تبیان، دستیار زندگی
بر مبنای آنچه از آیات قرآن کریم استنباط می شود بهشت برین الهی، دارای مراتب و درجاتی است همچون: جنت نعیم، مأوا، عدن و فردوس. قران کریم،افزون بر مراتب یاد شده، اوصاف و القابی كلی برای بهشت بر شمرده است مانند: دارالسلام، دارالارث، دارالرضا، دارالمقام و فو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نعمتهای مخفی خدا برای خواص

بهشت

بر مبنای آنچه از آیات قرآن کریم استنباط می شود بهشت برین الهی، دارای مراتب و درجاتی است همچون: جنت نعیم، مأوا، عدن و فردوس.

قران کریم،افزون بر مراتب یاد شده، اوصاف و القابی كلی برای بهشت بر شمرده است مانند: دارالسلام، دارالارث، دارالرضا، دارالمقام و فوز عظیم .

«فردوس بالاترین مراتب بهشت است. این كلمه دوباره در قرآن كریم آمده است.

فردوس، وسعت نعمت‏های بهشتی را نشان می‏دهد و چنین به نظر می‏رسد كه مقامی فوق بهشت و جهنم و ثواب و عقاب است زیرا با وجود این‏كه تمام مراتب و درجات عالم ملكوت چه نعمت‏های مادی و چه نعمت‏های معنوی مطلق و غیر مشوب به نواقص هستند ولی خداوند متعال برای بعضی از بندگان خاص خود نعمت‏هایی را مخفی نگه داشته كه از سعه افهام نفوس و ادراك اذهان خارج است چنان‏چه در روایت صحیح از رسول خدا(ص) وارد شده است كه: " خداوند فرمود: من برای بندگان صالح خود چیزهایی را مهیّا كرده‏ام كه هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و بر هیچ دلی خطور نكرده است، از این نعیم بهشتی كه من شما را آگاه كرده‏ام سخن نگویید و دست از كنجكاوی بردارید و اگر می‏خواهید اجمالاً در این ارتباط چیزی بدانید، این آیه را قرائت كنید: فلا تعلم نفس ما أخفی لهم من قرّة أعین(2و1)

این روایت را بخاری و مسلم هر دو بیان كرده‏اند.

در سیر مواهب و نعمت‏های بهشت به اینجا می‏رسیم كه فردوس بهترین و برترین مراتب بهشت است و با این‏كه طبع تحول‏طلب انسان دائماً تقاضای دگرگونی و تنوع می‏كند ساكنان فردوس هرگز تقاضای نقل مكان و تحول نخواهند كرد: ان‏الذین ءامنوا و عملوا الصالحات كانت لهم جنات الفردوس نزلاً. خالدین فیها لا یبغون عنها حولاً (4و3).»

فردوس برین ارزونیتون

___________________

1- سجده/17

2- تفسیر مجمع‏البیان، الشیخ ابی علی‏الفضل بن حسن‏الطبرسی طبع صیدا، ج4، ص33

3- كهف، آیات 107 و 108

4- گلستان قرآن، شماره 119


فرآوری: گروه دین و اندیشه_شکوری