تبیان، دستیار زندگی
خبر تشرف او به گوش همه حاجیان مسافر و نیز دیگر مسلمانان حجاز رسید پادشاه آن روز حجاز، شریف عبدالله الحسنى منتظر بود تا به محض ورود میرزاى شیرازى به مكه به ملاقات او برود؛ ولى بر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بی اعتنایی میرزای شیرازی به پادشاه حجاز

کعبه

سال 1287 هجرى قمرى به پایان نزدیك مى‎شود. آنانى كه آهنگ زیارت بیت الله الحرام را دارند، به سرعت آماده مى‎شدند تا به موقع خویش را به دیار دوست رسانده، در حریم حرمش احرام بندند و در كنار خانه‎اش به یاد ابراهیم(علیه‎السلام) و همسان ملائك به گرد كعبه طواف نمایند. این سال رهبرى جهان تشیع؛ یعنى، میرزاى شیرازى نیز آهنگ سفر حج كرد تا در گردهمایى بزرگ مسلمین جهان شركت جوید و ضمن آشنایى با دیگر مسلمانان تا حد امكان در حل مشكلات جهان اسلام یار و یاور دیگر مسلمانان باشد.

خبر تشرف او به گوش همه حاجیان مسافر و نیز دیگر مسلمانان حجاز رسید پادشاه آن روز حجاز، شریف عبدالله الحسنى منتظر بود تا به محض ورود میرزاى شیرازى به مكه به ملاقات او برود؛ ولى بر خلاف انتظار او، پیشواى شیعیان وارد مكه شده، اعمالش را انجام مى‎دهد و كوچك‎ترین اعتنایى به سلطان و پادشاه آن روزگار حجاز نمى‎كند.

شریف عبدالله الحسنى فردى را خدمت میرزاى شیرازى مى‎فرستد تا ضمن ابلاغ سلام وى، به ایشان گوشزد كند كه شاه منتظر است كه به دیدار او بروند. همانگونه كه بسیارى دیگر از علماى فرقه‎هاى مسلمانان به دیدار شاه شتافته‎اند یا در انتظار اجازه ملاقات وى مى‎باشند.

میرزاى شیرازى با یك حركت بسیار زیباى سیاسى به همه علماى بلاد مختلف اسلامى ـ كه در كنگره آن روز حج حضور داشتند ـ درس آزادگى و آزادمنشى داد. در جواب فرستاده شاه حجاز فرمود: سلام گرم ایشان را متقابلا جواب مى‎گویم، ولى‎ نباید انتظار داشته باشند كه به دیدار ایشان بیایم. ایشان بدانند كه: «بدترین دانشمندان این امت آنانند كه به دربار سلاطین رفت و آمد كنند و بهترین حكمرانان آنهایند كه به محضر علما بروند.»

پیغام رسان، سخن میرزاى شیرازى را به شریف مكه ابلاغ مى‎كند. او كه سخن را در نهایت متانت و اتقان مى‎یابد خود به محضر میرزاى شیرازى شتافته و با او دیدار مى‎كند و سپس میرزا هم به بازدید او تشریف مى‎برد.


برگرفته از داستانها و حكایتهای حج، رحیم کارگر

گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.