تبیان، دستیار زندگی
بیلبوردهای پایتخت پر شده است از تبلیغات کالاهای غیرضروری خارجی که هم مغایر با فرمایشات مقام معظم رهبری در تبلیغ کالاهای داخلی است و هم مغایر با قوانین تبلیغاتی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کالاهای خارجی در بیلبورهای پایتخت!

بیلبوردهای پایتخت پر شده است از تبلیغات کالاهای غیرضروری خارجی که هم مغایر با فرمایشات مقام معظم رهبری در تبلیغ کالاهای داخلی است و هم مغایر با قوانین تبلیغاتی.

فرآوری: لواسانی-بخش اجتماعی تبیان
بیلبورد

4سال از زمانی که رهبر معظم انقلاب در جمع زائران حرم رضوی سال 1391 را به نام «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نامگذاری کردند می گذرد. نامگذاری که هدف اول آن حمایت از تولید داخل برای به گردش درآمدن چرخ اقتصاد بود.

این حمایت های مسئولان از تولید ملی می توانست در عرصه های مختلف و به انواع گوناگونی انجام شد به طور مثال در قوانینی گمرکی بازنگری شود و یا وام های بانکی به تولیدکنندگان تعلق بگیرد اما در وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی این حمایت خود را در بخش تبلیغات نشان می داد.

درست آنجا که مخاطبان و خریداران کالاهای غیرضروری خارجی باید ترغیب می شدند که از کالای ایرانی استفاده کنند تا چرخ کارخانه ها بچرخد و فرزندان ایران زمین از گردش این چرخ درآمدی کسب کنند. در همان سال 91 زمانی که بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر به تسخیر کالاهای خارجی در آمده بود، عده ای به حق به این موضوع اعتراض کردند و این رویه را در جهت تقویت واردات و تضعیف تولید ملی دانستند.
به سرعت بیلبوردهای تبلیغاتی فضای خود را به کالاهای داخلی اختصاص داد و تبلیغات کالاهای خارجی به شدت محدود گردید. حتی در آن زمان به کالاهای خارجی که در ایران تولید می شدند نیز به سختی فضای تبلیغاتی اختصاص می گرفت و همه تلاششان رونق تولید داخل بود.

بیلبورد این جا، بیلبورد آنجا، بیلبورد در همه جا!

این روزها در حالی تبلیغات کیف و کفش ایتالیایی را در هر گوشه از شهر می بینیم که ماده اول دستورالعمل ابلاغی وزیر ارشاد در سال 91 به صراحت تبلیغات کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند را ممنوع اعلام کرده است

برخالف رشد کند و حرص آور سلیقه در تبلیغات تلویزیونی، مسئولان و تبلیغات چی های خالق به سرعت به امکانات و برتریهای بیلبورد پی برده و انواع ترفندها و هنرها را بر روی آن پیاده کردند. مدتی پس از جا افتادن بیلبوردهای تک و توک در بزرگ راهها، بیلبوردهای چند تصویری به عجایب تبلیغاتی شهر افزوده شد و در چهار راه های پر رفت وآمد نصب شد. ما آرزو میکردیم چراغ قرمز دیرتر سبز شود تا ما هر سه تبلیغ را ببینیم و از تغییر تدریجی آنها به یکدیگر مات و مبهوت شویم . در این میان پوسترهای سینمایی و پوسترهایی درباب مسائل اجتماعی مانند اعتیاد، تنظیم خانواده و مانند آن که در ابعاد بزرگ بر روی بیلبوردهای اندازه متوسط داخل شهر نصب میشوند هم برای خود داستانی دارند اما به تازگی برخی از بیلبوردهای شهر به جای آنکه آدم را مات و مبهوت خود کند آدم را در فکر فرو میبرد که تبلیغ یک کالای خارجی در بیلبورد ایرانی چه جایگاهی دارد!

تسخیر بیلبوردها توسط کالاهای خارجی

با گذشت 4 سال از این نامگذاری و صدور «دستورالعمل تبلیغات محیطی کالا و خدمات» گویا حافظه برخی مسئولان ضعیف شده و شعار «تولید ملى و حمایت از کار و سرمایه ایرانى» را از یاد برده اند که اجازه داده اند بار دیگر بیلبوردهای تبلیغاتی به تسخیر کالاهای خارجی در بیاید که مشابه داخلی بسیاری دارند.
این روزها در حالی تبلیغات کیف و کفش ایتالیایی را در هر گوشه از شهر می بینیم که ماده اول دستورالعمل ابلاغی وزیر ارشاد در سال 91 به صراحت تبلیغات کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند را ممنوع اعلام کرده است.

همینطور در مورد برخی گوشی ای تلفن همراه نیز شاهد هستیم که بدون هیچ محدودیتی در شهر به تبلیغ برند و مدل های خود می پردازند در حالیکه هیچکدام از این گوشی ها در داخل کشور حتی مونتاژ نیز نمی شوند.

در کنار این موارد تولید کنندگان کالاهایی مانند لوازم آشپزخانه، ساعت و حتی لباس نیز به راحتی می توانند از بازار تبلیغات ایران سهمی داشته باشند و به معرفی کالای خود بپردازند.

معاونت مطبوعاتی پاسخگو باشد

این روزها که حسین انتظامی، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد از صحبت با خبرنگاران و پاسخگویی به سوالات آنها فراری است، باید از او در مورد نظارت این معاونت بر محتوای تبلیغات محیطی بپرسیم و عملکرد معاونت او را در این خصوص بررسی کنیم.

با توجه به اینکه هیچکدام از مدیران زیرمجموعه وی اجازه مصاحبه ندارند و نمی توانند پاسخگوی مطبوعات باشند، خود ایشان باید در خصوص دستورالعمل ابلاغی وزیر وقت ارشاد پاسخگو باشد و برای تنویر افکار عمومی اعلام کند که آیا دستورالعمل به جای خود باقی است یا دستورالعمل جدیدی صادر شده است؟ آیا معاونت مطبوعاتی خود را پایبند به تحقق خواسته های مقام معظم رهبری می داند یا خیر؟


منابع: فارس / ویستا