تبیان، دستیار زندگی
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران با بیان اینکه بهشت زهرا تا سال 97 گنجایش دفن متوفیان را دارد، از وجود 120 قبرستان متروکه و متبرکه در تهران خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شرط و شروط شهرداری برای بهشت زهرای ۲

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران با بیان اینکه بهشت‌زهرا تا سال 97 گنجایش دفن متوفیان را دارد، از وجود 120 قبرستان متروکه و متبرکه در تهران خبر داد.

بخش اجتماعی تبیان
بهشت زهرا

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران با بیان اینکه بهشت‌زهرا تا سال 97 گنجایش دفن متوفیان را دارد، از وجود 120 قبرستان متروکه و متبرکه در تهران خبر داد.

مجتبی عبداللهی گفت: ما بحثی در این خصوص در شهرداری داشتیم و بررسی‌های کارشناسی و مطالعاتی نیز انجام می‌دهیم که ظرفیتی در قبرستان‌های متروکه و متبرکه برای دفن محدود و محلی برای هر محله ایجاد کنیم.

وجود 120 قبرستان متروکه و متبرکه در تهران

وی ادامه داد: برای انجام این کار از مشاوران سازمان بهشت زهرا (س) کمک گرفتیم و چند جلسه نیز برای شناسایی قبرستان‌های قدیم تهران شامل قبرستان‌های متروکه و متبرکه برگزار شده است. البته این موضوع ظرفیت چشمگیری برای ما ایجاد نمی‌کند.

عبداللهی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بهشت‌زهرا (س) تا سال 97 گنجایش دفن متوفیان را دارد، افزود: فضای بهشت زهرا (س) فعلی حدود 800 هکتار است و روزانه از 170 متوفی پایتخت، 120 تن از آنها در بهشت‌زهرا تدفین می‌شوند

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به وجود 120 قبرستان متروکه و متبرکه در تهران خبر داد و افزود: 60 مورد از این قبرستان‌ها به طور کامل از بین رفته و تغییر کاربری داده اند ولی 80 قبرستان باقی مانده که از این بین تعدادی قبرستان‌های قدیمی و متبرکه است و نگاه این‌ است که بررسی‌های میدانی برای احیا آن صورت بگیرد.

وی ادامه داد: پس از تکمیل این مطالعات، ظرفیت خالی قابل استفاده در گورستان‌های متروکه و برخی از امامزاده‌ها را برای دفن محدود و محلی استفاده خواهیم کرد.

بهشت زهرا تا 3 سال دیگر ظرفیت دارد

عبداللهی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بهشت‌زهرا (س) تا سال 97 گنجایش دفن متوفیان را دارد، افزود: فضای بهشت زهرا (س) فعلی حدود 800 هکتار است و روزانه از 170 متوفی پایتخت، 120 تن از آنها در بهشت‌زهرا تدفین می‌شوند.

به گفته معاون شهرداری تهران، بهشت‌زهرا در سال 49 اولین دفن را داشته است و تا سال 97 نیز همچنان گنجایش دارد.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران درخصوص محل جدید گورستان تهران، عنوان کرد: از مکان‌های مختلفی دیدن کردیم و رایزنی‌هایی را برای مکان‌یابی انجام داده‌ایم اما هنوز قطعی نشده است.

وی با بیان این‌که زمین در نظر گرفته شده باید بیش از 500 هکتار باشد گفت: از نظر ما برای گورستان باید 1000 و 1200 هکتار مساحت در نظر بگیریم تا برای 50 سال آینده با مشکل ظرفیت مواجه نشویم.

عبداللهی در ادامه گفت: خواسته ما این است که 2 یا 3 نقطه برای گورستان مکان‌یابی کنیم که احتمالا جنوب و شرق تهران گزینه های مناسبی هستند که مورد بررسی قرار می‌گیرند.


منبع: تابناک