تبیان، دستیار زندگی
همراه بودن فرد با احساس بندگی خداوند که ظهور آن در انجام فرائض و اجتناب از محرمات و گناهان است، شخص خداوند جل جلاله را در همه جا حاضر و خود را در محضر الله عزوجل احساس می کند، و زندگی را معنی دار میبیند، و برای این سوالات که از کجا آمدم؟ برای چه آمدم؟ و ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انواع بلوغ در انسان(بلوغ معنوی 2)

بلوغ اشد

هرگاه سخن از بلوغ به میان می آید، ذهن انسان به یکباره بسوی بلوغ جنسی و جسمی می رود، در حالی که در واقع این بلوغ یکی از انواع بلوغها می باشد و در بین انواع بلوغ، بلوغی به نام بلوغ معنوی نیز وجود دارد. بلوغ معنوی زمانی در انسان پدیدار می شود که؛ فرد از نظر معنوی به درجه ای از رشد برسد تا بتواند در دو راهیهای موجود در عرصه دین و معنویت، انتخاب درستی داشته باشد و آنچه مورد نیاز رشد و تعالی معنوی فرد میگردد را، انتخاب کند و در تشخیص راه درست دچار مشکل و اشتباه نشود، درست است که راههای رسیدن به خدا زیاد است، اما چون صراط مستقیم یک راه است، تشخیص آن برای افراد مختلف متفاوت است، کسانی که به بلوغ معنوی به شکل کامل آن رسیده اند، پیدا کردن این راه دشوار نیست، هر چند طی این طریق مشکل باشد. بعضی از سن تکلیف به بلوغ معنوی یاد کردند که این اشتباه است، زیرا بلوغ شرعی یا سن تکلیف زمانی است که، فرد به رشدی خاص رسیده و  باید وظائف شرعی خود را انجام دهد و این با رسیدن به رشد و بلوغی که بتواند تصمیمات درست دینی را بگیرد و قدرت انتخاب راه درست را دارا شود، متفاوت است. ما برای شناخت کامل بلوغ معنوی ابتدا انواع بلوغ را تعریف می کنیم.

مفهوم بلوغ:

بلوغ از نظر لغوی در فرهنگ فارسی به معنی «رسیدن» ، «رسیدن به سن رشد».

مفهوم بلوغ به این معنی است که برای انجام کارهای مختلف نیاز به یک سری مقدمات و معلومات است، به این بیان که انسان برای این که در هر عرصه ای توانمندی خود را کسب کند، باید به مرحله ای از رشد در آن زمینه رسیده باشد، تا بتواند آن کار را انجام دهد، برای مثال یک کودک باید به یک سن و رشد خاصی برسد، تا بتواند بایستد و راه برود و این کار در همه کودکان یکسان نیست، بلکه نسبت به شرائط جسمی و روحی افراد و محیط اطراف متفاوت است. بنابراین نمیتوان برای بلوغ یک سن مشخصی را بیان کرد، و فقط میتوان شرایط احراز آن را مطرح نمود.

مفهوم بلوغ به این معنی است که برای انجام کارهای مختلف نیاز به یک سری مقدمات و معلومات است، به این بیان که انسان برای این که در هر عرصه ای توانمندی خود را کسب کند، باید به مرحله ای از رشد در آن زمینه رسیده باشد، تا بتواند آن کار را انجام دهد

انواع بلوغ

بلوغ جنسی:

این بلوغ با ترشح غده های جنسی و ظهور ویژگیهای ثانوی جنسی از قبیل رویش و نمو موهای زاید در بدن و فعالیت غده های عرق در زیر بغل، قاعده گی و محتلم شدن می باشد. که این بلوغ به زمانی اطلاق می شود که شخص مورد نظر اعم از زن و مرد از نظر جسمی توانایی انجام مسائل جنسی را دارا باشد.

بلوغ جسمی:

این بلوغ در حدود سن 18 سالگی ظهور می کند که اکثر اعضا و اندامهای بدن به اوج رشد خود می رسند، البته رشد جسمی تا سن 25 سالگی ادامه داشته، اما اوج رشد و نمو افراد، همان سن 18 سالگی میباشد، که بدن شکل و فرم نهایی خود را پیدا میکند، البته شخص میتواند با انجام حرکات ورزشی آنها را تا حدودی تغییر دهد.

بلوغ شرعی:

پایان یافتن و اتمام نهمین سال قمری دختران، و پایان پانزده سالگی پسران آغاز این بلوغ است که همان سن تکلیف میباشد، و برای این بلوغ سن مشخصی ذکر گردیده، گرچه علایم رسیدن به سن تکلیف فقط سن و سال نیست و ممکن است نوجوانی حتی قبل از رسیدن به سن پانزده سالگی مکلف شود، و آن هم با محتلم شدن اتفاق میافتد، که این نشان دهنده عدم پیشگویی دقیق در مورد سن تکلیف و بلوغ شرعی میباشد، که این خود عوامل بسیاری دارد.

با فرزندمان در مورد بلوغ حرف بزنیم

بلوغ اخلاقی:

این بلوغ با کسب فضایل و سجایای مقرر و پسندیده جامعه، از قبیل صراحت لهجه، راستگویی، امانت داری، درستکاری و پذیرش مسئولیت نمایان می شود. که وقتی دیده میشود یک نوجوان و یا یک جوان در معاشرت با مردم ادب و اخلاق لازمه را رعایت میکند، مشخص میکند که این فرد به بلوغ اخلاقی رسیده است، که اصلا نمیتوان برای آن سن مشخصی را عنوان کرد، و تبعا به عوامل مهمی از قبیل خانواده و نوع تربیت بستگی دارد.

تشخیص سن ازدواج و این که در چه سنی جوانان یک جامعه قدرت تشکیل خانواده را دارند و می توانند مسئولیت یک زندگی را به دوش بگیرند، تا حدود زیادی بستگی به سن بلوغ اجتمایی افراد دارد.

بلوغ معنوی:

همراه بودن فرد با احساس بندگی خداوند که ظهور آن در انجام فرائض و اجتناب از محرمات و گناهان است، شخص خداوند جل جلاله را در همه جا حاضر و خود را در محضر الله عزوجل احساس می کند، و زندگی را معنی دار میبیند، و برای این سوالات که از کجا آمدم؟ برای چه آمدم؟ و به کجا میرم؟ پاسخ مناسبی پیدا کرده است. که توضیح آن خواهد آمد.

بلوغ اجتماعی:

این بلوغ زمانی برای افراد صورت میگیرد که بتوانند با پایبندی به قوانین اجتمایی که در آن زندگی میکنند، با دیگران ارتباط صحیحی را برقرار کرده و یک همزیستی مسالمت آمیزی را دارا باشد، این در حالی است که افراد نابالغ اجتمایی همواره در برخوردهای اجتمایی هراسان بوده و یا با مشکل مواجه میشوند.

تشخیص سن ازدواج و این که در چه سنی جوانان یک جامعه قدرت تشکیل خانواده را دارند و می توانند مسئولیت یک زندگی را به دوش بگیرند، تا حدود زیادی بستگی به سن بلوغ اجتمایی افراد دارد.

بلوغ اقتصادی:

این بلوغ زمانی شکل میگیرد که فرد بتواند برای پول و سرمایه ای که در اختیار اوست، یک برنامه و مصرف عاقلانه ای داشته باشد، و بتواند در جامعه ای که زندگی میکند با دیگران معاملات معقولی را انجام دهد. و برای درآمد خود مخارج معقولی را داشته باشد و از انجام کارها و مخارج سفیهانه دوری گزیند.

فَإِنْ آنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْداً فَادْفَعُوا إِلَیْهِمْ أَمْوالَهُمْ (سوره النساء (4): آیه 6)؛ پس اگر در آنان رشدى(فكرى) یافتید، اموالشان را به ایشان برگردانید.

امام صادق علیه السلام فرمودند: مراد از «آنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْداً» این است كه بتواتند مال خود را حفظ كند.

بلوغ سیاسی:

حد قانونی این بلوغ در کشور ما برای مردان و زنان یکسان است و آن سن رای دهی یعنی 18 سالگی است، اما این نظر به اشخاص تغییر می کند، یعنی این سن بر طبق قانون، سنی است که فرد میتواند در تصمیمات سیاسی جامعه خود دخیل باشد، این در حالی است که رشد سیاسی هم در افراد گوناگون، متفاوت است، یعنی تشخیص بازیهای سیاسی و نخوردن فریبهای گوناگون آن، همه بستگی به میزان بلوغ سیاسی فرد دارد.

بلوغ عقلی و فکری:

یعنی فکر و عقل انسان به مرحله ای از رشد برسد که بتواند انسان را در گرفتن تصمیمات درست برای زندگی یاری نماید.

انسانهایی که میتوانند در زندگی خود تصمیمات صحیحی گرفته و آنچه که نیازشان است را درک کنند، افرادی هستند که به بلوغ عقلی و فکری رسیده اند، در مقابل افرادی را میبینیم که نمیتوانند در امور روزمره و معمولی زندگی خود، راه درستی را پیدا کنند، که اینگونه افراد یا تابع دیگران میشوند، به این معنی که امور خود را به دیگران محول میکنند ویا از افراد دیگر تقلید میکنند.

بلوغ واقعى، تنها به رشد جسمى و نیروى جنسى نیست، بلكه به كمال فكر و عقل نیز وابسته است. «وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ اسْتَوى‏»(قصص 14)

عواملی که برتمام انواع مختلف بلوغ، خصوصا بلوغ معنوی تأثیرگذار بوده و در رسیدن افراد به رشد و بلوغ کمک میکند را بیان خواهیم کرد.

ادامه دارد...

نوشته داریوش عشقی – گروه دین و اندیشه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.