راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

مطالب مرتبط
  • دستاویز وهابیان در توحید
    دستاویز وهابیان در توحید
    یکی از اشکالاتی که وهابی ها به مسلمانان می گیرند؛ بوسیدن، زیارت و تبرک جستن و انواع احترام هایی است که مسلمانان به قبور انبیا، اولیا، صالحان و علما دارند
  • وهابیت؛ فرقه ای علیه شیعه و سنی
    وهابیت؛ فرقه ای علیه شیعه و سنی
    وی در کتاب کشف الشبهات می نویسد: کسانی که فرشتگان و پیامبران و اولیاء الله را شفیع قرار داده، و به وسیله آن نزد پروردگار تقرب می جویند، خونشان حلال و قتل آنان جایز
  • سرشاخه وهابيت
    سرشاخه وهابيت
    ابن تيميه در سال 704 ق به مسجد نارنج در جوار مصلای شهر دمشق رفت و سنگی را که می‌گفتند: اثر پای حضرت رسول اكرم(صلی الله علیه و آله) بر آن هست و مردم به آن تبرک می‌جستند؛ .
  • تعداد بازديد :
  • 5847
  • سه شنبه 22/2/1388
  • تاريخ :

اختلاف شیعه و وهابیان در عبادت

بوسیدن ضریح

در مقاله قبل گفتیم که مهمترین اختلاف بین وهابیت و سایر مسلمانان، علی الخصوص شیعه، در باب توحید و شرک است. یعنی این که وهابیت دیگر فرقه‎ها را به بهانه مشرک بودن می‎کوبد و تخریب می‎کند و به آنها اعتراض دارد. وهابیت که یک مسلک است و در واقع سیاسی است اعمال فرقه‎های مختلف سنی و شیعه را نشات گرفته از شرک می‎داند.

گفتیم که توحید به چند دسته تقسیم می‎شود که مهمترین آنها در دیدگاه وهابیت، توحید در عبادت است. اصل بر این است که همه مسلمانان، توحید در عبادت را قبول دارند و کسی در آن مخالفتی ندارد. اگر گروه معتزله در توحید افعالی اختلاف نظر دارند و یا گروه اشاعره در توحید صفات با معتزله مخالفند ولی تمام فرقه‎ها و مذاهب اسلامی در توحید در عبادت وحدت نظر دارند و هیچ مسلمانی نمی‎تواند این اصل را منکر شود و اگر اختلافی هم دیده می‎شود مربوط به مصادیق است. چرا که مسلمانان به واقعیت معنای عبادت پی نبرده‎اند، پس در مفهوم آن دچار مشکل شده و حکم به شرک می‎دهند.

اگر این معنا صحیح باشد فرمان خدا به ملائک برای سجده به آدم چگونه توجیه می‎شود؟! "آنگاه که به ملائک فرمود: بر آدم سجده کنید، همگان سجده کردند جز ابلیس ." چرا که سجده در مقابل موجودی، از مصادیق ذلت و اظهار خضوع بی نهایت است. اگر چنین کاری نشانه عبادت باشد، باید ملائک فرمانبر خدا را ، مشرک، و شیطان را عصیانگر را، موحد دانست!

برخی از اعمال در نظر عده‎ای از مسلمانان عبادت است و همان اعمال در نظر طوایف دیگری از مسلمین، تکریم و تعظیم تعریف می‎شود. در واقع هر چه اختلاف وجود دارد در مصادیق است. پس اینجاست که ضرورت فهمیدن معنای عبادت، الزامی به نظر می‎آید.

 

عبادت چیست؟ 

عبادت در زبان عرب معادل پرستش در زبان فارسی است. و همانطور که معنای پرستش در زبان فارسی مشخص است، لفظ عبادت هم معنای مشخصی دارد ولی برخی به اشتباه رفته و معانی دیگری برای آن ذکر کرده‎اند که به اختصار به آنها می‎پردازیم.

الف- عبادت؛ خضوع و تذلل

در کتاب‎های لغت، عبادت به معنای خضوع و اظهار تذلل آمده است. چنین معنایی نمی‎تواند معنای صحیح و دقیقی از عبادت ارائه دهد. زیرا:

- اگر عبادت با خضوع و تذلل مترادف باشد در جهان نمی‎توان کسی را موحد معرفی کرد چرا که بشر فطرتا در برابر کمال مادی و معنوی انسان‎های بالاتر و برتر، خاضع و خاشع می‎شود. مانند فرزند در برابر والدین، شاگرد در مقابل استاد، عاشق در مقابل معشوق و ... .

- خداوند در قرآن کریم به انسان امر می‎کند که بال‎های ذلت و تواضع را در برابر پدر و مادر پهن نماید.(1) آیا می‎توان گفت که این کار فرزند، یعنی عبادت والدین؟!

ب- عبادت؛ خضوع بی نهایت

برخی از مفسرین آمدند تا نقص معنی عبادت از ناحیه اهل لغت را جبران کنند که البته ایشان نیز به اشتباه رفتند و معنی آنها نیز عاری نقص نبود چرا که گفته‎اند: "عبادت، خضوع بی نهایت در احساس کمال و عظمت است!"

حال باید دید "رب" به چه معنا است؟ در زبان عرب "رب" به کسی گفته می‎شود که تدبیر و کارگردانی چیزی به او واگذار شده و سرنوشت آن در اختیار او باشد. و اگر خدا را "رب" می‎دانیم برای این است که سرنوشت ما در کلیه امور؛ از وجود و هستی، حیات و ممات، رزق و روزی، و ... در دست او قرار دارد.

اگر این معنا صحیح باشد فرمان خدا به ملائک برای سجده به آدم چگونه توجیه می‎شود؟! "آنگاه که به ملائک فرمود: بر آدم سجده کنید، همگان سجده کردند جز ابلیس ." (2)

چرا که سجده در مقابل موجودی، از مصادیق ذلت و اظهار خضوع بی نهایت است. اگر چنین کاری نشانه عبادت باشد، باید ملائک فرمانبر خدا را ، مشرک، و شیطان را عصیانگر را، موحد دانست!

از طرف دیگر این آیه قرآن را چگونه تحلیل کنیم که فرزندان حضرت یعقوب(علیه‎السلام) و حتی خود او و همسرش در برابر عظمت حضرت یوسف(علیه‎السلام) سجده کردند؟ آنجا که قرآن می‎فرماید:

"همگان در برابر یوسف به سجده افتادند و یوسف گفت: (این سجده شماها) تاویل خوابی است که قبلا دیده بودم." (3)  

با استدلال به این آیات نباید واقعیت عبادت را تنها در تذلل‎ها و خضوع مطلق جستجو کرد. هر چند خضوع و تذلل یکی از ارکان و از عناصر آن است ولی رکن و عنصر منحصر نیست، چرا که این خضوع باید با عقیده خاصی نیز توام باشد. در واقع اگر خضوع از عقیده خاصی سرچشمه بگیرد، عبادت شمرده می‎شود و این عقیده است که به عمل رنگ عبادت می‎دهد.

 

پس از این توضیحات، حال عبادت را تعریف و معنا می‎کنیم که در سه تعریف می‎گنجد:

1- عبادت آن خضوع عملی و یا لفظی و زبانی است که از اعتقاد به الوهیت سرچشمه بگیرد.

با توجه به آیات قرآن در می‎یابیم که معنای "اله"، خدا است و نه معبود .

«یا قوم اعبدوا الله مالکم من اله غیره(4)؛ ای قوم من خدا را بپرستید، برای شما خدایی جز او نیست.»

مضمون این آیه در آیات دیگری نیز آمده است مانند: سوره اعراف، 58 – 73 – 65؛ سوره هود، 84- 61- 5 و سوره انبیا، 25 و سوره طه، آیه 14 .

این تعابیر می‎رساند که عبادت، آن خضوعی است که از اعتقاد به الوهیت سرچشمه می‎گیرد و اگر چنین اعتقادی نباشد آن عبادت نیست .

بنابر این تعاریف، بوسیدن دست پیامبر و امام، بوسیدن ضریح پیامبر و امامان(علیهم‎السلام)، بوسیدن دست معلم، استاد و پدر و مادر، یا بوسیدن قرآن و کتاب‎های ادیان دیگر و بوسیدن قبر علما، همگی از باب تعظیم و تکریم می‎باشد و هیچ یک به معنای عبادت نیست، مگر این که فرد انجام دهنده آن اعمال، نسبت به ایشان معتقد به الوهیت و ربوبیت باشد .

2- عبادت خضوعی است در برابر کسی که او را "رب" می‎دانیم.

در واقع عبادت، خضوع زبانی و یا عملی است که از اعتقاد ربوبیت انسان سرچشمه بگیرد و لفظ عبودیت در برابر ربوبیت است. یعنی اگر کسی خود را عبد و طرف مقابل را "رب تکوینی" خود بداند؛ خواه او رب باشد یا نباشد و با این اندیشه در برابرش خضوع کند، چنین عملی عبادت است. مانند آیه ذیل که می‎فرماید:

«و قال المسیح یا بنی اسرائیل اعبدوا الله ربی و ربکم(5)؛ مسیح گفت ای بنی اسرائیل، خدا را بپرستید که او رب من و شما است.» و یا:

«ان الله ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم(6)؛ خداوند صاحب من و شما است، پس او را بپرستید، این است راه مستقیم.»

حال باید دید "رب" به چه معنا است؟ در زبان عرب "رب" به کسی گفته می‎شود که تدبیر و کارگردانی چیزی به او واگذار شده و سرنوشت آن در اختیار او باشد. و اگر خدا را "رب" می‎دانیم برای این است که سرنوشت ما در کلیه امور؛ از وجود و هستی، حیات و ممات، رزق و روزی، و ... در دست او قرار دارد.

پس عبادت و پرستش از احساس بندگی سرچشمه می‎گیرد و حقیقت بندگی جز این نیست که انسان خود را مملوک و مقام بالاتر را مالک وجود و هستی، مرگ و زندگی، رزق و روزی و غیره بداند. در این صورت او را "رب" خود تصور کرده است .

3- عبادت، خضوع در برابر کسی است که او را خدا و یا مبدا کارهای خدایی بدانیم و بیندیشیم.

شکی نیست که همه کارهای مربوط به جهان آفرینش؛ مانند تدبیر امور جهان، زنده کردن و میراندن افراد، روزی دادن به جانداران، مغفرت گناهان، و ... از آن خداست. و قرآن مجید با اصرار، همه این امور را از خدا می‎داند. مثل:

«و هو الذی یحیی و یمیت و له اختلاف اللیل و النهار(7)؛ اوست که زنده می‎کند و می‎میراند و شب و روز را جانشین یکدیگر می‎سازد.»

مشکل اساسی وهابیون در این تفکر، اینست که فقط ظاهر عمل را مد نظر قرار داده و به نیت و اعتقاد فرد انجام دهنده عمل، توجهی ندارد. فقط می‎بینند که شیعیان نسبت به حرم پیامبر اکرم و اهل بیت (علیهم‎السلام) تعظیم و تکریم دارند و به اعتقاد آنها کاری ندارند.

و البته قابل توجه است که لزومی ندارد که خداوند حتما خود این کارها را انجام دهد بلکه مسببین به اذن و دستور خداوند، انجام دهنده دستورات خداوند می‎شوند. مانند:

«حتی اذا جاء احدکم الموت توفته رسلنا(8)؛ وقتی مرگ یکی فرا رسد، فرستادگان ما جان آنها را می‎گیرند.

خلاصه این که هر عملی، مانند تعریف فوق صورت گیرد معنای سرسپردگی و عبادت دارد.

بنابر این تعاریف، بوسیدن دست پیامبر و امام، بوسیدن ضریح پیامبر و امامان(علیهم‎السلام)، بوسیدن دست معلم، استاد و پدر و مادر، یا بوسیدن قرآن و کتاب‎های ادیان دیگر و بوسیدن قبر علما، همگی از باب تعظیم و تکریم می‎باشد و هیچ یک به معنای عبادت نیست، مگر این که فرد انجام دهنده آن اعمال، نسبت به ایشان معتقد به الوهیت و ربوبیت باشد .

نتیجه این که مطلق بوسیدن، شرک نیست. کسانی که حرم پیامبر و ائمه، در و دیوار حرم را می‎بوسند، قصد عبادت و پرستش ندارند بلکه مراتب و اکرام و احترام را به جا آورده و ابراز محبت و عرض ادب می‎کنند و این طبیعی است که انسان به هر چیزی که علاقه دارد، آن را اکرام کرده و مقابلش خود را کوچک می‎داند و کوچک جلوه می‎دهد. 

مشکل اساسی وهابیون در این تفکر، اینست که فقط ظاهر عمل را مد نظر قرار داده و به نیت و اعتقاد فرد انجام دهنده عمل، توجهی ندارد. فقط می‎بینند که شیعیان نسبت به حرم پیامبر اکرم و اهل بیت (علیهم‎السلام) تعظیم و تکریم دارند و به اعتقاد آنها کاری ندارند که این تکریم سفارش خود خداوند است دقیقا همانند توصیه خداوند به تکریم والدین که در قرآن یاد شده و این که، انجام فرامین الهی خود، نشانه بندگی در مقابل خداوند سبحان می‎باشد. و اگر عمل به تنهایی، عبادت محسوب می‎شد هرگز، به حضرت یعقوب(علیه‎السلام) و همسر و فرزندانش، فرمان سجده به یوسف نبی داده نمی‎شد.  

پس روشن شد که وهابیان چون در معنای عبادت دچار مشکل هستند؛ اعمالی نظیر اکرام قبر پیامبر اکرم و ائمه اطهار(علیهم‎السلام) را شرک در عبادت می‎دانند.   

 

پی‎نوشت‎ها:

1- اسراء، 24 .

2- بقره، 34 .

3- یوسف، 100 .

4- اعراف، 59 .

5- مائده، 72 .

6- آل عمران، 51 .

7- مومنون، 80 .

8- انعام، 61 .

با استفاده از منابع: آیین وهابیت، جعفر سبحانی، وهابیت مبانی فکری و کارنامه عملی، جعفر سبحانی، توحید و زیارت، طاهری خرم آبادی.

 

                                                                                                                   گروه دین و اندیشه سایت تبیان

                                                                                                                          نوشته مهری هدهدی

 

 

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
رضا شکیبا
مطلبتون خوب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 23/9/1388 - 14:15
کیان ذویاور
تا علی فرمانده ی دهر است دهر-شیعه با ضد علی قهر است قهر-
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 28/2/1388 - 13:10
قمر در عقرب
وهابیون عقل که ندارند هیچ ، سراسر وجودشون جهل است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 23/2/1388 - 12:34
280657
احسنت
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 22/2/1388 - 18:49
سيد ظاهر شاه حيدري
بسیار استدلال عالی و مطابق به دستورات الهی و بیدون شك كه ما مسلمانان نه تنها احترام بر والدین را داریم بلكه به همه بزرگان احترام مینمایم و این به این معنی نیست كه ما بغیر ازخداوند كسی دیگر را پرستش مینمایم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 22/2/1388 - 15:16
ناشناس
عالی بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 22/2/1388 - 14:10
z213s90
ممنون بخاطر مطلب خوبتون لطفا اگه میشه ادامه این مطالب رو زودتر ارائه بدین.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 22/2/1388 - 13:27
abalfazli
انشالله خداوند این قوم ظاله را به راه راست هدایت کند و اگر قابل هدایت نیستند محو نماید. آمین
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 22/2/1388 - 12:53
kazino_0111
الله اکبر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 22/2/1388 - 12:23
ناشناس
سلام
سوال : زمانی که ملائکه بر آدم (ع) سجده کردند نیتشان چه بود ؟ و همینطور زمانی که یعقوب (ع) و همسر او و برادران یوسف (ع) بر او سجده کردند نیتشان چه بود ؟
جواب : حکم آدم(ع) برای ملائکه و یوسف (ع) برای اهل او یکیست و آن آیه و مظهر جمال و جلال الهی بودن ایشان است و هر آنکس که با آیه و مظهر الله روبرو شود یقینا در برابر الله و برای الله به سجده می افتد.
از اینرو شیطان کور آیه را ندید و به سجده نیافتاد.

اما اینکه حضرت یوسف (ع) فرمود : دیدم که بر من سجده میکنند... نشان از آن مقام بلندیست که اهل معرفت الله به آن راه میابند و خود را مظهر و آیه الله تعالی می بینند و عالم را مسجود خویش.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 22/2/1388 - 12:4
mohsen music
الله اعلم
یا الله اهدانا صراط المستقیم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 22/2/1388 - 10:19
اصغر مفاخری
درباره جنبه دینی عبادت در جایگاهی نیستم که نظر بدهم ولی نکته ای را بد نیست یادآوری کنیم.
اگر ما فرد محترمی را دوست بداریم و در جایی که یکی از نزدیکان آن فرد را ببینیم به او احترام بگذاریم این در حقیقت احترام گذاشتن به آن فرد والاست نه لزوما آن وابسطه.
پس ادای احترام ما به پیامبر(ص) و امامان (ع) به خاطر آنست که آنها نزد خداوند مقامی بالاتر از ما دارند در ضمن گاهی برای اینکه ما از کسی چیزی بخواهیم فکر میکنیم اگر کسی را که به آن شخص نزدیکتر است را واسطه کنیم او ما را رد نخواهد کرد در اینجا ما چیزی از آن واسطه نمی خواهیم بلکه فقط او را وسیله ای قرار میدهیم تا به مقصود خود که نزدیکی بیشتر به شخص اصلی است برسیم.
پس ما به پیامبر(ص)وامامان(ع)احترام میگذاریم چون آنها محبوب خداوند هستند یعنی وسیله تقرب به خداوندند و هدف اصلی ما خداست که رب العالمین است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 22/2/1388 - 9:44
mmkhorsand
انشاالله که خداوند همه مارا به راه راست هدایت نماید وآنی ما رابه خود وانگذارد .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 22/2/1388 - 8:59