تبیان، دستیار زندگی
كتابهای دینی یهود:تورات؛ این مجموعه كه اكنون تحت عنوان تورات در دست یهود می‌باشد مشتمل بر پنج سِفر(كتاب) به نامهای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقام قرآن

اسناد جاویدان(3)

اسناد

ادامه مطلب از اسناد جاویدان(2)...

كتابهای دینی یهود:

تورات؛ این مجموعه كه اكنون تحت عنوان تورات در دست یهود می‌باشد مشتمل بر پنج سِفر(كتاب) به نام های زیر است:

1ـ سفرتكوین یا پیدایش: كه قصص عبرانیان از اول خلقت تا وفات یوسف در آن آمده است و دارای پنجاه باب است.

2ـ سفراحبار یا لاویان: كه در تنظیم احكام دینی و قواعد و حدود مربوط به فرزندان لاوی (یكی از فرزندان یعقوب و عهده دار صندوق عهد) می‌باشد و در 27 باب است.

3ـ سفر خروج: كه درباره خروج بنی اسرائیل از مصر می‌باشد.

4ـ سفر اعداد: كه از تعداد بنی اسرائیل و آنانكه پس از موسی (ع) مأمور نشر دین بودند و ازسفرهای بنی اسرائیل در بیابان تیه و فتح كنعان سخن می‌گوید و 36 باب دارد.

5ـ سفرتثنیه: درباره شرایع و احكام عمومی و وصایا می باشد وشامل 34 باب است.

این مجموعه مطمئناً غیر از تورات اصلی است كه بر حضرت موسی (ع) نازل شده است. نسخه اصلی تورات كه در صندوق شهادت بوده است‌، قرن‌ها قبل در جنگهایی كه موجب شكست یهودیان و ازبین رفتن سلطه آنان بر فلسطین شد (586 قبل از میلاد) از بین رفته و حتی آنچه را كه «عزیر» ‌پیغمبر به كمك دیگران از تورات جمع آوری كرده بودند در جنگ ها و حوادث بعدی نابود شده است. طبق تحقیقی كه خود پیشوایان دینی یهود از اواخر قرن پانزدهم میلادی به بعد كرده‌اند (از جمله ادریاس كاریست و اسپینوزا) تناقضات فراوان تاریخی در این كتابها موجود است و مشخص نموده‌اند كه سفرخروج چهار صد سال پس از حضرت موسی (ع)، سفرتثنیه بین پانصد تا ششصد سال پس از موسی (ع) و سفر احبار هشتصد سال پس از حضرت موسی (ع) تألیف گردیده است. در مجموعه «عهد عتیق»، به‌ غیر از كتاب های پنجگانه تورات كتاب هایی نیز منسوب به انبیاء ‌دیگر و همچنین «ده فرمان»‌ موسی آمده است.

تلمود: تحولاتی كه در زندگی یهود طی قــرون و اعصــار متمادی پیدا شد، ایجــاب می‌كرد كه بر احكام تورات شرح و تفســــیرهایی نوشته شود. تا اواخر قرن پنجم میلادی حدود 15 قرن به طول انجامید تا مجموعه مباحثات علما و طلاب یهود و آراء و عادات و سخنان مختلف آنها گرد آوردی شد و كلیه بحث های دینی یهود در آن جمع گردید.

تلمود: تحولاتی كه در زندگی یهود طی قرون و اعصار متمادی پیدا شد، ایجاب می‌كرد كه بر احكام تورات شرح و تفسیرهایی نوشته شود. تا اواخر قرن پنجم میلادی حدود 15 قرن به طول انجامید تا مجموعه مباحثات علما و طلاب یهود و آراء و عادات و سخنان مختلف آنها گرد آوردی شد و مجموعه‌ای مشتمل بر 2947 ورق بزرگ (در حدود 6 هزار صفحه ـ شش باب ودر 36 جلد) گرد آمد. و كلیه بحثهای دینی یهود در آن جمع گردید. هرچند بارها این مجموعه در طی قرون و در ممالك مختلف جهان این مجموعه طرد شده و نسخ آن را آتش زده یا به آب ریخته‌اند، اما در هر حال نسخه‌هایی از آن باقی مانده است كه از نظر یهودیان مشتمل بر حكمت بوده، و از نظر دیگران مشتی افسانه و مطالب متناقض و سبك می‌باشد. در این مجموعه خدا به صورت شخصی است كه دارای جسم می‌باشد و گاهی حسود، غمگین،‌ نادان و پشیمان جلوه می‌كند. همچنین در آن نسبت های ناروایی از قبیل قتل، شرابخوارگی و زنای با محارم به پیامبران الهی داده شده است. نه تنها وجود بسیاری مطالب این چنینی شاهد این مدعی است كه كتاب موجود نمی‌تواند همان كتاب آسمانی باشد بلكه تحقیقات تاریخی نیز به وضوح روشن كرده است كه تورات اصلی غیر از مجموعه كتب عهد عتیق می‌باشد.

ادامه مطلب در اسناد جاویدان(4)...

ستاره

بخوانید انسان(1)...

بخوانید عقل و وحی(1)...

بخوانید علم و دین(1)...

بخوانید دین شناسی(1)...

نوشته: محسن سید اسماعیلی

تنظیم برای تبیان: پایدار


جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب حکمت و عرفان کلیک نمایید.

جهت خرید کتب تاریخی کلیک نمایید.

جهت خرید اشتراک کتاب کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چندرسانه ای کلیک نمایید.