تبیان، دستیار زندگی
ماه رجب نسبت به بقیه زمانها ویژگی خاصی دارد. بطور کلی در روایات و همچنین برخی از آیات، زمانها و مکانهای خاصی دارای ویژگی ای شده اند که برای غنیمت شمردن آنها به ما تذکر داده شده است. سوال اینست که این ویژگی دقیقاً چه ویژگی مهم و قابل توجهی است؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماه رجب فاصله بین زمین و آسمان تنگ می شود!

ماه رجب نسبت به بقیه زمانها ویژگی خاصی دارد. بطور کلی در روایات و همچنین برخی از آیات، زمانها و مکانهای خاصی دارای ویژگی ای شده اند که برای غنیمت شمردن آنها به ما تذکر داده شده است. سوال اینست که این ویژگی دقیقاً چه ویژگی مهم و قابل توجهی است؟

عبدالکریم خالکی / کارشناس ارشد کلام اسلامی - بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
ماه رجب

در روایتی از پیغمبر اکرم (صلی الله و علیه و آله) نقل شده است که:«اِنَّ اللّهَ نَصَبَ فِی السَّماءِ السّابِعَه مَلَکاً یقال لَهُ الدّاعی فَاِذا دخَلَ شَهرُ رَجبِ یُنادی ذلک المَلَک کُلّ لَیله منه الیَ الصَّباح طوبی للذّاکرین، طوبی للطّائعین ... » خداوند در آسمان هفتم فرشته ای را قرار داده است که به آن داعی گفته می شود. پس هنگامی که ماه رجب وارد می شود این فرشته هر شب تا صبح ندا می دهد،خوشا به حال اهل ذکر. خوشا به حال اهل طاعت.
این حدیث و روایاتی مشابه این، که در فضیلت ماه رجب آمده اند گویای این مسأله هستند که ماه رجب نسبت به بقیه زمانها ویژگی خاصی دارد. بطور کلی در روایات و همچنین برخی از آیات، زمانها و مکانهای خاصی دارای ویژگی ای شده اند که برای غنیمت شمردن آنها به ما تذکر داده شده است. سوال اینست که این ویژگی دقیقاً چه ویژگی مهم و قابل توجهی است؟

زمانها و مکانها خصوصیتی دارند که باعث می شوند توجه درونی انسان به خداوند جلب شود. ممکن است انسان در بقیه زمانها و مکانها تلاش بسیار کند و به مقصود نرسد اما در این زمانها و مکانها با توجه داشتن به باطن که به نظر می رسد در لسان شریعت از آن با عنوان آسمان نام برده شده است می توان به آسانی درجاتی از کمال را پیمود. توجه به باطن و باطنِ باطن می تواند ما را آسمان به آسمان جلو برد

جواب آن است که این زمانها و مکانها خصوصیتی دارند که باعث می شوند توجه درونی انسان به خداوند جلب شود. ممکن است انسان در بقیه زمانها و مکانها تلاش بسیار کند و به مقصود نرسد اما در این زمانها و مکانها با توجه داشتن به باطن که به نظر می رسد در لسان شریعت از آن با عنوان آسمان نام برده شده است می توان به آسانی درجاتی از کمال را پیمود. توجه به باطن و باطنِ باطن می تواند ما را آسمان به آسمان جلو برد.

ظهور اسماء الهی

مسأله دیگر آنست که خداوند صفات مختلفی دارد که در هر کس و هر جایی برخی از این صفات بیشتر ظهور پیدا می کند. در حاجاتی که انسان دارد اعم از حاجات مادی یا معنوی، انسان همیشه به سراغ چیزی می رود که به نظرش آن صفت در آن وجود داشته باشد. مثلاً اگر انسان تشنه است سراغ غذا نمی رود بلکه سراغ آب می رود زیرا سیرابی را آب می بیند. همینطور گفته می شود که هر نوع حاجتی را از یکی از معصومین طلب کنید. علت این امر آنست که آن صفت در آن معصوم بیشتر ظهور داشته است. و این قاعده سنخیت بین حاجت و اجابت کننده باید وجود داشته باشد.

گفته می شود که هر نوع حاجتی را از یکی از معصومین طلب کنید. علت این امر آنست که آن صفت در آن معصوم بیشتر ظهور داشته است. و این قاعده سنخیت بین حاجت و اجابت کننده باید وجود داشته باشد

ماهها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و هر ماه ظهور یکی از صفات الهی بیشتر است. اگر بخواهیم بفهمیم که در هر زمان چه ویژگی خاصی وجود دارد باید به ادعیه مخصوص به آن زمان رجوع کنیم و توجه کنیم که چه صفتی از صفات الهی بیشتر در آن ظهور کرده است.

ویژگی ماه رجب چیست؟

در ادعیه ای که در ماه رجب می خوانیم به نظر می رسد این ویژگی از بقیه بیشتر نمود یافته است که ما از خداوند هر چه بیشتر و بیشتر اظهار نیاز کنیم و حاجاتی را بخواهیم.
به تعبیر دیگر می توان در ادعیه این ماه تأکید بیشتر در جهت بندگی و فقر خود را نسبت به خدایی که غنای محض بوده و همه حاجات را می تواند برآورده کند بیابیم. همچنین همانطور که گفته شده ((اعطنی بمسالتی ایاک جمیع خیر الدنیا و جمیع خیر الاخره و اصرف عنی بمسالتی ایاک جمیع شر الدنیا و شر الاخره)) می توان گفت که روی این مسأله تأکید شده است که انسان هر حاجتی دارد تنها و تنها از خدا می خواهد.

این دعا به ما تذکر می دهد که باید در ماه رجب به این مسأله توجه کنیم که غیر خداوند بطور مستقل هیچ کاری نمی تواند بکند و هر چیزی در عالم اتفاق می افتد کار خداوند است. این معنا، همان توحید است

این دعا به ما تذکر می دهد که باید در ماه رجب به این مسأله توجه کنیم که غیر خداوند بطور مستقل هیچ کاری نمی تواند بکند و هر چیزی در عالم اتفاق می افتد کار خداوند است. این معنا، همان توحید است.
توحید که باید در این ماه بطور ویژه تری به رعایت آن همت بگماریم یعنی در هر کاری به خدا توجه کنیم و هیچ چیزی غیر از او را مد نظر قرار ندهیم. لازمه این هم آنست که تا حدی از توجه به دنیا دست برداریم و راه این هم ذکر است. یعنی دلمان مرتب به یاد خداوند باشد. البته که در این مسیر اعتکاف و روزه گرفتن بسیار به این قطع تعلق ها از دنیا کمک می کند و حداقل به مقدار کمی هم که شده توجه ما را از شهوات دور می کند و وقتی توجه انسان از محدودیتها و شهوات قطع شد لاجرم به حقیقت بدون محدودیت که خداوند متعال باشد توجه می کند.

کلام آخر

ماه رجب مخصوص ایرانی ها یا مسلمانان نیست بلکه ماه رجب حالتی است که هر انسانی در باطن خود آسان تر می تواند به خداوند توجه کند، اما در این میان عده کمی از بقیه سبقت گرفته و به خوبی از این شرایط استفاده می کنند. اعمال و ادعیه ای که در هر زمانی وارد شده بهترین راهکارها برای استفاده کردن از آن موقعیت هستند.
بنابراین ماه رجب که از معدود زمانهای آسان شدن تقرب به خداوند در سال است را در این نیمه باقی مانده باید قدر بدانیم. مخصوصاً 27 رجب نیز که از روزهای مهم این ماه می باشد را دریابیم.


منابع:
-مفاتیح الجنان
- مجموعه سخنرانی های حاج آقا مجتبی تهرانی


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.