راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

مطالب مرتبط
  • شیعه یا اهل تسنن؟!
    شیعه یا اهل تسنن؟!
    از چه زمانی شیعه و سنی از هم جدا شدند؟!
  • استعداد خدایابی مردم!
    استعداد خدایابی مردم!
    اينكه وحي، حق محض و ناب و خالص و از هرگونه خطا و شك مصون است، امري برهاني و غيرقابل بحث است. اين نكته نيز كه علوم و معارف بشري درآميخته با خطاست و حق محض نيست، جاي ترديد ندارد؛ اما سخن اين است كه آنچه از وحی در دسترس بشر است، چیست؟ الفاظ وحي ...
  • اگر کلاف زندگی ات سردرگم شده ...
    اگر کلاف زندگی ات سردرگم شده ...
    با طرح این سؤال مهم که به نظر شما عقل ما چقدر از مفاهیم و آموزه های وحی الهی را می فهمد؟ گفتیم که عقل ما نمی تواند ...
  • تعداد بازديد :
  • 7614
  • يکشنبه 27/11/1387
  • تاريخ :

شما از کدام دسته ايد؟!

تست ارزيابي مدل اعتقاد به خدا!

سؤال

تا حالا فکر کرده ايد که شما چه جوري به خدا اعتقاد داريد؟! نه تعجب نکنيد اصلاً حرف بي ربطي نمي زنم! شما چه جوري به خدا معتقديد؟ آيا از اون دسته آدم هايي هستيد که همه جوره پاي کاريد و اگر زندگيتون تو دست اندازم بيفته بازم با خدا رفيقيد و مي گيد: خدا دمت گرم! يا از اون دسته ايد که فقط وقتي کيفتون کوک باشه ميگيد خدايا ممنون! اما واي به روزي که يه کمي اوضاع بالا پايين بشه!! ديگه نه خدا رو يادتون مياد نه خوبي هاشو! احتمالاً به خاطر بي توجهي هاش! باهاش قهر مي کنيد! آخه آدم تا کي هي به خدا بگه اينو مي خوام اونو مي خوام؟! پس چرا خدا نمي ده؟!! پس منم باهاش قهرم! شايدم از اون آدم هاي بي خياليد که فرقي نداره خدا باشه يا نباشه!! شما کارتونو مي کنيد! نمي دونم؟! شايدم از اون دست آدم هايي هستيد که با ژست مثلاً فيلسوفانه! تا خدا رو زير تيغ جراحي نبينيد باور نمي کنيد مي شه يه چيزي باشه ولي با اين پنج تا دونه حس ناقابل نشه درکش کرد!

به نظرم اگر فقط يه کمي به خودمون فکر کنيم مي فهميم از کدوم دسته ايم!

چون انسان ها را از نقطه نظر اعتقاد به خدا، به سه گروه مي توان تقسيم كرد:(1)

 1 - معتقدين به وجود خدا:

اين گروه از نظر كميت، اكثريت انسان ها را تشكيل مي دهند و از نظر كيفيت هم از اهميت بيش تري برخوردار هستند، زيرا كه قريب به اتفاق متفكران و دانشمندان در طول تاريخ از معتقدين به خدا بوده اند.

2 - بي خيالان:

مراد افرادي است كه به ظاهر اعتقاد به خدا ندارند و موجود مطلقي را هم به عنوان خدا در نظر نمي گيرند. اين گروه شامل همه افرادي است كه عقيده اي درباره خدا ندارند. بنابراين گرايش و عملي هم مطابق با آن انجام نمي دهند، لذا شامل همه كساني مي شود كه در وجود خدا ترديد دارند، يا به طور تقليدي منكر خدا هستند. هم چنين شامل كساني مي باشند كه وجود يك مبدأ مبهم و نيروي بالاتري را در درون خود به طور ابهام انگيز درمي يابند، ولي از تطبيق عنوان خدا به آن مبدأ مبهم و نيروي بالاتر، امتناع مي ورزند. بسياري از اين افراد از روي تحقيق و هشياري، حالت بي طرفي نسبت به خدا نگرفته اند، چرا كه اگر تعليمات مناسب به آن ها عرضه شود، از انكار و ترديد خود دست خواهند برداشت.

 3 - قهركنندگان:

 كساني هم هستند كه از خدا قهر كرده اند و قهر خود را به حساب علم و فلسفه مي گذارند و چنين وانمود مي كنند كه بر مبناي علم و فلسفه در وجود او ترديد دارند. اين گروه را به دو دسته مي توان تقسيم كرد:

الف- قهركنندگان شخصي.

 اين دسته كساني هستند كه براي خود اهداف و آرمان هايي را در نظر مي گيرند، ولي چون به آن اهداف و آرمان ها نمي رسند، لذا از خدا قهر مي كنند. به طور مثال:

كساني هستند كه پول و مقام و موقعيتي را هدف قرار مي دهند و چون به آن ها نمي رسند، حالت قهر به خود مي گيرند و مي گويند: ما با خدا قهريم!!

 در واقع، اينان دچار بيماري چند شخصيتي شده اند.

ب- قهركنندگان مكتبي.

اين دسته اظهار مي كنند كه دلايل خداشناسان بي اساس است، زيرا ما وجود خدا را لمس نمي كنيم، يا شرور و ناگواري هاي فراواني عالم خلقت را فراگرفته است.

البته اين افراد گاهي براي اشكالات خود جنبه علمي و فلسفي قايل مي شوند، ولي يك متفكر هيچ گاه اين دلايل را موجب نفي خدا تلقي نمي كند، زيرا بر فرض بي پايه بودن دلايل خداشناسان و يا مشاهده شرور در عالم، نمي توان خدا را نفي كرد. آيا اين افراد مي توانند ادعا كنند كه:

مجموع جهان هستي را بدون بازيگري مورد مطالعه قرار داده اند و خدا را هيچ جا نيافته اند؟ اگر ملاك شناسايي خدا، مشاهده حسي است، پس چرا انسان انديشه و عقل خود را - كه مبنا و اساس همه فعاليت هاي او مي باشد - مشاهده نمي كند؟ هر انساني مي داند كه داراي "من" است و با وجود اين من، بدن وي بيمار مي شود و ناراحتي هاي بسيار پيدا مي كند. آيا ناگواري هايي كه بر انسان عارض مي شود نشانه آن است كه انسان "من" ندارد، زيرا اگر "من" مي داشت، هرگز دچار ناگواري هاي بسيار نمي شد؟ من انساني حركات و رفتارهاي انسان را در جهت زندگي بهتر تنظيم مي كند و در عين حال به انسان اعلام خطر مي كند كه فلان چيز ممكن است به كالبد مادي يا نيروهاي رواني انساني آسيب وارد كند.

 البته فعاليت من به زندگي مادي و معنوي و دنيوي انسان ها محدود است و قابل مقايسه با نقش خداوند در هستي نمي باشد، چرا كه نقش خدا درباره انسان ها نامحدود است و شامل همه امور خارج از توانايي و اختيار انسان در هندسه كلي خلقت نيز مي باشد. باري،

اگر كسي اندك توجهي به "من" خود داشته باشد، هرگز وجود خدا را در عالم نفي نخواهد كرد.

حالا شما از کدوم دسته ايد؟!!

پي نوشت:

علامه جعفري، اعتقاد به خدا


رادفر کارشناس فلسفه اسلامي

 

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
هادی
به نام خدا"عالی بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 14/11/1390 - 16:31
دريا
خداوندا من اگر بدم
تو را بنده دیگر بسیار است
تو اگر مدارا نكنی
مرا خدای دیگر كجاست؟!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 30/7/1390 - 23:49
نسترن ...
کاش میشد همیشه همرنگ و همراه خدا باشیم.ولی سخته.یه مدت باهاشم یه مدت فراموشش میکنم.در حالی که در لحاظاتی که فراموشش کرده ام هم او با من گناهکار است.
خدایا دوست دارم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 15/6/1390 - 20:30
من
1.یه کم مطلب کودکانه یا خیلی ابتدایی نوشته شده
2.به نظرم کمتر از استدلالات عقلی بهره برده و مثل یه انشای ساده از وضعیت اعتقادی افراد جامعست
3.دسته بندیهای خیلی بیشتری هم وجود داره
4.متاسفانه اینا فقط حرف درباره ما چه جوری هستیم اونا چه جوری بودنه و هیچ کس بلد نیست راه چه جوری بودن چیه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 8/6/1389 - 2:32
اreza baghery
به نظرم من با کلمات بازی کردن بسیار ساده است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 2/12/1388 - 10:0
khatereh *
با خدا باش و پادشاهی كن
بی خدا باش و هر چه خواهی كن
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 28/4/1388 - 11:33
داود خلیلی
اعتقاد-دوست داشتن – حس کردن –و.... قابل ارزیابی یا اندازه گذاشتن نیستن نمی توان گفت چه کسی سست ایمان یا مومن است یا چقدر از تماشای یک فیلم لذت بردم .بنابراین مطالب با لا بی پایه و اساس است (امام علی ع : برای شناخت خدا اولین بحث شناخت خود انسان است)
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 1/12/1387 - 12:57
ناشناس
از بیان عقلی بیشتر برای درک بهتر وخداشناسی کاملتر استفاده فرمائید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 1/12/1387 - 12:6
بنت الهدی کنعانی
خییییییییییییییییییلی خوووووووووووووب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 28/11/1387 - 21:1
ناشناس
در رابطه با پاسخ سوالتان باید بگویم که پاسخی که مد نظر شماست اشتباه و غیر علمی است. هر عاملی(موجود هوشمند) برای درک وجود یک موجود از حسگرها یا اصطلاحاً حواسی که در اختیار دارد کمک می گیرد.بنابر این عدم مشاهده حسی خداوند به دو دلیل می تواند باشد:
1- انسان دارای حسگری که قادر به شناسایی خداوند باشد نیست.
2- ممکن است چنین حسگری در وجود انسان تعبیه شده باشد ولی شناسایی ارتباط عصبی پیام های این نوع حسگر از جانب مغز احتیاج به تمرکز و یا حتی یادگیری داشته باشد وحتی ممکن است فعلی که موجب ارسال پیام از این حسگر به مغز می شود صورت نگرفته باشد، همانگونه که اگر حس شنوایی یک فرد ذاتاً ناشنوا ناگهان ترمیم شود، تا قبل از پدید آمدن فعل صوت در حیطه ی قابل تشخیص گوش وی، هرگز نمیداند که از حسی به نام شنوایی برخوردار است و هرگز مفهوم صوت را نمی داند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 28/11/1387 - 20:42
niusha2009
خییییییییییییلی خوووووووووووووب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 28/11/1387 - 20:22
ناشناس
عمده بحث شما مربوط به احساس نسبت به خداست نه نگرش
نگرشها به مثل بی اعتقادی چند خدایی جسم انگاری شکل انگاری .....و دید بینهایت و بی تصویر ذهنی تقسیم میشود
به این نوع موضوعات کلیدی باز هم بپردازید با تشکر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 28/11/1387 - 17:33
omid788
عالی بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 28/11/1387 - 14:34
darvazeban
خیلی خوب بود و خیلی دوست داشتم بیشتر در مورد این موضوع مطلب می نوشتی.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 28/11/1387 - 14:13
omidminab
آموزنده بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 28/11/1387 - 11:46
ناشناس
دلایل شما، نه عقلی بود، نه منطقی.
این بحث، پیچیدگی های خاصی داره که به این سادگی، قابل اثبات نیست.
به هر حال ممنون.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 28/11/1387 - 9:53
مجتبی خزایی
مطلب قابل درک و ملموس برای اکثریت است ولی می توانست کاملتر نیز بیان شود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 28/11/1387 - 9:21
sarmast_1990
عالی بود ممنون از دوستان تبیان
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 27/11/1387 - 22:22
سیدمحسن سیدمحسنی
جالب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 27/11/1387 - 18:6
رضا کاظمیان
خوب
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 27/11/1387 - 16:9
پايگاه جامع قرآن كريم
عالی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 27/11/1387 - 16:6
mahdi1971
گر تمامی عالم کافر شوند بر دامن کبریایش نشیند گرد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 27/11/1387 - 14:4
taleb
عالی بود.ممنون. بیان جالبی داشت
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 27/11/1387 - 9:22