تبیان، دستیار زندگی
بعضی از افراد و به ویژه دخترانی كه امكان اجاره خانه در شهر تهران را به دلایل مختلفی ندارند، پانسیون ها را برای ساكن شدن انتخاب می كنندکه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه هایی وحشتناک برای دختران

بعضی از افراد و به ویژه دخترانی كه امكان اجاره خانه در شهر تهران را به دلایل مختلفی ندارند، پانسیون‌ها را برای ساكن شدن انتخاب می‌كنندکه...

بخش اجتماعی تبیان
پانسیون

«گاهی پانسیون‌ها سرزمین سوسك‌ها می‌شوند، از سرویس بهداشتی و سالن گرفته تا آشپزخانه و اتاق را كه سر بزنی می‌توانی رژه رفتن آنها را ببینی.» تصویری كه مریم از پانسیونی كه در آن ساكن است ارائه می‌دهد تنها گوشه‌ای از مشكلات پانسیون‌های پایتخت است كه بیشتر آنها مجوز هم دارند و مكلف به رعایت حداقل‌هایی برای آرامش ساكنان هستند.
بعضی از افراد و به ویژه دخترانی كه امكان اجاره خانه در شهر تهران را به دلایل مختلفی ندارند، پانسیون‌ها را برای ساكن شدن انتخاب می‌كنند؛ پانسیون‌هایی با اجاره‌ها و شرایط مختلف كه معمولا هم چیزی بیشتر از ارزش واقعی خود را از افراد می‌گیرند. برخی از پانسیون‌های پایتخت وضعیت خوبی ندارند و همین باعث شده است كه بسیاری از ساكنان این پانسیون‌ها از سكونت خود در این مكان‌ها رضایت نداشته باشند. با مجوز و بی‌مجوز هم ندارد و بیشتر پانسیون‌ها وضعشان همین است. برای درك مشكلاتی كه ساكنان این محیط‌ها دارند كافی است چند دقیقه‌ای به این مكان‌ها قدم بگذاری، اگر از شر سوسك‌ها جان سالم به در بردی و گرما تو را نپخت و سرو صدا دیوانه‌ات نكرد به دنیای بدون پانسیون كه برگشتی سلام آنها را به شكوفه‌ها و باران برسان، چون معلوم نیست ساكنان این مكان‌ها با زندگی در چنین وضعیت ناگواری شكوفه‌ها و باران بعدی را خواهند دید یا نه؟


همزیستی مسالمت‌آمیز با سوسك‌ها!

برخی از پانسیون‌های پایتخت وضعیت خوبی ندارند و همین باعث شده است كه بسیاری از ساكنان این پانسیون‌ها از سكونت خود در این مكان‌ها رضایت نداشته باشند. با مجوز و بی‌مجوز هم ندارد و بیشتر پانسیون‌ها وضعشان همین است

قدم به یكی از پانسیون‌های حوالی میدان ولیعصر می‌گذاریم؛ پانسیونی سه طبقه كه در هر طبقه آن حدود 14 نفر ساكن هستند. مریم یكی از ساكنان این پانسیون است. او از پانسیونی كه در آن ساكن است به عنوان «سرزمین سوسك‌ها» یاد می‌كند می‌گوید: «زندگی در پانسیون مشكلات زیادی دارد كه وضعیت بهداشتی بد آن، تنها یك گوشه كوچك از مشكلاتش است. ما برای یك اتاق چهار تخته كه 12 متر هم نمی‌شود ماهی 350 هزار تومان كرایه می‌دهیم ولی از حداقل امكانات هم محروم هستیم. پانسیون قبلی كه بودم جاروبرقی و لباسشویی داشت ولی این پانسیون هیچ امكاناتی ندارد. خبری از تلویزیون، سالن مطالعه و حتی یك حیاط كوچك هم نیست. دو روز یك بار یك خانم برای تمیز كردن آشپزخانه، سالن و حمام و دستشویی می‌آید ولی چون زیاد به نظافت توجه نمی‌كند اینجا به سرزمین سوسك‌ها تبدیل شده است.» بعد از پنج دقیقه نشستن در خوابگاه یكی از این ‌میهمان‌های ناخوانده (سوسك) را ملاقات می‌كنیم. سوسك‌هایی كه به حدی تعدادشان در این ساختمان زیاد است كه دیگر دخترها هم از آنها نمی‌ترسند و همزیستی مسالمت‌آمیز بین این دشمنان قدیمی شكل گرفته است.


از گرما خواهی پخت
یكی دیگر از این پانسیون‌ها در بولوار كشاورز حوالی پارك لاله است. هر چند كه از پانسیون قبلی وضعیت بهتری دارد ولی اینجا هم مشكلات خاص خود را دارد. نوشین یكی از ساكنان یك اتاق شش تخته در این پانسیون است و می‌گوید: مهم‌ترین مشكل ما در این پانسیون خراب بودن فن‌هاست. صبح تا شب در گرما می‌سوزیم. بارها از این وضعیت به مسئولان خوابگاه شكایت كرده‌ایم و آنها قول داده‌اند كه برایمان كولر می‌آورند ولی بعد از سپری شدن یك ماه و نیم هنوز خبری از كولر نیست. روفرشی‌ای را كه روی موكت اتاق انداخته‌اند كنار می‌زند و می‌گوید: این موكت را نگاه كنید، روی آن چند لایه مو جمع شده است و چون بچه‌های قبلی رعایت نمی‌كرده‌اند و با دمپایی و كفش وارد اتاق می‌شدند موكت خیلی كثیف بود. با زندگی كردن روی این همه كثیفی امكان مریض شدنمان وجود داشت برای همین روی آن روفرشی انداختیم.


شلوغی‌ها دیوانه‌ات می‌كنند

یكی از مشكلات اصلی پانسیون‌های كشور این است كه متولی مشخصی ندارند و همین موضوع، باعث شده است تا نظارت بر كار آنها سخت‌تر باشد

در پانسیون‌های مركز شهر به دلیل موقعیت خاصی كه دارند، قیمت‌ها چندین برابر مكان‌های دیگر است. برای نمونه در یكی از این پانسیون‌ها قیمت اتاق چهار نفره تختی 350 هزار تومان با 300 هزار تومان ودیعه، اتاق شش تخته 310 هزار تومان با 300 هزار تومان ودیعه و اتاق 8 تخته 280 هزار تومان با 250 هزار تومان ودیعه است. تقریبا قیمت تمامی پانسیون‌ها با هم یكسان است و تفاوت بیشتر در پرداخت ودیعه یا عدم پرداخت آن است. یكی دیگر از پانسیون‌های مركز شهر در حوالی هفت تیر كه به پانسیون كارمندی ـ دانشجویی معروف است، وضعیت بهتری از پانسیون‌های دیگر دارد. از نظر امكانات، وضعیت بهداشتی، سالن مطالعه، تمیز بودن، سیستم سرمایشی و وضعیت اینترنت از خوابگاه‌های دیگر موقعیتش بهتر است. سمیرا، یكی از ساكنان این پانسیون است و از وضعیت آنجا راضی است و تنها مشكل را كوچك بودن فضای اتاق‌ها می‌داند و می‌گوید: الان در اتاق ما هشت نفر در یك اتاق 15متری ساكن هستند. وسایل بچه‌ها زیاد است و هر جایی كه امكان داشته است بچه‌ها وسایلشان را جا داده‌اند. امكان جم خوردن وجود ندارد. وضعیت اتاق‌های چهار تخته هم به همین صورت است. چون فضای اتاق‌ها زیاد است شلوغی بچه‌ها خیلی اذیت می‌كند.


پانسیون‌ها متولی واحدی ندارند
یك عضو شورای شهر با بیان اینكه مساله خوابگاه‌ها از سال‌های گذشته وجود داشته است می‌گوید: گسترش دانشگاه‌ها و نبود سیاست درست در زمینه گزینش منطقه‌ای و بومی بیش از هر عامل دیگری به رشد پانسیون‌ها دامن زده است. غلامرضا انصاری می‌افزاید: یكی از مشكلات اصلی پانسیون‌های كشور این است كه متولی مشخصی ندارند و همین موضوع، باعث شده است تا نظارت بر كار آنها سخت‌تر باشد. او ادامه می‌دهد: با توجه به اینكه كسانی كه به دنبال خوابگاه می‌گردند معمولا روی قیمت مناسب تاكید دارند و به امكانات چندان توجه نمی‌كنند این مساله هم به رشد پانسیون‌های بی‌كیفیت و با قیمت مناسب دامن زده است. او تصریح می‌كند: شورای شهر با همكاری میراث فرهنگی به‌طور جدی به این مساله ورود پیدا می‌كند و اقدامات لازم برای ساماندهی به این پانسیون‌ها را انجام می‌دهد.


منبع : آرمان