راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

  • تعداد بازديد :
  • 5197
  • سه شنبه 20/11/1388
  • تاريخ :

تفاوت ان شاء الله و انشاالله

قرآن

آیا به کلمات والفاظی که روزانه می نویسیم دقت کرده ایم؟

برخی از این الفاظ رایج به دلیل عدم مشروعیت و مخالفت آنان با اعتقادات ما می تواند خطراتی به همراه داشته باشد.

از بین این الفاظ (ان شاء الله) در بعضی اوقات انشاء الله نوشته می شود, با كمی دقت به معانی این دو متوجه می شویم که این دو لفظ با هم تفاوت دارند .

إنشاء مصدر فعل «أنشأ» و به معنای (ایجاد کردن ,به وجود آوردن , خلق کردن )است.

طبق این آیه ((إِنَّا أَنشأْنَهُنَّ إِنشاءً))(35.واقعه)ما آنان را به وصفی ناگفتنی ایجاد كردیم .

پس ابراز (انشاءالله) در مواقعی که می خواهیم کاری را انجام دهیم، معنای ایجاد و خلق از سوی ما را القاء می کند، یعنی ما خداوند را ایجاد كرده ایم.(العیاذبالله)

«إن» در (ان شاء الله) حرف شرط و به معنای «اگر» و فعل «شاء» به معنای خواستن و مقدر كردن است.

و ما با نوشتن إن شاء الله به این صورت می گوییم( اگر خداوند مقدر فرمود؛ به خواست خدا).

كه در این آیه معنا مشخص است:

وَ مَا تَشاءُونَ إِلا أَن یَشاءَ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِیماً حَكِیماً(30.انسان)

و شما ( اولیای حق ) چیزی جز آنچه خدا بخواهد نمی‏خواهید ( و كار را به او تفویض می‏كنید كه ) البته خدا به احوال خلق دانا و به صلاح بندگان آگاهست.

 

بیان لطیف قرآن

قرآن

وَلَا تَقُولَنَّ لِشَیْءٍ إِنِّی فَاعِلٌ ذَلِكَ غَدًا «23»  إِلَّا أَن یَشَاء اللَّهُ وَاذْكُر رَّبَّكَ إِذَا نَسِیتَ وَقُلْ عَسَى أَن یَهْدِیَنِ رَبِّی لِأَقْرَبَ مِنْ هَذَا رَشَدًا

«24» (سوره کهف)

این آیات یك دستور كلى به پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) مى دهد كه هرگز نگو من فلان كار را فردا انجام مى دهم (و لا تقولن لشى ء انى فاعل ذلك غدا). مگر اینكه خدا بخواهد (الا ان یشاء الله ) یعنى در رابطه با اخبار آینده و تصمیم بر انجام كارها، حتما جمله ان شاء الله را اضافه كن ، چرا كه: اولا: تو هرگز مستقل در تصمیم گیرى نیستى و اگر خدا نخواهد هیچ كس توانائى بر هیچ كار را ندارد، بنابراین براى اینكه ثابت كنى نیروى تو از نیروى لا یزال او است و قدرتت وابسته به قدرت او جمله ان شاء الله (اگر خدا بخواهد) را حتما به سخنت اضافه كن .

ثانیا: خبر دادن قطعى براى انسان كه قدرتش محدود است و احتمال ظهور موانع مختلف مى رود صحیح و منطقى نیست ، و چه بسا دروغ از آب در آید، مگر اینكه با جمله ان شاء الله همراه باشد.

شان نزولى را كه در مورد آیات فوق نقل شده است این بیان را تایید مى كند، زیرا پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) بدون ذكر ان شاء الله به كسانى كه پیرامون اصحاب كهف و مانند آن سؤ ال كرده بودند قول توضیح و جواب داد، به همین جهت مدتى وحى الهى به تاخیر افتاد، تا به پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) در این زمینه هشدار داده شود و سرمشقى براى همه مردم باشد سپس در تعقیب این جمله ، قرآن مى گوید هنگامى كه یاد خدا را فراموش كردى بعد كه متوجه شدى پروردگارت را بخاطر بیاور (و اذكر ربك اذا نسیت ). اشاره به اینكه اگر بخاطر فراموشى جمله ان شاء الله را به سخنانى كه از آینده خبر مى دهى نیفزائى هر موقع بیادت آمد فورا جبران كن و بگو ان شاء الله ، كه این كار گذشته را جبران خواهد كرد. و بگو امیدوارم كه پروردگارم مرا به راهى روشنتر از این هدایت كند (و قل عسى ان یهدین ربى لاقرب من هذا رشدا).

تعبیر «ان شاء الله» با افزایش دادن توجه ما به خدا در كارها، به ما نیرو و قدرت مى بخشد ، و هم دعوت به پاكى و صحت عمل مى كند.

جمله ان شاء الله به هنگام بیان تصمیم هاى مربوط به آینده ، نه تنها یك نوع ادب در پیشگاه خدا است ، بلكه بیان این حقیقت مهم نیز هست كه ما چیزى از خود نداریم هر چه هست از ناحیه او است، مستقل بالذات خدا است، و ما همه متكى باو هستیم، تا اراده او نباشد اگر تیغ هاى عالم از جا حركت كنند حتى یك رگ را نخواهند برید، و اگر اراده او باشد همه چیز به سرعت تحقق مى یابد و حتى شیشه را در بغل سنگ نگه مى دارد. این در حقیقت همان مفهوم توحید افعالى است كه در عین وجود اختیار و آزادى اراده انسان، وجود هر چیز و هر كار را به مشیت خدا وابسته مى كند. این تعبیر با افزایش دادن توجه ما به خدا در كارها، به ما نیرو و قدرت مى بخشد، و هم دعوت به پاكى و صحت عمل مى كند. از پاره اى از روایات استفاده مى شود كه اگر كسى سخنى را در ارتباط با آینده بدون ان شاء الله بگوید خدا او را به خودش وامیگذارد و از زیر چتر حمایتش بیرون مى برد.

در حدیثى از امام صادق (علیه السلام ) میخوانیم : امام دستور داده بود نامه اى بنویسند، هنگامى كه نامه پایان یافت و به خدمتش دادند ملاحظه كرد، ان شاء الله در آن نبود، فرمود: «كیف رجوتم ان یتم هذا و لیس فیه استثناء، انظروا كل موضع لا یكون فیه استثناء فاستثنوا فیه» شما چگونه امیدوار بودید كه این نامه (یا این كار) به پایان برسد در حالى كه ان شاء الله در آن نیست، نگاه كنید در هر جاى آن نیست بگذارید.

 

تنظیم و تخلیص: گروه دین و اندیشه - مهدی سیف جمالی

برگرفته از : تفسیر نمونه جلد 5  

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
سنجش
سلام بر همه عزیزان زحمتکش در سایت تبیان و نویسنده محترم این بخش....انشاءالله و ان شاء الله از نظر معنایی فرقی ندارن و دلیل اونو بعضی دوستان فرمودن که من دیگه تکرار نمیکنم . این عبارت از نظر نوشتاری باید جدا نوشته بشه. لطف کنید مباحث انتخابی خودتونو قبل از ارائه با کارشناس متخصص در میان بذارید چون سایت تبیان مورد رجوع خیلی از افراد هست و کم دقتی در مباحث موجب کم اعتباری اون میشه. وفقکم الله...التماس دعا
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 27/12/1389 - 20:4
بدایه
هو الحیّ
سلام

نکته سنجی ای که در این مورد داشتین خیلی جالبه و واقعا نشون دهنده ی دقت نظر شماست .

در مورد این جمله : "ابراز (انشاءالله) در مواقعی که می خواهیم کاری را انجام دهیم، معنای ایجاد و خلق از سوی ما را القاء می کند، یعنی ما خداوند را ایجاد كرده ایم.(العیاذبالله)" یه نکته ای به ذهنم رسید که براتون می نویسم و امیدوارم که بهش توجه کنین :

همون طور که خودتون هم نوشتین و می دونین "انشاء" یک مصدر هست و مصادر هم در زبان عربی ، در دسته ی اسامی قرار می گیرند ؛ اسامی هم بدون هیچ عامل منصوب کننده ای فتحه نمی گیرند و همیشه در ابتدای جملات اسمیه مضموم هستن ؛ یعنی این جمله با معنی ای که شما در اون مورد خاص فرمودین باید به این صورت نوشته و خوانده بشه :

انشاءُ اللهِ یا انشاءُ اللهَ (نعوذ بالله)

که این دو حالت هم به خاطر عامل بودن اسم اول (یا همون مبتدا) بر سر خبر هست که می تونه به عنوان فاعل عمل کنه و خبر رو به صورت مفعول نیابی خودش در بیاره و یا به صورت مضاف عمل کنه و خبر رو به صورت مضافٌ إلیه خودش در بیاره .

در صورتی که لفظ انشاءَ اللهُ هیچ کدوم از حالات بالایی رو نداره و اصلا براش متصور نیست . بنا بر این فرضی که شما در نظر گرفتین ، درست نیست و نتیجه ی درستی هم نمیده .

البته خیلی بهتره که در مورد رسم الخط ، مخصوصا توی کلمات و جملات عربی دقت کنیم ، و اونها رو همون طوری که عرب ها می نویسن ، بنویسیم .

یا علی ... التماس دعا
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 10/12/1389 - 1:0
مهسا صفاخواه
خیلی خیلی ممنون بابت مطلبتون.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 25/4/1389 - 1:5
محمد حسین نیکو کلام عظیم
مطلب جالبی بود که من به نمی دانستم

بی شک ثواب ان نزد خداوند برای شما محفوظ است عزیزان
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 14/2/1389 - 17:13
hash hash
اگر لفظ یا املاء انشا اا.. غلط باشد چرا نویسنده خود نیز در نامه به امام صادق و دیگر مطالب اینطور نوشته اند انشا اا...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 5/1/1389 - 10:10
حسين
من مخالفم با كل قضیه . نباید زیاد سخت گرفت . درواقع شما ارزوی تایید الهی رو قبل ازانجام كارتون خواستید نه اینكه خدارو ایجاد كرده باشید. واین الان یك اصطلاح برای محقق شدن كارها شده . مهم اینه كه خدارو در نظرداشته باشیم وبا امید به تاییدالله اغازكنیم. انشاالله
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 17/12/1388 - 11:33
ناشناس
لطف كنید فایل قرآن را اول همه فایل ها و قبل از دین و زندگی بگذارید نه یك گوشه كه مشخص نیست دوم دعای چهل كلید را لطفا در سایت بگذارید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 16/12/1388 - 12:35
حسين كريمي
خوب بود نویسنده محترم مقداری به ریشه لغتی(ان شاءا... وانا انشاناهن )‌ توجه می كرد زیرااین دو از دو لغت شاءوانشامی باشد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 4/12/1388 - 9:1
azim23
این كه شد حكایت اون بنده خدا كه داشت به شاگردش تلفظ «الف» رو یاد میداد وچون زبونش میگرفت میگفت : بگو انف . وشاگرد هم میگفت : انف . بعد استاد میگفت : من كه میگم انف تو نگو انف بگو انف . وباز شاگرد میگفت : انف . حالا بالاخره من متوجه نشدم كه باید بگوئیم : ان شاء الله یا انشاءلله ، اما این را شنیدم كه بسیاری از واژه ها در طول تاریخ درمقاطعی براثر تلفظ غلط وتدام تكرار آن (غلط مصطلح)ایجاد میشود وكم كم تغییر معنی میدهد و درنهایت همه آن را با معنای جدید استفاده میكنند ، وبه گمانم حتی اگر این مطلب كه فرمودند صحیح باشد اما ما این واژه را داریم در فارسی استفاده میكنیم و به معنای اگر خدا بخواهد نیز استفاده میكنیم ، درصورتی كه اشكال مطرح شده مربوط به زبان عربی است و باید دررسم الخط عربی لحاظ شود.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 4/12/1388 - 8:34
ناشناس
آفرین عالی بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 24/11/1388 - 17:27
محسن دامادی
اینکه نوشته اید "انشاء الله"بمعنای این است که ما خداوند را ایجاد كرده ایم،کاملا اشتباه است چون که "إن"را با کسر همزه نوشته و تلفظ می کنیم در حالی که اگر به معنای گفته شده شما بود باید با کسر همزه خوانده و تلفظ می شد.
این ها فقط یک اشتباه نوشتاری است که در معنا هیچ دخالتی ندارد هر چند که صحیح نوشتن خوب است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 20/11/1388 - 17:52
سجاد پالش
واقعا جالب بود
اجرتون با پسر فاطمه ان شاء الله
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 20/11/1388 - 16:20
hamedaghayarzade
عالی بود......................
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 20/11/1388 - 15:47
مرتضی گل محمدی
اگر لفظ یا املاء انشا اا.. غلط باشد چرا نویسنده خود نیز در نامه به امام صادق و دیگر مطالب اینطور نوشته اند انشا اا...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 20/11/1388 - 15:19
ناشناس
عالی بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 20/11/1388 - 14:59
ناشناس -
شما چگونه امیدوار بودید كه این نامه (یا این كار) به پایان برسد در حالى كه انشاء الله در آن نیست ، نگاه كنید در هر جاى آن نیست بگذارید.

______________
ان شاء الله
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 20/11/1388 - 13:51
ناشناس
شما در تمام متن نوشته اید انشالله بعد فرموده اید بنویسید ان شاء الله؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 20/11/1388 - 13:23
ناشناس
خودتون بالای صفحه میگید انشاء الله غلطه بعد آخر صفحه در حدیث امام صادق اینجوری مینویسید. واقعاًکه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 20/11/1388 - 11:55
ناشناس
با سلام: از مطالب خوبتان تشکر می نمایم.متذکر میشوم نگاه کنید در متن چند جا به جای ان شاءالله از انشاءالله استفاده شده
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 20/11/1388 - 10:38
نجمه حسینی
در متن مقاله که خودتان همه را اشتباها انشاءالله نوشته اید!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 20/11/1388 - 10:11
حدیث
با سلام و خسته نباشید.مطلب بسیار مفیدی بود. فکر می کنم شما هم بعضی جاها به اشتباه انشالله نوشته اید.ممنون .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 20/11/1388 - 9:47
tab1363
تذکر به جایی بود.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 20/11/1388 - 9:18
ناشناس
شما الان خودتان اشتباه کرده اید ودر متن چند بار از کلمه انشاءالله استفاده کرده اید 8تا9مورد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 20/11/1388 - 8:43
ناشناس
در متن موجود خودتان نیز اشتباه نوشته اید وگفتید پیامبر به دلیل نگفتن "انشاء الله" وحی به تاخیرافتاده است .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 20/11/1388 - 8:14
ناشناس
سلام
متشکر از مقاله ی خوبتان اما اگر توجه بفرمایید خودتان در قسمت های بعدی مقاله به جای( ان شاء الله ) نوشته اید انشاء الله که اشتباه است .
با تشکر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 20/11/1388 - 7:13
ناشناس
با سلام
اینجوری که من فهمیدم باید بنویسیم ان شا الله
ولی توی همین متن بعد از توضیحات بازم به اشتباه نوشته شده انشالله
مطلب جالبی بود
ممنون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 20/11/1388 - 5:42
ناشناس
سلام و تشکر از مطلب خوب شما برادر خوب .
یک نکته خدمت شما برادر چون مطلب در باره کلمه زیبای ان شاء الله بود خواستم نکته ای را بیان کنم :
از آخرین خط نوشته شما که ما خط 1 از آخر شماره میذاریم خطهای : 2 / 3 / 5 / 14 / 15 / 18 / 20 / 22 / 24 . شما ان شاء الله را سرهم نوشته اید .
خواستم این مطلب را بیان کنم که صحیح بفرمایید .
صحیح کردن من فقط برای این بود که شما زحمت کشیدید این هم اگر درست شوذ عالی میشود.
و بیشتر چون روایتی از امام گفتید.
ان شاء الله خداوند متعال سلامتی بدهد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 20/11/1388 - 5:1