تبیان، دستیار زندگی
مسجد خاتم الانبیاء(ص) در شهرستان رشت به عنوان اولین مسجدی است در جهان که توانسته است گواهینامه مدیریت کیفیت را از سوی سازمان بین المللی استاندارد(iso) دریافت نماید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسجدی با گواهینامه iso9002

مسجد جامع قم

مسجد خاتم الانبیاء (ص) در شهرستان رشت به عنوان اولین مسجدی است در جهان که توانسته است گواهینامه مدیریت کیفیت را از سوی سازمان بین المللی استاندارد(iso) دریافت نماید.

امام جماعت این مسجد، پس از دو سال کار مداوم و طی یک همکاری تیمی مرکب از هیئت امناء، گروه برنامه ریزی و گروه ایزو، توانست در تیرماه سال جاری به عنوان اولین مسجد در دنیا، گواهینامه مدیریت کیفیت ISO 9002 را از آن این مسجد نماید.

دریافت گواهینامه فوق به معنای آن است که فرآیندهای گوناگون جاری در مسجد خاتم الانبیاء(ص)، توسط یک سازمان بی طرف و ناظر شرکت توف نورد مورد بررسی کامل قرار گرفته و کیفیت بالای امور در حال انجام، مورد تایید واقع شده است.

آنچه می آید چکیده گفتگویی است با حجت الاسلام والمسلین سید عبدالباقی اسحاقی امام جماعت مسجد خاتم الانبیاء و مدیر مسئول هفته نامه اصلاح، که پیرامون فرایند انتخاب این مسجد و نحوه مدیریت و عملکرد آن توضیح می دهند:

*هدف از دریافت گواهینامه ایزو چیست؟

هدف از دریافت گواهینامه ایزو 2009 ، این است که بگوییم مساجد هم مانند هر سازمان دیگر، نیاز به هدف گذاری، برنامه ریزی بلندمدت و کوتاه مدت، الگوی مدون نظم و پاکیزگی و کوشش برای اجرای مناسب آن ها دارند. تنها در این صورت است که می توانیم مساجد را روز به روز آبادتر و آراسته تر ببینیم. مسجدی که مردم و مسئولین آن را یک مکان بسیار منضبط و پاکیزه دانسته و به خود اجازه ندهند که آن را به عنوان خوابگاه مسافران بین شهری، معرفی کنند.

مسجد، جایگاهی است که نوجوانان و جوانان می توانند از آن، درس نظم، هدفداری در زندگی و داشتن برنامه ریزی قبلی در کارها، بیاموزند.

* به نظر شما دریافت گواهینامه ایزو، یک رفتار غربی نیست؟

خیر، به هیچ وجه. اینکه گفته شود این گواهینامه از جامعه غربی گرفته شده و یک رفتار غربی محسوب می شود، سخنی نادرست است. زیرا یک مسلمان زیرک به شایستگی می داند که مطالب مورد نیازش را باید خوب یاد بگیرد، حتی اگر از انسان های غیرمسلمان باشد.

ایزو، ریشه ای اسلامی دارد هر چند که خیلی ها نخواهند به آن اعتراف نمایند. چون اسلام، دین نظم و رعایت مقررات است، ما مسلمانان روزی شروع کننده این سیستم بودیم، اما بر اثر سستی هایی که در طول تاریخ به وقوع پیوست، دیگران آن را به شکلی نظام مند، مطرح کرده و اجرا نمودند.

اینک نوبت ماست که دوباره به جایگاه اصلی خود بازگشته و رهبری مدیریت در جهان و تعیین الگوهای پایه ای را به دست گیریم.

مسجد خاتم الانبیاء(ص)، با دریافت گواهینامه مدیریت کیفیت، تلاش کرد تا به جهان اعلام کند که مساجد، در نظم و رفتار سازمانی پیشگام بوده و به دنبال تاملی تازه در چگونگی تغییر نگاه نسبت به « رفتار مسجدی » می باشند.

به دلیل وجود این تعاریف و ملاک ها است که متوجه می شویم چه کسانی می توانند عهده دار چنین مسئولیت بزرگ و دشواری باشند. زیرا مسجد، خانه خداوند است و بالاتر از آن وجود ندارد. بنابراین نمی شود از هر کسی و شیوه ای، برای اداره آن استفاده کرد.

* فایده ایزو برای مسجد چیست؟

استاندارد ایزو 2009

مساجد باید دارای سازماندهی و نظم باشند و این هدف باید تحت یک برنامه دقیق انجام شود. ایزو، چنین برنامه ای را در اختیار ما می گذارد. زیرا مسجد، جایگاه ارتباط بندگان با پروردگار متعال است و این خانه باید به شایسته ترین روش ها اداره شود و از بالاترین میزان احترام در چشم مردم و مسئولین، برخوردار باشد.

مسئولین و مردم باید بدانند مساجد دارای نظم و ترتیب هستند. متاسفانه در کشور ما، وقتی حرف از دین و مسایل مرتبط  به میان می آید، همگی خود را  صاحب نظر دانسته و هر چه دلشان خواست بر زبان می آورند . در حالی که اداره مسجد، یک تخصص است که تا به امروز، مورد توجه واقع نشده است.

* این گواهینامه به کدام فعالیت مسجد تعلق گرفته است

گواهی نامه یاد شده، به مدیریت موفق مسجد تعلق گرفته است، به عبارت بهتر، اشخاص فعال در مسجد خاتم الانبیاء(ص)، توانسته اند یک استاندارد صحیح و موفق را در این فضا ایجاد کنند تا علاوه بر حفظ قداست مسجد، نمازگزاران محترم و مشتریان دیگر در کمال آرامش، به عبادت و کسب فیوضات معنوی بپردازند.

به عقیده ما، دریافت گواهینامه ایزو، وابستگی به غرب و غرب گرایی نیست بلکه تلاش برای معرفی رسمی مسجد، به عنوان یک مرکز دارای نظام پویا و قانونمند، به جهانیان است.

آیا مسجد خاتم الانبیاء(ص)، اولین دارنده ی گواهینامه ایزو در ایران و جهان است؟

بله. با توجه به جستجو و تحقیق گسترده در اینترنت، این مسجد، اولین دارنده گواهینامه ایزو در ایران و جهان است. نکته جالب این که تمام ملاک های ایزو پیرامون مدیریت کیفیت مساجد، برای اولین بار توسط مسجد خاتم الانبیاء(ص)، تعریف شده و هیچگونه سابقه غربی ندارد.

* مسجد خاتم الانبیاء(ص) دارای چه مدیریتی است که این گونه انتخاب شده است؟

از سال ها پیش، کار تیمی و گروهی را الگوی فعالیت قرار دادیم و برای خود، آینده ی کوتاه مدت و بلند مدت در نظر گرفت و پس از هر کار بزرگی که صورت پذیرفت با انتشار بیلان کاری به مردم، احترام خود را به جامعه نشان دادیم.

در بحث مدیریت کیفیت نیز مسجد توانست پس از دو سال تلاش، ملاک های موفقیت خود را به استاندارد جهانی(نه غربی) معرفی نماید و این امید را در دل ها زنده گردانید که مساجد دیگر هم از این ملاک های کاملا بومی شده، برای تعالی و موفقیت روز افزون این اماکن مقدس بهره گیرند.

طبق روایات اسلامی، حضرت احدیت، انسان هایی را دوست دارد که در راه او تلاش نموده و سبب آبادانی خانه اش شوند. مدیریت مسجد، بنا بر این اعتقادات، وظیفه خود دانست تا تفکراتی را که پیشتر به اجرا در آورده، به وسیله سیستم ایزو کامل کرده و خانه خدا را با عظمتی که شایسته ی آن است، معرفی کند تا همگان جایگاه مسجد را بهتر درک کرده و برای آبادانی آن، با نیرویی مضاعف تلاش نمایند.

* چه تفاوتی میان ایزوی مسجد و ایزوی ادارات وجود دارد ؟

در نگاه ابتدایی، هر دو یکسان به نظر می رسند. اما با دید دقیق، معلوم می شود تفاوت عمیقی میان این دو ، وجود دارد . زیرا تمامی ملاک های دیده شده در ایزوی مسجد، برای اولین بار تدوین و عملیاتی گشته و تیم مدیریت آن خود را مکلف به پیاده سازی و رعایت اصول ایزو می دانند. ولی در ادارات، تنها از مدل خارجی، اقتباس و پیروی شده که آن هم اکثرا به طور صحیح اجرا نمی گردد یا بعد از دریافت گواهینامه ایزو، به دست فراموشی سپرده می شود تا چند روز قبل از بازرسی بعدی که مجددا فعالیت ها، آغاز می گردد.

ایزو، چیزی جز رفتار مسلمانی نیست که اگر درست اجرا گردد سبب آرامش و خشنودی هر چه بیشتر مردم مسلمان خواهد بود. دین مقدس اسلام، به عمل نیاز دارد نه حرف و ادعا مسلمان واقعی، کسی است که از هر فرصتی برای موفقیت و پیشرفت صحیح، استفاده کند.


منبع: پایگاه حوزه

فرآوری: شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.