تبیان، دستیار زندگی
تا حالا چند بار ختم انعام رفته بودم اما این دفعه خودم پای سفره انعام نشستم وسفره را چیدم خیلی قشنگ شد دلم نیامد همتانرا دعوت می کنم سر سفره سوره انعام
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رهاورد نور (8)

 کنار سفره انعام  بنشین

اهداف سوره انعام

عصر تابستان بود،مادذم کارهایش را زودتر از همیشه انجام داد و گفت :بچه ها زود باشید اماده بشوید می خواهیم برویم بیرون.راستی وضو هم بگیرید.

تعجب زده پرسیدم: کجا؟ وضو برای چی ؟مگه می خواهیم بریم مسجد!؟

مادرم لبخند زنان گفت :نه عزیزم این ساعت که هنوز اذان نگفته اند، می خواهیم برویم ختم انعام.

یادش به خیر آن وقت کودکی پنج ساله بودم ک برای اولین بار بر سر سفره انعام خوانی می نشستم و شاهد قرآن خواندن و تصحیح آن و در پایان دعا و نان و پنیر و سبزی و خرمای دلچسب بودم .

امروز از آن روزها برایم سی و دو سه سال می گذردولی امروز من می خواهم همه شما به به خوان با برکت سفره انعام دعوت کنم برای همین صریح و بی مقدمه می گویم:یا ایها الناس !قد دعیتم فیه الی ضیافه الله.

سوره انعام

آیا می دانید چرا اینقدر خانم ها ختم انعام می گیرند؟آیااین کار به لحاظ شرعی مورد تایید و مستند به روایات است؟برای اینکه پاسخ این سوالات را بیابید با ما با رهاورد نور دیگری همراه شوید.

کیفیت نزول

از گروهى از جمله «عكرمه» و قتاده» آورده‏اند كه تمام آیات این سوره مباركه در یك شب در مكّه و در كنار خانه خدا بر قلب پاك پیامبر نور فرود آمد وهفتاد هزار فرشته با نداى دلنواز ستایش و تسبیح، آن را همراهى مى‏نمودند. پیامبر گرامى با دریافت آن از فرشته وحى با همه وجود به ستایش و تنزیه خدا برخاست و گفت: «سبحان الله العظیم» و آنگاه به سجده رفت. و پس از سجده‏اى طولانى نویسندگان وحى را فراخواند و آنان همان شب آن سوره مباركه را با تلاوت پیامبر نوشتند. در این سوره مباركه بیشتر روى سخن با شرك گرایان و كسانى است كه روز رستاخیز را دروغ مى‏شمارند.

 پاداش تلاوت

‏ 1 - در مورد پاداش تلاوتِ این سوره مباركه، از پیامبر گرامى آورده‏اند كه فرمود: سوره انعام بطور یكباره بر من فرود آمد و به هنگام آمدنش هفتاد هزار فرشته با ستایش و تسبیح خداى یكتا آن را همراهى نمودند؛ هركس این سوره را تلاوت كند، همان هفتاد هزار فرشته به شمار هر آیه‏اى یك شبانه روز بر او درود و صلوات مى‏فرستند. «فمن قرأها صلى علیه اولئك السّبعون الف ملك بعدد كلِّ آیةٍ من الانعام یوماً و لیلة.»

2 - و نیز «جابر بن عبدالله» آورده‏است كه پیامبر گرامى فرمود: هركس سه آیه از آغاز سوره انعام را تلاوت كند، خدا چهل هزار فرشته، بر او مى‏گمارد تا پاداشى بسان پاداش عبادت آنان را تا روز رستاخیز در پرونده عمل او بنویسند و فرشته‏اى از آسمان هفتم با سلاحى آهنین نزد او فرود مى‏آید تا هرگاه شیطان خواست او را وسوسه كند، با آن سلاح بر فرق آن موجود پلید بكوبد و او را از آن بنده خدا دور سازد.

هركسى خواسته‏اى دارد و بر آورده شدن آن را از خدا مى‏خواهد، نخست باید وضو سازد و چهار ركعت نماز با سوره «حمد» و «انعام» بخواند و پس از پایان قرائت آن، دستها را به سوى آسمان بگیرد و این گونه دعا کندبه خداى سوگند اگر پس از آن نماز این دعا را با اخلاص بخواند و خواسته‏هاى خویش را از آفریدگار هستى بخواهد، به او ارزانى خواهد شد.

3 - و نیز از حضرت صادق‏علیه السلام آورده‏اند كه فرمود: «نزلت سورة الانعام جملة واحدة شیّعها سبعون الف ملك حتى نزلت على محمدٍ (ص) ....» سوره انعام یكباره فرود آمد و هفتاد هزار فرشته آن را همراهى كردند و گرامى داشتند؛ چرا

قرآن کریم

كه در هفتاد جاى آن نام مقدّس خدا آمده است. اگر مردم مى‏دانستند كه در تلاوت شایسته و بایسته آن چه پاداش پر شكوهى است، آن را از دست نمى‏دادند. آنگاه فرمود: هركسى خواسته‏اى دارد و بر آورده شدن آن را از خدا مى‏خواهد، نخست باید وضو سازد و چهار ركعت نماز با سوره «حمد» و «انعام» بخواند و پس از پایان قرائت آن، دستها را به سوى آسمان بگیرد و این گونه زمزمه كند: «یا كریم! یا كریم! یا كریم! یا عظیم! یا عظیم! یا عظیم! یا اعظم من كل عظیم، یا سمیع الدعاء، یا من لا یغیّره اللیالى و الایام. صل على محمد و آل محمد. و ارحم ضعفى وفقرى وفاقتى و مسكنتى یا من رحم الشیخ یعقوب حین رد علیه یوسف قرة عینه. یا من رحم ایوب بعد طول بلائه. یا من رحم محمداً و من الیتم آواه و نصره على جبابرة قریش و طواغیتها و امكنه منهم. یا مغیث، یا مغیث، یا مغیث...» به خداى سوگند اگر پس از آن نماز این دعا را با اخلاص بخواند و خواسته‏هاى خویش را از آفریدگار هستى بخواهد، به او ارزانى خواهد شد.

4 - و نیز از حضرت رضا علیه السلام آورده‏اند كه فرمود: سوره «انعام» یكجا فرود آمد و هفتاد هزار فرشته با نداى دلنواز ستایش و بزرگداشت خدا آن را همراهى كردند. هركسى این سوره مباركه را آن گونه كه شایسته است تلاوت كند، فرشتگان تا روز رستاخیز به حساب او خداى را تسبیح مى‏گویند. «فمن قرأها سبّحوا له الى یوم القیامة ....»

5 - از «ابن عباس» آورده‏اند كه: هر كس سوره انعام را هر شب تلاوت كند و آنگاه به بستر برود، در روز رستاخیز از كسانى است كه از آتش در امان خواهند بود و آتش را نخواهد دید. «من قراء سورة الْأَنعام فى كلِّ لیلة كانَ من الامنین یوم القیامة و لم یر النّار بعینه ابداً.»

می توان نتیجه گرفت جلسات ختم انعام  دارای مستند شرعی و روایی است.اما باید مراقب آفات دیگر آن مانند خودنمایی ،خودارایی،عدم توجه به معانی و حقایق آیات بود.

پس می توان نتیجه گرفت جلسات ختم انعام  دارای مستند شرعی و روایی است.اما باید مراقب آفات دیگر آن مانند خودنمایی ،خودارایی،عدم توجه به معانی و حقایق آیات بود.به همین منظور به تبیین موضوعات سوره می پردازیم.

 

قرآن

دورنمایى از سوره مباركه

در این سوره مباركه، قرآن بیش از هر چیز، مردم را به توحید و یكتا پرستى، به شناخت اصل رسالت و وحى و پیام آوران خدا، به معاد شناسى و ایمان به روز رستاخیز و حساب و كتاب و پاداش و كیفرو بهشت و دوزخ، فرا مى‏خواند و در قالب‏ها و تعابیر گوناگونى، پوچى و بى‏پایگى منطق شرك و شرك گرایان را برملا مى‏سازد، تا بدین وسیله دست انسان را بگیرد و او را از تاریكیهاى كفرو بیداد، جهل و استبداد و خود پرستى و حقارت، به توحید و تقوا و عدالت و ایمان اوج بخشد.

اگر بخواهیم دورنمایى از بحث‏هاى متنوّع و موضوعات سازنده و مقررات جانبخش این سوره را در بخشهاى كلّى به تابلو بریم، با این موضوعات و عناوین ارزشمند روبرو مى‏گردیم؛ با موضوعاتى نظیر: اصل توحیدگرایى و یكتا پرستى، پدیده وحى و رسالت، شناخت پیامبران و پرتوى از شخصیت بزرگ آنان، شناخت جهان پس از مرگ و روز رستاخیز، پیكار همه جانبه با آفت ویرانگر و انحطاط آفرینِ شرك و شرك‏گرایى، مبارزه با بدعتهاى ساخته و پرداخته شرك گرایان، نبرد با اوهام و خرافات و بافته‏هاى دست و پاگیر جاهلیت، تدبّر در پدیده مرگ و حیات، منطق پوشالى كفر گرایان، دسته‏هاى كفر گرایان، بیداد پیشه‏ترین انسانها، سرنوشتِ رسواى شرك گرایان، حق ناپذیران، ابوطالب قهرمان ایمان و دفاع از حق، آرزوهاى بیهوده.

البته باید توجه کرد چون سوره انعام تقریبا مشتمل بر دو جزء هفتم و هشتم است در نتیجه دارای مفاهیم پر شماری دیگر مانند موارد ذیل می باشد: زیانكاران واقعى و روز دیدار، زندگى این جهان و آن جهان، سنّت‏هاى تغییر ناپذیر خدا، پرتوى از الطاف خاصّ خدا به پیامبر، چرا حق ستیزى؟! رستاخیز همه موجودات، راه فطرت به سوى خدا، واكنش جامعه‏هاى پیشین در برابر دعوتهاى پیامبران، فرجام سیاه اندرز ناپذیران، ارزانى دارنده نعمت‏ها، نابود كننده ستمكاران، آیا آگاهان و ناآگاهان برابرند؟! پیكار بابرترى جوییها و تبعیضات ظالمانه، آزمون انسانها، كلیدهاى غیب نزد اوست، قدرت وصف ناپذیر خدا، نجات بخشِ راستین انسانها، بازیگرانِ بادین خدا را رها كن، ما، و واپسگرایى؟ چرا شرك گرایى؟ مراحل گوناگون رشد و كمال، شیوه جالب و درس آموز ابراهیم، پیامبران و سه نعمت گران، انكارگران وحى و رسالت، ستمكارترین انسانها كیست؟ شگفتیهاى آفرینش، با این همه دلیل و نشانه بازهم شرك و ارتجاع؟ بینش‏ها و روشنگریها، حق ستیزى درژست حقجویى، شیطانهاى جن و انس، و..

جانتان از خوان آسمانی قرآن فربه باد!

گروه دین و اندیشه تبیان_رضاسلطانی