راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

مطالب مرتبط
  • روزگار را نباید فحش داد
    روزگار را نباید فحش داد
    گاهى این نكته به ذهن مى‏آید كه آیا واقعا برخى زمانها، مكانها و یا عوامل و حوادث طبیعى در زندگى انسان دخالت دارند؟ آیا بدى و خوبى و شوم بودن را مى‏توان به روزها و روزگاران نسبت داد؟ امام هادى علیه‏السلام پاسخ این پرسش را به یكى از یارانش توضیح داد.
  • تعداد بازديد :
  • 5210
  • دوشنبه 24/12/1388
  • تاريخ :

چرا مراجع چهارشنبه سوری را حرام کردند؟

چهارشنبه سوری

چند روزی به چهارشنبه پر سر و صدا و جنجالی آخر سال نمانده است و چیزی که در وب سایتها و پایگاه‌های خبری بسیار به چشم می‌خورد، استفتاآتی است که از مراجع معظم تقلید و عالمان دین، پیرامون چهارشنبه سوری منتشر شده است.

در این مقال، همّ ما بیان آن فتاوا و تحلیل و بررسی آنها برای تبیین علت صدور و مصادیق آن است.

چهارشبنه سوری، جشنی است که آن را منسوب به ایران قدیم می‌دانند و آن که دقت در آن نشان می‌دهد که چیزی فراتر از یک جشن بوده بلکه فرهنگی است که معتَقَداتی نیز همراه دارد. از این رو می‌توان آن را از دو جنبه تحلیل کرد:

 

1- محتوای فرهنگی چهارشنبه سوری

2- چگونگی برپایی جشن چهارشنبه سوری

 

وقتی خوب به قضیه نگریسته می‌شود این جشن فراتر از ترقه و آتش است بلکه اعتقاد به یک بسته فرهنگی است که می‌توان اهم آن را چنین برشمرد:

 

1- نحوست چهارشنبه آخر سال

2- خوش یمنی آتش

3- نحوست خاکستر آتشی که از روی آن پریده‌اند.

4- برآورده شدن حاجات با انجام کارهای خاص مانند:

الف- قاشق زنی

ب – کوزه شکنی

ج- پریدن از روی آتش

د- نذر آش و آجیل چهارشنبه سوری

 

پیامبر اکرم که بنیان گذار نظم نوین و متکامل تعالی بشر است تمام تلاش خود را برای تغییر همین ملاکها و ذائقه‌ها به کار برده است. ایشان و خاندان پاکش جانفشانی کرده‌اند تا شعور جامعه ترقی یافته و عقل جایگاه خود را از تقلیدها و تبعیتها و تعصبها بازپس گیرد.

ابتدا به بررسی بسته‌ی فرهنگی این جشن می‌پردازیم:

شاید قدیم‌ترها که رسانه‌ها کمتر بود و تهاجم های فرهنگی به این شکل سازمان نیافته بود چندان نیازی به تحلیل این ماجرا نبود هر چند در آن زمان نیز حکم قضیه همین بود که امروز هست. اما آنچه ما امروز با آن مواجهیم، شیوه‌های نرم تهاجم است که به صورت های مخملین ظهور می‌کنند تا مقبولیت یابند، که یکی از این شیوه‌ها، مخملِ "فرهنگ ملی" است!

سیاست گزاران و مهندسان تهاجم در پوشش این عنوان هر روز سعی در تخریب باورهای دینی و دور کردن مردم، بخصوص جوانان از دین و فراتر از آن، از تعقل داشته و جامعه را به سوی خرافات پیش می‌برند. اما خرد جمعی و عقل فعال جامعه باید به این سوال ها پاسخ دهد:

 

1- فرق فرهنگ با خرافات چیست؟

2- ملاک ارزش گذاری فرهنگ ها و سنت ها چیست؟

3- آیا هر چیزی که از نیاکان به یادگار رسیده باشد ارزشمند، و یادگار است؟

 

داستان زنده به گور کردن دختران در میان اعراب جاهلی بر هیچ کس پوشیده نیست. اما آیا کسی در میان اقوام عرب پیدا می‌شود که آن را به عنوان یک میراث فرهنگی و یک سنت باستانی بستاید و زنده‌اش کند؟

قبح این سنت چنان واضح است که کسی در پاسخ آن تردیدی ندارد و حتی عرب ها شاید از اینکه اجدادشان چنین کاری انجام می‌دادند شرمسار باشند. ولی گاهی، زشتی یک مساله با بزرگ نمایی زیبایی‌های ظاهری، پوشیده شده، مغفول می‌ماند. تا آنجا که عقلای قوم نیز فریفته‌ی خط و خال می‌شوند.

ماجرای سنت چهارشنبه سوری از این دست است، که مافیای تهاجم به پتانسیل آن پی برده و چند سالی است که بدان دست یاخته است.

از مردم فهیم، از کاربران فرهیخته سایتِ محترمِ تبیان، از دانش آموزان و دانشجویان که قائل به ربط و منطق و استدلالند، سوال می‌کنیم:

 

1- آتش چگونه خوش بختی می‌آورد؟

2- روز، چگونه می‌تواند نحس، و بدبختی‌زا باشد؟

3- زردی رخسار را چطور می‌توان با سرخی آتش عوض کرد؟

4- خاکستر آن آتشی که از رویش پریده‌اند و از آن سرخی طلبیده‌اند چرا باید نحس باشد؟

5- و هزار سوال دیگر...

 بر خلاف آنچه بر سر زبانها نهاده‌اند که جشن چهارشنبه یک سنت هزارساله ایرانیِ اصیل است، دکتر کورش نیکنام، پژوهشگر آداب و سنن ایران باستان، که خود نیز به آیین زرتشت است، عقیده دارد که چهارشنبه سوری هیچ ارتباطی با ایران باستان و زرتشتیان ندارد و شکل گیری این مراسم را به دوران بعد از اسلام و بعد از حمله عربها به ایران می‌داند.

و من سوالی دیگر مطرح می‌کنم: اگر کسی بگوید پدران من برای خوش بختی سرشان را به سنگ می‌زدند، آیا باید اعتقاد داشت که چون آنها به چنین چیزی معتقد بودند و عمل می‌کردند پس درست است؟ و باید آن را زنده نگه داشت و از آن حاجت طلبید؟

آنکه به دنبال زنده کردن این سنت هاست، یا سناریو پرداز تهاجم است که به دنبال تخریب باورهای صحیح و منحرف کردن جامعه از تعقل است و یا ملی‌گرایی است که ندانسته آب به آسیاب دشمن می‌ریزد. اینجاست که وظیفه خطیر متولیان فرهنگی و رسانه‌های جمعی هویدا می‌شود که باید بکوشند بی تحقیق دست به کار نشوند و عمال منویات دشمنان نگردند.

اکنون خوب است به سوال هایی که از خرد جمعی پرسیدیم پاسخ دهیم و شاید بهتر باشد این گونه بگویم که پاسخ های خود را به عقل فعال جامعه عرضه کنیم تا مورد قضاوت واقع شود:

1- فرق فرهنگ با خرافات: فرهنگ ارزشی باید زنده بماند و خرافات باید نابود گردد. فرهنگی که معیارهای ارزشمندی را داراست خوب بوده و باید زنده بماند، اما خرافات، دشمن عقل و منطق و جامعه و فرهنگ بوده و باید نابود شده و از آن پرهیز شود.

2- ملاک ارزش‌گذاری: فرهنگ و سنتی ارزشمند است که عقلایی بوده و در جهت منفعت جامعه و افراد آن باشد.

3- تکلیف آنچه از نیاکان رسیده است: همه سنت هایی که نیاکان داشته‌اند نیکو نبوده است و چه بسا، آنان نیز دچار اشتباه و خرافه شده اند و به جرأت می‌توان گفت که خطای آنان بخاطر پایین بودن دانش و بینش، بیشتر از اکنون نیز بوده‌ است. لذا سنتی که ارزش عقلایی داشته باشد باید به آن نازید و زنده نگه داشت و آنچه به دور از عقل است باید از آن تبری جست.

 

پیامبر اکرم که بنیان گذار نظم نوین و متکامل تعالی بشر است تمام تلاش خود را برای تغییر همین ملاک ها و ذائقه‌ها به کار برده است. ایشان و خاندان پاکش جانفشانی کرده‌اند تا شعور جامعه ترقی یافته و عقل جایگاه خود را از تقلیدها و تبعیت ها و تعصب ها بازپس گیرد. (در ادامه، تبیین این مطلب را از استاد مطهری خواهید خواند)

 

آنچه آمد یک سوی قضیه بود. اما تحلیل تاریخی این سنت نیز آن را مخدوش نشان می‌دهد. بر خلاف آنچه بر سر زبانها نهاده‌اند که جشن چهارشنبه یک سنت هزارساله ایرانیِ اصیل است، دکتر کورش نیکنام، پژوهشگر آداب و سنن ایران باستان، که خود نیز به آیین زرتشت است، عقیده دارد که چهارشنبه سوری هیچ ارتباطی با ایران باستان و زرتشتیان ندارد و شکل گیری این مراسم را به دوران بعد از اسلام و بعد از حمله عربها به ایران می‌داند. او می‌گوید:

«در ایران باستان هفت روز هفته نداشتیم. در ایران كهن هر یك از سی روز ماه، نامی ویژه دارد، كه نام فرشتگان است. شنبه و یکشنبه و... بعد از تسلط اعراب، به فرهنگ ایران وارد شد. بنابراین، اینکه ما شب چهارشنبه‌ای را جشن بگیریم (چون چهارشنبه در فرهنگ عرب روز نحس هفته بوده) خودش گویای این هست که چهارشنبه سوری بعد از اسلام در ایران مرسوم شد.

برای ما سال ۳۶۰ روز بوده با ۵ روز اضافه ( یا هر چهار سال ۶ روز اضافه ). ما در این پنج روز آتش روشن می کردیم تا روح نیاکانمان را به خانه هایمان دعوت کنیم.

بنابراین، این آتش چهارشنبه سوری بازمانده آن آتش افروزی ۵ روز آخر سال در ایران باستان است و زرتشتیان به احتمال زیاد برای اینکه این سنت از بین نرود، نحسی چهارشنبه را بهانه کردند و این جشن را با اعتقاد اعراب منطبق کردند و شد چهارشنبه سوری.»1

لازم به ذکر است که از دیدگاه اسلامی ایام هیچ نحوستی ندارند و خوب و بد همه از افعال آدمی است. و نحوستی که به چهارشنبه نسبت داده می‌شود مربوط به فرهنگ اقوام عرب بوده نه فرهنگ اسلام عزیز. این آموزه را در روایات اهل بیت فراوان داریم.

با توجه به این بیانات، می‌توان چند نکته را مورد توجه قرار داد:

1- سنت اصیل ایرانی بودن آن مورد خدشه است. (قابل توجه ملی‌گرایان)

2- برخاسته از یک سنت زرتشتی است. (قابل توجه مسلمانان)

3- هیچ مبنای علمی و عقلی ندارد. (فراخواندن ارواح مردگان!!)

 

لازم به ذکر است که از دیدگاه اسلامی، ایام هیچ نحوستی ندارند و خوب و بد همه از افعال آدمی است. و نحوستی که به چهارشنبه نسبت داده می‌شود مربوط به فرهنگ اقوام عرب بوده نه فرهنگ اسلام عزیز. این آموزه را در روایات اهل بیت فراوان داریم:

حسن به مسعود مى‏گوید: به محضر مولایم حضرت ابوالحسن الهادى علیه‏السلام رسیدم. در آن روز چند حادثه ناگوار و تلخ برایم رخ داده بود؛ انگشتم زخمى شده و شانه‏ام در اثر تصادف با اسب سوارى صدمه دیده و در یك نزاع غیر مترقبه لباسهایم پاره شده بود. به این خاطر، با ناراحتى تمام در حضور آن گرامى گفتم: عجب روز شومى برایم بود! خدا شرّ این روز را از من باز دارد! امام هادى علیه‏السلام فرمود: اى حسن! این [چه سخنى است كه مى‏گویى] با این كه تو با ما هستى، گناهت را به گردن بى‏گناهى مى‏اندازى! [روزگار چه گناهى دارد!]»

حسن بن مسعود مى‏گوید: با شنیدن سخن امام علیه‏السلام به خود آمدم و به اشتباهم پى بردم. گفتم: آقاى من! اشتباه كردم و از خداوند طلب بخشش دارم. امام فرمود: اى حسن! روزها چه گناهى دارند كه شما هر وقت به خاطر خطاها و اعمال نادرست خود مجازات مى‏شوید، به ایام بدبین مى‏شوید و به روز بد و بیراه مى‏گویید! حسن گفت: اى پسر رسول خدا!، براى همیشه توبه مى‏كنم و دیگر عكس العمل رفتارهایم را به روزگار نسبت نمى‏دهم. امام در ادامه فرمود:  اى حسن! به طور یقین خداوند متعال پاداش مى‏دهد و عقاب مى‏كند و در مقابل رفتارها در دنیا و آخرت مجازات مى‏كند.»2

امام صادق علیه السلام فرمودند: صدقه بده و هر روز كه خواهى سفر كن. 3

حَمّاد بن عثمان می‌گوید به امام صادق علیه السلام گفتم: آیا مسافرت در روزی مثل چهارشنبه كراهت دارد؟ فرمود: هر وقت خواستى صدقه بده و به سفر برو و آیة الكرسى بخوان. 4

 

اما تحلیل چگونگی برگزاری جشن چهارشنبه

آنچه امروز با آن مواجهیم، آسیب های اجتماعی، اقتصادی است که در پی شیوه برگزاری این جشن ها گریبانگیر جامعه شده است که بی شک در راستای اهداف دشمنان و مهاجمان بوده که به دست خود به دامن خویش می‌زنیم.

ضررهای مالی و جانی آن با گزارشاتی که در این ایام از سوی رسانه‌ها ارائه می‌شود بر همگان آشکار است و اصلا نیاز به گزارش ندارد که همه لااقل هراس ترکیدن ترقه‌‌های مهیب را به جان چشیده‌اند. این بخش به دلیل وضوح و ملموس بودن نیازی به اطاله‌ی کلام ندارد.

آیت‌الله جعفر سبحانی در مورد چهارشنبه سوری می‌گوید: قرآن مجید می‌فرماید یکی از اهداف بعثت پیامبر این است که غل و زنجیری که بر افکار مردم بسته شده بود را باز کند. مراد از غل و زنجیر آداب و رسوم جاهلی است که هیچ اثری در اخلاقیات و زندگی انسان ندارد از این رو پیامبر اسلام تمام رسوم جاهلیت که به ضرر انسان بود را لغو کرد. چهارشنبه سوری به نحوی که در ایران رسم شده جهل است و ضررهای آن برای همه مشهود است.متاسفانه به خاطر همین رسوم غلط، جوانان زیادی زخمی و کشته می‌شوند و پدران و مادران آنها در سوگ آنها می‌نشینند.

 

و اکنون بیان و تحلیل فتاوای فقهی:

هر کاری که از انسان سر می‌زند، از نظر فقهی یکی از پنج صورت را دارد:

1- یا مباح است. یعنی انجام و ترک آن اشکالی ندارد و شخص در آن مختار است مانند آب خوردن

2- یا مستحب است.  یعنی انجام آن به نفع شخص است اما هیچ اجباری بر آن نیست مانند مسواک زدن

3- یا مکروه است. یعنی انجام آن به ضرر شخص است اما هیچ اجباری بر ترک آن نیست مانند در حال سیری غذا خوردن

4- یا حرام است. یعنی آنقدر مضر است که شخص مجاز به انجام آن نیست مانند خودکشی یا ضرر زدن به خود یا دیگران.

5- یا انجام آن واجب است. یعنی آنقدر منفعت آن ضروری است که حتما باید انجامش داد مانند حفظ جان.

 

اما ملاک تشخیص نفع ها و ضررها، شرع مقدس اسلام و بعد از آن عقل سلیم است و علت ترتب عقل بر شرع کوتاه قدی آن در تشخیص تمام مصالح و مفاسد است. کار فقیه که ما آن را با نام مجتهد یا مرجع تقلید نیز می‌شناسیم استخراج همین ملاکها از منابع آن یعنی کتاب خداوند تبارک و تعالی و فرموده‌های مفسران آن یعنی احادیث پیامبر اکرم و اهل بیت مکرم ایشان است.

با دست‌یابی به این ملاکها و قوانین، تشخیص موضوعات و مصادیق آنها بسیار ساده بوده و هر کسی می‌تواند آن کلیات را در موضوعات جزئی روزمره و جدید تطبیق داده و حکم آن را استخراج کند. از این روست که گفته می‌شود کار فقیه استخراج احکام کلی است و تشخیص مصادیق و تطبیق احکام بر موضوعات بر عهده خود مکلفین است.

 

حال احکام کلی درباره موضوع صحبت ما:

1- حقوق افراد محترم بوده و آزار دیگران حرام است.

2- اعتقاد به خرافات و پرداختن به آن حرام است.

3- انجام امور خطرناک برای که احتمال آسیب برای فرد و جامعه دارد حرام است.

 

با این مقدمه تکلیف کارهای که در این جشن صورت می‌پذیرد مشخص می‌شود:

1- ساخت مواد منفجره برای این منظور

2- خرید و فروش مواد منفجره برای این امر

3- استفاده از مواد منفجره در این مراسم

4- اعتقاد به خرافات

5- برپایی مراسم های خرافی

6- تبلیغ و ترویج خرافه

تمام این عناوین منع عقلی و شرعی دارد و منظور از منع شرعی همان حرمت است. بنابر این وقتی در این باره از مراجع سوال می‌شود آنان نیز حکم به حرمت می‌دهند. اما حتی بدون پرسش از ایشان نیز حکم این امور مشخص بود و  افرادی که می‌خواهند دست به این کارها بزنند، اگر به عمل خود و حکم آن توجه داشته باشند خواهند فهمید که مصداق کار ناشایست و حرام است.

 

نظر فقها و مراجع معظم:5

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای؛

 نظر جنابعالى درباره چهارشنبه سورى چیست؟ جواب: علاوه بر آنکه هیچ مبناى شرعى ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود.

 

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی: منفعت حاصل از خرید و فروش مواد محترقه حرام است.

 

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه چهارشنبه سوری یک مراسم خرافی برگرفته از آیین غلط گذشتگان است و در فرهنگ اسلامی هیچ جایگاهی ندارد، یادآور شد: باید سنت هایی چون دید و بازدید، صله رحم، کمک به دیگران ترویج شود و نباید تسلیم سنت های خرافی گذشتگان شویم. خرید و فروش، حمل و نقل مواد محترقه که به منجر به ایجاد حادثه و مصدوم شدن دیگران می‌شود جایز نبوده و منفعت حاصل از آن نیز حرام است.

 

آیت‌الله العظمی بهجت (ره) : این کارها مشروعیت ندارد.

تعبیر قرآن تبعیت كوركورانه از گذشتگان، از پدران، مادران، آباء و اجداد است این هم از موضوعاتی است كه قرآن روی آن زیاد تكیه كرده است و آن را منشأ لغزشهای بشر می داند و سخت انتقاد می كند. مثلا می گوید: آنها چنین می كویند:

«انا وجدنا آبائنا و جدنا آبائنا علی امه و انا علی آثارهم مقتدون»؛ اینها می گویند: ما پدران خودمان را بر یك طریقه‌ای یافته‌ایم و ما هم همان طریقه پدران خودمان را می گیریم و می رویم ، و به تعبیر امروز سنت گرائی.

 

آیت‌الله العظمی سیستانی: اموری که به جامعه ضرر می‌زند و موجب ایذاء مردم است مانند استعمال ترقه و خرید و فروش آن جایز نیست.

 

آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) : در فرض مزبور که دارای خطرات جانی و مالی است و موجب اذیت و آزار دیگران است و مخالف مقررات و قانون و نظم جامعه است جایز نیست.

 

آیت‌الله العظمی میرزا جواد تبریزی(ره): هیچ یک از این امور، رجحان شرعی ندارد و تشویق مردم به این مورد تشویق به دنیا و غافل کردن از آخرت است و این که تصور می‌کنند این امور مردم را به حفظ وطن و عزت وا می‌دارد، تصوری باطل است. آنچه مردم را به عزت می‌رساند و به حفظ وطن وا می‌دارد ایمان است و بس.

 

آیت‌الله علوی‌ گرگانی: چهارشنبه سوری یكی از سنت‌های غلط است كه از لحاظ عقلی و شرعی هیچگونه جایگاهی ندارد و از رسوم جاهلیت است و لذا لازم است كه مؤمنین از برپایی اینگونه برنامه‌ها اجتناب كنند. مخصوصاً اگر مشتمل بر محرمات باشد و در صورتی كه موجب وحشت مردم و زیان و ضرر شود، ضمانت هم دارد.

 

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی: استفتاء جمعی از مردم در خصوص استفاده از مواد محترقه در ایام نوروز: چنانچه این مواد موجب آزار مردم باشد، حرمت آن شدیدتر است و مراسم چهارشنبه سوری از این قبیل است و چون استفاده از این مواد،از مصادیق لهو و اسراف است ،جایز نمی باشد.

وی همچنین در پاسخ به استفتائی در خصوص شركت در مجالس صوفیان و مدعیان عرفان ، بیان داشته است كه افكار آنها انحرافی است و شركت در مجالس آنان حرام و ترویج باطل است.

 

نظر علما و دانشمندان درباره حرمت پرداختن به خرافات:

آیت الله سبحانی در گفتگو با خبرگزاری مهر:

آیت‌الله جعفر سبحانی در مورد چهارشنبه سوری می‌گوید: قرآن مجید می‌فرماید یکی از اهداف بعثت پیامبر این است که غل و زنجیری که بر افکار مردم بسته شده بود را باز کند.

مراد از غل و زنجیر آداب و رسوم جاهلی است که هیچ اثری در اخلاقیات و زندگی انسان ندارد. از این رو پیامبر اسلام تمام رسوم جاهلیت که به ضرر انسان بود را لغو کرد. چهارشنبه سوری به نحوی که در ایران رسم شده جهل است و ضررهای آن برای همه مشهود است.متاسفانه به خاطر همین رسوم غلط، جوانان زیادی زخمی و کشته می‌شوند و پدران و مادران آنها در سوگ آنها می‌نشینند.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه عقل و شرع به هیچ وجه این آداب غلط را نمی‌پسندد تصریح کرد: همه انبیا و اولیای الهی آمدند تا با خرافات مبارزه کنند و چهارشنبه سوری هم نوعی خرافه است. باید از اصالتهایی که موجب پیشرفت ملت ما می‌شود محافظت کرد.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به برخی اعمالی که در چهارشنبه سوری انجام می‌شود تصریح کرد: پریدن روی آتش و گفتن برخی جملات و... به هیچ وجه درست نیست.

ایشان از همه مردم خواست که در روز چهارشنبه آخر سال مراقب اعمالشان باشند و دچار مسائل خلاف شرع و عقل نشوند.6

عاشورائیان و صاحب الزمانیان ! شما كه همیشه و در فرصت هائی مثل تقارن عاشورا و نوروز هویت اسلامی خود را به نمایش گذارده و نشان داده اید آنچه پیش شما اصل است و همه هدفها و حركتها و افتخارات و برنامه ها و شعارها باید به سوی آن و برای آن و بر گرفته از آن باشد ، اسلام و ولایت اهل بیت علیهم السلام است روی سخن و عرائضم با شما است با آن عده ای كه در عوالم معلومی سیر می كنند و می خواهند با كارهائی مثل پریدن از روی آتش ، سنت های مرده را زنده كنند حرفی نداریم ، «ذرهم یأكلوا و یتمتعوا و یلههم الامل فسوف یعلمون».

استاد شهید مطهری

قرآن منشأهایی برای فكرهای بی ریشه كه آنها را به درختان بی ریشه تشبیه می كند ذكر می كند. یكی از آنها تقلید است. البته قرآن با كلمه تقلید مطلب را بیان نكرده است با تعبیر دیگر بیان بیان كرده است.

تعبیر قرآن تبعیت كوركورانه از گذشتگان، از پدران، مادران، آباء و اجداد است. این هم از موضوعاتی است كه قرآن روی آن زیاد تكیه كرده است و آن را منشأ لغزش های بشر می داند و سخت انتقاد می كند. مثلا می گوید: آنها چنین می گویند:

«انا وجدنا آبائنا و جدنا آبائنا علی امه و انا علی آثارهم مقتدون»

اینها می گویند: ما پدران خودمان را بر یك طریقه‌ای یافته‌ایم و ما هم همان طریقه پدران خودمان را می گیریم و می رویم، و به تعبیر امروز سنت گرائی.

حالا این تعبیر صحیح است یا غلط، و بهتر از این هم می توانستیم تعبیر پیدا كنیم . به هر حال این كلمه امروز رایج شده است. قرآن سنت گرائی را محكوم می كند اما اشتباه نشود! ضد سنت گرائی را هم قرآن محكوم می كند هر دو را محكوم می كند چطور؟

قرآن فقط عقل گرائی و منطق گرائی را تأئید می كند. قرآن می گوید: هر امر به اصطلاح قدیمی و هر سنت قدیمی را به دلیل آن كه گذشتگان ما چنین می كرده اند ، نیاكان ما این چنین بوده اند و ما باید راه نیاكان خودمان را برویم انجام دادن آن محكوم است ، چرا؟ می گوید ممكن است نیاكان اشتباه كرده باشند ممكن است نیاكان عقل و شعور نداشته باشند آن كه دلیل نمی شود.

نیاكان ما در گذشته چنین می كرده اند ، ما هم چنین می كنیم ، چهار شنبه آخر اسفند می شود بسیاری از خانواده ها (كه باید بگوئیم: خانواده های نادان) آتشی و هیزمی روشن می كنند، بعد آدم های سر و مر و گنده از روی آتش می پرند : ای آتش زردی من از تو ، سرخی تو از من ! این چقدر حماقت است، كه می پرسیم: چرا چنین می كنید؟

 می گویند: یك سنتی است میان مردم ، از قدیم پدران چنین می كرده اند. قرآن می گوید: «او لو كان آباءوهم لا یعقلون شیئا»

اگر هم از پدران گذشته تان چنین كاری می كردند شما وقتی می بینید یك كار احمقانه است و دلیل حماقت پدران شماست رویش را بپوشانید. چرا این سند حماقت را سال به سال تجدید می كنید؟ این فقط یك سند حماقت است كه كوشش می كنید این سند حماقت را همیشه زنده نگه دارید مائیم كه چنین پدر و مادرهای احمقی داشته ایم. او لو كان آباءوهم لا یعقلون شیئا.

 

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

امت بزرگ و مسلمان ایران، شیعیان و جوانان متعهد و مخلص! فرزندان قرآن و نهج البلاغه، امت توحید، امت حق و عدل و صدق و صلح ! امت محمد صلی الله علیه و آله و شیعه حضرت علی علیه السلام! برادران و خواهرانی كه اسلامیت را ملیت، هویت و افتخار خود می دانید و در میدان های مختلف، همواره با آن ابراز وجود و اعلام موجودیت می كنید و سر افراز و بلند به اسلام، به شعائر اسلام، به التزام و احكام اسلام و مدنیت اسلامی می بالید! عاشورائیان و صاحب الزمانیان! شما كه همیشه و در فرصت هائی مثل تقارن عاشورا و نوروز هویت اسلامی خود را به نمایش گذارده و نشان داده اید آنچه پیش شما اصل است و همه هدف ها و حركت ها و افتخارات و برنامه ها و شعارها باید به سوی آن و برای آن و بر گرفته از آن باشد، اسلام و ولایت اهل بیت علیهم السلام است روی سخن و عرائضم با شما است با آن عده ای كه در عوالم معلومی سیر می كنند و می خواهند با كارهائی مثل پریدن از روی آتش، سنت های مرده را زنده كنند حرفی نداریم، «ذرهم یأكلوا و یتمتعوا و یلههم الامل فسوف یعلمون».

روی سخن با شما برادران – فرزندان علی علیه السلام – و خواهران – دختران فاطمه زهرا سلام الله علیها است- و البته مراسم خرافی مثل چهار شنبه سوری، مناسب با شأن و مقام ، درك ، بصیرت و معرفت مردم شریف و مسلمان ایران نیست و كسانی كه در این مراسم شركت می كنند اكثرا نا آگاه و بی اطلاع می باشند و گروهی غرضشان ضربه زدن به هویت اسلامی جامعه است ، در پشت ترویج این هویت زدائی روشنفكر نماها و برخی نویسندگان و مطبوعات ملی گرا ، شعار و دستگاههای تبلیغاتی بیگانه قرار دارند.

اینها در گوشه و كنار دنیای اسلام، به اسم میراث و سنت های باستانی فرهنگ های جاهلی آنها را مطرح می كنند. مثلا در ایران در عصرهای قبل از اسلام، در مصر دوره های فرعون ها و زمان هائی كه عروسی فیل و آن خرافات عجیب و غریب رائج بود و در این سو و آن سوء و هر جا دستشان برسد برای كم رنگ كردن فرهنگ اسلام و مدنیت اسلامی تلاش می كنند.

هم اكنون مسأله حجاب در فرانسه و ضدیت با حقوق اولیه زن های مسلمان، عمق این توطئه ها را نشان می دهد. فرهنگ چهارشنبه سوری، فرهنگ ضد حجاب، فرهنگ به اصطلاح ملی گرائی، مبارزه با مدارس دینی، فشار شدید آمریكا بر حكام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران اسلامی، اوضاع مسلمین و افغانستان و عراق و ده ها مسائل دیگر، همه حركت در خط استیلا بر عالم اسلام و محو مدنیت آن می باشد و همه در یك مسیر قرار دارد.

مسلمانان در چنین شرائطی باید اتحاد و آگاهی و ایستادگی و هوشیاری خود را حفظ كنند و از مواضع و سنت های خود عقب نروند هدف دشمن را از احیای عادت كهن و مرده كه چهار شنبه سوری در ایران نمونه ای از آن است ترك نمائید.

در خاتمه لازم به تذكر است كه شنیده شد بعضی مسئولین به عنوان كنترل و دفع افسد به فساد در مقام رسمیت دادن به مراسم چهار شنبه سوری بر آمده اند.

حقیر این اقدام را كه حكایت از ضعف نیروهای كنترل كننده ی نظم می باشد خلاف مصلحت و حركت در مسیر همان برنامه‌ی چهار شنبه سوری و رسمیت دادن به آن می دانم.

حسین عسگری - گروه دین و اندیشه سایت تبیان


1- از پایگاه www.koodakan.org

2. بحارالانوار، ج 56، ص 2.

3- مکارم الاخلاق علامه طبرسی

4- همان

5- از پایگاه‌های دفاتر مراجع معظم و سایت عرفان

6- از پایگاه خبرگزاری مهر

7- مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع، ج4 صص 179-180 به نقل از نشریه نصیحت ص 490

8- مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید ج 4 صص 177 - 179.

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
ناشناس
بببببببببببببببببببببببببببببببببببببددددددددددددددددددددددددد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 6/1/1390 - 16:54
ناشناس
خیلی خوب است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 24/12/1389 - 22:57
fatemeh_m_a
با نظر آرش و امین و ناشناس و Mousa و behdad موافقم!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 23/12/1389 - 18:2
ناشناس
خووووووووووووووووووب
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 29/12/1388 - 1:10
انعكاس
همه روزها روز خداست چهار شنبه سور ی خرافه ی دیگر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 27/12/1388 - 12:39
سیدمحمدعلی حسینی
واقعاً خرافات بیش نیست چندانسان(شبیه انسان) ازخدابی خبرازهمه ی
ادم هاسلب راحتی وآسایش می نمایند که شادباشیم این شادی به چه قیمتی باید باشد؟
به قیمت سلامتی وامنیت مردم وساکنان یک محل؟؟؟
این رسم خرافی اززردشتی هاباقی مانده که برای آنها شایداهمیت داشته باشد ولی برای یک مسلمان هیچگونه توجیهی ندارد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 26/12/1388 - 10:4
mahbano90
سلام دوستان عزیزی که نظر دادند من با شادی جوانان وازاد کردن انرژی درونی انها موافقم ولی به چه قیمتی به قیمت سوختن بدنشان به قیمت کور شدن شان به قیمت ترساندن دیگران ؟من دخترم 2سالشه دیشب با صدای ترقه به خودش میلرزید وهمه اش تو بغلم بود اوچه گناهی کرده که باید تاوان دلخوشی بچه های همسایه را بدهد ما هم جوان بودیم شب چهار شنبه سوری هم دلخوشی کردیم نگویم سنت خوبی است بگویم وقت گذرانی است من یادم هست بچه که بودیم توی محله مان اتیش روشن می کردند همه هم از روش می پردیدند می گفتندودلخوشی می کردند تمام میشد ولی حالا اتیش که چه عرض کنم کوه اتشفشان درست میکنند ترقه که چه بمب منفجر میکنند ؟کارهای که این جوانها دیشب کردند هیچ ادم عاقلی نمیکند ؟ما آزادیم تاحدی که آزادی دیگران را به مخاطره نیندازیم امیدوارم شادیهای ما باعث رنجش دیگران نشود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 26/12/1388 - 8:45
N_a_v_a_K
مسلما اگر کسی قرآن را قبول داشته باشد و ذره ای عقل و شعور و منطق داشته باشد به این سنتهایی که هیچ دلیل منطقی ندارد عمل نمی کند کسانی که از این خرافات طرفداری می کنند اصلا تعقل نمی کنند و هیچ دلیل منطقی برای کارهایشان ندارند اسلام مخالف شادی نیست بلکه با سنتهایی مخالف است که با عقل و منطق منافات دارد، در ضمن (لا اکراه فی الدین) هیچ اجباری در دین نیست .
با تشکر از آقای عسگری
انشاالله تمامی خرافات از کشورمان زدوده شود.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 25/12/1388 - 15:22
behdad
روشن کردن آتش کوچک و شادی از روشنایی آتش و گرمای اون در شب تاریک چهارشنبه اخر سال چه چیزیش حرامه. مگر نه اینه که اتش یکی از نعمتهای بزرگ خداست . میترسم از اون روزی که بگوین هرگونه شادی ای و جشنی غیر از جشن های اسلامی حرام است. یا اینکه هرگونه آتشی که برای شادی روشن شود حرام است.
اگر شادی با آتش حرامه پس چرا هرسال در سالگرد 22 بهمن که فقط 30 سال عمر داره آسمون ایران رو آتش فشانی و چراغانی میکنند. اون ترقه ها با این ترقه ها چه فرقی میکنه؟!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 25/12/1388 - 15:0
ناشناس
درود بر رهبر فرزانه ام سید علی خامنه ای
که حکیمانه ترین فرمایشات را بیان می کنند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 25/12/1388 - 13:14
سفید برفی
بحث کاملا عقلانی بود اما متاسفانه جوانان امروز به دنبال گذران وقت و خوشی کاذب هستند بدون این که متوجه کاذب بودن آن باشند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 25/12/1388 - 0:31
Hamnafas98
چرا ما باید دنباله رو سنتهای غلط گذشتگان باشیم؟آداب و سنن نیک و پسندیده را باید اشاعه داد و سنتهای اشتباه و کورکورانه را برای همیشه به دست فراموشی سپرد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 24/12/1388 - 22:58
محمد رضا سلمان پور شرامین
ممنون از اطلاع رسانی به موقع ولی قابل توجه بعضی منتقدان مطلب مذکور .یکی از فیلسوفان معتقد است که اگر فلسفه را به طور اجمالی مطالعه کنید شمارا به سوی بی دینی می گشاند ولی مطالعه عمیق فلسفه هست که اعتقاد به دینداری را قوی تر و محکمتر می کند پس خواننده عزیز آن بزرگواری که این احکام را صادر می فرماید هم کارشناس برجسته دین هست و هم عالم به مسایل روز و دین و دنیا و آخرت بندگان خدا .و ماها که چند کتاب به اصطلاح خودمان علمی و ملی و تاریخی خوانده ایم نمی توانیم به عمق مطالب و جریانات پشت پرده و بعضی مسایل انحرافی پی ببریم یا باید مطالعه مان را بیشتر و عمیقتر کنیم و خود بفهمیم ویا به فرمایشات عالمان دینی و مراجع تقلید خود لبیک گفته و مطیع باشیم . انشا ا.. که خدا از سر تقصیرات همه ما بندگان جاهل خود بگذرد .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 24/12/1388 - 22:53
Mousa
نمی خوام بحث رو عوض کنم ولی با نظر hasanmaleki موافقم . باید به فکر این همه تلفات در تصادفات رانندگی در ایران بود. همین چند شب پیش اخبار اعلام کرد در آلمان 300 ماشین در یک تصادف زنجیره ای با هم برخورد کردند که بسیاری از این ماشین ها به شدت آسیب دیده بودند که بعضی از آنها حتی واژگون شده بودند که فقط 17 نفر زخمی شده بودند.
ولی در ایران در یک تصادف معمولی فردی فوت می کند. چون ماشینهای ما بیشتر از ایران خودرو یا سایپا است . که این شرکتها برای ABS کردن ترمز خودروهایشان سالها آن را به عقب می اندازند و این یعنی مرگ بیشتر هموطنانمان در تصادفات.
آنوخت با افزایش هزینه های گمرک ماشینهای خارجی قشر متوسط و پایین جامعه را از خرید این ماشینهای ایمنتر محروم می کنند و از طرفی از رقابتی شرکتهای داخلی جلوگیری می شود .
الان طوری شده که ایران خودرو با این صرفه جوییها در داخل کشور آنقدر پول زیادی بدست آورده که در خارج این همه شعبه زده و البته برای خارجیها مجبوره استانداردهای خودرو سازی را رعایت کنه.
به نظرم دیگه مسئولین نباید نگران برشکست شدن خودرو سازان داخل باشند و بیشتر باید نگران جان هموطنانمان باشند. حتی اگر خودروهای خارجی بدون گمرک وارد کشور بشوند باز هم ایران خودرو ضرر نمی کنه فقط مجبوره استانداردهای امنیتی رو رعایت کنه. همانطور که شعبه های این شرکت در خارج با رعایت این استانداردها در میان شرکتهای دیگر بازار خوبی دارند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 24/12/1388 - 22:31
mo2ra2
جایز نیست با حرام است بسیار تفاوت دارد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 24/12/1388 - 21:53
ناشناس
چه جالب تاحالا حرام نبوده والان یک سال است که حرام شده است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 24/12/1388 - 21:43
ناشناس
این چه استدلالیه؟آتیش پرستی؟ یعنی چی؟پس یعنی الان که ما به سمت کعبه نماز می خونیم و دور کعبه می گردیم و حجرالسود می بوسیم, یعنی داریم سنگ پرستی میکنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 24/12/1388 - 21:13
محمدعلي قرباني
یكی از افتخارات مرجعیت شیعه این است كه با اقتضای زمان فتوا ها فرق می كند مانند فتوای تحریم تنباكو وحلال شدن شطرنج این مرجع دینی است كه تشخیص می دهد چه امری برای دین ومردم خطرآفرین است وچه امری نه پس ماباید دین راتماما بپذیریم نه اینكه زمانی كه به میل مانیست به آن بتازیم .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 24/12/1388 - 21:3
آرش
من 4 شنبه سوری 40 سال پیش راهم که به عبارتی 10 سالی قبل از انقلاب بسیار شکوهمند انقلاب اسلامی است را بخاطر میارم ولی یاد ندارم به شکل امروزی آن دیده باشم. رفتار امروزی ما در این مراسم نوعی اعتراض اجتماعی است به نوع برخورد با این مراسم. البته کوچکترها این را بخاطر ندارند ولی اگر نویسنده متن بالا کمی جستجو در احوالات گذشته میکردند پی میبردند که در روزهای اول انقلاب قصد داشتند که با بولدزر تخت جمشید را تنها بخاطر اینکه متعلق به پادشاهان بوده ویران کنند...وعده ای پاک ایرانی با حلقه انسانی به دور آن مانع شدند . آیا یادتان هست؟؟؟؟؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 24/12/1388 - 20:16
mahdire
پاینده ایران
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 24/12/1388 - 19:58
بهرام3
فقط می توان گفت. متاسفم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 24/12/1388 - 19:38
ناشناس
به نظر من جشن چهارشنبه سوری چه جشن اصیل ایرانی باشه چه نباشه چیزی هست که از قدیم الایام بوده و ما هم هرساله به یاد گذشتگان برگزار میکنیم. چطور هرسال تاسوعا و عاشورا عرب گریه و عزاداری می کنیم بعد که میخوایم یه جشن بگیریم اسمشو میزاریم خرافات؟!!!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 24/12/1388 - 19:27
ناشناس
قابل توجه اون اقا یا خانومی كه كه گفتن اینها رسم ملی ماست و میخوان همین یه روز رو هم از ما بگیرن البته اگه مسلمونند 14معصوم و میلاد وروزهاوشبها ی ولایتشون هست جالب اینه كه تو همین شب چهارشنبه سوری تو بیمارستانهای سوختگی وسوانح شادی كه پیشكش اشك هم از شدت سوزش نمیتونند بریزن كسی با صله رحم مخالف نیست ولی نه به بهانه ی نحوست چهار شنبه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 24/12/1388 - 19:21
9363050
عالی بود ممنون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 24/12/1388 - 18:57
mansoor43
نظر دادن به این مطلب بسیار مشکل است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 24/12/1388 - 18:40
وحید
با عرض احترام به تمامی نظرات.به نظر من بهتر است که به جای اینکه با زور و تعصبات شخصی با چنین موضوعاتی برخورد شود به دنبال راه حل هایی بود تا جوانها را شاد کنیم و از نظر من تمام جوانهایی که در این جشنها شرکت می کنند هیچ گونه اعتقاد واقعی به اصل این آیین ندارند بلکه اینها همگی بهانه هایی است برای رسیدن به اندکی شادی که حق هر جوانی است و امری ذاتی است که در اثر خلعی است که ما در جوانهایمان ایجاد کردیم که امروز ما کمتر جوانی را پیدا می کنیم که واقعا شاد باشد. البته هیچ کس موافق اتش بازیهایی که صدمات جانی به دنبال داشته باشد نیست واگر مراجع عالی قدر ما این مراسم را حرام نمی دانستند می شد با انتخاب مکان های ویژه ای در هر شهر اتش بازی های جذاب تر و بی خطر تری که همه جای دنیا بر پا میشود بر پا کرد تا هم بهانه باشد برای ایجاد شادی در جوانها و هم اینکه آسیبی خدایی نکرده به کسی وارد نشود.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 24/12/1388 - 18:38
ناشناس
مگر ما در ایران جز عید نوروز و چهارشنبه سوری شادی دیگری هم داریم.چهارشنبه سوری جزء سنتهای زیبای ماست.دلیلی برای دور هم جمع شدن و گفتن و خندیدن.ما باید به تمام سنتهای ایران باستان احترام بگذاریم .تمام کشورهای دنیا سنتهایشان را پاس میدارند انوقت ما که جزءاصیلترین کشورها و دارای بهترین و زیباترین سنتها هستیم چرا باید انها را رد کنیم.سنتهای ایران مخصوص تمام ایرانیان است با هر دینی که باشند ما به عنوان ایرانی باید در حفظ سنتهایمان بکوشیم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 24/12/1388 - 17:48
سعادت
نظر مراجع برای ما حجت است وشکی در دلائل بیان شده نیست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 24/12/1388 - 15:40
hasanmaleki
آیا آسیب دیدن چند نفر در چهارشنبه سوری مهمتر است یا كشته شدن سالانه 30 هزار نفر در تصادفات رانندگی ؟
چرا مراجع بزرگوار ما كه بنده خاك پای آنان هستم ، به فكر فتوائی برای اصلاح وضعیت رانندگی نیستند ؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 24/12/1388 - 15:23
امین
4شنبه سوری جزئی از فرهنگ باستانی ایرانیان است و مقایسه آن با دختر کشی اعراب قیاس مع الفارق است.سوای ترقه زدن اگر این سنت به شیوه ی قدیمی برگزار شود نه به کسی ضرری میرساند و در بسیاری موارد سبب شادی و نشاط و نزدیکی جوانان است.1300 سال کسی نتوانسته این فرهنگ را از روح ایرانیان بیرون کند.اگر میتوانید قمه زنی و علم پرستی را از ذهن خرافه پرستان بیرون کنید...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 24/12/1388 - 14:47