راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

مطالب مرتبط
  • اشتباه رضا شاه
    اشتباه رضا شاه
    اساسا توسعه و نوسازی مستلزم کشف حجاب نیست. این اندیشه بسیار ساده لوحانه است که تصور کنیم با تغییر لباس می توان به توسعه رسید. اما متاسفانه رضاشاه این راه را دنبال کرد.
  • چادرها را پاره می کردند
    چادرها را پاره می کردند
    در شهر کوچکشان کاشمر، رئیس شهربانی وقت (همان که مدرس را شهید کرده بود)، روی تپه مرتفعی در حاشیه شهر می‏ایستاد و با دوربین نگاه می‏کرد و تا از دور زنی را با چادر می‏دید، به پاسبان‏ها دستور می‏داد با اسب بتازند و او را ...
  • زن مظلوم بود
    زن مظلوم بود
    امام در مورد وضعيت زنان قبل ازپيروزي انقلاب مي فرمايند: مع الاسف زن در دو مرحله مظلوم بوده است ...
  • تعداد بازديد :
  • 9956
  • سه شنبه 17/10/1387
  • تاريخ :

چرا حجاب؟
حجاب

واقعا حجاب مهم است؟ چرا تا این اندازه اسلام بر روی آن تاکید دارد به حدی که ضرورت حجاب مورد اتفاق شیعه و سنی است؟  و چرا برخی کشور های غربی و غیر اسلامی مانند فرانسه و ترکیه نسبت به آن این چنین حساسیت نشان می دهند و برای زنان محجبه محدودیت ایجاد می کنند؟ چرا نسبت به آنان تبعیض  قائل می شوند و انواع فشارها را بر آنها وارد می کنند؟ امروزه نمونه این فشارها را در این کشورها زیاد می بینیم به طور مثال می توان به اخراج پیرزنی از یک بیمارستان در ترکیه اشاره کرد که به علت داشتن همراه محجبه اخراج شد. اهمیت مسئله حجاب تا حدی است که سکولارها در ترکیه روسری را نماد اسلام سیاسی می دانند.

آنها به خوبی متوجه جایگاه زنان و حجاب آنان در عفاف جوامع اسلامی شده اند که به هر صورت در صدد ضربه زدن به آن هستند تا بتوانند از طریق آن به اهداف خود دست پیدا کنند.

بر خلاف ادعای غرب، زن در اسلام از جایگاه والایی برخوردار است، اهمیت مقام زن را در جمله ای زیبا از امام خمینی می شود درک کرد: (( از دامن زن مرد به معراج می رسد.))

با قدری تامل می توان به حقیقت این جمله دست یافت یقینا وقتی زنان جامعه ای خوب و باحیا باشند، مردان آن جامعه نیز از تربیتی صحیح و نیکو بهره مندخواهند بو د و تاثیر زنان بر زندگی مردان انکار ناپذیر است.

غربیان نیز به درستی این سخنان پی بردند و درصدد ضربه زدن به ما هستند، آنها فهمیده اند که از مواردی که می توان با آن به حیا زنان آسیب وارد کرد حجاب آنان است.

اماحجاب

در باب پیدا شدن حجاب نظریات گوناگونی مطرح شده است که غالبا این دلایل برای ظالمانه یا جاهلانه جلوه دادن حجاب بیان شده است. از جمله این دلایل عبارتند از: میل به ریاضت و رهبانیت (ریشه فلسفی)، عدم امنیت و عدالت اجتماعی (ریشه اجتماعی)، پدر شاهی و تسلط مرد بر زن و استثمار نیروی وی در جهت منافع اقتصادی مرد (ریشه اقتصادی)، حسادت و خود خواهی مرد(ریشه اخلاقی) و عادت زنانگی و احساس او به اینکه در خلقت از مرد چیزی کم دارد به علاوه مقررات خشنی که در زمینه پلیدی او و ترک  معاشرت با او در ایام عادت وضع شده است که شهید مطهری در کتاب مسئله حجاب خود به بیان هر یک از این علل می پردازد و ضمن انتقاد به آنها، ثابت می کند که اسلام در فلسفه اجتماعی خود به هیچ یک ازاین جهات نظر نداشته است.

واقعا حجاب مهم است؟

فلسفه پوشش در اسلام

فلسفه پوشش در اسلام شامل مواردی می شود که هر کدام به جنبه های روانی، خانوادگی، اجتماعی، بالا بردن احترام زن و جلوگیری از ابتذال او برمی گردد. در واقع پوشش زن در اسلام در این است که زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه گری و خودنمایی نپردازد.

زنان چون مظهر جمال خداوند هستند و همینطور به این دلیل است که میل به خود نمایی و خود آرایی دارند، پوشش در اسلام به آنها اختصاص یافته است و برای مردان هم مسئله کنترل نگاه بیان شده است.

اما در فلسفه پوشش در اسلام به آرامش روانی نیز توجه شده است که در اثر وجود حجاب و عفاف در زنان این آرامش برای جامعه به ارمغان می آید. در صورت عدم آن و از بین رفتن حریم میان زن و مرد هیجانها و التهابهای جنسی افزایش می یابد و باعث می شود که جامعه آرامش خود را از دست بدهد و دچار تزلل شده و افراد آن به بیماری های روحی مبتلا شوند، این با توجه به روح سرکش و غریزه اشباع نشدنی انسان قابل درک است.

جنبه دیگر فلسفه پوشش جنبه خانوادگی است که به استحکام پیوند خانوادگی برمی گردد، این کاملا واضح است که زن اگر زیبایی های خود را در خانه و برای همسر خود محدود کند هم به تقویت بنیان خانواده ی خود کمک می کند و هم به آرامش روانی جامعه و جلوگیری از ایجاد فساد در آن، با رواج یافتن التذاذهای جنسی در سطح جامعه و بیرون از محیط خانه باعث آسیب های اجتماعی از جمله گریز جوانان از ازدواج می شود.

حجاب

جنبه اجتماعی حجاب به استواری اجتماع مربوط می شود. همانطور که در مورد قبلی مطرح کردیم کشیده شدن التذاذهای جنسی از محیط خانه به اجتماع علاوه بر بروز آسیب های اجتماعی متفاوت، باعث تضعیف نیروی کار و فعالیت جامعه می شود

شهید مطهری در این باره می فرمایند که بر عکس آنچه که مخالفین حجاب خرده گیری کرده اند و گفته اند: ((حجاب موجب فلج کردن نیمی از افراد اجتماع است)) بی حجابی و ترویج روابط آزاد جنسی موجب فلج کردن نیروی نیمی از افراد اجتماع است. و این کاملا در کشورهای غربی معلوم است و چه رسوایی هایی که در اینباره در این جوامع پیش آمده و می آید.

و بالاخره آخرین جنبه که  بالا بردن احترام زن و جلوگیری از ابتذال او است موجب ارزش و احترام زن میگردد، زنان هر چقدر که در جامعه و در رفتارشان با نامحرمان عفیف تر و با وقار تر باشند بر ارزششان افزوده می شود و احترامشان بیشتر می شود و مردان اجازه هر نوع برخوردی با آنان را به خود نمی دهند.

حال غرب با توجه به حجاب و اهمیت آن در سلامت جوامع اسلامی سالهاست که درصدد ضربه زدن به آن درآمده تا بتواند از طریق آن به پاکی زنان ضربه وارد کند و از طریق این ضربه است به راحتی می تواند به تمامی جامعه آسیب زند و به سمت نیل باهداف خود پیش برود.

عطا الله باباپور

جامعه و سیاست

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
سمانه جون جونی
کاش واقعا عمل کنیم همه!!!نه فقط زنها بلکه مرداهم تاحدودی که اسلام گفته بایدحجاب داشته باشن!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 13/2/1391 - 16:11
ناشناس
خوب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 9/2/1391 - 16:8
سارا
ای کاش این برنامه ها را خود اقایون(منظور عالی مقام های کشور) اجرا کنن به با حجاب بودن هم در موردخودشون اهمیت بدن نه اینکه با رفتن به یک سفر خارجی هم رنگ همون جماعت بشن
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 16/12/1390 - 21:13
kiana
واقعا 20بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 9/11/1390 - 1:43
عسل
به نظر من حجاب و حیا برای سلامت روحی مرد و زن لازمه، خیلی از خانم های جامعه ما فقط به خاطر تاثیرات محیط با وضع نا مناسب ظاهر می شوند و متاسفانه فکر می کنند که ارزششان به بدن آراسته شان است!!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 5/11/1390 - 19:50
شنتیا
ممنون خیلی عالی بوووووووووووووووووووووووووووووود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 5/11/1390 - 19:0
اسکادران
اجرتون با خانوم فاطمه (س)
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 16/9/1390 - 17:51
عليرضا - رشت
اگر كسی بداند پوشانیدن و رعایت حجاب برای زنان چه اثر مهمی در جلوگیری از بی بندوباری در جامعه دارد هیچگاه به خودش اجازه این را نمیدهد تا اندام خود را در معرض دید نامحرم قرار دهد.
چرا كه مرد و زن هر دو در هنگام ارتكاب گناه احساس مثبت دارند كه این جرقه آتش جهنم را به واسطه شیطان شعله ور می سازد
زن نباید اندام خودشو به مرد نشون بده، مانتو و شلوار چسبیده به بدن فرقی با لخت و عریان بودن جلوی مردم ندارد. و البته تحریكش شاید بیشتر هم باشه.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 19/7/1390 - 23:4
ناشناس
از حرف ali که گفته بود
تنها کسانی که به کشورهای خارجی سفر کرده اند میتوانند این مطلب را درک کنند که زن در این سرزمینها چه موجود پیش پا افتده وحقیری است چرا که همه آنچه را که مردان دنبال آن هستند به رایگان در منظر عموم _ از طرف زنان _ قرار دارد و این یعنی بی میلی و کم توجهی مرد به زن وبه عبارت واضحتر سست شدن بنیاد مهم وعظیم خانواده ، آنچنانکه در غرب شاهد فروپاشی این بنیاد هستیم

خوشم اومد اما بقیه حرفاتکراری کلیشه ای و شعاره که گوشمون ازین حرفا پره . من به عنوان یه دختر تو این خانواده مثلا مذهبی فقط و فقط به اجبار شدید پدر و مادرم چادر سرم است و خیلی ازشون حساب میبرم و اجازه ی مخالفت با اونا رو ندارم و از سر کردن چادر متنفرم و فقط زجر می کشم .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 6/6/1390 - 16:42
ناشناس
اگه آدم به خدا اعتقادی نداشته باشه دلیلی نداره حجاب داشته باشه!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 3/3/1390 - 15:4
عاطفه رشيدي
وجیهه جون من هفته پیش توی آزمایشگاه شعار حجاب مصونیت است نه محدودیت رو دیدم. دوسته كه حجاب آنچنانی نداشت موقع روشن كردن شعله توی آزمایشگاه چون سرشو گرفته بود رو شعله تموم موهاش سوخت بهش گفتم خدا اینجوری داره بهت میگه دیدی حجاب مصونیت میاره؟؟؟؟/
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 27/2/1390 - 21:24
شعلی
خوب بود ولی قانع کننده نبود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 28/1/1390 - 0:16
ساجده
خیلی منطقی بود.مرسی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 18/11/1389 - 11:58
وجیهه
حجاب امری شخصی است و نباید در آن اجبار باشد امروزه مردها شوهرها پدرها و... از حجاب بعنوان اهرم فشار استفاده می کنند و زنان را از خیلی مسائل محروم می کنند فقط به بهانه حجاب .هیچ وقت محدودیت را برای کسی شیرین ندانید و با دلیل بگویید حجاب مصونیت است.من نمیدانم این چه مصونیتی است که خیلی از بانوان از آن راضی نیستند اگر فکر می کنید همه راضی هستند نظرسنجی کنید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 30/10/1389 - 18:51
مهرنوش خ
عالی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 28/10/1389 - 16:19
کیمیا
کاش همه بفهمند که حجاب بی ریختی نیست و بی ریختی در بی حجاب بودن است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 16/9/1389 - 17:22
ناشناس
بسیار جالب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 9/9/1389 - 17:21
سمیه
حجاب یعنی حجب و حیا نه پوشش. شما حجاب را بد معنا کرده اید من معتقدم حجاب یک قلعه بلا تسخیر است و پوشش دروازه آن. بد پوششی دروازه بازی است برای تسخیر قلعه حجب و حیا . باید از بی حجابی را ازدوجهت دید :
1- پوشش بد
2- بی حیایی
پس همه را از یک منظر نبینید به کسی که پوشش مورد نظر شما را نداشت انگ بدحجابی نزنید شاید حجب و حیای او بیش از این باشد(وای به روزی که زنان ما حیا نداشته باشند پس از پوشش خرده مگیرید)
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 22/8/1389 - 12:8
فاطمه
شما بگید من که یک دانشجوی محجبه هستم چطور میتونم دوست کم حجابم رو به حجاب و بقیه ارزش ها جلب کنم؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 15/7/1389 - 12:54
خودم خودم
با سلام - می خواهم بدانم فقط در كشور ایران ما حجاب اجباری است. البته من حجاب را دوست دارم. حال در كشورهای دیگر حدود 98 درصد بی حجاب هستند. می خواهم این را بدانم پس فقط زنان باحجاب ایران به بهشت می روند و خداوند بزرگ بقیه را به خاطر بی حجابی به جهنم خواهد برد. آیا اینقدر سخت گیری در مورد حجاب لازم است. ؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 27/4/1389 - 18:22
tahora
بی نظیر بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 17/4/1389 - 11:26
مهدیه
چرا با این همه نوشته تعداد کمی جذب میشن
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 8/2/1389 - 21:25
ناشناس
عالی بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 6/2/1389 - 15:48
ناشناس
لینک بسیار عالی بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 30/1/1389 - 23:52
ناشناس
خوب بود ای کاش اون کسایی که دم از حقوق بشر میزنند خودشون به حرف های خودشون کمکی اعتقاد داشتند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 28/1/1389 - 11:28
زهره بهار
خطاب به یوسف ما با حجاب ازاد هستیم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 17/12/1388 - 19:55
نسیم مرادیان
لطفا با دلایل بیشتر و منطقی تر در این رابطه نظر دهید.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 8/12/1388 - 7:7
ناشناس
جالب است با آن که همه اهمیت حجاب را می دانند اما تا این حد بی حجابی است!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 7/12/1388 - 14:2
ناشناس
مطلب خوبی بود .متشکرم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 26/11/1388 - 8:16
ستایش اصفهانی
ای کاش همه به این مطالب پی ببرند وان را باورکنند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 11/10/1388 - 22:18