تبیان، دستیار زندگی
آنچه كه باید در علم جامعه شناسی ادیان مورد توجه قرار گیرد، آن ست كه نیاز به دین از یك جستجوی درونی انسان در میان سرشت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقام قرآن

دین شناسی(3)

نیاز به دین

ادامه مطلب از دین شناسی(2)...

آن چه كه باید در علم جامعه شناسی ادیان مورد توجه قرار گیرد، آنست كه نیاز به دین از یك جستجوی درونی انسان در میان سرشت و فطرت خود شروع می‌گردد كه، این امر به كلی محسوس نمی‌باشد و از طریق كالبد شناسی بدن به دست نخواهد آمد و همچنین این نیاز و خواست به كاوشی در میان طبیعت می‌كشاند و تمامی ابزار تعقلی خویش را به كار می‌گیرد، ولی آنچه می‌یابد فقط و فقط همان گرایش است چرا كه شناخت نیرویی لایزال و نامحدود كه از جنس غیر مادی است، توسط ابزار و وسایل مادی انسان قابل تعیین و شناخت نخواهد بود و انسان در بالاترین شناخت عقلی خود فقط به وجود چنین موجود هستی بخشی اعتراف می‌نماید و از چگونگی و از خواست او و از هدف او در مورد این خلقت، با توان مادی خود بر نخواهد آمد و اینجاست كه رسولان و پیامبران به نیاز انسانها در اعصار مختلف پاسخ می‌دهند و پلی می‌گردند جهت انتقال آگاهیها و اطلاعات مورد نیاز انسان بگونه وحی و از جانب خداوند نباید فراموش كرد كه دین بدون نبوت یعنی اثبات آنكه این دین توسط رسولی انتخاب شده از جانب خداوند در اختیار انسانها قرار گرفته باشد غیر قابل اعتبار خواهد بود.

آنچه كه باید در علم جامعه شناسی ادیان مورد توجه قرار گیرد، آنست كه نیاز به دین از یك جستجوی درونی انسان در میان سرشت و فطرت خود شروع می‌گردد.

اگر پایه و اساس وحی الهی را از دین جدا نمائیم خواسته‌ها و اهداف شخصی و گروهی سازندگان دین به میان خواهد آمد. همان دینی كه می‌تواند به تعداد هر یك از انسانها تنوع داشته باشد، تنوعی كه از سنخ سلائق شخصی افراد به حساب آمده و لزوماً‌ از منطق خاصی پیروی نمی كند. چنین اشكالی از دین در خیلی از قبایل و در میان برخی بومیان قاره های مختلف جهان، امروزه نیز به چشم می‌خورد كه البته، برخی از همین دین‌های ساختگی  و سلیقه ای پایه و اساس تحقیقات علم ادیان و پژوهشگران دین شناسی قرار گرفته است و همین امر باعث شده تا منطق حاكم در تفكر امروز بسیاری از غربیان نسبت به دین همان منطق كثرت گرایی یا پلورالیسم دینی گردد و تا هنگامی كه چنین نگرشی به دین وجود داشته باشد و آنرا یك موضوع سلیقه‌ای و دست ساز انسان تلقی نماید، راه برای دخالت جدی مفاهیم دینی در پژوهشهای علوم انسانی بسته خواهد بود. اما در اینجا نیز محققان غربی و غرب زده با همان مشكل تعریف گسترده علم در مقابل تعریف جزئی علم روبرو گردیده‌اند. در بین خیلی از اقوام روشها و قوانین خاصی جهت وحدت‌یابی بوجود آمده و مدتها مورد احترام و كرنش بوده است اما منظور از دین چیز دیگری است.

در بین خیلی از اقوام روشها و قوانین خاصی جهت وحدت‌یابی به وجود آمده و مدت ها مورد احترام و كرنش بوده است اما منظور از دین چیز دیگری است.

مطلب پیشنهادی: انسان(1)

مطلب پیشنهادی: عقل و وحی(1)

نیاز به دین

ادامه مطلب در دین شناسی(4)...

نوشته: محسن سید اسماعیلی

تنظیم برای تبیان: پایدار


جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب حکمت و عرفان کلیک نمایید.

جهت خرید اشتراک کتاب کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چندرسانه ای کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای سخنرانی فرهیختگان کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.