تبیان، دستیار زندگی
خبرگزاری دانشجویان ایران بیستمین انتقال جنین شبیه سازی شده گوسفند به گوسفند میزبان با موفقیت در پژوهشكده «رویان» جهاد دانشگاهی انجام شد. عصر سه‌شنبه، 20 راس گوسفند حامل جنین‌های شبیه سازی شده، در محل پژوهشكده «رویان» تحت سو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رویان، در انتظار تولد اولین حیوان شبیه‌سازی شده خاورمیانه


خبرگزاری دانشجویان ایران

بیستمین انتقال جنین شبیه سازی شده گوسفند به گوسفند میزبان با موفقیت در پژوهشكده «رویان» جهاد دانشگاهی انجام شد.

عصر سه‌شنبه، 20 راس گوسفند حامل جنین‌های شبیه سازی شده، در محل پژوهشكده «رویان» تحت سونوگرافی قرار گرفتند كه جنین تعدادی از آنها سقط شده و حاملگی تعدادی دیگر ادامه دارد.

دكتر رضا سامانی، عضو هیات علمی پژوهشكده «رویان» با اشاره به ادامه انتقال جنین به گوسفندها در راستای طرح شبیه‌سازی گوسفند در این پژوهشكده ابراز امیدواری كرد كه تا پایان امسال، شاهد تولد حداقل یكی از گوسفندان شبیه سازی شده باشیم.

گفتنی است، با تلاش دانشمند جهادگر زنده‌یاد دكتر سعید كاظمی آشتیانی - رییس فقید پژوهشكده «رویان» - و همكارانش، جمهوری اسلامی ایران اینك به جمع معدود كشورهای صاحب فن‌آوری «همانندسازی» (كلونینگ) حیوانات در جهان پیوسته است.

دستیابی به فن آوری همانند سازی حیوانات، به ویژه در زمینه تكثیر حیوانات ترانس ژنتیك (تراریخت) با صفات ویژه از اهمیت خاصی برخوردار است.

در حالی كه كمتر از دو ماه تا زمان پیش‌بینی شده برای تولد نخستین حیوانات شبیه‌سازی خاورمیانیه در پژوهشكده «رویان» باقی است، موفقیت دانشمندان ایرانی در دستیابی به فن‌آوری همانندسازی (كلونینگ) حیوانات مورد توجه مجامع گسترده علمی و خبری جهان قرار گرفته است.

به گفته دكتر ایمانی، مجری طرح، محققان پژوهشكده رویان جهاد دانشگاهی از اواخر شهریور ماه سال جاری، انتقال جنین‌های شبیه‌سازی شده به رحم گوسفندها را آغاز كرده‌اند ‎‎

در این‎ طرح، سلول‎ غیرجنسی‎ از گوش‎ گوسفندی‎‎ كه‎‎ قرار است‎ شبیه‌سازی شود جدا شده و هسته‎ این‎‎ سلول‎ پس‎ از جداسازی‎ درون یك‎‎ سلول‎ جنسی ماده كه‎ هسته آن خارج شده بود،‎ قرار می‌گیرد و در نهایت سلول‌ها پس‎ از تكثیر، به رحم گوسفند منتقل می‌شوند.

دوره باروری گوسفند پنج ماه است.

دكتر ایمانی خاطرنشان كرد: در پدیده كلونینگ (شبیه‌سازی)، یك سلول غیرجنسی كه حاوی كروموزوم‌های كامل است در داخل یك سلول جنسی ماده كه هسته آن خارج شده است قرار داده شده و جنین تولید می‌شود.

به این منظور باید ماده ژنتیكی سلول تخمك جنسی ماده را به طور كامل خارج كرده و از طرف دیگر سلول غیر جنسی جاندار مورد نظر را كه دارای مشخصات ژنتیكی خاصی است در سلول جنسی ماده كه بدون هسته شده، وارد كنیم.

وی تصریح كرد: نكته قابل توجه در این پروسه همزمان كردن سلول هسته اهداء شده و سلول جنسی ماده‌ای است كه هسته آن را خارج كردیم، به طوری كه این دو سلول از جهت سیكل سلولی به هم نزدیك شوند.

دكتر ایمانی با اشاره به این كه مدت زمان كلونینگ مطابق با دوره بارداری طبیعی گونه است، در تبیین كاربردهای كلونینگ و اهمیت بومی كردن این فن‌آوری در كشور به حفظ نژاد گونه‌های كمیاب، ایجاد حیوانات كلون شده دست‌ورزی شده با ویژگی‌های خاص نظیر تكثیر گوسفندهای شبیه‌سازی شده با ژن انسولین ساز و همچنین كلونینگ درمانی اشاره كرد.

روابط عمومی موسسه تبیان