تبیان، دستیار زندگی
قطعه هایی کوتاه از زیباترینهای تلاوت به صورت چند رسانه ای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیباترینهای تلاوت

(2)

با صدای مشاهیر قاریان جهان اسلام

یکی از آداب ظاهری قرآن کریم که مسلمانان به مراعات آن بسیار سفارش شده اند قرائت قرآن با صوت و لحن نیکو ست  چنانکه با مروری بر مجامع روایی و متون دینی احادیثی چون: «زَیِّنُوا القُرآنَ بِاَصواتِكُم‏»( قرآن را با صدای خود زینت بخشید.) یا"اقروا القرآن بألحان العرب»(قرآن را با نغمه های عربی بخوانید) و یا "لکل شیء حلیة و حلیة القرآن الصوت الحسن»(برای هر چیز زینتی است و زینت قرآن صدای نیکوست)در قاب چشمانمان خواهد نشست.

سفارشهای یاد شده شاید از آنروست که تلاوت قرآن با صوت زیبا سبب تحریک حس فطری زیبایی دوستی مخاطبان کلام وحی شده در نتیجه زمینه تدبر در آیات رحمانی فراهم و باب ورود به عالم زیباییهای معنوی قرآن گشوده می شود.

زیبایی قرائت قرآن به میزان خداترسی و تقوای باطنی قاری و قدرت انطباق پذیری لحن و آهنگ وی با مفاد آیه بستگی دارد؛ در این صورت است که می توان انتظار داشت تلاوت قاری قرآن درشنونده تاثیر کرده او را به وجد آورد تا بى‏اختیار در برابر عظمت مقام الهى به سجده فرو افتد.

از پیامبراکرم(ص)سوال شد: چه كسى با صداى زیباتر قرآن مى‏خواند; فرمودند: آن کس که هرگاه قرائتش را بشنوى او را از خوف خدا ترسان ‏ببینى.

در راستای پیاده سازی فرهنگ تلاوت قرآن با صوت حسن، اقدامات متعددی می توان انجام داد به عنوان مثال؛ معرفی تلاوتهای ماندگار قاریان پیشکسوت و اساتید فن عرصه تلاوت قرآن یکی از مهمترین گامهایی است که می توان برداشت.

طرح قرآنی "زیباترینهای تلاوت"، بستر و بهانه ای مناسب برای ایجاد انس با قرآن از طریق آشنایی با مشاهیر قاریان جهان اسلام اعم از پیشکسوتان دوران طلایی مهد تلاوت مصر و دیگر قاریان ممتاز بلاد اسلامی می باشد.

علاقمندان پس از استماع تلاوتهای زیر و با توجه به معیارهای یاد شده در نوشتار حاضر، دیدگاه نهایی خود را در خصوص زیباترین تلاوت در بخش نظرات عمومی منعکس نمایند.

بدیهی است بر مبنای دیدگاه نهایی کاربران، قطعه هایی برگزیده از تلاوتهای درخواستی قاریان مشهور به تدریج بارگذاری خواهد شد.

استاد سید متولی عبدالعال

متولی عبدالعال

سوره شوری، ایه 13

استاد شحات محمد انور

زیباترینهای تلاوت

سوره آل عمران، آیه 33

استاد راغب مصطفی غلوش

زیباترینهای تلاوت

سوره احزاب، آیه 33

استاد محمدصدیق منشاوی

زیباترینهای تلاوت

سوره حمد، آیات 5-1


نوشته ی: شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان