُ مِنْ رَبِّكُمْ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِقَوْمٍ یؤْمِنُونَ(الأعراف/203)

این وسیله بینایی از طرف پروردگارتان، و مایه هدایت و رحمت است برای جمعیتی که ایمان می‌آورند.

کثیری از این اسامی گفته شده جنبه وصفی داشته و اطلاق عنوان اسم بر آنها خالی از وجه نیست.

به طوریكه در ذیل عنوان "هدى" متذكر شدیم به نظر مى‏رسد كه هدایت قرآن مراحل گوناگونى دارد. یك مرحله آن عام است و شامل همه مردم از مؤمن و غیر مؤمن مى‏شود و مرحله دیگر آن هدایت خاصى است كه فقط مؤمنین را در برمى‏گیرد. در آیه‏اى كه هم ‏اكنون خواندیم، این مطلب به وضوح دیده مى‏شود.

قرآن در مرحله نخست بصیرت‏ها را باز مى‏كند و انسان را به تفكر صحیح وادار مى‏سازد تا راه مستقیم را دریابد. این مرحله براى عموم مردم است و چون انسانى راه درست را پیدا كرد و به خدا و رسول ایمان آورد، چنان نیست كه رسالت قرآن درباره او تمام شده باشد و قرآن او را به حال خود بگذارد بلكه مرحله دیگرى از هدایت آغاز مى‏شود كه ویژه مؤمنان است و آن نیز مراحلى دارد: اسلام و ایمان و یقین.


منبع: سیرى در علوم قـرآن، یعقوب جعفرى

فرآوری: گروه دین و اندیشه تبیان