تبیان، دستیار زندگی
امروز چهارشنبه برابر با نهم آذر 1390 و چهارم محرم 1433 هجری قمری و سی ام نوامبر سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نهم آذر در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز چهارشنبه برابر با نهم آذر 1390 و چهارم محرم 1433 هجری قمری و سی ام نوامبر سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:

9 آذر 1361

آیت الله 'خامنه ای' رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در پیامی به مناسبت روز همبستگی با ملت فلسطین اعلام كرد هركجا دفاع از فلسطین باشد، ما آنجا حضور خواهیم داشت.

9 آذر 1357

با توجه به دستور فرمانداری نظامی تهران به لزوم كسب اجازه‌ برای برپایی مجالس عزاداری در ایام محرم، 'امام خمینی'(ره) تأكید كردند كه مجالس بدون اجازه از رژیم و باشكوه برگزار شود.

9 آذر 1356

علما و اساتید حوزه علمیه قم به مناسبت فرارسیدن ماه محرم طی اعلامیه‌ای مردم را به تشدید مبارزات و اعتصابات در روز 14 آذر به عنوان روز همبستگی با كاركنان اعتصابی شركت نفت فراخواندند.

9 آذر 1354

بزرگترین قرارداد گاز جهان برای ایجاد یك شاه لوله 25 میلیارد متر مكعبی انتقال گاز به اروپا بین ایران، فرانسه، اتریش، آلمان غربی و شوروی در تهران به امضا رسید. طول شاه‌لوله شش هزار كیلومتر خواهد بود.

9 آذر 1352

'محمدرضا پهلوی'در مصاحبه با تلویزیون آلمان: 'ما در تحریم نفت علیه اسرائیل شركت نمی‌كنیم'.

9 آذر 1330

'امیر تیمور كلالی' وزیر كشور، با حفظ سمت سرپرست شهربانی شد.

9 آذر 1322

سران متفقین (استالین، چرچیل و روزولت)، رهبران اتحاد جماهیر شوروی، انگلستان و آمریكا به نشست مشترك خود در تهران خاتمه دادند. آنان در اعلامیه پایانی احترام به تمامیت ارضی ایران را مورد تأكید قرار دادند. این اعلامیه در تاریخ به عنوان 'اعلامیه تهران' معروف است.

9 آذر 1321

وزارت كشاورزی ایران از دولت درخواست كرد 10 نفر از مهندسان امریكائی برای اجرای طرح آبیاری كشور استخدام شوند.

9 آذر 1311

تصمیم دولت برای الغاء پیمان دارسی در مجلس شورای ملی تصویب شد.

9 آذر 1290

مجلس شورای ملی در جلسه‌ای با شركت وزیران، موضوع تهدید روسیه برای اخراج 'مورگان شوستر' را بررسی و به اتفاق آراء آن را رد كرد.

9 آذر 1285

نمایندگان مجلس شورای ملی به منظور قطع نفوذ سیاسی و اقتصادی بانكهای خارجی و ترمیم وضع مالی خزانه ضمن مخالفت با استقراض خارجی، تاسیس بانك ملی را خواستار شدند و در این روز اعلانی كه مبین احساسات عمومی و علاقه مردم به تاسیس یك بانك اعتباری ملی در ایران بود، انتشار یافت.

تنظیم: هومن بهلولی