راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

  • تعداد بازديد :
  • 21731
  • دوشنبه 21/11/1387
  • تاريخ :

شیعه یا اهل تسنن؟!

سؤال

بنا به درخواست شما دوستان در مورد تاریخچه و نحوه پیدایش اهل تسنن و شیعه مقاله ذیل تقدیم می شود:

كلمة شیعه و مشتقات آن بارها در قرآن مجید به کار رفته است. این واژه در اصل لغت به معنای گروه، فرقه، دسته و پیرو است.(1) در حداقل سه آیه از قرآن کریم این واژه به صورت «شیعه» به کار رفته است:

رسول مکرم برای بیان این حقیقت که مسیر صحیح اسلام پس از ایشان تنها در پیروی از ولایت امیر المؤمنان علی (علیه السلام) خلاصه می شود بارها از علی و شیعه او یعنی پیروانش، نام برده اند.

 1- سوره مریم: ثُمَّ لَنَنزِعَنَّ مِن كُلِّ شِیعَةٍ أَیُّهُمْ أَشَدُّ عَلَى الرَّحْمَنِ عِتِیًّا؛ آنگاه از هر دسته‏اى كسانى از آنان را كه بر [خداى] رحمان سركش‏تر بوده‏اند بیرون خواهیم كشید (2)

2- سوره قصص: وَدَخَلَ الْمَدِینَةَ عَلَى حِینِ غَفْلَةٍ مِّنْ أَهْلِهَا فَوَجَدَ فِیهَا رَجُلَیْنِ یَقْتَتِلَانِ هَذَا مِن شِیعَتِهِ وَهَذَا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِی مِن شِیعَتِهِ عَلَى الَّذِی مِنْ عَدُوِّهِ فَوَكَزَهُ مُوسَى فَقَضَى عَلَیْهِ قَالَ هَذَا مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُّضِلٌّ مُّبِینٌ؛ و (حضرت موسی) داخل شهر شد بى‏آنكه مردمش متوجه باشند پس دو مرد را با هم در زد و خورد یافت‏یكى از پیروان او و دیگرى از دشمنانش [بود] آن كس كه از پیروانش بود بر ضد كسى كه دشمن وى بود از او یارى خواست پس موسى مشتى بدو زد و او را كشت گفت این كار شیطان است چرا كه او دشمنى گمراه‏كننده [و] آشكار است (3)

 3- سوره صافات: وَإِنَّ مِن شِیعَتِهِ لَإِبْرَاهِیمَ؛و بى‏گمان ابراهیم از پیروان او (حضرت نوح) است (4) در این سوره حضرت حق ابراهیم خلیل را در روش و منش و اخلاق و عمل ، و ایمان و عقیده ، و جهاد و عبادت شیعه نوح شمرده است . و ان من شیعته لإبراهیم : و بی تردید ابراهیم از پیروان نوح بوده است.

در آیات دیگری نیز مشتقات این واژه به کار رفته است:

1- مِنَ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَكَانُوا شِیَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَیْهِمْ فَرِحُونَ؛از كسانى كه دین خود را قطعه قطعه كردند و فرقه فرقه شدند هر حزبى بدانچه پیش آنهاست دلخوش شدند (5)

2- وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ فِی شِیَعِ الأَوَّلِینَ؛و به یقین پیش از تو [نیز] در گروه هاى پیشینیان [پیامبرانى] فرستادیم (6)

3-  قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى أَن یَبْعَثَ عَلَیْكُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِكُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ یَلْبِسَكُمْ شِیَعًا وَیُذِیقَ بَعْضَكُم بَأْسَ بَعْضٍ انظُرْ كَیْفَ نُصَرِّفُ الآیَاتِ لَعَلَّهُمْ یَفْقَهُونَ؛ بگو او تواناست كه از بالاى سرتان یا از زیر پاهایتان عذابى بر شما بفرستد یا شما را گروه گروه به هم اندازد [و دچار تفرقه سازد] و عذاب بعضى از شما را به بعضى [دیگر] بچشاند بنگر چگونه آیات [خود] را گوناگون بیان مى‏كنیم باشد كه آنان بفهمند (7)

4-  إِنَّ الَّذِینَ فَرَّقُواْ دِینَهُمْ وَكَانُواْ شِیَعًا لَّسْتَ مِنْهُمْ فِی شَیْءٍ إِنَّمَا أَمْرُهُمْ إِلَى اللّهِ ثُمَّ یُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُواْ یَفْعَلُونَ؛ كسانى كه دین خود را پراكنده ساختند و فرقه فرقه شدند تو هیچ گونه مسؤول ایشان نیستى كارشان فقط با خداست آنگاه به آنچه انجام مى‏دادند آگاهشان خواهد كرد (8)

بنابراین اصل این واژه برگرفته از قرآن کریم است.

كلمة شیعه و مشتقات آن بارها در قرآن مجید به کار رفته است. این واژه در اصل لغت به معنای گروه، فرقه، دسته و پیرو است.

 در طول حیات پر بار رسول اکرم به مناسبت های مختلف ایشان علی(علیه السلام) را به عنوان خلیفه و جانشین پس از خود معرفی فرمودند. رسول مکرم برای بیان این حقیقت که مسیر صحیح اسلام پس از ایشان تنها در پیروی از ولایت امیر المؤمنان علی (علیه السلام) خلاصه می شود بارها از علی و شیعه او یعنی پیروانش، نام برده اند.

 از جمله:

1- بعد از نزول آیه ان الذین امنو و عملو الصالحات اولئك هم خیر البریه؛ در حقیقت كسانى كه گرویده و كارهاى شایسته كرده‏اند آنانند كه بهترین آفریدگانند(9) روی مبارك را به علی علیه السلام نموده و فرمودند: ان هذا و شیعته هم خیر البریه؛.یعنی این مرد و پیروانش بهترین آفریدگان اند.(10)

2- رسول الله صلی الله علیه وآله فرمودند : یا علی انت و شیعتك تردون علی الحوض رواء و ان عدوك یردون علی ظما ء مقبحین.(11)

3- رسول الله درحالی که به علی(علیه السلام) اشاره می فرمودند، خطاب به مردم فرمودند: جاء خیر البریة انت و شیعتك یوم القیامة راضین مرضین؛ بهترین بشر آمد. تو و پیروانت در روز قیامت راضی و خشنود خواهید بود.(12)

4- یا علی ان الله قد غفر لك و لوالدیك و لاهلك و لشیعتك؛ ای علی همانا خداوند تو را و پدر و مادرت را و خانواده ات را و پیروانت را بخشیده است.(13)

5- انك ستقدم علی الله و شیعتك راضین مرضین؛ همانا تو به پیشگاه الهی می روی و پیروانت راضی و خشنودند.(14)

6- انت و شیعتك فی الجنة؛ تو و پیروانت در بهشت خواهید بود.(15)

7- علی و شیعته فهم الفائزون یوم القیامة؛ علی و پیروانش در روز قیامت رستگارن.(16)

وقریب به همین مضامین كه لفظ شیعه از زبان مبارك نبی جاری شده است, در بسیاری از كتب صحیح و معتبر اهل تسنن نیز به وفور یافت می شود:

سنن ابن ماجه

مجمع الزواید هیثمی

كنوزالحقایق فی احادیث خیر الخلایق مناوی

استیعاب ابن عبدالبر

مستدرك حاكم

حلیةالاولیاء ابونعیم اصفهانی

تاریخ بغداد خطیب بغدادی

الصواعق المحرقة ابن حجرمكی

ریاض النظرة محب طبری

شرف النبوة ابوسعید

مناقب خوارزمی

نهایة ابن اثیر

 پس از رحلت پیامبر اکرم بر خلاف دستور و توصیه حضرت، در سقیفه بنی ساعده جلسه ای تشکیل شد تا خلیفه بعد از پیامبر تعیین شود! جلسه ای که در آن خلیفه و جانشین حقیقی پیامبر که در طول حیات شریف خود بارها بر آن تأکید نموده بود، حضور نداشت. زیرا مشغول به خاکسپاری بدن شریف پیامبر بود!!

بدین ترتیب با انحراف جریان خلافت از مسیر اصلی خود اسلام حقیقی تنها در علی و پیروان او خلاصه شد. از این رو در طول تاریخ اسلام پیروان علی(علیه السلام) با عنوان مشخص شیعه نامیده شدند.

در مقابل این گروه که اقلیت مسلمانان صدر اسلام را تشکیل می دادند، اکثرت مسلمانان به خلافت خلفایی که در سقیفه انتخاب شدند رضایت دادند و در طول تاریخ اسلام خود را اهل تسنن به معنی کسانی که به سنت و روش پیامبر عمل می کنند!، نامیدند. حال این که چه کسانی واقعاً به سنت و روش پیامبر عمل می کنند سؤالی است که به اندازه همه تاریخ اسلام پاسخ دارد!!

پی نوشت ها:

1- لسان العرب

2- سوره مریم آیه 69:

3- سوره قصص آیه 15

4- سوره صافات آیه 83

5- سوره روم آیه 32

6- سوره حجر ایه 10

7- سوره انعام آیه 65

8- سوره انعام آیه 159

9- سوره بینه آیه 7 

10-  تفسیر الدرالمنثور جلا ل الدین سیوطی

11- ابن ماجه و الطبرانی فی الكبیر عن ابی رافع

12-  رواه ابن جریر فی تفسیره ذیل آیه خیر البریة وابونعیم وابن مردویه والدیلمی عن جابر.

13- دیلمی عن علی و ابو ایوب الانصاری.

14- دیلمی و ابن عساكر والخوارزمی عن جابر.

15- الدار قطنی عن ام سلمه وله طرق اخر اخرجه ابن حجر.

16- الطبرانی عن علی و ابن مردویه و ابونعیم و دیلمی عن ابن عباس.


رادفر

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
ناشناس
عزیزان الحمدلله همه چیز معلوم است قران برنامه زندگی است و انسان هرچه باشد همه عقاید احترامشان واجب ; اخلاص با خدا بودن بالاتر از همه چیز است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 10/11/1390 - 0:37
انتی تفرقه
مگه حرف اهل بیت با حرف قران یکی نیست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 26/9/1390 - 18:40
آزاده فرج زاده
مطالب خوبه یه کم علمی تر جواب بدن بهتره
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 9/9/1390 - 0:8
za p
اصلا خوب نبودتفسیرکاملا اشتباهه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 28/6/1390 - 22:46
ناصر باهنر
امام خمینی ورهبر معظم و همه بزرگان دعوت به وحدت شیعه وسنی کردند واز عنوان موضوعات تفرقه بر انگیز بر حذر داشتند ما باید پیرو ایشان باشیم مشترکات شیعه وسنی بسار زیاد واختلافات اندک در کل هردو امت اسلام را تشکیل میدهندوبیان مسایل تفرقه برانگیز به مصلحت اسلام نیست وخواست دشمن است تمام مردم فلسطین سنی هستند ولی حامی واقعی انهاکشور ایران است که بیشتر مردم ان شیعه هستند حضرت اما م ورهبری نیز همیشه لفظ اسلام را بکار میبر ند که کلیت دارد واخر اینکه عقاید هر مذهب محترم واهانت خلاف قران وسنت است پاینده باد اسلام
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 9/6/1390 - 18:47
حیدر کریمی حاجی خادمی
بیان مسائل رخ داده درصدر اسلام که مسیر اصلی رسالت را منحرف کرد غیر قابل کتمان است و تاکید بر حقانیت ومقام امامت امام علی علیه السلام بعد از نبی مکرم اسلام با داله متقن هیچ خدشه ای به روند وحدت مسلمان وارد نمی کند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 29/5/1390 - 13:33
امیری
برخلاف عنوان مقاله تاریخچه پیدایش اهل سنت تشریح نشده است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 10/4/1390 - 7:54
نبی
سلام وحدت لازمه بین شیعه و تسنن است.بیایید با هم وحدت داشته باشیم.چون مذهب سنی لازمه بقای شیعه است.دست یاری به سوی همه برادران اهل تسنن دراز میکنم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 1/1/1390 - 2:13
nobody somebody
خواهران و برادران عزیز میخواستم بگم خیلی خوبه که یه ذvه فکر کنیم و از خودمون بپرسیم که کدومش بهتره
اینکه خط بین سنی وشیعه رو پر رنگ کنیم یا خط بین اسلام و کفر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 22/12/1389 - 10:22
محب علی
لعنت به آنکه پایه گذار سقیفه شد/لعنت به هر کسی که به نا حق خلیفه شد/قرآن و اهل بیت نبی (ص)اصل سنت است/هر کس جدا ز این دو شود اهل بدعت است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 19/12/1389 - 22:14
عباس
وحدت این نیست که حقایق شیعه وظلمی که در حق انان شده را نگوییم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 18/12/1389 - 16:7
ناشناس
گناه تمام این اختلافات و تفرقه ها و خون های به نا حق ریخته شده ناشی از این بد عت ها همه به گردن بنیانگزاران سقیفه است به لعنت ابدی دچار و از رحمت خداوند دور باشند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 12/11/1389 - 10:24
ناشناس
به من شیعه یا هر چی بگن که منو پیرو اهل بیت علیهم السلام معرفی کنه، بگن، فرقی نمی کنه
من شخصی هستم که از خدا تبعیت می کنم حالا این می خواد در تبعیت از ائمه علیهم السلام و یا هر شخص دیگری باشد یا نباشد
وقتی خدا دستور داده که بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله از شخصی به نام علی (علیه السلام) و اولادش (علیهم السلام) پیروی کنم لابد او (خدا) می دونه که چرا باید پیروی کنم و خدا هم عادل هست و نعوذ بالله ظالم نیست.
پس به نفع همه ماست که از اهل بیت علیهم السلام پیروی کنیم که پیروی از ایشان پیروی از خداست.
و کسانی هم که از دستورات خدا اطاعت نکنند بر علیه خدا بلند شده اند و در ایمانشان به خدا شک و تردید کنند.
والسلام
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 11/10/1389 - 15:31
مم
من موندم که چرا دین اسلام به چندین شاخه مختلف تقسیم شده n شاخه شیعه و m4 شاخه سنی پس اسلام کجاست؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 21/9/1389 - 0:24
مرتضی
بسم الله الرحمن الرحیم
به نظر این حقیر هدف از خلقت انسان و زندگی او در محدوده زمان و مکان جهت آمادگی او در سرای دیگر است .حال اگر کسی راهنما و هادی بهتری برای رسیدن به کمالات اخروی بود چه ایراد دارد که انسان تابع او شود. در بحث شیعه و سنی انسان باید عاقلانه بیاندیشد و راه درست با آگاهی کامل پیدا نموده و بدان عمل کند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 16/9/1389 - 14:54
ناشناس
دوست خوبم من یک سنی هستم بخداقسم که حضرت علی را بیش ازحد دوست دارم باتمام امامان. رهبررارهبرخودمیدانم درضمن عفت کلام به خوبی رعایت شده بود متشکر.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 30/8/1389 - 23:14
ناشناس
دوستان خواهشا مباحث علمی رو با تفرقه یکی ندونند
خواهشا در مورد اینگونه مسائل اگر اطلاعی ندارید حرف نزنید. اینگونه مطالب بسیار ضروری بنظر می رسد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 16/8/1389 - 1:21
18 ساله
عشق یعنی لا فتی الا علی + عشق یعنی رهبرم سید علی. یا علی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 15/8/1389 - 20:24
ناشناس
لطفا انقدر شعار ندین درسته وحدت مهمترین چیزه تازه نه بین شیعه و سنی بلكه وحدت تمام یكتا پرستان دنیا اما همیشه باید دنبال حق بود و حقیقت رو كشف كرد همین جوری كه نمیشه خدا رو اطاعت كرد باید بدانیم كدام كار مورد تایید خداوند بزرگ است انوقت آن را انجام دهیم نه اینكه هر كی هر جور دلش خواست و یا به قول معروف عیسی به دین خود موسی به دین خود اگه اینجوری باشه اصلا بنیان پیامبری نابود میشه به امید روزی كه همه حقیقت رو كشف كنن ویكصدا خدای بزرگ را عبادت و اطاعت كنن یا علی خدا پشت و پناهتون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 29/7/1389 - 17:44
bandeye gonahkar
واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 29/7/1389 - 13:5
ناشناس
این حدیث مورد وثوق است که هرکه زهرا را به خشم وغضب آورد مرا غضبناک نموده وهرکه مرا به غضب آورد خداوندرابه غضب آورده . به نظر شما زنندگان خانم زهرا چه کسانی بودند .؟غیر المغضوب علیهم . در قران آمده مومنون اخوة آیا شرط مومن را میدانید ؟وما که خودرا شیعه میدانیم آیا شیعه هستیم ؟چقدر خودراشبیه سلمان و اویس ومیثم و یاران امام حسین می بینی؟ آیا حاضری تمام هستی ات رابدهی وعلی داشته باشی.چقدر تبری داری إ من که خاک شیعه اگر پیدا کنم سرمه چشم خواهم نمود.پیامبر اکرم ص:علی مع الحق ومع الحق علی.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 26/7/1389 - 15:50
ناشناس
ما هم اکنون دشمنان مشترک و خطرناکی چون امریکا، اسرائیل و.... داریم باید متهد و یک صدا در مقابل آنها بایستیم چه سنی و چه شیعه فرقی نمی کند. ایجاد اختلاف بین برادران اهل سنت و برادران شیعه هم کار دشمنان است. ما باید هوشیار باشیم ضمنا من یک بار کتاب شب های پیشاور را خواندم بسیار جالب بود و به خیلی از سئولات و شبهات پاسخ داده هرکه دنبال حق است حتما بخواند موفق باشید برادر کوچک شما
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 25/7/1389 - 17:54
ناشناس
باسلام.مطلب خوبی است.درباره بهایت و... دیگر فرق گمراه كننده جهت آشنایی جوانان مطلب بنویسید.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 19/7/1389 - 13:22
ناشناس
سلام به همگی شیعه و سنی فرق با هم ندارن مهم اینه که یک خدا و یک پیامبر رو قبول داشته باشیم اما باید همیشه چیزی رو که میخواهیم از خدا بخواهیم نه از بنده ی خدا . خداکه پارتی نداره بخواد واسه کسی پارتی بکنه و یکی این بین واسطه باشه
از نظر شخصه من بیاید توی عزاداری ها خودمون رو نزنیم و کارهای دیگه انجام بدیم به نظرم باید بجای این کارها کمی به فکر خدمات اون بزرگان میافتادیم و قران تلاوت میکردیم خیلی بهتر میشد اخه باید جواب بدهیم که این بدن رو چرا باید بزنیم مگه امامان یا خلفای عزیزمون از ما اینو خواستن من دیدم بعضی ها رو ماشین مینویسن انا کلب ارضا به نظرم اشتباهه چون ما اشرف مخلوقات هستیم.
در ضمن باید از هرگونه توهینی از هم بپرهیزیم چون پیامبر با کسانی که حتی مسلمون نبودن و پیامبر رو ازار میدادن کنار اومد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 13/7/1389 - 18:34
حسن کرد
من از کردهای تبعیدی خوزستان هستم وشیعه وسنی برایم فرق نمیکنه من طرفدار حق هستم. ...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 10/7/1389 - 12:34
ناشناس
بنده گناه کار:یکی از توصیه های قران بحث وگفتگو است تاواقعیات مشخص شور اماازروی تعصب نباشد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 3/7/1389 - 15:20
ناشناس
بسمالله
بهتر است دلایل محکم بر حقانیت شیعه بگذارید یقینا دلایل زیادی است که هر انسان عاقل با خواندن آنها پی به همه چیز میبرد می فهمد که بر چگر کوشه زهرا در کربلا جه کذشت اگر ما بیایم از روی امار حساب کنیم تعداد افرادی که از شیعه به سنی مروند کمتر از تعداد افرادی است که از سنی به شیعه مایند زیرا حق در همه چا به قلب آدم می نشیند وهر انسان عاقل را به سوی خود می کشاند اگر در کفته من شک دارید به کتاب" المراجعات "یا "وآن کاه که هدایت شدم "از شیخ محمد تیجانی مراجعه فرماید به امید ظهور مهدی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 22/6/1389 - 8:34
خدا دوست
کتاب شریف المراجعات که ترجمه ی فارسی آن نیز وجود دارد نامه هایی است بین دو عالم برجسته ی دنیای اسلام یکی سنی و دیگری شیعه که دوستان را به خواندن آن موکدا توصیه می کنم. التماس دعا
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 6/6/1389 - 19:54
قشم قشمی
خیلی سطحی بود و كمی یكطرفه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 8/5/1389 - 22:19
ناشناس
من خودم به شیعه بودنم افتخار میکنم ودلایلی هم دارم ولی به استناد اینکه درفلان آیه کلمه شیعه آمده دلایل قانع کننده ای برای سنی ها نمی تواند باشد چون دراینجا شیعه یعنی پیرو
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 2/5/1389 - 13:23