تبیان، دستیار زندگی
السلام " حج ، ظهور جلوه یار و تابش بارقه ملکوت است که دل را خلوتگاه دوست و اندیشه را معراج معرفت وشهود حق می کند . آنجا که حرم است ، جایی برای نامحرم نیست و آنجا که مظهر خداست ، جولانگاهی برای شیطان نیست که فرموده اند :...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

" حج در کلام معصومین علیهم السلام "

حج ، ظهور جلوه یار و تابش بارقه ملکوت است که دل را خلوتگاه دوست و اندیشه را معراج معرفت وشهود حق می کند . آنجا که حرم است ، جایی برای نامحرم نیست و آنجا که مظهر خداست ، جولانگاهی برای شیطان نیست که فرموده اند : - القـَلبُ حرم الله فلاتـَسکُن حَرَم الله غیر الله -  " دل حرم الهی است و نشاید که درحرم خدا غیر او جای گیرد . "

حرکت زائر حج می باید بر اساس معرفت و عشق باشد . معرفت و عشق کامل و واقعی نسبت به حج را چه کسی جز اهل بیت علیهم السلام درک نموده است  . قطره ای از معرفت را از کلام ایشان به کامتان می چشانیم.


وجوب حج

حضرت علی علیه السلام می فرماید :

" خداوند متعال حج بیت الله الحرام را بر شما واجب گردانید و آن را قبله مردم قرار داد ، آنجا محل آمدن مسلمین است . که مانند کبوتران به آن مکان پناه می برند . خداوند سبحان آن خانه را برای فروتنی مردم در مقابل عظمتش و برای تصدیق آنان به عزت و سلطنت علامت قرار داد . "  ( نهج البلاغه ، خطبه1 )

امام صادق علیه السلام می فرماید :

" این ( کعبه ) خانه ای است که خداوند به وسیله آن از بندگانش خواسته است او را پرستش کنند تا آنان را در طریق راه خود بیازماید ، از این رو آنها را به تعظیم و زیارت آن تشویق فرموده و آن را جایگاه پیامبران و قبله گاه نمازگزاران قرار داده ، پس آن جا بخشی از رضوان و خشنودی خداوند است . " ( وسائل الشیعه، ج 8، ص 6)

در روایت دیگری امام علی علیه السلام می فرماید :

" خدا را خدا را ! در حق خانه پروردگارتان ، آن راخالی مگذارید ، تا آن زمان که در این جهان ماندگارید که اگر (حرمت) آن را نگاه ندارید به عذاب الهی گرفتار خواهید شد . " ( نهج البلاغه ، نامه 47)

و درجایی دیگر می فرماید :

" خداوند سبحان ، کعبه را برای اسلام قرار داد و برای پناهندگان ، خانه امن واجب گرداند ، حق آن را واجب کرد و شما را به زیارت آن فرمان داد که فرمود : بر هر کس که تواند ،  زیارت خانه واجبی از سوی خداوند است و آن که سرباز زند خدا از جهانیان بی نیاز است . " ( نهج البلاغه، خطبه 1)


میهمانی خدا

" کسانی که حج و عمره می روند میهمان خدایند و حق است بر خداوند که میهمانان خود را گرامی بدارد و آنها را بیامرزد . " ( جامع الاحادیث، ج 10، ص 154)

امام رضا علیه السلام می فرماید :

" همانا مردم به حج امر شده اند به منظور ورود به میهمانی خداوند و افزون خواهی از عنایات او ، و بیرون آمدن از گناهانی که بنده مرتکب شده است . " ( وسائل الشیعه، ج 8، ص 6)

امام صادق علیه السلام می فرماید :

" حاجی و عمره گزار مهمان خدایند . اگر چیزی بخواهند به ایشان دهد . اگر او را بخوانند ، پاسخ می دهد . اگر شفاعت کنند ، شفاعت ایشان را می پذیرد ، اگر سکوت کنند ، با آنان آغاز سخن می کند و دربرابر هردرهمی که خرج کرده اند ، یک میلیون درهم به آنان می پردازد . " ( ملاذ الاخبار، ج 7، ص 226)

امام صادق علیه السلام می فرماید:

" هرگاه داخل مسجد الحرام شدی پا برهنه، با وقار و با خضوع و خشوع داخل شو، سپس فرمود: هر کس با خضوع و خشوع وارد گردد خداوند او را می آمرزد."

امام باقرعلیه السلام می فرماید :

" هر گاه داخل مسجد الحرام شدی و مقابل حجرالاسود قرار گرفتی بگو : گواهی می دهم که خدا یکی است و شریکی برای او نیست و گواهیمی دهم که محمد صلوات الله علیه بنده و فرستاده اوست ، به خدا ایمان آوردم و به طاغوت و لات  و عزی  و پرستش شیطان کفر می ورزم و چیزی غیر از خدا را نمی پذیرم ، سپس خود را به حجر الاسود نزدیک کن و دست راست خود را بر او بکش و بگو : به نام خدا، الله اکبر، بار خدایا امانت خود را ادا کردم . و به پیمان خدا وفا نمودم تا شهادت دهی که من به میثاق خود وفادار بوده ام . "

و نیز می فرماید:

" هر کس به کعبه نگاه کند . تا وقتی به آن می نگرد ، پیوسته کار نیک برایش نوشته می شود و گناهانش پاک می شود تا وقتی دیده از آن برگرداند . " ( بحار الانوار، ج 96، ص 65)


مالکیت کعبه

از امام باقرعلیه السلام سوال شد که چرا این خانه ( کعبه) بیت عتیق نامیده شده است ؟ امام فرمود :

" کعبه تنها خانه ای است ک از تملک و تصرف انسانها آزاد است و هیچ فردی ، مالک آن نمی شود . " ( بحار الانوار، ج 96، ص 59)


نذر کعبه

امام علی علیه السلام می فرماید:

" اگر دو رود خانه مواج از طلا و نقره داشته باشم ، هیچ چیز به کعبه اهدا نخواهم کرد ، زیرا به پرده داران " ناشایست " می رسد نه به مساکین و مستمندان." ( بحار الانوار، ج 96، ص 67)

امید که در کوی دوست طواف نمائیم ، با فرشتگان ملکوت همنوا شویم و در مقام ابراهیم ایستاده و نماز بگزاریم .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.