تبیان، دستیار زندگی
برای هر سفری مقدماتی لازم است، برای سفر روحانی هم طهارت روح شرط است و یكی از وسایل آن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شست‌و شویی كن و آن گه به خرابات خرام ...

وضو

فلسفه وضو

سوال از فلسفه احکام، یکی از سوالات اساسی است. سلسله مباحث _ فلسفه احكام _ به دنبال پاسخ برخی از این سوالات است.

  • فلسفه وضو چیست و چرا انسان بعد از استحمام و تمیز شدن بدن باید برای‏ نماز وضو بگیرد؟

قبل از پرداختن به فلسفه وضو  توضیح مختصری راجع به اصل فلسفه احكام ذكر می‏نماییم تا مسأله روشن‏تر گردد.

  • 1- فلسفه همه احكام و جزئیات آنها به طور كامل روشن نیست و آگاهی از آن دانشی فراتر از تنگناهای علوم عادی می‏طلبد. لیكن روشن است كه همه احكام الهی تابع مصالح و مفاسد واقعی است. بنابراین در صورتی كه فلسفه حكمی را ندانیم بنابر قاعده كلی فوق از آن باید پیروی كرد. زیرا یقین به وجود مصلحتی در آن هست هر چند بر ما ناشناخته باشد.
همان طوری كه برای هر سفری مقدماتی لازم است، برای سفر روحانی هم طهارت روح شرط است و یكی از وسایل آن وضو و غسل می‏باشد.
  • 2- در جست‌وجوی فلسفه احكام نباید همیشه به دنبال علوم تجربی رفت و دلیلی مادی و فیزیولوژیك برایش جست‌وجو نمود. این كه همواره در پی یافتن مصلحت یا مفسده‏ای طبی و یا ... باشیم برخاسته از نگاهی مادی گرایانه است. در حالی كه بسیاری از احكام مصالحی معنوی دارند كه در حوزه هیچ یك از علوم بشری قابل تحقیق نیست و آنها با متد تجربی خود قادر به حكم پیرامون آن نیستند و یا اگر نظری بدهند بسیار سطحی است و چه بسا مساله حكمتی برتر و بالاتر داشته باشد. چنان كه در مورد روزه علوم به خواص بهداشتی آن پرداخته‏اند ولی قرآن مجید فلسفه‏ای بالاتر را بیان فرموده و آن «تقوا یابی» است.

با توجه به این مقدمه كوتاه باید گفت كه استحمام ربطی به وضو ندارد زیرا وضو یك عمل عبادی خاص با دستورات ویژه و نیت مخصوصی است در حالی كه شستن بدن تنها یك عمل نظافتی است و ارتباطی با جنبه‏های معنوی و عبادی و اسرار معنوی نهفته در وضو ندارد.

گرچه حكمت و فلسفه واقعی احكام الهی برای ما روشن نیست ولی آنچه از كلام معصومین علیهم‌السلام و یا به كمك عقل می‏توان استفاده كرد، این است كه فلسفه وضو گرفتن فقط برای تمیز شدن ظاهر بدن نیست تا بگوییم وقتی انسان از حمام بیرون می‏آید چه نیاز به وضو دارد؟

وضو و غسل یك طهارت معنوی در روح انسان ایجاد می‏كند. نماز واقعی پرواز روح و سفر معنوی انسان به كوی دوست است. ازاین‏رو گفته‏اند « الصلاة معراج المؤمن ؛ نماز معراج انسان است» و همان طوری كه برای هر سفری مقدماتی لازم است، برای این سفر هم طهارت روح شرط است و یكی از وسایل آن وضو و غسل می‏باشد.

رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرموده‏اند:

«هر كس نمازهای پنجگانه را اول وقت بخواند مثل كسی است كه در هر روز پنج نوبت بدن خود را در آب رودخانه ‌شستشو نماید همان گونه كه در بدن هیچ آلودگی باقی نمی‏ماند، كسی هم كه نمازها را با مقدماتش انجام دهد، روحش از گناه و آلودگی پاك می‏شود»

پس درباره فلسفه وضو به طور خلاصه می‏توان مطالب زیر را بیان كرد:

  • طهارت و پاكیزگی ظاهری،
  • طهارت باطنی چون شخص وضو گیرنده، وقتی به نیت عبادت و اطاعت خداوند وضو می‏گیرد در مسیر طهارت باطنی و بندگی خداوند گام برمی‏دارد.
  • وضو عملی است كه از سر تا قدم انسان را در برمی‏گیرد و شستن و مسح اعضا، نوعی تذكر و یادآوری به او در مورد مسؤولیت اعضا و جوارح است.
  • تقویت روحیه بندگی و تعبد با توجه به توضیحی كه در اصل فلسفه احكام داده شد.


منبع:

سایت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی؛ www.balagh.net

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.