راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

مطالب مرتبط
  • فاصله یوسف سیما تا یوسف قرآن
    فاصله یوسف سیما تا یوسف قرآن
    کارگردان محترم یوسف پیامبر در قسمت اخیر این سریال، به رغم دغدغه دینی وخلوص نیتی که دارد؛ چنانکه باید نتوانسته به روایت قرآن وفادار باشد گواینکه این سخن درباره برخی قسمتهای پیشتر نیز قابل تعمیم است.
  • تعداد بازديد :
  • 6215
  • پنج شنبه 14/9/1387
  • تاريخ :

رسانه ديني يا دين رسانه اي

سريال يوسف پيامبر
مطالعه مورد پژوهانه سريال يوسف پيامبر

فيلمنامه سريال "يوسف پيامبر(ع) " به کارگرداني فرج الله سلحشور که در سال 81 (زمان رياست آقاي دکتر لاريجاني ) در ده جلد 200 صفحه اي به شوراي ارزيابي سيما فيلم ارائه شده بود و زمان تقريبي فيلمبرداري آن حدود 32 ماه به طول انجاميداز اوائل تير ماه جاري از شبکه يک سيما در حال پخش مي باشد که محمود پاک نيت، کتايون رياحي، مصطفي زماني (در نقش حضرت يوسف(ع))،پروانه معصومي، جعفر دهقان، جهانبخش سلطاني، مهوش صبرکن، اميرحسين مدرس، رحيم نوروزي و جمعي ديگر از بازيگران در اين سريال به ايفاي نقش مي پردازند.

از همان ابتدا انتقادات بسياري چه از حيث محتوا وچه از حيث ساختار در مورد اين مجموعه تلويزيوني عنوان گرديد که بازتاب هاي گسترده اي را در ميان علما و دانشگاهيان و جامعه در پي داشت.بنحوي که حدود 500 اظهار نظر در وبلاگ اختصاصي فرج الله سلحشور به اين حوزه اختصاص يافته است.بسياري از انتقادات حول محور محتوايي اين سريال بوده است که مي توان آن را در دو حوزه مذهبي و تاريخي مورد توجه قرار داد. به عنوان مثال همسران يعقوب (دو خواهر هم زمان) (جوابيه سلحشور:ازدواج حضرت يعقوب با دو خواهر هم زمان به طور متواتر در کتب تفسير و تاريخ آمده و آن زمان ازدواج با دو خواهر را بلا مانع ذکر کرده و اين نهي را به بعد از ظهور اسلام نسبت داده اند.) (1)

يا اذعان حضرت يوسف (ع)به خطا واشتباه (بر اساس عقيده شيعه که مستقيماً بر اساس دلايل قرآني و برهان‌هاي روايتي گرفته شده همة انبيا و امامان از خطا و اشتباه مصون هستند. تکرار اين دو کلمه، يعني خطا و اشتباه که در اين فيلم دائما حضرت يوسف به خود نسبت مي‌داد، خلاف صريح قرآن است. اين معنا با جمله آخر آية 24 سورة يوسف ابدا مطابقت ندارد و دست آويزي براي مخالفان بر ضد عقايد صحيح و پاک شيعه است. (2)

درهرحال مهندس ضرغامي رئيس سازمان صدا و سيما،مجموعه تلويزيوني"يوسف پيامبر(ع)" را بر اساس اجماع نظرات و سنديت نظريه هاي قرآني، تاريخي و روايي دانست و بر رضايت مردم از آن تاکيد کرد.وي درباره انتقادهاي برخي علما و کارشناسان به مجموعه"يوسف پيامبر(ع)" به خبرگزاري مهر گفت :«اين مجموعه موفق بوده و اين را نظرسنجي ها، تعداد مخاطبان و رضايتمندي مردم نشان مي دهد. براي توليد اين مجموعه پژوهش هاي مفصل شده است.» وي افزود: «آيات، روايات و متون تاريخي از سوي کارشناسان، علما و صاحب نظران ديني و تاريخي مورد توجه گسترده قرار گرفته است. ممکن است در بخشي يک روايت يا قرائت خاص از حادثه يا تاريخ مربوط به زندگي حضرت يوسف (ع) در يک متن معتبر به گونه اي خاص باشد، اما در تفاسير علما و بزرگان هم مسائلي هست که جامعه امروز آنها را به گونه اي ديگر اقتضا مي کند.» (3)

اما گذشته از موضوعات اسنادي در اين سريال ،بايد به اصل ماهيت پرداختن به تصوير يوسف(ع) نيز توجه نمود؛ فرج الله سلحشور براي يافتن بازيگري که در نقش حضرت يوسف از کودکي تا بزرگسالي بازي کند، مدت هاي زيادي وقت صرف کرد تا بالاخره بعد از نظرسنجي از افراد مختلف و امتحان 3 هزار بازيگر و نابازيگر، به اين نتيجه رسيد که مصطفي زماني را براي اين نقش انتخاب کند. او حتي از افرادي که براي بازي در اين سريال تست داده بودند هم درباره مصطفي زماني نظرسنجي کرد و در مجموع به اين نتيجه رسيد که او براي اين نقش مناسب است. «زماني» اهل فريدون کنار و حدوداً 24 ساله مي باشد. البته سلحشور براي انتخاب ساير بازيگرانش هم شيوه خاصي را مدنظر قرار داده بود و آنها را بر اساس صلاحيت هايي که داشتند، انتخاب کرده است. بيشتر بازيگراني هم که براي اين سريال انتخاب کرده، چهره هاي معروفي نيستند زيرا اين نکته را مدنظر قرار داده که فردي بايد در اين سريال بازي کند که کمتر شناخته شده باشد تا بيننده آنها را بيشتر باور کند. (4)

معناي رسانه ي ديني اين نيست که مسئولين فرهنگي ورسانه اي ائمه و اولياي الهي را بأيّ نحوٍ کان به عرصه توليد رسانه اي وارد نمايند!بلکه مقصود اين است که تعاليم ومعارف آن بزرگواران در طول توليدات فرهنگي مورد توجه قرار گيرد، و اين همان فصل مميز رسانه ي ديني و دين رسانه اي مي باشد.

اما وقتي سير به تصوير کشيدن امامان(ع)و انبياء الهي(ع) را در رسانه ملي مورد نظر قرار مي دهيم در اين مورد با تفاوتي آشکار روبرو مي شويم چرا که يوسف(ع) در فهم عرفي مردم به عنوان مظهر زيبايي شناخته شده است و اين معنايي در ذخائر فرهنگي ايران است که ريشه اي تاريخي در فرهنگ و ادب پارسي دارد چنانکه شعرا و ادبا ،گاه در بيان زيبايي فردي، قالب صفات را عاجز مي بينند زيبا و زيبايي را به يوسف(ع)تشبيه مي نمايند؛ چنانکه شهريار مي گويد: کارگل زار شود چون تو به گلزار آيي... نرخ يوسف شکند چون تو به بازار آيي/ يا اينکه حافظ مي فرمايد : گفتند خلائق که تويي يوسف ثاني ...چون نيک بديدم بحق تو به از آني. اينجا بدرستي مي توان فضاي فرهنگي حافظ تا شهريار را که دوره ي معاصر ماست در يک خط سير مداوم مورد توجه قرار داد .براين اساس فهم حافظ وشهريار را مي توان ملهم از فهم فرهنگي عصر هرکدام از ايشان دانست .گرچه ذکر اين نکته ضروري است که يوسف(ع) در شعر فارسي تنها به زيبايي شهرت نيافته که به پاکدامني نيز مورد توجه شعرا بوده است (به عنوان مثال :بي گناهي کم گناهي نيست در ديوان عشق.... يوسف از دامان پاک خود به زندان مي رود. /دل محالست ز ما عشوه ي دنيا ببرد ....يوسف آن نيست که فرمان زليخا ببرد و يوسف گمگشته بازآيد به کنعان غم مخور...کلبه احزان شود روزي گلستان غم مخور(حافظ))

اما در هرحال مثالهاي فوق الذکر اين معنا را نمايان مي کند که در مورد حسن ظاهري يوسف يک فهم فرهنگي عميق در ذخيره ي اجتماعي ايران ته نشين شده است بنابراين وقتي که کسي نام يوسف را مي برد نا خودآگاه اين حسن ظاهر در ذهن او متجلي مي شود ،و پيامبري زيبارو را متصور مي شود بدون اينکه از او تصويري واقعي در ذهن داشته باشد همه اين مضامين تاهنگامي است که رسانه ،يوسفِ صد قلم گريم شده را به تصوير نکشد....

قبل از اينکه سريال امام علي(ع) پخش شود هيچ کس از مالک اشتر (ره)آن يار صديق اميرالمؤمنين (ع) تصويري در ذهن نداشت الا اينکه او را نمادي از قدرت و ولايت مداري مي دانست اما بعد از نمايش اين سريال مفهوم مالک اشتر با مصداق داريوش ارجمند شرطي شد (براي مطالعه بيشتر رجوع کنيد به :زمينه روانشناسي هيلگارد .ريتا اتکينسون، ريچارد اتکينسون، سوزان نولن هوکسما، ادوارد اسميت، داريل (مترجم): محسن ارجمند حسن رفيعي ، مرسده سميعي) ارجمندي که قبل وبعد از اين سريال هم بازيگر نقش هاي مثبت بود و هم منفي!( البته اين اقتضاي برخي بازيگران خاکستري است که اين قابليت را دارند که هم نقش مثبت بازي کنند هم منفي،موضوعي که علاوه حرفه اي بودن به ميميک صورت نيز مربوط مي شود) حال اين بازيگر نماد مالک اشتر در ذهن مردم است.( همين الان که اين متن را مي خوانيد واقعا چه تصويري از مالک در ذهن شماست؟ تصوير داريوش ارجمند برسر اسب ،يا جلوي خيمه هاي معاويه يا تصوير او در هنگامي که عسل مسموم او را از پاي درآورده ،همه اينها تصاوير داريوش است که در ذهن شما بصورت مالک متجلي مي شود. از اين گذشته حتي وقتي يک روحاني سر منبر نام حمزه را مي برد چهره آنتوني کوين در ذهن شما متجلي مي شود نه فقط شما که همه مخاطبان !) اين موضوعات اگرچه در بداهه امر قابل تفکيک بنظر مي رسد ولي مفهومي ارجاعي(restoration) را ساختار بندي مي کند.

حال تصور کنيد اين معنا در مورد مظهر زيبايي در ذخيره ي فرهنگي يک ملت مطرح شود در اين صورت نمايش صورت يوسف يعني شکستن تصويري فرهنگي از ايشان به عنوان مظهر جمال الهي در بين مردم يعني مصطفي زماني در هرنقش ديگري چه خوب چه بد نقاش و تصويرگر يوسف(ع) در ذهن مخاطب است. جالب است در کشورهاي عربي که موضوع فساد اخلاقي در آنجا براي کسي تازگي ندارد وقتي سريال (مريم مقدس) ساخته شهريار بحراني را نمايش مي دهند حتي زکرياي نبي را با هاله اي از نور (مانند سريال امام رضا(ع)) به مخاطب عرضه مي کنند اما رسانه ي ملي در اين حوزه به فهم جديدي دست پيداکرده است! مصطفي عقّاد اميرالمؤمنين(ع) را مانند پيامبر(ص) در فيلم (الرساله) نشان داد يعني هيچ تصويري از آن بزرگوار نمايش نداد اما رسانه شيعه ي ما حضرت(ع) را تمام قامت نمايش داد ,امام رضا(ع) را به تصوير کشيد و حالا نيز اين معنا را در مورد يوسف(ع)که وجه ممتازي حتي نسبت به موارد اخير دارد اجرا نموده است.

بايد توجه داشت که بحث فقهي اين موضوع مورد نظر ما نيست؛ شايد اصلاً نمايش معصوم چه پيامبران چه امامان از لحاظ فقهي بلامانع باشد .اما بحث ما از حيث تأثيرگذاري برمخاطب است .

براين اساس بنظر مي رسد رسانه بايد توجه زيادي به اين امر داشته باشد، بي شک معناي رسانه ي ديني اين نيست که مسئولين فرهنگي ورسانه اي ائمه و اولياي الهي را بأيّ نحوٍ کان به عرصه توليد رسانه اي وارد نمايند!بلکه مقصود اين است که تعاليم ومعارف آن بزرگواران در طول توليدات فرهنگي مورد توجه قرار گيرد، و اين همان فصل مميز رسانه ي ديني و دين رسانه اي مي باشد.

 

پي نوشت ها:

1- وبلاگ اختصاصي فرج الله سلحشورhttp://fsalahshur.blogfa.com

2- به نقل ازحجت‌الاسلام حسين انصاريان، خبرگزار برنا از قم به نقل از حوزه علميه قم

3- خبرگزاري مهر ????/??/??رhttp://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=783645

4- خبرگزاري  برنا

 

منابع:

روانشناسي هيلگارد

سايت شهيد آويني

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
مهدی محمودی
بعضی وقتها واقعا آدم بیکار میشه.آخه فیلم به این قشنگی چشه که ازش ایراد میگیرید؟خب چه اشکالی داره صورت یوسف دید شد؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 4/8/1390 - 22:16
ناشناس
شرط عقل حکم میکند که پیامبر معصوم باشد چون اگر نباشد از کجا معلوم که پیغام خدا را درست به بنده برساند ؟ اگر بخواهیم فرض کنیم پیامبران گناه میکردند پس باید فاتحه همه ادیان را خواند. توجه کنید که بین عمل مکروه و گناه تفاوت وجود دارد . انجام عمل مکروه عصمت را از بین نمیبرد و کاری که یوسف (ع) کرد غفلت بود و نه گناه . به همین ترتیب ۱۲ امام هم باید معصوم باشند اگر قایل هستیم آنها را خدا بر گزیده، بنابر این دوستان لطفا آسمان ریسمان نبافید.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 16/7/1389 - 23:8
احسان
باسلام میخواستم بگم این که مدتی است به تصویر کشیدن پیامبران در تلویزیون مد شده به خاطر این است که اصلا مسئولان به پیامبران توجه ندارند این مسوله درمورد پیامبر رحمت نیز صادق است که میبینیم به ان بزرگوار ان گونه که باید وشاید پرداخته نمیشود یا قبور مطهر تنی چنداز پیامبران الهی که در کشور ماست به خرابه ای میماند که نشان از بی توجهی به این انسانهای بزرگ میدهد درمورد عصمت بیامبران لازم است مطالبی را بدانیم در کتاب تاریخ انبیا مرحوم علامه مجلسی روایتی از امام صادق ع اورده شده که به صراحت به عصمت انبیا واولیا اشاره شده وهمچنین درقران در مورد حضرت یحیی ع میخوانیم او هرگز معصیت مارا مرتکب نشد که گواهی بر عصمت انبیا است واومه مه هم که بر همگهن روشن است مقامی برتر از انبیا ع دارند بس معصومند اگر به احادیث اعتقاد داریم وبه قران بس دیگر نگوییم پیامبران معصوم نیستند وباید به انها احترام بگذاریم که انها حجت الله هستند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 3/10/1388 - 14:51
ناشناس
سلام
اتفاقا به نظر من خیلی خوب بود كه صورت یوسف را نشان دادند چون اگر قرار بود در تمام طول سریال صورت یوسف را یك دایره نورانی ببینیم سریال اینقدر تاثیرگذار نمی شد انصافا بخشی از تاثیر گذاری سریال به خاطر دیده شدن صورت یوسف (علیه السلام) است و اگر مخاطبان چهره ایشان را نمی دیدند شاید نمی توانستند ارتباط لازم را برقرار كنند لازم به ذكر است كه این مسئله قابل مقایسه با چهره امام رضا (علیه السلام) و امام علی (علیه السلام) نیست چون ما این بزرگواران را به عنوان امام خود می دانیم و ارتباط قلبی و معنوی با ایشان داریم در حالیكه چنین حسی نسبت به حضرت یوسف نداریم همانطور كه حسی را كه نسبت به حضرت فاطمه (سلام الله علیها) داریم نسبت به حضرت مریم (سلام الله علیها) نداریم
با تشكر فاطمه مشرقی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 17/2/1388 - 22:46
سحر
چرا نوک تیز انتقادات خود را به بی محتوایی و ضعف بسیاری از سریال های صداو سیما نمی گیرید و به جای آن فقط یک کار درخشان وفوق العاده تاثیر گذار را به خاطر مواردی قابل اغماض مورد نقد قرار می دهید ..آیا تاثیرمثبت این سریال بر روی جوانان و حتی کودکان و زیبایی های بسیار در آن را نادیده می گیرید ؟ این چگونه نقد منصفانه ای ست که خوبی ها در آن نادیده گرفته می شود ؟نقد باید عادلانه باشد ...در ضمن نشان دادن چهره یوسف چه اشکال دارد ؟ وقتی به بیننده در جهت فهم بهتر مطلب کمک می کند ؟ فیلم یعنی نمایش دادن زیبایی ها نه مخفی کردن آن !!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 7/10/1387 - 17:6
فاطمه
آقای سلحشور من نمی گویم كه فیلمتان پراز اشكال است اگرهم تونظر قبلی كه اولین نظرمن بود تند رفتم كردم عذر می خواهم.ولی خب خودتون قبول كنید فیلمتان بدون اشكال نبوده.حالابااینكه فیلم ساخته شده ولی من فكرمیكنم آقای زمانی گزینه ی مناسبی برای حضرت یوسف نبوده.وشما فكرمیكنید حیف نبود این قدر خرج این فیلم كردید.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 5/10/1387 - 9:54
میثم اسماعیلی
با درود و سلام به همه دوستان
هیچ یک از سریال های دینی خالی از اشکال نیست مهم تأثیر این سریال ها در مخاطب است که همگی باعث تقویت روحیه خداپرستی در انسان می شود.
از سایت تبیان کمال تشکر را دارم بخاطر بار فرهنگی عالی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 24/9/1387 - 23:15
ناشناس
خیلی عالی هستش ممنننون.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 24/9/1387 - 23:8
امیری‌فلاح
حضرت یوسف خطا نکرد. ضمیر موجود در آن آیه به فرد زندانی برمی‌گردد که خطا کرد و یوسف پیامبر را فراموش کرد. به ترجمه‌ی آیت‌الله مکارم رجوع شود.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 24/9/1387 - 20:45
ناشناس
!!!سریال واقعا عالیه و با اینکه خیلی زحمت سرش کشیدن شما همش انتقاد می کنید ،یکم واقع بینانه تر قضاوت کنید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 24/9/1387 - 17:37
fatemeh
یه کم خسته کننده بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 24/9/1387 - 16:23
feshin
مطمئنا تاثیر یک سریال بیشتر از تاثیر یک نوشته است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 24/9/1387 - 12:49
نسیم کریمی
خسته نباشید . قصد ندارم مطلبوتون رو رد یا تائید کنم . فقط نظرم را بیان میکنم . فکر میکنم که مهم نیست که یوسف اشتباه کرده مهم پی بردن و درک مسئله است .شاید وقتی این تصور باشه که انبیا اصلا اهل اشتباه نبودند به فکر عامه خطور میکنه که اونها خدایی بودند و خداوند خواسته که اونها اصلا اشتباه نکنند . در غیر اینصورت اینگونه تصور میشود که انبیا هم میتوانستند گناه کنند و اشتباه اما درک درستی از خداوند داشتند . در واقع متوانستند گناه کنند اما نخواستند .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 24/9/1387 - 9:48
كلبه اي در مه
سلام

چند روز پیش یك مطلب تو سایت خوندم كه نوشته بودید كه زمانی كه در فیلم یوسف ، "یوزارسیف از اون یارو خواست كه به شاه بگه كه توی زندان هست و از زندان نجاتش بده" رو نویسنده از منابع غیر معتبر و نسخه های جعلی بدست آورده و كار كرده در حالی كه اگر به طور اجمالی به سوره یوسف در قرآن نگاه میكردید در آیه 42 عینا این مطلب بیان شده
میخواستم بدونم سایت شما كه محوریت قرآنیو معارف اسلامی داره نباید روی این مسئله توجه داشته باشه و این مطلب كه كلام صریح قرآن هست رو جعلی جلوه بدید؟ .....
البته من اون مطلب رو پیدا نكردم برای همین اینجا نوشتم
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، در این مقاله به طور کامل به این مورد پرداخته شده است. http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=79472 موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 24/9/1387 - 1:31
ف س
بدون شک در ساخت این سریال از کتاب سینوهه پزشک فرعون استفاده شده است و اسامی و اتفاقاتی که سینوهه در کتابش آورده است در این فیلم عیناً تکرار شده در حالی که در تیتراژ پایانی این سریال در فهرست منابع نامی از آن نیست و این عادلانه نیست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 23/9/1387 - 10:27
ناشناس
1-نظرتون غیرمنصفانه است همه که همچین نظری ندارند2-اگه نظرتون روی زیبایی هست که بااین گریم زیبایی نمی بینیم3- بهتره یه کم بیشترمطالعه کنید 4-به نظرشما یوسف معصوم بود؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 20/9/1387 - 23:45
الهام یساقی
خوشحالم که شما درکارتان دقیق هستید متشکرم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 20/9/1387 - 22:44
hallajzade
طبق آیه قران یوسف صدیق دچار اشتباه شد ولی اشتباه پیامبران مثل ما نیست آنها با ترک اولا اشتباه می کنند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 20/9/1387 - 20:22
ناشناس
حضرت یوسف طبق ایه صریح قران دچار اشتباه شد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 20/9/1387 - 9:35
12000000
شاید یوسف به دلیل اینکه در سنین کودکی به چنین مقامی رسیده باید خطایی داشته باشد تا بتواند کامل شود وهمچنین یوسف بدون معلمی بوده تا بتواند اورا راهنمایی کند پس باید به طریقی یاد بگیرد که چه کاری درست وچه کاری اشتباه است ولی میتوان گفت صبحت پدر خود را از یاد برده بود که نباید به غیر از خدا محتاج بود تا خدا اززیادت برود پس دوری پدر از پسرو بدون معلم می تواند چنین خطایی را برای مقامی چون حضرت یوسف داشته باشد چون هر چه باشیم باز هم انسانی هستیم که جایز الخطا هستیم وخداوند است که بدون اشتباه کارهای خود انجام می دهد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 19/9/1387 - 20:53
رضا اژدری
بسیار عالی است هر وقت که فیلم را میبینم احساس میکنم واقعا خود حضرت یوسف
(ع) را میبینم وبر قدرت ایمانم افزوده میشود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 19/9/1387 - 16:7
بهنام
باید از كارشناس های خبره دینی استفاده می كرد تا با مشكل مواجه نشود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 19/9/1387 - 13:56
ابوالفضل
1- همه می دانیم که آدم (ع) نیز گناه کرد و از درخت ممنوعه خورد پس به یوسف پیامبر ایراد نگیرید.
2- اگر تصویر ذهنی از یک انسان خوب بد است پس باید حضرت مریم و سایر نقش های از این قبیل را نورانی می کردیم . بهتر است بدانیم یوسف با پاکی درونش یوسف بود که از پرده ظاهرش بیرون زده بود و ما کافی است زیبایی سیرتش را بنمایانیم .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 19/9/1387 - 13:53
princesorkh
بدترین فیلم تاریخی ای که دیدم این سریال بوده است سریال یوسف نمی تواند رابطه ی خوبی با بیننده برقرار کند.نقد شما هم به جا بود.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 19/9/1387 - 13:1
mithridates100
آنهایی که انتقاد می کنند آیا کاری برای به نمایش در آوردن داستانی تا به حال انجام داده اند یا فقط بلدند انتقاد نمایند؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 19/9/1387 - 7:0
selseleh
بسم الله النور
به نظر بنده چون این سریال نشانه ای از دیگر كارهای مد روز تلویزیون و سینما و... ندارد این همه با آن مخالفت می شود ولی وقتی در سریالی با نام امام علی (ع) بیشتر در مورد قطام بیشتر از امام علی (ع) اطلاعات می دهند كسی مشكلی ندارد.
البته این انتقادها هم نشان دهنده ساختار شكنی و خارج شدن از عادتهای مرسوم فیلم سازی در این سریال است كه با مزاق موجود سازگار نیست ولی در میان عامه مردم پسندیده تر است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 16/9/1387 - 19:27
rasaneh_sabz
براستی که سرگذشت حضرت یوسف بهترین عبرت است_باتشکر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 16/9/1387 - 18:45
ناشناس
مطمئن نیستم به همین راحتی بشود تحلیل محتوا آنهم از این نوعی که شما ارائه داده اید ، ارائه کرد. بله البته نقد هایی جدی یا غیر جدی وارد است اما اینکه داستان حضرت یوسف که اساسا در نگاه عامه درونمایه ای عاشقانه دارد عفیف تر از داستان سریال امام علی که علیرغم محتوای قابل عرضه اش، به فیلمی عاشقانه از دوره ای از تاریخ درزمان حضرت علی(ع) بدل شده بود، ارائه شود به نظر حقیر جای تامل و تفکر و حتی در پاره ای موارد تقدیر دارد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 16/9/1387 - 18:8
tab1363
چرا در مورد یوسف نیز چون آدم نمی توانیم بگوییم او مرتکب ترک اولی شده است ؟ یعنی عملی که گناه و خطا نیست اما بهتر بود انجام نمی شد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 16/9/1387 - 16:23
ebrahim gh
سریال جذاب و تماشایی است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 16/9/1387 - 15:26