تبیان، دستیار زندگی
سرى «و من آیاته أن خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا الیها و جعل بینكم مودّةً و رحمةً إنّ فى ذلك لآیاتٍ لقوم یتفكّرون (سوره روم، آیه 21) ؛ و از جمله نشانه‏هاى (توانایى و یگانگى) او این است كه براى شما از جنس خودتان همسرا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرامش و محبت در سایه همسرى


«و من آیاته أن خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا الیها و جعل بینكم مودّةً و رحمةً إنّ فى ذلك لآیاتٍ لقوم یتفكّرون (سوره روم، آیه 21) ؛ و از جمله نشانه‏هاى (توانایى و یگانگى) او این است كه براى شما از جنس خودتان همسرانى آفرید تا در كنار آنها آرامش یابید. و همو در میان شما دوستى و مهربانى قرار داد. بى‏تردید در این (تدبیر حكیمانه) نشانه‏هایى [روشن] براى مردمى است كه مى‏اندیشند.»


پیام‏ها و درس‏های آیه فوق

1ـ خداوند متعال با قدرت خویش و در آفرینشى حكیمانه، براى آدمیان همسرانى از جنس خودشان آفرید تا بدان‏ها انس و آرامش بگیرند. اگر همسر آدمى در آفرینش همسان او نباشد، نمى‏تواند با او انس بگیرد و از معاشرت با وى لذت ببرد و آرامش یابد، پس «مرد و زن» در جنسیت و انسانیت با هم شریك و همسانند.

2ـ دست حكمت الهى براى انسان همسر آفرید تا مایه آرامش و اطمینان او را فراهم كرده باشد. بر همین اساس و در هماهنگى كامل بین تكوین و تشریع حكیمانه، زناشویى، سنّتى جاودانه به شمار مى‏رود كه رویگردانى از آن دورى از نبى مكرّم صلی الله علیه و آله را در پى دارد.

3ـ آرامشِ حاصل از، در كنار همسر بودن، مطلق و نامحدود و آرامش جسمى، روحى، فردى و اجتماعى است و انسان با همسرگزینى و ازدواج به پیشگیرى یا درمان بسیارى از كاستى‏ها و بیمارى‏هاى خود مى‏پردازد.

4ـ هر یك از زن و مرد به تنهایى ناقص مى‏باشند و به همین خاطر به دنبال جزء مكمّل خود مى‏گردند و تا ازدواج نكرده‏اند یك بى‏قرارى و ناآرامى بر آنان حاكم است چون هر ناقصى مشتاق كمال خویش است و هر نیازمندى مایل به كسى است كه نیاز او را برطرف كند.

5ـ وقتى تمایل به همسر در وجود انسان‏ها به ودیعت نهاده شد؛ پس عشق‏هاى پاك ستودنى است و باید براى تحقق آن كوشید تا انسان با حركت در مسیر فطرت به كمال برسد.

6ـ پدیدار شدن عواطف عمیقِ پس از ازدواج و دلدادگى همسران و همزیستى مسالمت‏آمیز و حتى عاشقانه آنها از نشانه‏هاى تدبیر حكیمانه خداوند مى‏باشد.

7ـ بر خلاف تصور عرفى و باور سطحى و ناصحیحى كه ازدواج و تشكیل خانواده را بارى بر دوش همسران مى‏داند، ازدواج و نیل به مقام «همسرى» از نگاه قرآن كریم در راستاى منافع آنان مى‏باشد و همسران بار خاطر یكدیگرند نه این كه یار شاطر هم باشند.

8ـ بقاى پیوند میان همسران به یك كشش قلبى و جاذبه روحى نیاز دارد و به همین جهت پروردگار مهربان پس از آن كه آن دو در كنار هم به آرامش رسیدند، با دست لطف و عنایت خویش نعمت «مودّت» و «رحمت» را به آنان بخشیده است تا با عشقى صادق و علاقه‏اى كامل در كنار هم آرامشى غریزى داشته باشند.

9ـ مهرورزى دوستانه و بلكه عاشقانه‏اى كه بین همسران پدید مى‏آید، نه تنها نشانه قدرت خداوند است، كه عنایت و لطفى است كه در حق انسان روا داشته است. پس همسر شدن چنان باید انسانى باشد كه عنایت الهى، ظرف قابل خود را بیابد و نیز باید براى ماندگارى آن به هوش بود تا از طریق انسانیت فاصله نگیرد.

10ـ دوام گرایش مرد و زن به یكدیگر و آرمیدن در سایه انس هم به مودت و رحمتى است كه خداوند بین‏شان برقرار مى‏كند و البته این دوستى و مهربانى غیر از آن گرایش غریزى بین مذكر و مؤنث است كه در میان حیوانات هم موجود است ولى در قرآن نشانه آفریدگار حكیم معرفى نگردیده است بلكه این عشق برین، آیه قدرت و یكتایى آفریدگار نامیده شده است.

11ـ آرامش‏آفرینى ازدواج و نیز پیدایش مودت و رحمت بین آنان براى خردمندان و متفكران از نشانه‏هاى ربوبیت و تقدیر خداى حكیم، است.

منبع:

مجله پیام زن، شماره 148 ، محمدكاظم تقوى

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.