تبیان، دستیار زندگی
تصور کنید فردی را که در طول روز با انواع مشغله های کاری سر و کار داشته و حالا بعد از بازگشت به منزل می خواهد کمی آسایش اختیار کند که صداهای هولناکی آرامشش را می گیرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صداهای هولناک بیخ گوش شهروندان 

تصور کنید فردی را که در طول روز با انواع مشغله های کاری سر و کار داشته و حالا بعد از بازگشت به منزل می خواهد کمی آسایش اختیار کند که صداهای هولناکی آرامشش را می گیرد...

فرآوری: ه-هدایتی -بخش اجتماعی تبیان
ساختمان نیمه کاره

در تهران كم نیستند ساختمان های نیمه كاره رها شده ای كه روزی با هدف ساخت و سازتخریب شده اند، اما هم اكنون با وجود گودبرداری های عمیق یا ساخت و سازهای نیمه كاره چندین سال است كه بلاتكلیف مانده اند. شمار این ساختمان ها به بیش از 1000 مورد می رسد و اگر ساختمان های نیمه كاره در حال ساخت را هم به این رقم اضافه كنیم، می بینیم كه سهم هر خیابان شهر تهران یك یا دو ساختمان نیمه كاره ای است كه مشكلات زیادی را برای مردم به وجود آورده است.
بسیاری از ساختمان های رها شده و نیمه كاره در تهران یا محل اسكان كارتن خواب ها شده است یا زمینه های تخریب، فرونشست زمین و دیگر مزاحمت ها را برای شهروندان به وجود آورده است. این امر نشان دهنده وجود كم و كاست هایی در اجرای قوانین است. بنابر آمار بیشترین تعداد ساختمان های رها شده در شهر تهران در مناطق 1، 3 و 5 است. این در حالی است كه در دیگر مناطق شهر تهران نیز تعداد گودبرداری های رها شده یا ساختمان ها و سازه های نیمه كاره رهاشده كم نیستند. آن طور كه شورای شهر تهران اعلام كرده است هم اكنون یك هزار و 23ساختمان نیمه كاره رهاشده در سطح شهر تهران وجود دارد. تعدادی از ساختمان ها بدون برخورداری از مجوز، اقدام به گود برداری و ساخت و ساز كرده اند در حالی كه یا فاقد مالك خاصی بوده یا از مجوز و نقشه برخوردار نبوده اند. بنابر بررسی های انجام شده دلایل رهاسازی هر یك از این ساختمان های نیمه كاره متفاوت است. برخی از ساختمان های رها شده نیمه كاره به دلیل عدم توانایی در پرداخت عوارض و جریمه بوده است، همان طور كه تعدادی از این ساختمان ها به دلیل عدم تامین منابع مشخص در تعاونی مسكن ها نیمه كاره رها شده است.

مشکل فراگیر دیگر در ساختمان سازی ها مزاحمت های صوتی برای همسایگان محل احداث است که برخی وقت و بی وقت به فکر پول در آوردن افتاده و آزارش را باید دیگران تحمل می کنند. از آنجایی که عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین در ساعات پایانی شب صورت می گیرد برخی از پیمانکاران ساختمانی بدون توجه به ساعت استراحت دیگران نیمه شب را برای خاکبرداری یا بتن ریزی اختیار کرده و در صورت اعتراض کار را به مشاجره و درگیری می کشانند.

ساختمان نیمه كاره محل تجمع اراذل

چند سالی است كه در خیابان ناصری واقع در منطقه 10 تهران ساختمانی داخل یك كوچه عریض نیمه كاره رهاشده است. همسایه كناری این ساختمان نیمه كاره  می گوید: چند سالی است كه مالك، این ساختمان را به امید خدا رها كرده است. او می افزاد: كم نیستند كارتن خواب ها و اراذل و اوباشی كه شب ها این محل را برای اسكان خود انتخاب می كنند و همین امر باعث بروز ناامنی و تشدید آسیب ها در محل شده است. او قدمت این ساختمان نیمه كاره را 10 ساله می داند و می افزاید: از فلزات زنگ زده این ساختمان می توان فهمید كه چندین سال از رها سازی آن می گذرد. به گفته او با وجود اینكه تاكنون به نیروی انتظامی و شهرداری شكایت های فراوانی به دلیل خسارت های ناشی از این ساختمان شده است، اما هنوز شاهد هیچ اقدامی از سوی سازمان های مربوطه نبوده ایم. برای جلوگیری از عدم تردد اراذل و اوباش همسایه ها به طور خود جوش مبادرت به نصب در و پنجره كرده اند ولی این افراد با تخریب این ساخت و سازها همچنان به كار خود ادامه می دهند.

زیگزاگ در چاله ها یا تپه ها

در این میان تقصیر و جرم مردم مشخص نیست که باید عابر پیاده دائم از خیابان به پیاده رو و از پیاده رو به خیابان تغییر مسیر دهد. خودرو ها هم باید  برای گذر از موانع ساختمان سازان در خیابان ها و معابر مارپیچ و زیگزاگ بروند. اگر روزی شهروندان خودرو سوار  مجبور بودند به خاطر چاله های آسفالت معابر از این سو به آن سو و متناسب با آسفالت سالم مانده رانندگی کنند، امروز باید متناسب با تپه های بوجود آمده در معابر توسط ساختمان سازها خودرو را برانند.
حال اگر مردم با فرهنگ و شریف می دانستند که این اقدام برای سهولت زندگی یک شهروند صورت می گیرد دل تنگ نمی کردند و این سختی را به نوش جان می پذیرفتند ولی قصه این همه سختی شهروندان فقط  برای سودجویی عده ای خاص است که گاهی برای سود بیشتر حاضرند بسیاری از اصول قانونی و اخلاقی را زیر پا بگذارند.

به یاد دارم روزی رئیس جمهور درباره همین ساختمان سازی های چند مرتبه می گفت چرا باید مردم برای خرید یک واحد مسکونی شبیه به قوطی کبریت تمام عمرقسط و بدهی داشته باشند اما حتی امروز دیگر با قسط و بدهی یک عمری هم نمی توان صاحب یکی از همین قوطی کبریت ها شد، بماند.

تکنولوژی ساخت ساختمان در کشورهای پیشرفته بسیار متفاوت است. در اغلب این کشورها قطعات ساختمان ها به صورت پیش ساخته است و حتی عملیات مونتاژ هم در محل ساخت قطعات انجام می شود. البته در کشور ما نیز نسبت به 20 سال گذشته تکنولوژی ساختمان سازی پیشرفت چشمگیری داشته و بسیاری از قطعات از قبل ساخته می شوند اما تنها مشکل مونتاژ است که به دلیل حمل با تریلر و ساختار اجرای مونتاژ در نهایت با سروصدای فراوان همراه است

از خاک برداری نیمه شب تا بتن ریزی سر شب

مشکل فراگیر دیگر در ساختمان سازی ها مزاحمت های صوتی برای همسایگان محل احداث است که برخی وقت و بی وقت به فکر پول در آوردن افتاده و آزارش را باید دیگران تحمل می کنند. از آنجایی که عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین در ساعات پایانی شب صورت می گیرد برخی از پیمانکاران ساختمانی بدون توجه به ساعت استراحت دیگران نیمه شب را برای خاکبرداری یا بتن ریزی اختیار کرده و در صورت اعتراض کار را به مشاجره و درگیری می کشانند.

تصور کنید فردی را که در طول روز با انواع مشغله های کاری سرو کار داشته و حالا بعد از بازگشت به منزل می خواهد خود کمی آسایش اختیار کند که همان را هم چنین افرادی به جنگ و دعوا می کشانند تا مبلغی برای پول خواب کامیون، لودر یا میکسر در شب نپردازند.

آرامش شهروندان زیر چرخ های کامیون ها

برخی از تماس هایی که توسط شهروندان در ساعت های پایانی شب یا پس از نیمه شب با پلیس 110 گرفته می شود، در زمینه تخلیه بار از سوی خودروهای سنگین است که همیشه با صداهای هولناکی همراه هستند. ساعت هایی که بسیاری از شهروندان ممکن است در حال استراحت یا خواب شبانه باشند.
    اسماعیل زاده کارشناس دادگستری  با اشاره به این که سازندگان، آهن آلات را در خارج از محدوده شهر تهران خریداری می کنند، می گوید: «تریلرها و کامیون هایی که پمپ و کمپرسور های بزرگ نیز حمل می کنند تنها می توانند در فاصله زمانی ساعت 12 تا 6 صبح در روزهای عادی و 10 شب تا 6 صبح در روزهای تعطیل تردد کنند. در غیر این صورت توسط پلیس راهور متوقف و جریمه می شوند و یک روز هم این خودروها متوقف خواهند شد. در پی تماس تلفنی همسایگان در خصوص آزار و اذیتی که به دلیل تخلیه بارهای سنگین می بینند پلیس با مراجعه به محل و آگاهی از محدودیت ساعت های تردد این خودروها تنها می تواند به تذکر شفاهی بسنده کند و هیچ اقدام اجرایی را نمی تواند به عمل آورد.»
    با این اوصاف این پرسش به ذهن خطور می کند که آیا در سایر پایتخت های دنیا نیز چنین مشکلات مشابهی وجود دارد؟
     این کارشناس رسمی دادگستری در پاسخ به این سوال بیان می دارد: «تکنولوژی ساخت ساختمان در کشورهای پیشرفته بسیار متفاوت است. در اغلب این کشورها قطعات ساختمان ها به صورت پیش ساخته است و حتی عملیات مونتاژ هم در محل ساخت قطعات انجام می شود. البته در کشور ما نیز نسبت به 20 سال گذشته تکنولوژی ساختمان سازی پیشرفت چشمگیری داشته و بسیاری از قطعات از قبل ساخته می شوند اما تنها مشکل مونتاژ است که به دلیل حمل با تریلر و ساختار اجرای مونتاژ در نهایت با سروصدای فراوان همراه است. به اعتقاد اسماعیل زاده با پیشرفت علم و بهره گیری از تکنولوژی های روز دنیا می توان تا اندازه قابل توجهی از ایجاد مزاحمت های ناشی از ساختمان سازی ها جلوگیری کرد.



منابع : روزنامه آرمان / روزنامه ایران / خبرگزاری مهر