تبیان، دستیار زندگی
uot;عتبات عالیات‏"، پیوسته شوق برانگیز بوده است و گوهرهایى كه در "كاظمین‏" مدفون است، همواره دلهاى مشتاق را ربوده است. آنچه دراین شهر، كهرباى جان زائر است، مرقد دو حجت الهى، دو امام بزرگوار، امام موسى کاظم واما...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كاظمین دلربای عاشقان



"عتبات عالیات‏"، پیوسته شوق برانگیز بوده است و گوهرهایى كه در "كاظمین‏" مدفون است، همواره دلهاى مشتاق را ربوده است.

آنچه دراین شهر، كهرباى جان زائر است، مرقد دو حجت الهى، دو امام بزرگوار، امام موسى کاظم وامام جواد علیهماالسلام است، نه آثار باستانى این شهر، نه سابقه دیرین این دیار كه به پیش از میلاد مسیح مى‏رسد و نه به خاطر آن كه روزى ‏به نام «مقابر قریش‏» شهرت داشته است و نه به خاطر آن كه این گورستان قریش را پس از بناى بغداد در سال 164 هجرى به دست منصور دوانیقى در غرب این پایتخت‏ عباسى بنا كردند و نام قدیمش «شونیزیه‏» بوده است.

هر چند امروز هم هر كس در گوشه و كنار این دیار بچرخد، به بقایاى بناهاى ‏باستانى برمى‏خورد كه از روزگاران كهن مانده است و شكوهى تامل برانگیز دارد؛ لیكن پرجاذبه ‏ترین اثر ماندگار این سرزمین، مرقد منور فرزندان فاطمه(س) ، دو امام‏ معصوم از نسل رسول خدا (ص) است كه چون نگینى منور، زینت ‏بخش این شهرهستند.

آرمیده این حرم

از آن پس كه امام كاظم(ع) در 25 رجب‏183 هجرى در 55 سالگى درتربت پاكش آرمید، سپس امام جواد(ع) در آخرذیقعده 220 هجرى در این شهر به خاك ‏سپرده شد، این شهر تدریجا ‏به «كاظمین‏» شهرت یافت. این دو نور، هر دو جلوه‏اى از یك حقیقت ناب بودند. بدین سبب این حرم شریف را حرم كاظمین و حرم ‏جوادین هم گفته‏اند، چرا كه امام كاظم، همان امام جواد است و هر دو، هم كاظمند و هم جواد. هر دو «باب الحوائج‏» و برآورنده نیازهاى سائلان و متوسلانند.

زیارت مرقد امام كاظم(ع) در روایات، همپاى زیارت پیامبر و امیرمومنان و سیدالشهدا(ع) به حساب آمده است. در دورانهایى هم چون كربلا، مورد سختگیرى‏ سلطه‏هاى جور بوده و زیارت قبر این دو امام، آسان و بى ‏خطر نبوده است.

ازامام رضا(ع) مى‏پرسند: پاداش كسى كه قبر پدرت را زیارت كند، چیست؟ پاسخ‏مى‏دهد: بهشت! پس آن را زیارت كن. در روزگارى كه دیوارى بر مقابر قریش احاطه‏ داشته و قبر امام به آسانى در دسترس نبوده است و مخالفان اهل بیت نیز دراین‏ شهر سیطره داشته‏اند، امامان به لحاظ تقید دستور مى‏دادند كه شیعیان از پشت ‏دیوار، زیارت كنند.

حسین بن یسار واسطى كه فضیلت زیارت امام كاظم(ع) را از حضرت رضا(ع) مى‏شنود كه‏ همتاى زیارت حضرت رسول است، مى‏پرسد: «اگر بیم داشته باشم و نتوانم وارد آنجا شوم چه؟ » حضرت مى‏فرماید: «از پشت دیوار سلام بده.» به مرور زمان، بر مزار این دو امام، قبه و بارگاهى بنا شد. در سال‏336 هجرى به دستور معزالدوله، حرم ‏كاظمین تجدید بنا گردید، با ساختمانى نو و ضریح و دو گنبد كه بر روى قبرساختند و دیوارى پیرامون آن كشیدند.

سابقه تاریخى كاظمین، نشان از خراب شدن‏هاى مكرر دارد، چه با سیلهاى متعدد و طغیان آب، چه با هجوم فتنه ‏گران به این شهر و قتل عام و غارت و تخریب. اما هربار، باز هم مرمت و آبادان شده و محل سكونت مردم گشته است.

در قرن پنجم، در اواخر حكومت آل بویه، حرم شكوه و موقعیت و آراستگى بیشترى‏ یافت و مرقد كاظمین، جاذبه‏هاى معنوى فراوانى براى زیارت و سكونت در اطراف این ‏حرم نورانى پیدا كرد.

وضع كنونى

اینك حرم كاظمین، با دو گنبد طلایى و چهار گلدسته زرین، ضریحى زیباو مقدس را در بر گرفته است كه درون آن، دو قبر مقدس از دو امام معصوم است، همچون صندوقى كه دو گوهر نفیس را در خود نهان دارد.

آمیختگى هنر و دین و تلاقى ذوق هنرى و احساس معنوى و عشق به اهل بیت را كه در هنر مسلمانان تجلى یافته است، در مجموعه حرم كاظمین مى‏توان دید.

روزى كه به دستور هارون الرشید، امام كاظم(ع) به دست‏ سندى بن شاهك با خرماى ‏زهرآلود در زندان مسموم و شهید شد و آنگاه پیكرش را روى «جسر بغداد» نهادند، سپس شكوهمندانه تشییع شد و درغرب بغداد، در مقابل قریش به خاك سپرده شد، آرى.. . آن روز تصور نمى‏رفت كه این مدفن پاك، روزى مزار عاشقان صاحب دل گردد.

جاذبه قداست

كاظمین از دیرباز مورد توجه خاص پیروان حق بوده است و شخصیتها وعالمانى فرزانه در آن زیسته و در گذشته و به خاك سپرده شده‏اند. فقها و علماى‏ بزرگى هم در آنجا تلاش عملى داشته و حوزه علمیه برپا داشته‏اند و درمبارزات ‏عظیم بر ضد دشمنان اسلام و مهاجمان به وطن اسلامى، قامت مردانگى افراشته‏اند.

از مدفونین در آستانه مقدسه كاظمین، مى‏توان به موارد زیر اشاره كرد:

1 «ابن قولویه قمى‏» (متوفاى 368 ه) كه پیش پاى امام كاظم(ع) مدفون است.

2 «شیخ مفید» (متوفاى‏413 ه) كه استاد سید رضى و سید مرتضى و ازبرجسته‏ترین شخصیتهاى شیعه بود.

3 «خواجه نصیر طوسى‏» (متوفاى 672 ه) كه در سردابى در حرم موسى بن‏جعفر(ع) به خاك سپرده شد. و این بنا به وصیت‏ خودش بود كه در حرم كاظمین دفن ‏شود.

4 «فرهاد میرزا» (متوفاى 1305 ه) مولف قمقام زخار در تاریخ شهادت‏ امام حسین(ع).

و ... بسیارى دیگر از چهره‏هاى با ایمان و نیكان و صالحان.

امید است كه توفیق زیارت این مرقد و مزار نورانى، نصیب شیفتگان اهل ‏بیت گردد. آمین

جواد محدثى

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.