تبیان، دستیار زندگی
جایگاه مساجد در برنامه ششم توسعه شایسته نیست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایگاه مساجد در برنامه ششم توسعه شایسته نیست

جایگاه مساجد

تبیان به نقل از گزارش ایرنا حجت الاسلام محمد جواد حاج علی اکبری روز شنبه در نشست خبری تشریح برنامه های دهه تکریم مساجد افزود: مرکز رسیدگی به امور مساجد به همراه دبیرخانه شورای عالی فرهنگی، پیشنهاد مناسبی در زمان تدوین برنامه ششم توسعه به تدوین گران برنامه، ارائه کرد اما این پیشنهادها مورد توجه قرار نگرفت.
وی گفت: جای تاسف است که در برنامه ششم توسعه کشور حتی به اندازه برنامه پنجم به مساجد توجه نشده است.
حاج علی اکبری ابراز امیدواری کرد که نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روند اصلاح برنامه ششم توسعه، اشکالات آن را رفع کنند.

* قانون جامع مساجد در مجلس شورای اسلامی تصویب شود
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران در ادامه با اشاره به اینکه در نظام جمهوری اسلامی قانون جامع مساجد وجود ندارد گفت: در خصوص مساجد برخی قوانین پراکنده وجود دارد که در کتابچه ای از سوی این مرکز جمع آوری شده است.
وی افزود: به دلیل ضعف قانون، بسیاری از دستگاه های مسئول از وظایف خود در قبال مساجد شانه خالی می کنند.

*برخورد اداری با مساجد در دستور کار مرکز رسیدگی به امور مساجد نیست
حاج علی اکبری تاکید کرد: مسجد هویت مستقل و مدیریت مردمی دارد و برخورد اداری با مساجد در دستور کار مرکز رسیدگی به امور مساجد، قرار ندارد.
وی گفت: فعالیت مرکز امور مساجد فرهنگ سازی، تسهیل گری، تقویت، حمایت و کمک به ارتباط مسجد با جامعه بویژه جوانان و نوجوانان و جذب آنان است.
وی یادآور شد: مدل ارتباط با مساجد، مدل ارتباطی اداری و دستورالعملی نیست و مسائل مساجد با پیگیری رفع می شود.
حاج علی اکبری با اشاره به انجام حسابرسی رسمی از مساجد نیز خاطر نشان کرد: در طول دو سال گذشته این مرکز مبلغ 60 میلیارد ریال به مساجد استان تهران کمک مالی کرده است.

*برنامه های مساجد در سال جاری با شعار 'مسجد و بانوان' اجرا می شود
وی با بیان اینکه این مرکز هر ساله برای اجرای برنامه های خود از شعار خاصی استفاده می کند گفت: تاکنون برنامه های مساجد با شعار 'مسجد و جوانان' اجرا شده و در سال جاری نیز توجه به بانوان در اولویت برنامه های امور مساجد قرار دارد.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری دهه تکریم مساجد خاطر نشان کرد: توجه به کارکرد مساجد در دستور کار امور مساجد در این دهه قرار دارد.
حاج علی اکبری با بیان اینکه همه باید در احیاء، رونق، زیباسازی، تجهیز و ساخت مساجد سهم ایفا کنند خاطر نشان کرد: رسانه ها در فرهنگ سازی و پشتیبانی از اهداف برنامه های مساجد می توانند کمک کنند.
وی با بیان اینکه باید نوع نگاه به کارکردهای مساجد تغییر کند، عنوان کرد: در حال حاضر غفلت عمومی و جمعی از مساجد انجام شده است.

*نهضت ساخت مسجد در استان تهران ایجاد شده است
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران با بیان اینکه نهضت ساخت مسجد در استان تهران ایجاد شده است، خاطر نشان کرد: زمین های در شهرستان های استان شناسایی و مقدمات ساخت مساجد با هماهنگی با نهادها و دستگاه های مسئول انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه در راه ساخت مساجد خیرین مسجد ساز و مردم همکاری می کنند، عنوان کرد: این مساجد به خانه عالم به منظور حضور عالم در مسجد تجهیز می شود.
وی در ادامه راه اندازی سامانه تلفنی هوشمند 61934 برای دریافت پیشنهادات و اننقادات شهروندان، ایجاد سند سطح بندی و نظام نامه نظارت و ارزیابی مساجد، ایجاد کمیته صیانت از مساجد را از فعالیت های این مرکز در مساجد عنوان کرد.
حاج علی اکبری افزود: ایجاد سامانه جامع مساجد (سجم) برپایی 400 کرسی تلاوت قرآن کریم و برگزاری 16همایش ستارگان محراب بمنظور تجلیل از ائمه جماعت شاخص، از دیگر فعالیت های این مرکز در مساجد بوده است.
به گفته حاج علی اکبری، استان تهران دارای سه هزار و 353 مسجد است که سه هزار و 115 مسجد فعال هستند، در 2 هزار و 550 مسجد نیز نماز بطور جماعت اقامه می شود که سهم شهر تهران از این آمار یک هزار و 986 مسجد است.
تهرام/7244//1348


www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.