راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

مطالب مرتبط
  • دو داروی آرام بخش در قرآن
    دو داروی آرام بخش در قرآن
    قرآن مجيد نسخه شفابخش جان‏هاى دردمند، از جانب خداوند سبحان است : وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ وَلاَ يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إَلاَّ خَسَارًا(1) كه توسط پيامبرى مهربان و فداكار، بر جان‏هاى حقيقت‏طلب و عاشق، رسانده ش
  • تعداد بازديد :
  • 22128
  • چهارشنبه 1/8/1387
  • تاريخ :

اولین عروسی کی و چگونه؟

آدم و حوا

از میان انبوه سوالاتی که در باره حضرت آدم علیه السلام و فرزندانش وجود دارد جدی ترین سوال این است که زاد ولد، تکثیرو تولید نسل انسانی میان فرزندان آدم علیه السلام چگونه صورت گرفته است؟

در این خصوص احتمالاتی چند متصور است:

1- نخست اینکه فرزندان آدم با یکدیگر ازدواج کرده اند.

2- دیگراینکه فرزندان آدم با انسانهایی از نسل انسانهای پیشین ازدواج کرده اند چنانکه ظاهر پاره ای از روایات موید این مدعاست.

3- احتمال ضعیفتری نیز وجود دارد وآن اینکه فرزندان آدم با افرادی ازجنس جن یا ملک ازدواج کرده باشند چنانکه پاره ای دیگر ازروایات این ادعا را تا اندازه ای تایید می کند.

اینک به بررسی احتمالات یاد شده می نشینیم.

با بررسی اقوال و آرای اندیشمندان اسلامی در می یابیم که عده ای از بزرگان احتمال اول و عده ای دیگر احتمال دوم را پذیرفته اند. احتمال اخیر نیز به دلیل عدم قطعیت سند مردود است.

اکنون ببینیم کدامیک از این دو دیدگاه عمده بیشتر قابل دفاع است.

آنچه از سخن مرحوم علامه استفاده می شود اینکه تنفر فطرت انسانی از مسأله ازدواج با محارم به دلیل شیوع فحشاء و منکراتی است که در اثر چنین ازدواجهایی به تدریج در جوامع انسانی به وجود آمده است و چون در زمان فرزندان حضرت آدم هنوز فساد و منکرات شیوع نداشت لذا چنین ازدواجی با فطرت انسانی مخالف نبود

بررسی و تبیین دیدگاه اول:

اگر دیدگاه نخست را که می گفت: " پیدایش نسل انسانها در اثرازدواج فرزندان آدم علیه السلام با یکدیگر پدید آمده است" بپذیریم، آنگاه اولا:

- باید بتوانیم مساله حرمت شرعی نکاح میان خواهر و برادر را توجیه کنیم.

- ثانیا: باید ببینیم این امر مخالفتی با فطرت و سرشت انسانی دارد یا خیر؟

صاحب المیزان، علامه طباطبایی(ره) پیرامون مسأله نخست قایل به حلیّت شرعی نکاح میان محارم در زمان حضرت آدم علیه السلام می باشند. عین سخن ایشان در این باره چنین است:

" اینکه چنین ازدواجى در اسلام حرام است و بطورى كه حكایت‏شده در سایرشرایع نیز حرام و ممنوع بوده ضررى به این نظریه نمى‏زند، براى اینكه تحریم حكمى است ‏تشریعى، كه تابع مصالح و مفاسد است، نه حكمى تكوینى(نظیر مستى آوردن شراب) و غیرقابل تغییر، و زمام تشریع هم به دست‏خداى سبحان است، او هر چه بخواهد مى‏كند و هرحكمى بخواهد مى‏راند، چه مانعى دارد كه یك عمل را در روزى و روزگارى جایز و مباح‏كند، و در روزگارى دیگر حرام نماید، در روزى كه جز تجویزش چاره‏اى نیست تجویز كند ودر روزگارى دیگر كه این ضرورت در كار نیست تحریم كند، ازدواج خواهر و برادر را در روزگارى كه‏تجویزش باعث‏شیوع فحشا و جریحه‏دار شدن عفت عمومى نمى‏شود تجویز كند و در روزگارى دیگركه باعث این محذور مى‏شود تحریم كند."(1)

مرحوم علامه طباطبایی همچنین سوال دوم را چنین پاسخ گفته اند:

"این سخن كه ازدواج خواهر و برادر منافى با فطرت باشد درست نیست و فطرت چنین ازدواجى را صرفا به خاطر اینكه ازدواج خواهر و برادر است نفى‏نمى‏كند و از آن تنفر ندارد، بلكه اگر نفى مى‏كند و اگر از آن تنفر دارد براى این است كه‏باعث‏شیوع فحشا و منكرات مى‏شود و باعث مى‏گردد غریزه عفت‏باطل گردد و عفت‏عمومى لكه‏دار شود. و پر واضح است كه شیوع فحشا بوسیله ازدواج خواهر و برادر در زمانى است كه‏جامعه گسترده‏اى از بشر وجود داشته باشد و اما در روزگارى كه در تمامى روى زمین غیر ازچند پسر و چند دختر از یك پدر و مادر وجود ندارند و از سوى دیگر مشیت‏خداى تعالى تعلق‏گرفته كه همین چند تن را زیاد كند، و افرادى بسیار از آنان منشعب سازد، دیگر عنوان فحشابر چنین ازدواجى منطبق و صادق نیست. پس اگر انسان امروز از چنین تماس و چنین جماعى نفرت دارد به خاطر علتى است كه‏گفتیم، نه اینكه به حسب فطرت از آن متنفر باشد، به شهادت اینكه مى‏بینیم مجوسیان در قرنهائى‏طولانى(بطورى كه تاریخ ذكر مى‏كند)ازدواج بین خواهر و برادر را مشروع مى‏دانستند و از آن‏متنفر نبودند و هم اكنون بطور قانونى در روسیه(بطورى كه نقل شده)و نیز بطور غیر قانونى یعنى‏به عنوان زنا در اروپا انجام مى‏شود."(2) که البته این سازگار با عفت جهانی نیست و مردود می باشد.

بنا بر آنچه گذشت تنفر فطرت انسانی از مسأله ازدواج با محارم به دلیل شیوع فحشاء و منکراتی است که در اثر چنین ازدواجهایی به تدریج در جوامع انسانی به وجود آمده است و چون در زمان فرزندان حضرت آدم هنوز فساد و منکرات شیوع نداشت لذا چنین ازدواجی با فطرت انسانی مخالف نبود.

اشکال دیگری نیز بر این مدعا وارد است و آن اینکه اگر ازدواج با محارم به حکم فطرت انسانی امری قبیح و نا پسند است عین همین اشکال درباره انسانهای نخستین پیش از خلقت آدم نیز مطرح خواهد بود بدین معنا که آنها نیز نمی بایست با محارم خویش ازدواج می کردند که در این صورت هیچ انسانی به وجود نمی آمد. بنا براین هیچ گریزی از قبول ادعای ازدواج انسانهای نخستین (خواه فرزندان آدم؛ خواه اسنانهای ما قبل آدم)با محارم خویش وجود ندارد.

 بررسی و نقد دیدگاه دوم:

کسانی که احتمال دوم (ازدواج فرزندان آدم با انسانهای ماقبل ) را پذیرفته اند می گویند:

"چون ازدواج فرزندان آدم با یكدیگر ممكن نبوده، زیراازدواج با محارم یك عـمـل قـبـیح و زشت است، فرزندان آدم با دخترانى از نژاد و نسل دیگر كه در روى زمین بودند ازدواج كـردنـد , بـعـدا كـه فرزندان آنها با هم پسر عموشدند زناشویى در میان خود آنان صورت پـذیـرفت و این نظر را نیز بعضى از روایات تایید مى كند , زیرا نسل آدم نخستین انسان روى زمین نبوده , بلكه پیش از او نیزانسانهایى در زمین زندگى مى كرده اند . حـاصل این كه : ممكن است گفته شود كه پسران آدم با بقایاى انسانهاى پیشین كه قبل از خلقت آدم و حوا در روى زمین زندگى مى كردند , ازدواج كرده اند و از گفتگوى خدابا فرشتگان درباره آفرینش آدم(3) در روى زمین استفاده مى شود كه قبل از آدم و حوا انسانهایى در روى زمین زندگى مى كردند و این حقیقت از روایات نیز استفاده مى شود. (4)

در پاسخ بدین نظریه باید گفت :

برخی از آیات قرآنی نافی این مدعاست؛ چنانکه می فرماید: یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِی خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِیرًا وَنِسَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِی تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَیْكُمْ رَقِیبًا(5)

‏از ظاهر این آیه بر مى‏آید كه در انتشار نسل بشر غیر از آدم و همسرش هیچ كس دیگرى‏دخالت نداشته، و نسل موجود بشر منتهى به این دو تن بوده و بس، نه هیچ زنى از غیر بشردخالت داشته، و نه هیچ مردى، چون قرآن كریم در انتشار این نسل تنها آدم و حوا را مبدادانسته، و اگر غیر از آدم و حوا مردى یا زنى از غیر بشر نیز دخالت مى‏داشت، مى‏فرمود: "و بث‏منهما و من غیرهما"، و یا عبارتى دیگر نظیر این را مى‏آورد تا بفهماند كه غیر از آدم و حواموجودى دیگر نیز دخالت داشته و معلوم است كه منحصر بودن آدم و حوا در مبدایت انتشار نسل،اقتضا مى‏كند كه در طبقه دوم ازدواج بین خواهر و برادر صورت گرفته باشد.

اما در پاسخ به اینکه گفته شد:

"از گفتگوى خدا با فرشتگان درباره آفرینش آدم در روى زمین استفاده مى شود كه قبل از آدم و حوا انسانهایى در روى زمین زندگى مى كردند و این حقیقت از روایات نیز استفاده مى شود"

باید گفت:

اتفاقا داستان خلقت آدم و گفتگوی خداوند با ملائک خود مؤیدی بر صحت ادعای ماست زیرا وقتی قبل از خلقت حضرت آدم خداوند فرمود :" انی خالق بشرا من طین"(6) و نیز فرمود: "انی جاعل فی الارض خلیفه"(7)

فرشتگان در اعتراض گفتند که این موجود خاکی در زمین دست به فساد وخونریزی خواهد زذ(8) وآگاهی فرشتگان از این مساله نه از آن روست که انسانهایی پیش از حضرت آدم در زمین زندگانی داشته اند بلکه بدین دلیل بود که می دانستند موجود زمینی از آن رو که مادی است قطعا مرکب از قوای غضبی و شهوانی است، از طرفی زمین نیز دارمحدودیت و تزاحم است لذا بقا در آن جز در سایه زندگی دسته جمعی سامان نمی یابد ومعلوم است که این نحوه زندگی به خونریزی و فساد خواهد انجامید.

‏از ظاهر آیه بر مى‏آید كه در انتشار نسل بشر غیر از آدم و همسرش هیچ كس دیگرى‏دخالت نداشته، و نسل موجود بشر منتهى به این دو تن بوده و بس، نه هیچ زنى از غیر بشردخالت داشته، و نه هیچ مردى، چون قرآن كریم در انتشار این نسل تنها آدم و حوا را مبدادانسته

اشکال دیگری نیز بر این مدعا وارد است و آن اینکه اگر ازدواج با محارم به حکم فطرت انسانی امری قبیح و نا پسند است عین همین اشکال درباره انسانهای نخستین پیش از خلقت آدم نیز مطرح خواهد بود بدین معنا که آنها نیز نمی بایست با محارم خویش ازدواج می کردند که در این صورت هیچ انسانی به وجود نمی آمد. بنا براین هیچ گریزی از قبول ادعای ازدواج انسانهای نخستین (خواه فرزندان آدم؛ خواه اسنانهای ما قبل آدم)با محارم خویش وجود ندارد.

در خصوص روایات نیز باید باید بگوییم روایاتی وجود دارد که درستی ادعای ما را تایید می کند.در این زمینه به ذکر یک روایت بسنده می کنیم:

از ابوحمزه ثمالى نقل است كه گفت : مى شنیدم حضرت على بن الحسین (ع) با یكى از مردان قریش سخن مى گفت و مى فرمود: چون خداوند توبه آدم را پذیرفت و او با همسرش حوّا از بهشت فرود آمدند از این دو چهل فرزند به وجود آمد : بیست پسر و بیست دختر ، بدین وجه كه هر پسر و دخترى از یك بطن متولد شدند ، نخستین شكم هابیل بود و دخترى به نام اقلیما ، و شكم دوم قابیل و دخترى به نام لوزا ، و لوزا از همه فرزندان آدم زیباتر بود ، چون فرزندان بزرگ شدند و به سن رشد رسیدند آدم ترسید مبادا به گناه بیفتند آنها را به حضور خواند و گفت : مى خواهم لوزا را به تو اى هابیل و اقلیما را به تو اى قابیل تزویج كنم . قابیل گفت : من به این ازدواج رضا ندهم چه لوزا كه با من توأم است به من سزاوارتر است . آدم گفت : پس من قرعه مى زنم . هر دو به قرعه راضى شدند ، چون قرعه افكند لوزا توأم قابیل به نام هابیل درآمد و اقلیما توأم هابیل به نام قابیل ; آدم تزویج را برقرار نمود و از آن تاریخ (پس از تزویج فرزندان بلافصل آدم) خداوند نكاح خواهر با برادر را حرام كرد . ابوحمزه گوید : آن مرد قرشى به امام عرض كرد : آیا از این نسل فرزندانى هم به وجود آمدند ؟ فرمود : آرى . قرشى گفت : مجوسیان نیز امروز همین كار را مى كنند . فرمود : مجوس این كار را پس از حرام شدنش مى كنند; سپس فرمود : چرا تعجب مى كنى ؟ مگر نه حوّا از خود آدم آفریده شده و در عین حال با وى ازدواج نموده ؟! آرى این كار در آن زمان مشروع و مباح بوده و پس از آن حرام گشته . (9).

 

نتیجه گیری:

ازمجموع ادله نقلی و عقلی که گذشت احتمال نخست تعین می یابد و آن اینکه :

تولید، تکثیرو تزاید نسل بشری در روی زمین از طریق ازدواج فرزندان آدم با یکدیگر صورت گرفته است.

                                                                                                                                                     

                                                                                                                                                         سایت تبیان

       ابوالقاسم شکوری  


پی نوشت ها:

1- طباطبایی، محمد حسین، المیزان، ج4، ص145-144

2- همان، ص145.

3-وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِیهَا مَنْ یفْسِدُ فِیهَا وَیسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّی أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ(بقره/30)

(به خاطر بیاور) هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روی زمین، جانشینی [= نماینده‌ای‌] قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند: «پروردگارا! »آیا کسی را در آن قرار می‌دهی که فساد و خونریزی کند؟! (زیرا موجودات زمینی دیگر، که قبل از این آدم وجود داشتند نیز، به فساد و خونریزی آلوده شدند. اگر هدف از آفرینش این انسان، عبادت است،) ما تسبیح و حمد تو را بجا می‌آوریم، و تو را تقدیس می‌کنیم.» پروردگار فرمود: «من حقایقی را می‌دانم که شما نمی‌دانید.»

4- مکارم شیرازی، ناصر، پاسخ به پرسشهای دینی

5- نساء/1

6- صاد/71

7- بقره/30

8- همان

9- مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج11، ص225

 

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
ناشناس
مطالب خوبی بود ولی یه کمی گنگ بود و ادمو گمراه میکنه.....
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 10/10/1390 - 12:57
ناشناس
خوب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 12/9/1390 - 16:48
س.م
نویسنده محترم مطلب به موضوع با نگاهی کامل و جامع نپرداخته است و بعد با این بررسی ناقص نتیجه گیری هم کرده!
بد نیست در رابطه با سخنان علامه طباطبائی توضیحات بیشتری داده می شد. این گونه نقل قول کردن که در آن خبری از ساده نویسی و تفهیم و تبیین مفاهیم پیچیده نیست می تواند ایجاد سوء برداشت کند.
از کجا معلوم که رابطه خواهر و برادری در آن زمان بنا بر خلقت خدای متعال مانند زمان ما بوده باشد. شاید از لحاظ ژنتیکی، عاطفی و حتی فطری رابطه ی فرزندان آدم علیه السلام با یکدیگر بنابر اراده الهی مانند الان نبوده باشد.
در کل فکر می کنم در این رابطه نمی توان اظهار نظر صد در صد قطعی کرد وگرنه یکی از این نظریات برای ما جا افتاده بود و نیاز به بحث و تکثر آرا دیده نمی شد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 5/6/1390 - 0:10
سليمه يساري
اگر فرض كنیم كه هابیل و قابیل با دو دختر از انسانهای نسل قبل ازدواج كرده اند دو تا مشكل پیش می آید:
اول اینكه ما انسانهای امروز به طور خالص از نسل آدم ابوالبشر نیستیم.
دوم اینكه در این صورت یا باید فرض كنیم كه فقط به تعداد پسران آدم (ع) دختر از نسل قبل باقی مانده بودند كه خدا برایشان شوهر خلق كند و آنها ازدواج كنند!!!
یا اینكه اگر غیر از آن دخترانی كه همسر پسران آدم شدند جامعه دیگری از انسانهای نسل قبل وجود داشته اند، پس نسل امروز بشر مخلوطی از انسان و نسناس (انسان ماقبل تاریخ) هستند چرا كه آنها هم تزویج و تولید مثل داشته اند!
و این با حكمت خداوند از آفرینش انسان سازگار نیست و روزی كه خداوند آدم را خلق كرد همه نسلهای هوشمند پیشین (به جز جن) به علت ارتداد و سركشی و خونریزی نابود شده بودند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 11/5/1390 - 9:25
علی اکبر پورملک
تمام مطالب المیزان مورد تائید امام میباشد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 23/1/1390 - 15:47
ناشناس
خوب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 20/10/1389 - 11:8
hamishebahar69
عالی بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 22/9/1389 - 13:55
ناشناس
عالی بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 21/9/1389 - 8:21
ناشناس
توكارخدا هم میخواید اما بیارید؟خوب اون ازدواج همه میدونن كه كه استثنا بود برای بقاءبشر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 25/6/1389 - 19:32
mehdishakeri
خواهشمندیم با درج مطالبی که ایجاد چند سوال بی جواب می کند خودداری نمایید و یا مطالب را با لینک به بخش هایی دیگه تکمیل کنید انند وجود موجودات بشری در زمان حضرت آدم (ع)
با تشکر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 13/5/1389 - 1:0
عرفان صفرپور
ممنونم از سعید در مورد حدیثی که از حضرت امام صادق (ع) نقل کردی
به نظرم این حدیث برابر است با کل توضیحات قبلی و حتی کاملتر ...

خدانگهدار
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 17/4/1389 - 18:53
ستاره دوستي
خیلی خوب بود اما...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 24/3/1389 - 9:32
رضا کرمی دمقی
بسیار عالی.درموردنظریه پوچ داروین توضیحاتی بفرمایید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 11/3/1389 - 23:7
ابوالقاسم حسن زاده
تبارک الله
التماس دعا........
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 30/2/1389 - 14:55
مریم چلمقانی
خوب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 27/2/1389 - 12:34
ناشناس
خووووووووووووووووووووووووووب بووووووووووووووووووود.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 15/2/1389 - 23:31
التماس دعا
با وجود اینکه این مطالب استنباط شده از ایات قران کریم و همچنین کلام بزرگان میباشد اما درک تفاوت های این مطالب برایم کمی مشکل است .اما در کل مطلب بسیار عالی بود .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 22/1/1389 - 1:21
ریناس نوری
باید بیشتر تحقیق کرد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 28/12/1388 - 19:39
ناشناس
وقتی که خداوند چیزی را بخواهد انجام می دهد و هیچ کس و هیچ چیز نمی تواند مانع آن شود منظورم مساله ژنتیک است.به نظرم کاملآ می شود قبول کرد که همه ی ما از ازدواج دو محرم به وجود آمده ایم. شاید هم در این کار حکمتی است که ما از آن بی خبریم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 5/12/1388 - 21:7
س
عالللللللللللللللللللللللللللللللی بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 30/11/1388 - 14:32
shoker
جالب بود مرسی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 19/11/1388 - 23:56
ناشناس
ببخشید اینکه فرمود بَثَّ مِنْهُمَا دلیل نمی شود که از غیر آن دو نباشد چرا که فقط در صورتی که میفرمود بَثَّ مِنْهُمَا ولا من غیرهما می شد استدلال کرد که از غیر آن دو نبوده. بنابراین اینکه از این آیه استدلال کنید که از غیرآن دو نبوده چون گفته از آن دو دلیل نمی شود.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 20/10/1388 - 10:49
sa. Saberi
خوب بود از تفاسیر دیگر و اقوال علمای دیگرنیز استفاده میشد!!!!همه، باید برن در خانه اهل بیت و جواب سوالاتشون رو بگیرن!!! همه اینگونه مطالب احتمال است!!! و احتمالات معتبر نیست !!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 19/10/1388 - 0:5
ناشناس
سلام خیلی عالی بود بالاخره بعد از مدتها جواب سوالم را گرفتم متشکرم فکر نمی کنم بشود به تفسیر آیات قران و نظر علامه ایرادی گرفت فقط بفرمایید امکان دارد روایتی که از امام صادق آورده شده روایت صحیحی باشد یا نه ؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 12/9/1388 - 20:7
hajhassanMohebbi
جالبه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 27/7/1388 - 20:43
ناشناس
مصطفی
مطالب خوبی بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 21/7/1388 - 15:4
ناشناس
عبدالله یگانه :
بسیار عالی بود از محقق بسیار تشکر می نمایم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 13/7/1388 - 12:50
rogha82
پرسش و پاسخ جالبی بود......
خیلی خوب و مفید بود . موفق باشید

پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 27/5/1388 - 15:53
زارع
پاسخ خوبی است ولی باید كاملتر شود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 31/4/1388 - 7:45
ناشناس
ممنون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 26/4/1388 - 16:3