تبیان، دستیار زندگی
مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غربت امیرالمومنین، درمان حسادت، خلفای مبهم،انحراف سقیفه!

مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.

گروه دین تبیان
هفته دین دوم مهر

جنبش های شیعی دوران امام هادی علیه السلام

در دوران امام هادی (علیه السّلام) به دلیل آشفتگی فضای سیاسی، ضعف دستگاه حکومت، ستم و بی عدالتی، ناامنی و فساد و به ویژه سیاست های خصمانه حاکمان عباسی با علویان نهضت های مردمی و قیام های علویان شکل گرفت.

راه های درمان حسادت/ اینفوگرافی
حسود همواره در غم و غصه خواهد بود، زیرا نعمت های الاهی نسبت به دیگران هم همیشگی است و هم بی شمار و او در این آتش نگرانی و افسردگی می سوزد.

ب

خلفای مبهم یا خلفای معیَّن
 اگر برای پیامبر سخت است که امّتش گرفتار نزاع ها و درگیری های سخت باشند، چگونه ممکن است نسبت به مسئله مهم جانشینی خود در حدّ بیان یک عدد اکتفا کند؟

اگر امیرالمومنین هم حاکم باشد...                         
کسانی که با سیره امیرالمومنین علیه السلام آشنا باشند می دانند که غرور حضرت علی علیه السلام در طول حیاتشان دو بار شکسته شد. یک بار در کوچه بنی هاشم و دیگری باری است که مردم کوفه غرور حضرت را شکستند.

غدیر، ولایت

غدیر در هدایت بشر چه نقشی دارد؟ 
یکی از بحث هایی که امروزه برخی از روشنفکران بیان می کنند و البته قبل از آن نیز مطرح بوده است، درباره تفاوت امامت با نبوت است.

غربت امیرالمومنین علیه السلام 
واقعیت وقتی صحیح است که یک طرف را انتخاب کنید و دیگری را با سند و دلیل رد کنید. حضرت امیر علیه السلام در شرایطی به حکومت رسید که اکثر مردم، پیامبر صلی الله علیه و آله را معصوم نمی دانستند. بیست و پنج سال هم حکومت دست یک عده بود.

اولین اقدام امیرالمومنین علیه السلام پس از حکومت + صوت             
امیرالمومنین که به حکومت رسید اولین کاری که کرد این بود که نامه زد و معاویه را عزل کرد که بعدها نگویند که یک روز (این اصطلاح است یعنی به میزان اندک هم) معاویه والی امیرالمومنین بوده است

اولین ایمان آورنده به جانشین پیامبر اکرم +کلیپ

زندگانی حضرت ام المومنین خدیجه سلام الله علیها از جنبه های مختلف تاریخی، دارای نقاط بسیار مهم و شبکه وار هستند. یکی از آن جنبه ها، موضوع بیعت با امیرالمومنین علی علیه السلام به عنوان وصی و جانشین پیامبر است.

مفاهیم انحراف آمیز سقیفه! 

عدم توجه به دستورات رهبر، ایجاد دو دستگی و ضعف تدریجی یک گروه را در پی خواهد داشت. اهمیت این موضوع در ابعاد وسیع خلافت و جانشینی رسول خدا دو چندان خواهد شد.

غدیر و عینیت دیانت و سیاست
 امام علی علیه السلام: مردم به دنیا دل بسته اند ، معاویه با هدایا و پول های فراوان آنها را جذب می کند؛ شما هم از اموال عمومی به اشراف عرب و بزرگان قریش ببخش و از تقسیم مساوی بیت المال دست بردار تا به تو گرایش پیدا کنند.

خانواده شهدا

رسیدگی به خانواده های شهدا از افضل قربات است!                    
با گنج هایی روبرو هستیم که به خدا وصل اند. خدمت به خانواده های شهدا و ایثارگران، متصل شدن به کسانی است که در مسیر قرب الی الله پیشتازند؛ پس به فرموده ی مرجع عالیقدر، آیت الله وحید خراسانی افضل قربات است.

ای یک دله ی صد دله، دل یک دله کن!         
آیا ما به راستی، دشمنان مولای مظلوم مان مهدی را دشمن گرفته ایم؟! چه قدر بد است که امامی که سال ها، منتظر نگاه محبت آمیزی از طرفشان هستیم، دروغگویمان بداند، در حالی که ما فکر می کردیم، واقعاً و از ته دل، دوستشان داریم.

جهاد در راه خدا بی پاداش نمی ماند! + عکس                                         
بدون شک شرکت در هر نوع جهاد خواه کوچک باشد یا بزرگ، مشکلات و ناراحتی های گوناگون دارد، مشکلات جسمی و روحی و مشکلات مالی و مانند آن، ولی هر گاه مجاهدان دل و جان خود را با ایمان به خدا و وعده های بزرگ او روشن سازند، و بدانند هر نفسی، و هر سخنی، و هر گامی، در این راه بر می دارند گم نمی شود، بلکه حساب همه آنها بدون کم و کاست و در نهایت دقت محفوظ است و خداوند، در برابر آنها به عنوان بهترین اعمال از دریای بیکران لطفش شایسته ترین پاداش ها را می دهد.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.