تبیان، دستیار زندگی
قرآن كریم اگرچه اساسا به زبان عربی است، اما بررسی‌های انجام شده توسط محققان و دانشمندانی از سراسر دنیا كه درباره هریك از آیات آن به تحقیق و تفحص پرداخته‌اند، نشان داده مخاطب این كتاب كه بدون تردید معجزه‌ای الهی است، تنها مردمان عرب‌زبان نبوده‌اند بلكه در
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فردای ‌جهان ‌از ‌نگاه‌ قرآن‌

قرآن

قرآن كریم اگرچه اساسا به زبان عربی است، اما بررسی‌های انجام شده توسط محققان و دانشمندانی از سراسر دنیا كه درباره هریك از آیات آن به تحقیق و تفحص پرداخته‌اند، نشان داده مخاطب این كتاب كه بدون تردید معجزه‌ای الهی است، تنها مردمان عرب‌زبان نبوده‌اند بلكه در حقیقت می‌توان قرآن را پیامی الهی به همه مردم دنیا دانست.

به عبارت دیگر مخاطبان پیام الهی در قرآن همه مردمانی هستند كه صرف نظر از رنگ، نژاد، مذهب و ملیت به یك زبان جهانی سخن می‌گویند و این زبان جهانی، همان زبان علم و دانش است كه می‌توان آن را از نشانه‌های وجود خداوند متعال برشمرد. دین اسلام، انسان‌ها را به كسب علم و دانش فرامی‌خواند چرا كه بر این باور است تمامی علوم در نهایت انسان را به شناخت خداوند بزرگ رهنمون خواهد ساخت. به همین دلیل است كه هرچه شناخت دانشمندان نسبت به پدیده‌های جهان هستی بیشتر می‌شود، اعتقاد آنها به خدا بیشتر شده و در مقابل، تردید آنها نسبت به وجود خالقی دانا و توانا كاهش خواهد یافت. چنین افرادی معمولا در مقابل عظمت خداوند تسلیم می‌شوند و در تمامی اعمال و رفتارشان از دستورات و تعالیم خداوند پیروی می‌كنند.

یكی از نشانه‌های عظمت و بزرگی قرآن در این است كه با پیشرفت علم، صحت و اعتبار آنچه بیش از 1400 سال پیش یعنی زمانی‌كه غفلت و بی‌خبری بر این كره ‌خاكی سایه گسترانیده بود بیش از پیش بر همگان آشكار خواهد شد. البته ذكر این موضوع به این معنی نیست كه آنچه صحت و درستی آیات قرآنی را به اثبات می‌رساند، ماهیتی خارجی دارد بلكه باید پذیرفت یافته‌های علمی محققان و دانشمندان می‌تواند مانند چراغی روشن‌كننده این مسیر باشد. در حقیقت دانش وسیله‌ای برای از میان برداشتن تاریكی‌های ناشی از غفلت و ناآگاهی انسان‌ها نسبت به مفاهیم مطرح شده در آیات قرآنی است كه بر افزایش ایمان و اعتقاد انسان‌ها به خدا تاثیرگذار خواهد بود. در كتب و نوشته‌های دانشمندان درباره مفاهیم و مضامین علمی قرآن به این نكته اشاره شده است كه در آغاز اسلام، مسلمانان مفاهیم مطرح شده در آیات قرآنی نازل شده بر پیامبر را بخوبی می‌فهمیدند و دستورات الهی را مبنای انجام مطالعاتی درباره علوم مختلف دنیوی و همچنین شناخت این دنیا به عنوان بخشی از یك مجموعه مرتبط و منسجم قرار می‌دادند. علم تشریح و پزشكی نیز یكی از علومی بود كه همچون دیگر شاخه‌های علمی، دانشمندان مسلمان توانستند به موفقیت‌های قابل توجهی در آن دست یابند. بر این اساس می‌توان گفت دستورات الهی در این كتاب مقدس انگیزه لازم برای پیشرفت محققان در زمینه‌های علمی مختلف را به وجود آورده است. با ظهور اسلام، در فاصله زمانی بین قرن هشتم و دوازدهم میلادی، وقتی دنیای مسیحیت با محدودیت‌های بسیاری در مسیر انجام تحقیقات علمی مواجه شده بود، مطالعات و تحقیقات بسیار زیادی در مراكز اسلامی در حال انجام بود و به همین دلیل امروزه بسیاری از محققان اكتشافات علمی بزرگ در زمینه ریاضیات، نجوم، فیزیك، زمین‌شناسی، تشریح و پزشكی، مدیون تلاش‌های دانشمندان مسلمان هستند. وقتی انسان در زمینه‌های علمی به دستاوردهای بزرگی دست پیدا می‌كند، رفته رفته ایمان او نسبت به خالق جهان هستی افزایش خواهد یافت كه این اعتقادات و باورها ریشه در تحصیل علم و كسب معرفت نسبت به پدیده‌های اطراف و پیرامونش دارد. از آنجایی‌ كه دانشمندان می‌توانند براساس یافته‌های علمی، وجود خداوند را در دنیای مادی كه انسان‌ها در آن قدرت، اختیار و ثروت را در دست گرفته‌اند، به اثبات برسانند، خداوند برای آنها جایگاه والایی در نظر گرفته است. چرا كه آنها نیز می‌توانند همانند پیامبران نقش مهمی را در پذیرش خدای یكتا به عنوان خالق جهان هستی داشته باشند.

یكی از نشانه‌های عظمت و بزرگی قرآن در این است كه با پیشرفت علم، صحت و اعتبار آنچه بیش از 1400 سال پیش یعنی زمانی‌كه غفلت و بی‌خبری بر این كره ‌خاكی سایه گسترانیده بود بیش از پیش بر همگان آشكار خواهد شد. البته ذكر این موضوع به این معنی نیست كه آنچه صحت و درستی آیات قرآنی را به اثبات می‌رساند

پیدایش جهان هستی

هیدروژن گازی است كه از آن به عنوان منشاء‌ هستی نام برده شده است. در قرآن نیز گفته می‌شود تكامل تدریجی دنیا، نتیجه مجموعه‌‌ای از مراحل مختلف است؛ یعنی تجمع تدریجی نوعی گاز یكی پس از دیگری پیش از این‌كه بتواند در نتیجه تاثیر نیروی جاذبه به سحابی، ستارگان، كهكشان‌ها یا سیارات تبدیل شود. آنچه سبب شگفتی می‌شود این است كه این آیه نشان می‌دهد نوعی گاز منشاء تشكیل اجسام سماوی بوده در حالی كه در اغلب تئوری‌های علم نجوم نیز صرف نظر

قرآن

از جزییات مطرح شده، به این موضوع اشاره شده است. بنابراین باید اذعان داشت هر آنچه در این دنیا اتفاق می‌افتد، برگرفته از دستورات خداوند است. این دستورات می‌تواند در بردارنده قوانین فیزیكی باشد كه دانشمندان و محققان براساس آن اطلاعاتی را درباره پدیده‌های مختلف به دست می‌آورند و پس از بررسی دقیق شواهد و نشانه‌های آن تئوری‌های مختلفی را در آن زمینه ارائه می‌كنند. به گفته دانشمندان دردنیا، میلیاردها كهكشان وجود دارد كه نشان دهنده قدرت و عظمت خالقی تواناست. اگر چه دانشمندانی كه در زمینه علم نجوم به تحقیق پرداخته‌‌اند توانسته‌اند تعداد زیادی از آنها را شناسایی كنند، اما هر روز شاهد كشف كهكشان‌های جدیدی هستیم كه همه آنها خصوصیات و ویژگی‌‌های مشابه كهكشان‌های قدیمی را دارند و می‌توان منشاء‌ تشكیل آنها از یك نوع ماده گازی شكل كه همچنان به مقدار فراوان در اطراف ما وجود دارد و در طول سالیان گذشته هیچ‌گاه از مقدار آن كاسته نشده است را مورد تایید قرار داد.

اما سوالی كه از مدت‌ها پیش ذهن بسیاری از محققان را به خود مشغول كرده،‌ این است كه این گاز از چه منبعی تامین می‌شود؟ آیا این گاز در نتیجه انجام مداوم مجموعه فرآیند‌هایی در یك مكان بخصوص به وجود می‌آید تا بتواند كمبود آن از نظر كمی در نتیجه تشكیل كهكشان‌های جدید را تامین كند یا این‌كه یك مكان ناشناخته یا حتی پدیده‌‌های طبیعی ناشناخته منجر به تولید این گاز در سطح دنیا می‌شود. براساس آیات قرآنی همه دنیا و هر آنچه در آن یافت می‌شود، یك موجودیت واحد است كه یك‌باره به وجود آمده است. در علم نجوم براساس تئوری بیگ‌ بنگ یا انفجار بزرگ، یك انفجار اولیه منشاء‌ احتمالی پیدایش جهان هستی در نظر گرفته شده است. طبق این تئوری، پس از این انفجار همه كهكشان‌ها در فضای بسیار محدودی با غلظت غیر قابل تصوری در كنار هم قرار گرفته، سپس با گذشت زمان تبدیل به كهكشان‌هایی شدند و تحت تاثیر نیروی حاصل از انفجار اولیه هر یك در بخشی از فضای اطراف سیارات مستقر شدند كه در بسیاری از آیات قرآن نیز به آن اشاره شده است.

مرگ ستارگان‌

خورشید تنها جسم خود افروز منظومه شمسی و روشنی ماه ناشی از انعكاس نور خورشید در سطح ماه است. بنابراین می‌‌‌توان خورشید را به چراغی تشبیه كرد كه نور آن سبب روشنایی و گرمای سطح زمین می‌شود.

نورخورشید پس از ورود به لایه‌های جوی زمین به دلیل شكست نور، برخورد امواج نور با ذرات و اجسام بسیار ریز شناور در هوا،‌ جذب امواج نور توسط اتم‌های اكسیژن در لایه‌های فوقانی و همچنین برخورد امواج با گاز ازن كه در ارتفاع 15 تا 45 كیلومتری لایه‌های جوی زمین یافت می‌شود، بتدریج كاهش پیدا می‌كند. اما اگر از لایه‌های جوی عبور كرده و به فضا برسیم،‌ علی‌رغم حضور خورشید در گوشه‌ای از آسمان با تاریكی مطلق مواجه خواهیم شد.

اگر چه همواره و در هر ساعتی از روز نیمی از كره زمین در روشنایی است، اما فضا همیشه تاریك است. این تصویر زیبا و اعجاب انگیز در حقیقت انعكاسی است از آنچه در قرآن درباره آسمان و زمین و شب و روز به تصویر كشیده شده است در آیات قرآن، خداوند به سقوط ستارگان و همچنین شكافتن این اجسام سماوی سوگند خورده است.

آنچه خداوند به آن قسم می‌خورد، بدون تردید باید ارزش بسیاری داشته باشد. اگر قدری در این آیات تعمق كنیم، در می‌یابیم كه این آیات به پدیده‌ای طبیعی كه همان مرگ ستارگان است دلالت دارد. هیدروژن و هلیوم از عناصر اصلی ستارگانی مانند خورشید یا حتی ستارگانی بزرگ‌تر هستند. وقتی گاز هیدروژن از ستاره‌ای متصاعد می‌شود نشان‌دهنده این است كه این ستاره در حال عبور از مرحله جوانی به مرحله سالخوردگی و پیری است.

وقتی عمر ستاره‌ای به پایان می‌رسد، این ستاره مراحل مختلفی مانند سرخ اختر، سپیده ستاره كوچك و ستاره نوترونی را پشت سر می‌گذارد تا این‌كه در پایان تبدیل به سیاهچاله‌ای در آسمان تاریك می‌شود. آنچه در قرآن از آن به عنوان سقوط ستارگان نام برده شده،‌ در حقیقت تبدیل یك ستاره به ابر ستاره‌ای سرخ است كه درهم شكسته می‌شود و به گفته قرآن سرانجام روزی خورشید تابان نیز به اراده خداوند این مراحل را پشت سر گذاشته و برای همیشه خاموش خواهد شد. یك ابر ستاره سرخ،‌ ستاره بسیار بزرگ قرمز رنگی است كه قطر آن ده‌ها برابر قطر خورشید است. ستارگانی مانند خورشید با افزایش سن به ابر ستاره‌هایی سرخ رنگ تبدیل می‌شوند. با متوقف شدن واكنش‌های هسته‌ای در مركز ستاره‌ها و به وجود آمدن آهن، منبع تامین‌كننده انرژی در این اجسام سماوی از بین خواهد رفت. در چنین شرایطی موازنه و تناسب مواد موجود از تعادل خارج شده و به علت نیروی جاذبه این ستاره منقبض شده و قطر آن به چندین هزار كیلومتر كاهش می‌یابد. در نتیجه چگالی آن به میزان قابل‌توجهی كاهش یافته و به ستاره سفید رنگ بسیار كوچكی تبدیل خواهد شد. در این فرآیند كه بسرعت انجام خواهد شد، ‌نیروی حركتی این ستاره به انرژی تبدیل شده و دمای درونی ستاره به یكصد هزار درجه سانتی‌گراد افزایش خواهد یافت. از این ستاره نور سفید رنگی تابیده می‌شود تا بتدریج انرژی و دمای درونی آن كاهش یابد. با انقباض تدریجی، این سپیده ستاره كوچك به ستاره‌ای نوترونی تبدیل می‌شود كه قطر آن بیش از 20 كیلومتر خواهد بود.

وقتی یك ستاره نوترونی در آخرین مرحله این تغییرات تدریجی به یك سیاهچاله تبدیل می‌شود، جاذبه آن به اندازه‌ای افزایش پیدا خواهد كرد كه حتی امواج نوری نیز قادر نخواهند بود بر آن غلبه كنند. انرژی جذب شده در سیاهچاله‌ها سبب انتشار اشعه X در محیط و نفوذ سیاهچاله‌ها در خلاء و جو زمین می‌شود. به همین دلیل در قرآن از سیاهچاله‌ها به عنوان جاروهای فضایی نام برده شده است كه با استفاده از نیروی جاذبه خود هر آنچه را كه در محیط اطرافشان وجود دارد به طرف خود می‌بلعند.

اگر چه همواره و در هر ساعتی از روز نیمی از كره زمین در روشنایی است، اما فضا همیشه تاریك است. این تصویر زیبا و اعجاب انگیز در حقیقت انعكاسی است از آنچه در قرآن درباره آسمان و زمین و شب و روز به تصویر كشیده شده است در آیات قرآن، خداوند به سقوط ستارگان و همچنین شكافتن این اجسام سماوی سوگند خورده است

كوه‌ها، پایه‌های زمین‌

از نظر علمی، رشته كوه‌ها وزنه‌هایی هستند كه نقش مهمی در حفظ تعادل پوسته زمین دارند و با ایجاد استحكام در

قرآن

قسمت پوسته زمین از آن در برابر هر گونه آسیب احتمالی محافظت می‌كنند؛ به همین علت پس از گذشت قرن‌ها از زمان تشكیل كره زمین، علی‌رغم وجود فشارهای بسیار زیاد در بخش داخلی زمین و همچنین جریان‌های رفت و برگشتی، پوسته زمین همچنان بدون تغییر باقی مانده است. در آیات قرآنی نیز رشته كوه‌ها به پایه‌های محكمی تشبیه شده‌اند كه نقش مهمی در برقراری تعادل در پوسته زمین دارند. این تشبیه یك حقیقت علمی است كه بیش از 1400 سال پیش در قرآن به آن اشاره شده و بدون تردید در آن زمان تنها كسی كه خالق زمین و آسمان و همه موجودات است می‌توانسته از این حقیقت علمی كه امروزه محققان براساس شواهد علمی به آن پی برده‌اند، آگاهی داشته باشد. اگرچه زمین سیاره كوچكی است كه انسان امروزی می‌تواند در طول یك روز یا حتی كمتر از یك روز به دور آن سفر كند، اما هنوز هم با وجود این كه بشر توانسته است به دستاوردهای علمی بزرگی دست یابد. نفوذ به اعماق زمین به علت وجود منابع عظیم انرژی گرمایی و فشار درونی بالای آن غیرممكن است. در آیات قرآنی خداوند به انسان می‌فرماید: پوسته زمین را مورد مطالعه قرار داده و آثار و نشانه‌های فسیلی در سطح زمین را مورد بررسی قرار دهد چراكه شواهد به جا مانده از دوره‌های گذشته زمین‌شناسی را می‌توان در صخره‌های سنگی به صورت فسیل‌ها یا بقایایی مدفون شده این موجودات در اعماق خاك یافت كه براساس آن بررسی لایه‌های مختلف زمین‌شناسی در پوسته از تاریخ پیدایش زمین نیز امكان‌پذیر خواهد بود. این در حالی است كه در پایان قرن هجدهم میلادی جیمز هاتون كه از زمین‌شناسان معروف آن دوره بود، بررسی تاریخ گذشته زمین براساس لایه‌های زمین‌شناسی پوسته زمین را مورد تایید قرار داد و به اثبات رساند. همه ما می‌دانیم كه در نتیجه وقوع سیل و طوفان در گذشته، چگونگی توزیع خشكی‌ها و آب‌ها در سطح زمین بارها دستخوش تغییرات شده است و به همین علت قطعه‌هایی از بدن حیوانات؛ انسان‌ها و همچنین بخش‌های مختلف گیاهان را می‌توانیم در لایه‌های مختلف پوسته زمین بیابیم.

روزی كه دنیا به آخر می‌رسد

شواهد موجود نشان می‌دهد جهان هستی در نتیجه نوعی تكامل تدریجی پس از انفجار بزرگی كه میلیاردها سال پیش رخ داده همچنان در حال گسترش است، اما به نظر می‌رسد چنین مرحله‌ای سرانجام روزی به پایان خواهد رسید و در نتیجه‌ افزایش نیروی جاذبه بین كهكشان‌‌ها، سیارات، ستاره‌ها و هر آنچه در این مجموعه یافت می‌شود، در فضای محدودی گردهم خواهند آمد و شرایطی شبیه به آغاز خلقت جهان هستی را بار دیگر تجربه خواهند كرد. به گفته دانشمندان، آن روز، روز رستاخیز است كه جز خداوند متعال هیچ كس نمی‌تواند زمان دقیق آن را پیش‌بینی كند. دانشمندان تنها توانسته‌اند تصویری از چگونگی جهان هستی را در آن روز برای ما انسان‌ها به تصویر بكشند. در آن روز سرعت حركت كهكشان‌ها كاهش یافته و سرانجام همه كهكشان‌هایی كه پیش از این با سرعت بسیار زیادی در آسمان‌ها شناور بوده‌‌اند، در اطراف هم تجمع پیدا می‌كنند كه به نظر می‌رسد بسیار خوفناك و هراسناك باشد. در بسیاری از آیات قرآن نیز ترس از روز رستاخیز تنها راه رسیدن به رستگاری‌ جاودانی و ابدی است. یكی از دیگر ویژگی‌های شگفت‌‌انگیز قرآن در این است كه این كتاب، 1400 سال پیش نظریه‌های علمی جدیدی كه امروزه دانشمندان مطرح كرده‌اند را بیان كرده است.

شگفتی اعداد قرآنی‌

یكی از جنبه‌های اعجاز قرآن، اعداد است كه بدون تردید اندكی تعمق درباره آن می‌تواند هر انسانی را متعجب سازد. بدون شك تكرار برابر برخی از واژه‌ها در آیات قرآن تصادفی نبوده است بلكه می‌توان آن را از آیات و نشانه‌های الهی برشمرد.

اگرچه به این دنیا و دنیایی پس از مرگ در سوره‌های مختلف اشاره شده است، اما هر دوی آنها به تعداد مساوی و 115 بار در قرآن آورده شده‌اند.

فرشتگان و شیاطین واژه‌هایی هستند كه در مجموع 68 بار در قرآن به هر یك از آنها اشاره شده است. واژه بخشش و مشتقات آن 234 بار در قرآن آورده شده كه دوبرابر تعداد دفعاتی است كه در آیات قرآن به واژه تنبیه و مجازات و مشتقات آن اشاره شده است. این نشان‌دهنده بخشش و سخاوت خداوند نسبت به بندگانش است.

جالب است بدانید اگر در آیات قرآنی واژه ماه را جستجو كنید، متوجه می‌شوید كه این واژه‌ها تنها 12 بار آورده شده و این در حالی است كه 365 بار به واژه روز اشاره شده است.

شواهد موجود نشان می‌دهد جهان هستی در نتیجه نوعی تكامل تدریجی پس از انفجار بزرگی كه میلیاردها سال پیش رخ داده همچنان در حال گسترش است، اما به نظر می‌رسد چنین مرحله‌ای سرانجام روزی به پایان خواهد رسید و در نتیجه‌ افزایش نیروی جاذبه بین كهكشان‌‌ها، سیارات، ستاره‌ها و هر آنچه در این مجموعه یافت می‌شود، در فضای محدودی گردهم خواهند آمد و شرایطی شبیه به آغاز خلقت جهان هستی را بار دیگر تجربه خواهند كرد

وجه تمایز زمین از دیگر سیارات‌

طبق آیات قرآنی، آسمان فضای اطراف زمین است كه ما آن را همچون گنبد آبی رنگی در بالای سرمان می‌بینیم. این درحالی است كه آنچه از آن به عنوان آسمان‌ها نام برده می‌شود، در حقیقت شامل همه اجسام سماوی است كه در اطراف این كره خاكی قرار گرفته‌اند. علاوه بر این آسمان هر شب و روز تصویر بسیار زیبایی را در مقابل دیدگان ما به نمایش در می‌آورد كه ویژگی‌های علمی بسیار زیادی دارد و هر یك از آنها می‌تواند تامین كننده بخشی از نیازهای انسان‌ها باشد. فضای اطراف سیاره زمین در حقیقت سقفی است كه پوششی را در اطراف آن به وجود آورده است. این فضا متشكل از مجموعه گازهای مختلفی است كه به علت وجود جاذبه زمین نمی‌توانند از آن دور شوند. از آنجایی كه ماه به علت برخورداری از نیروی جاذبه ضعیف‌تر در مقایسه با زمین فاقد چنین پوشش یا در اصطلاح فاقد سقف است، نمی‌توان در آن شرایط مشابهی را جستجوكرد. این در حالی است كه فضای اطراف زمین نقش بسیار مهمی در حفظ حیات موجودات ساكن این كره خاكی دارد و می‌تواند اكسیژن مورد نیاز موجودات زنده را تامین كند. علاوه بر این انتقال بخار آب از سطح زمین به لایه‌های فوقانی جو سبب تشكیل ابر، بارندگی در نتیجه تامین آب آشامیدنی در سطح زمین خواهد شد. جالب است بدانید روشنی روز ناشی از پراكندگی و انتشار انعكاس امواج نور خورشید در لایه نازكی از هوا در اطراف زمین است كه از سطح زمین تا ارتفاع 200 كیلومتری امتداد دارد. اگر ما از جو زمین بالاتر برویم،‌ علی‌رغم وجود خورشید، همه‌جا تاریك است. براساس آیات قرآن شب پدیده‌ای است عمومی كه متعلق به همه جهان هستی است در حالی كه روشنایی روز تنها یك پدیده نوری است كه از انتشار امواج نور خورشید در لایه‌های پایین جو زمین ناشی می‌شود. اگر چه خداوند در قرآن جو اطراف زمین را بسادگی تفسیر كرده، اما در حقیقت هر یك از آیات مطرح شده در این باره حقایقی علمی را كه بر دارند در آگاهی از آنها مستلزم تلاش‌های بی‌وقفه محققان است.

در قرآن نیز به این موضوع اشاره شده است كه در اطراف زمین مجموعه‌ای از الكترون‌ها وجود دارند كه میدان مغناطیسی زمین از رسیدن آنها به سطح زمین ممانعت به عمل می‌آورد. این الكترون‌ها كه حاوی انرژی بسیار بالایی هستند،‌ از خورشید در محیط اطراف منتشر می‌شوند و هیچ‌ موجود زنده‌ای بدون داشتن پوشش ایمنی قادر به مقاومت در برابر امواج ناشی از این الكترون‌ها نخواهد بود. بنابراین می‌توان گفت پوشش جوی اطراف زمین نقش بسیار مهمی در محافظت از موجودات ساكن زمین در برابر تشعشع این امواج دارد.

برای آنها كه بیندیشند

آنچه در اینجا بیان شد، تنها بخشی از شواهد علمی است كه 1400 سال پیش، یعنی زمانی كه هیچ یك از انسان‌ها حتی قادر به تصورشان نبودند، در قرآن به آنها اشاره شده بود. امروز براساس یافته‌های علمی جدیدی كه محققان به آن دست یافته‌اند دیگر هیچ تردیدی برای انسانها وجود نخواهد داشت كه آیات قرآن، سخنانی است از خالق جهان هستی كه هدف از نزول آن نجات جاودانی انسان‌ها از غوطه‌ور شدن در دنیای مادی و دعوت به سوی حق‌تعالی بوده است. بسیاری از دانشمندان بر این باورند كه قرآن آخرین پیام آسمانی نازل شده به زمین است كه به شیوه‌ای اعجاب‌انگیز آنچه را كه پیامبران پیشین سعی در آموزش آن به انسان‌ها داشته‌اند، براساس شواهد علمی بیان كرده است.

یافته‌های علمی حاكی از آن است كه این كتاب كه سراسر نشانه‌ای الهی است، نمی‌تواند 1400 سال قدمت داشته باشد مگر این كه هدیه‌ای از خالق انسان‌ها باشد. خداوند به همه ما انسان‌ها این توانایی را داده است كه بتوانیم بدون اعمال نظر شخصی درباره هر آنچه در قرآن بیان شده است تفكر كنیم و براساس نتایج به دست آمده از آن به وجود خداوند ایمان داشته باشیم.

روزنامه جام جم

تنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان