تبیان، دستیار زندگی
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد اعلام کرد: در نظر داریم نخستین اتحادیه کشورهای تولید کننده محتوای دیجیتال اسلامی را تاسیس کنیم تا به صورت همیشگی و در طول سال به تولید محتوا در حوزه رسانه‌های دیجیتال براساس تفکر اسلامی بپرداز
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زارع پور خبر داد:

تشکیل اتحادیه تولید کننده محتوای دیجیتال کشورهای اسلامی

عیسی زارع پور

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد اعلام کرد: در نظر داریم نخستین اتحادیه کشورهای تولید کننده محتوای دیجیتال اسلامی را تاسیس کنیم تا به صورت همیشگی و در طول سال به تولید محتوا در حوزه رسانه‌های دیجیتال براساس تفکر اسلامی بپردازد.

به گزارش روابط عمومی، صبح امروز نشست رسانه ای چهارمین جشنواره و نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال با حضور عیسی زارع پور رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد برگزار شد.

وی در سخنانی بیان کرد: پس از سومین جشنواره و نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال، برپایی نمایشگاههای استانی در دستور کار قرار گرفت که در راستای فرهنگسازی و توسعه رسانه های دیجیتال تاکنون 6 نمایشگاه در قم، فارس، سمنان، مازندران، اصفهان و کرمانشاه برگزار شده و این روند ادامه خواهد داشت و هر ماه یک استان میزبان خواهد بود.

نشست خبری چهارمین جشنواره رسانه های دیجیتال

زارع پور توضیح داد: هفته آینده نمایشگاهی در همدان داریم سپس لرستان و پس از چهارمین جشنواره و نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال، پنج نمایشگاه استانی دیگر خواهیم داشت.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد درباره تقویم زمانی نمایشگاه چهارم عنوان کرد: فراخوان ارسال آثار اول تیرماه منتشر می شود و شرکت کنندگان 50 روز(تا 20 مرداد) فرصت دارند آثارشان را بفرستند. نتایج اولیه داوریها شهریور اعلام می شود و اختتامیه 26 مهرماه خواهد بود. بخش نمایشگاهی نیز 16 تا 24 مهرماه در مصلی برگزار می شود.

وی افزود: بخش‌های اصلی این نمایشگاه و جشنواره شامل نرم‌افزارهای رسانه‌ای، بازی‌های رایانه‌ای‌، نرم افزارهای تلفن همراه، پایگاه‌های اینترنتی و وبلاگها، هنرهای دیجیتال و بخش جدید پژوهش، فناوری و نوآوری در رسانه‌های دیجتیال است.

نشست خبری چهارمین جشنواره رسانه های دیجیتال

همچنین در بخش جنبی نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی، خانواده و رسانه‌های دیجیتال، رسانه دیجیتال و رایانه هنرهای دیجیتال، مراکز و موسسات  ارائه دهنده خدمات رسانه‌های دیجتیال، استانها و سازمانها، شهر دیجیتال، بین‌الملل، برگزیدگان دوره‌های قبلی جشنواره رسانه‌های دیجیتال و بخش مسابقات در نظر گرفته شده است.

زارع‌پور با تاکید بر اینکه امسال رویکرد نمایشگاه توجه بیشتر به بخش بین الملل است، عنوان کرد: امسال دومین دوره‌ای است که نمایشگاه به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و ما در نظر داریم بخش بین‌الملل را پررونق تر برگزار کنیم و جامعه هدفی که به عنوان کشورهای دعوت شونده در نظر گرفته‌ایم کشورهای اسلامی و منطقه هستند  سپس کشورهایی را مدنظر داریم که دارای فناوریهای پیشرفته در زمینه رسانه‌های دیجیتال هستند.

وی همچنین خبر داد: ما در حاشیه چهارمین نمایشگاه و جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در نظر داریم نخستین اتحادیه کشورهای تولید کننده محتوای دیجیتال اسلامی را تاسیس کنیم تا به صورت همیشگی و در طول سال به تولید محتوا در حوزه رسانه‌های دیجیتال براساس تفکر اسلامی بپردازد.

عیسی زارع پور

زارع‌پور در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد از سال 86 که مسئولیت صدور پروانه انتشار نرم افزارهای رایانه‌ای را برعهده گرفته است گامهای بلندی برداشته است. روند صدور پروانه انتشار ابتدا کمی طولانی بود ولی امسال حداکثر سطح زمانی که قانون تعیین کرده و معادل سه ماه و دو هفته است رعایت خواهیم کرد و در برخی موضوعات همچون نرم افزارهای آموزشی و کاربردی یک هفته ای و یا دو هفته‌ای هم تعیین تکلیف خواهیم کرد.

وی درباره دیگر فعالیتهای مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد این گونه توضیح داد: ما دومین دوره مسابقه بین‌المللی کاریکاتور رسانه‌های دیجیتال را برگزار می‌ کنیم که هفته بعد فراخوان آن منتشر می‌شود و آثار آن در چهارمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به نمایش در خواهد آمد. همچنین سومین دوره رسانه‌های عاشورایی در محرم و صفر برگزار خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد اضافه کرد:  نخستین همایش ملی پژوهش در حوزه فرهنگ در رسانه‌های دیجیتال آذرماه برگزار می‌شود و در این همایش دو روزه پایان‌نامه‌ها و مقالاتی که در حوزه رسانه‌های دیجیتال نوشته شده است مورد قضاوت قرار گرفته و در پایان از برگزیدگان تقدیر می شود. هولوگرام دار شدن همه نرم افزارهای کشور از دیگر برنامه‌هایی است که این مرکز با جدیت دنبال می‌کند و از ربع چهارم سال از عرضه محصولات بدون هولوگرام جلوگیری می‌شود.

به صادرات نرم‌افزار توجه جدی نشده است

وی دیگر برنامه‌های این مرکز را این گونه توصیف کرد: راه‌اندازی شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی تا آخر امسال از دیگر فعالیت‌های ماست که این شبکه با 500 مرکز دیجیتال در سراسر کشور به عرضه محصولات فرهنگی مجوزدار با تخفیف ویژه می‌پردازد. همچنین این مراکز محل تولید محتوای دیجیتال نیز خواهد بود.

زارع‌پور درباره صادرات نرم افزار از کشورمان به دیگر کشورها توضیح داد: ما در حوزه نرم افزار ظرفیت‌های خوبی داریم ولی توجه جدی بدان نشده است. مسئولان کمتر به اهمیت آن پی برده‌اند که باید این حساسیت در بین آنها ایجاد شود. وزارت  ارشاد متولی صادرات نیست  ولی ما یک سری حمایت ها از شرکتهای تولید نرم‌افزار برای صادرات خواهیم کرد. از جمله اینکه در چند زبانه کردن و بازاریابی محصولات بدانها یاری می دهیم.

این مدیر فرهنگی همچنین خبر داد: موسسه مشورتی صادرات نرم افزار از سوی وزارت ارشاد و با همکاری مرکز توسعه صادرات به زودی و تا زمان برگزاری نمایشگاه چهارم رسانه‌های دیجیتال ایجاد خواهد شد که این موسسه بخش خصوصی را در صادرات محصولاتشان یاری خواهد کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره امکان حضور سایتها و رسانه‌های دیجیتال چون خبرگزاری‌ها در نمایشگاه چهارم گفت: ما درباره سایتها  هنوز تصمیم قطعی نداریم و به شیوه سال قبل عمل می‌کنیم. سایتهای خبری در حال حاضر امکان حضور در نمایشگاه مطبوعات را دارند و فکر می کنم آن نمایشگاه فرصت بهتری برای حضور آنها است.

به دنبال شناسنامه‌دار کردن همه نرم افزارها در داخل کشور هستیم

زارع‌پور درباره دستاوردهای نمایشگاه استانی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد توضیح داد: هدف ما شناسایی و تقویت ظرفیت‌های استانی بود که در این شش نمایشگاه این هدف محقق شد. حساس کردن مسئولان نسبت به موضوع و آشنایی مردم با رسانه‌های دیجیتال از دیگر اهدافی بود که بدان دست یافتیم.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد با اشاره به مسئله کپی رایت عنوان کرد: ما در گام نخست به دنبال شناسنامه‌دار کردن همه نرم افزارها در داخل کشور هستیم. همچنین به کارخانه‌هایی که به صورت عمده به تکثیر سی دی مشغول هستند ابلاغ کرده‌ایم تنها با ارایه گواهینامه معتبر دولتی سی دی ها را تکثیر کنند. در حوزه نرم افزارهای وارداتی نیز قانون همچون نرم افزارهای داخلی است ولی کمی سختگیری کمتر است. ما نظارت کامل داریم که این نظارت در حوزه بازیهای رایانه‌ای جدی‌تر است.

وی افزود: ‌تا کنون 8 هزار مراجعه داخلی و خارجی برای شناسنامه‌دار شدن نرم افزارها به ما شده که 2 هزار  و 700 گواهینامه صادر شده و در مواردی که نیاز به اصلاح بوده تذکرات لازم نیز صادر شده است.

زارع‌پور در پایان در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اینکه چهارمین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال تا چه اندازه از اتفاقات سیاسی اخیر همچون صدور قطعنامه علیه ایران تاثیر می‌پذیرد و کشورهایی که علیه ایران موضع گرفتند به این جشنواره دعوت خواهند شد یا خیر؟ توضیح داد: ما شرکتهای خصوصی را دعوت می‌کنیم. در حوزه دیجیتال مرز فعالیتها به مرزهای جغرافیایی محدود نیست و گستره فعالیت‌های آنها می‌تواند جهانی باشد البته در مورد کشورهایی که موضع متخاصم علیه ایران لحاظ کرده‌اند  تابع سیاست‌های کلان نظام هستیم و ‌از آنها دعوت نمی کنیم در این جشنواره و نمایشگاه وزارت امور خارجه یکی از همراهانمان است که در این زمینه به ما مشورت می دهد.

همچنین وی در پاسخ به سوال خبرنگار تبیان درباره اینکه آیا برگزاری همزمان اولین جشنواره و نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران توسط بنیاد ملی بازی های رایانه ای در تیر ماه  و چهارمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال توسط شما در مهر ماه، موازی کاری نیست؟ گفت: در آینده نزدیک شاهد تجمیع بنیاد ملی بازی های رایانه ای و مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد خواهیم بود و در اولین نمایشگاه بازی های رایانه ای فقط به رونمایی بازی های رایانه ای خواهیم پرداخت.

تنظیم: هومن بهلولی