تبیان، دستیار زندگی
بلوغ دینی – یعنی رسیدن به مقامی که لااقل به عنوان یک جوان مسلمان واجبات را انجام دهد و از محرمات بپرهیزد، کسی که قانون قرآن را و خواست خدا را زیر پا بگذار، حتماً همسر و خواسته های او را نیز زیر پا لِه خواهد کرد. یکی از علائم روشن بلوغ دینی رعایت حریم محرم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاسخ به سئوالات ارتباط دختر و پسر

دوستی دختر و پسر

روابط دختر و پسر در جامعه دینی  

روابط دختر و پسر از نگاه قرآن  

ارتباط دختر و پسر با چشم چرانی

روابط دختران و پسران بخش پایانی

قبل از هر سخن، لازم است از همه عزیزانی که با کمال اخلاص و صداقت و با ارائه نقطه نظرات خود ما را در تکمیل و توسعه رویکرد و پردازش مطالب مورد نظر یاری فرمودند تشکر و قدردانی نموده و درخواست کنم ما را تا پایان این مقال یاری و همراهی کنند.

اگر چه پاسخگویی به تک تک نقد و نظرها، بطور جداگانه و ذیل پیام ها از جهاتی جالب و جذاب می نمود، امّا بدون شک طرح و تبین آنچه که از نظرات کاربران گرامی و ایمانی دریافت کردیم و پاسخگویی تجمیع شده در یک مقال مجمل موجب تسهیل در تدوین و ارائه مطالب ناگفته از یک سو و پرهیز از تکرار مطالب برای هر یک مخاطبان گرامی، در نتیجه صرفه جویی در وقت (به عنوان گرانبهاترین گوهر زندگی) از سوی دیگر خواهد شد.

چند نکته مهم

1- برخی از کاربران محترم به مطالعه و مرور تنها یک مقاله (از سه مقاله گذشته) اکتفا نموده و در همانجا سئوال ها و شبهاتی را طرح کرده اند، که با کمی حوصله و مطالعه همه بخش های ارائه شده به پاسخ سئوال ها و شبهات خود خواهند رسید.

2- تعداد قابل توجهی از عزیزان مقالات را بسیار مفید و مؤثر دانسته و خواهان ادامه مطالبی از این دست شده اند که امید است با یاری شما خوبان و صاحبان قلم، این مهم با رویکردهای متفاوت بازکاوی و به علاقمندان ارائه شود.

3- بدیهی است آنچه در این مقالات تقدیم کاربران محترم می شود تنها بخشی از مطالبات و نیازهای نسل جوان و علاقمندان به موضوع مورد بحث را پاسخ داده و راقم این سطور مشتاقانه چشم به راه ارائه پیشنهادها و توصیه های مفید و کاربردی خواهد بود.

4- علاوه بر سئوالات شما کاربران محترم، دختران و پسران دانشگاهی و دبیرستانی همه روزه با راقم این سطور (به عنوان مشاور خانواده و ازدواج) تماس گرفته و سئوالاتی را مطرح می کنند که مهمترین آنها را با هم مرور نموده و پاسخ می دهیم.

بلوغ دینی – یعنی رسیدن به مقامی که لااقل به عنوان یک جوان مسلمان واجبات را انجام دهد و از محرمات بپرهیزد، کسی که قانون قرآن را و خواست خدا را زیر پا بگذار، حتماً همسر و خواسته های او را نیز زیر پا لِه خواهد کرد. یکی از علائم روشن بلوغ دینی رعایت حریم محرم و نامحرم و عدم ارتباط عاطفی، پنهانی، شخصی و تحریک آمیز با نامحرم است.

5- خالی از لطف و اثر نیست که علاقمندان برای اطلاعات بیشتر و دریافت پاسخ های تفصیلی به کتابهایی که در این خصوص در دسترس همگان می باشد مراجعه کنند. باری نمونه:

- تحلیلی بر روابط دختر و پسر در ایران، علی اصغر احمدی

- روابط دختران و پسران – اسدالله محمدی نیا

- دوستی های قبل از ازدواج – مجتبی حورایی

- نگاه و پوشش – سید مجتبی حسینی

- روابط پسر و دختر – محمدرضا احمدی با همکاری جمعی از محققان

- روابط دختر و پسر (2 جلد)- جمعی از پژوهشگران قرآنی – زیر نظر دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی

- چرا پسران آزادتر از دختران هستند؟ احمد رزاقی

پاسخ به چند پرسش مهم

س: آیا ارتباط با قصد ازدواج هم اشکال دارد؟

روابط دختر و پسر

ج: ساده و روان و خلاصه اینکه اگر بپذیریم که دختر ریحانه است و پسر پروانه، که در تعبیرات روایی چنین آمده است که زن در برابر نامحرم مثل گلی با وقار ریشه دار در باغ زندگی است که با زیبایی ها و جذابیت های معنوی؛ معرفتی و عفاف و حجاب، همسر آینده خود را پروانه وار به گرد و گرمای زندگی مشترک فرا می خواند.

لذا به شما دختران و کسانی که خواهان زندگی زناشویی پایدار و ماندگارید، توصیه می شود که اگر از طریق ایجاد رابطه می خواهید همسری وفادار بیابید؛ مطمئن باشید بدین مقام و موقعیت نخواهید رسید. باید شرایط ازدواج را بدست بیاورید. همه شما مثل ماهی داخل آکواریوم از هر زاویه ای زیر نظرید. از طریق خویشان، دوستان، همسایگان، و ... اگر خوب باشید خوبان شما را در خواهند یافت و به همسری انتخاب خواهند کرد. آنان که بدنبال همسرانی پاکدامن و باوقارند، از همان شیوه ها و راههای مورد تأیید دین و عرف و اخلاق، شما را به همسری برخواهند گزید. علاوه بر این از کجا معلوم فرآیند ارتباط با فرد مورد نظر به ازدواج منجر شود؟ ارتباط هر چه بیشتر، علاقه و وابستگی بیشتر، و جدایی در صورت حادث شدن موانع احتمالی غیر ممکن تر. لذا حسرت و اندوه دوری هم دردناک تر.

س: منظور از شرایط ازدواج چیست؟

ج: بدیهی است، هر دختر و پسری که شرایط ازدواج را نداشته باشد پاگذاشتن در بستر ارتباط و ازدواج، وارد شدن در میدان پر تنش بعد از ازدواج و گرفتار شدن در گرداب پر تلاطم و طلاق عاطفی است. شرایط ازدواج اینهاست:

1- بلوغ دینی – یعنی رسیدن به مقامی که لااقل به عنوان یک جوان مسلمان واجبات را انجام دهد و از محرمات بپرهیزد، کسی که قانون قرآن را و خواست خدا را زیر پا بگذار، حتماً همسر و خواسته های او را نیز زیر پا لِه خواهد کرد. یکی از علائم روشن بلوغ دینی رعایت حریم محرم و نامحرم و عدم ارتباط عاطفی، پنهانی، شخصی و تحریک آمیز با نامحرم است.

آموزه های دینی مبتنی بر قرآن و حدیث، آموزه هایی مبتنی بر فطرت انسانی است و مذهبی و غیرمذهبی را تحت پوشش قرار می دهد. مگر اینکه طالب راه فطری نباشند.

در مقاله روابط دختر و پسر از نگاه قرآن، آیات و روایاتی را مورد اشاره قرار دادیم که در اینجا از تکرار آنها امتناع می شود.

ارتباط دختر و پسر

2- بلوغ اجتماعی – دختر و پسر جوان و مسلمان باید در تعاملات و روابط اجتماعی به مرتبه ای از رشد رسیده باشد که بتواند به عنوان مدیران نهاد مهم خانواده عمل نموده و در برابر اختلافات تضادها و کاستی ها و ناراستی های اجتماعی دوام بیاورند. یکی از علائم رشد اجتماعی – موفقیت فرد در ارتباط سالم با والدین و اعضای خانواده یعنی تواضع و فروتنی در برابر پدر و مادر و مساعدت خواهر و برادر کوچکتر و ادب در برابر خواهر و برادر بزرگتر است. کسی که امروز در برابر والدین خود ناسازگاری و پرخاشگری می کند. فردا در برابر همسر و خانواده همسرش ناسازگارتر و پرخاشگرتر خواهد بود.

3- رشد و بلوغ فرهنگی، یعنی توان مقابله با آداب و عادات غلط و غیرمنطقی. نظیر مهریه های سنگین، تجمل گرایی، مصرف زدگی، خودنمایی ها و ... .

4- استفاده از مشاوره و مطالعه در تصمیم گیریها، بویژه در انتخاب همسر.

5- توان تأمین نفقه و معیشت همسر (از سوی پسر) در حد قناعت و ساده زیستی. یکی از نشانه های بارز این امر، داشتن شغل و حرفه و هنر و توان علمی مناسب و در حد مقدور و ممکن است. فراموش نکنید که 85% بیکاران ما فاقد هر نوع مهارتی می باشند.

6- رعایت اصل همسنگی و کفویت در سطوح مختلف اعتقادی، طبقاتی و تحصیلی، هوشی و فرهنگی(آداب و رسوم).

7- بهره گیری از رابطی با تجربه و متعهد برای شناخت خصوصیات کلی همسر(که قبلاً توضیح داده شد) رابط، کسی است که خود ازدواج کرده و ازدواجی موفق داشته و تجربه خوبی در شناخت همسر آینده شما دارد. لذا بدون اینکه تحت تأثیر احساسات و عواطف و القائات دیگران قرار بگیرد با شیوه هایی مناسب و مشروع از دوستان، محل تحصیل، بستگان و اقوام، محل مسکونی، مسجد محله، چگونگی گذران اوقات فراغت، محل کار و ... اطلاعاتی را در کمترین زمان و کمترین هزینه بدست می آورد که دختر و پسر ازدواج نکرده هرگز نمی توانند آن اطلاعات پنهان را بدست آورند.

س: دختر جوانی 22 ساله به نام مریم سئوال کرده، اگر نباید ارتباط داشته باشیم؛ پس چطور ازدواج کنیم، خواستگار نمی آید.

ج: پاسخ این سئوال در مقاله اول از مجموعه مقالات حاضر طرح و تبیین شد. در اینجا به اجمال به این مقدار اکتفا می شود که: دخترانی که از طریق ارتباط و متأسفانه گاهی از طریق خودآرایی و بدحجابی در پی جلب نظر جنس مخالف و یا بنا به گفته نامبرده برای پیدا کردن خواستگار تلاش می کنند، مطمئن باشند با تأکید به تجربیات بیشمار از این طریق، اولاً، خواستگارهای سلیم النفس و وفادار به زندگی زناشویی جذب نمی شوند بلکه به راحتی دفع می شوند. ثانیاً، پسرانی که با اینگونه دختران ارتباط برقرار می کنند بیشتر برای سرگرمی و نه ازدواج وارد فرآیند معیوب فوق شده و به یک نفر هم اکتفا نمی کنند و تلخ تر از همه اینکه به دختری که به عنوان دوست بر می گزینند هرگز اعتماد نمی کنند.

پس همانطور که گفته شده اگر شرایط ازدواج را داشته باشید و با واقعیت ها زندگی کنید و تکیه بر ارزشهای ماندگار داشته باشید، خواستگاری وفادار و نه دوستی ناپایدار، پروانه وار به سوی شما پرواز خواهد کرد.

یکی از علائم رشد اجتماعی – موفقیت فرد در ارتباط سالم با والدین و اعضای خانواده یعنی تواضع و فروتنی در برابر پدر و مادر و مساعدت خواهر و برادر کوچکتر و ادب در برابر خواهر و برادر بزرگتر است. کسی که امروز در برابر والدین خود ناسازگاری و پرخاشگری می کند. فردا در برابر همسر و خانواده همسرش ناسازگارتر و پرخاشگرتر خواهد بود.

س: غرب مشکل رابطه دختر و پسر را حل کرده، چرا ما نمی توانیم؟

ج: تحقیقات و اعترافات محققان و جامعه شناسان و جرم شناسان غربی بهترین سندی است که به صراحت این واقعیت را اعلان می کند: نهاد خانواده در غرب به دلیل همین روابط آزاد، متزلزل شده و روابط انسانی به روابطی مکانیکی و ماشینی تبدیل شده و اصالت لذت و ثروت به عنوان اصلی ترین معیار روابط تلقی می شود. کتابهای زیادی در این خصوص منتشر شده که در صورت لزوم در این سایت فهرست خواهد شد.

امّا علل اصلی پیچیده شدن روابط گروههای غیرهمجنس در جامعه ما، عدم رعایت قواعد و موازین دینی اولاً، گسترش همان فرهنگ غرب و تقلید ناشیانه از آداب و عادات مغرب زمینی ثالثاً، و سخت گیریها و عدم تعریف روابط سالم بین گروههای غیر همجنس می باشد.

حلقه ازدواج

س: روابط سالم چگونه روابطی است؟

ج: به این سئوال در مقاله روابط دختر و پسر از نگاه قرآن پاسخ داده شد. کوتاه سخن اینکه روابط سالم، روابطی است که مبنا و خروجی آن رشد و تعالی فکری، فرهنگی، علمی و آموزشی باشد.

روابطی که منجر به ورود به حوزه مسائل شخصی، عاطفی، فردی و پنهانی و غریزی نشود. اصلی ترین نشانه آن رعایت حجاب و عفاف در روابط فی ما بین است. رابطه با افراد انسانی، زمانی سالم خواهد بود که قبل از آن رابطه مان با خود، با خدا و با والدینمان سالم و صحیح باشد. برای مطالعه عمیق و دقیق در این زمینه به کتاب بسیار ارزشمند آئین مهرورزی نوشته محمدرضا کاشفی و نیز کتاب گراسنگ رساله حقوق امام سجاد(علیه السلام) نوشته علی محمد حیدری نراقی مراجعه کنید.

س: تا کی می خواهید ارتباط دانشگاهی و اینترنتی را منع کنید و همه را حرام بدانید. تکلیف چیست؟ چشم ها را ببندیم؟ چرا فکر نمی کنید طرف قصد ازدواج دارد؟

ج: اگر چه پاسخ این سئوال داده شد. امّا به عنوان عرض ادب به این دوست گرامی تاکید می شود که : همه روابط را حرام نمی دانیم در سئوال قبلی به اجمال گفته شد که مرز و ممیزه ی روابط سالم و ناسالم چیست؟ قرار نیست چشم ها را ببندیم. قرار است چشم را شست و جور دیگر نگریست. با مطالعه و مشاوره همسر انتخاب کنیم. همانطور که برای مسکن و مرکب و مدرک و حتی خوراک و پوشاک از تجربه دیگران بهره می گیریم. مشاور املاک و مشاور حقوقی و مشاور پزشکی داریم امّا مشاور خانواده و ازدواج نداریم. همین ها باعث بسته شدن چشممان شده و ارتباطات را زیاد و اطلاعات را کم نموده و آمار طلاق را افزایش داده است.

اگر شرایط ازدواج را داشته باشید و با واقعیت ها زندگی کنید و تکیه بر ارزشهای ماندگار داشته باشید، خواستگاری وفادار و نه دوستی ناپایدار، پروانه وار به سوی شما پرواز خواهد کرد.

س: افراد مذهبی به تبیان سر می زنند، برای دیگران چه راه حلی دارید؟

ج: افراد مذهبی برای پاسداشت و حراست از ارزش ها بیش از سایرین می بایست بر آگاهی و علم و بنیه مذهبی خود بیفزایند. تا جانانه و آگاهانه مدافع ارزش ها شوند. چرا که آنان که عاشقانه، امّا کورکورانه و ناآگاهانه شمشیر را بالای سر می گردانند و می چرخانند قطعاً و حتماً معشوق خود را در بین مقتولین خواهند یافت.

ضمناً آموزه های دینی مبتنی بر قرآن و حدیث، آموزه هایی مبتنی بر فطرت انسانی است و مذهبی و غیرمذهبی را تحت پوشش قرار می دهد. مگر اینکه طالب راه فطری نباشند.

س: یکی از کاربران محترم اذعان داشته است: رابطه موسی(ع) با دختران شعیب که در مطالب قبلی مورد اشاره واقع شد، جواز قرآنی رابطه با جنس مخالف است.

ج:در اینباره ذکر این نکته مهم ضروری است که حضرت موسی(ع) حتی نه به قصد ارتباط بلکه حتی به قصد ازدواج هم با دختران شعیب سخن نگفت. بلکه همانطور که در جای خود طرح شد؛ اولاً در جمع بود و یک دختر را مخاطب قرار نداد بلکه هر دو خواهر را مورد خطاب قرار دهد. ثانیاً، صحبت بسیار کوتاه و مختصر و کاری بود نه شخصی و فردی ثالثاً، از همه مهمتر در این سو پیامبر (حضرت موسی(ع)) و در آن سو دختران پیامبر(حضرت شعیب) و هدف جلب رضایت خدا بود. لذا اگر به مقام بالا و والای انسانی و قرآنی برسیم، ارتباط را از خدا شروع می کنیم و به معصومین(علیهم السلام) و بعد به خوبان و نیکان و در رأس آنها والدین و بعد با شهروندان و هم نوعان می رسیم.

دست را بر اژدها آن کس زند              که عصا را دستش اژدرها کند

در تو نمردوی است در آتش مرو        رفت خواهی اول ابراهیم شو


احمد رزاقی – گروه دین و اندیشه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.