تبیان، دستیار زندگی
گمان نمی کنم در هیچ جای دنیا ورود و خروج به پایتخت شهری آسان باشد . هر کسی اراده بکند از هر استان و هر گوشه و کناری می تواند یک روزه در شهر تهران منزل بخرد و استقرار پیدا کند، ما باید جلوی این کار را بگیریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایتخت نشینی به شرط گذرنامه!

گمان نمی کنم در هیچ جای دنیا ورود و خروج به پایتخت شهری آسان باشد . هر کسی اراده بکند از هر استان و هر گوشه و کناری می تواند یک روزه در شهر تهران منزل بخرد و استقرار پیدا کند، ما باید جلوی این کار را بگیریم.

فرآوری:طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
گذرنامه

تهران را بسیاری غیر قابل سکونت می دانند. آنها که طرح انتقال پایتخت را مطرح می کنند امیدی به ساماندهی و حل مشکلات این شهر ندارند. هوای آلوده، کمبود و آلودگی آب و خاک، ترافیک، جمعیتی که هر روز به این شهر سرازیر می شود. دروازه های این شهر به روی همه باز است اما این شهر آمادگی میزبانی این جمعیت را ندارد.راه حل چسیت؟

معاون برنامه ریزی استانداری تهران در تازه ترین اظهارات خود با بیان این مطلب که ورود و اسکان در تهران باید با مجوز باشد، عنوان کرد: در بیشتر کشورهای دنیا کسی که پایتخت نشین است شناسنامه یا گذرنامه پایتخت نشینی را دارد و ورود به پایتخت به این راحتی ها نیست که مثلا امروز فرد اراده کرد فردا بیاید در آنجا مستقر شود. در سال های اخیر کلانشهر تهران با مشکلات عدیده ای روبه رو بوده است؛ مشکلاتی که هر چه زمان می گذرد متورم تر می شود و طیف گسترده تری را درگیر می سازد. مشکلات مربوط به فاضلاب، آلودگی هوا، ترافیک، کمبود فضای سبز، بافت فرسوده و تراکم جمعیت بیش از ظرفیت شهر ازجمله مسائلی هستند که خواسته یا ناخواسته با تهران عجین شده اند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان حوزه شهری، تراکم جمعیت تهران که حاصل مهاجرت گسترده و بی رویه از مناطق محروم به پایتخت است در سال های اخیر تهران را با چالش های بسیاری به ویژه در حوزه مسکن و حاشیه نشینی روبه رو کرده است. از این رو، درحال حاضر، تهران میزبان جمعیتی فراتر از ظرفیت خود و آسیب های اجتماعی و اقتصادی حاصل از آن است

به عقیده بسیاری از کارشناسان حوزه شهری، تراکم جمعیت تهران که حاصل مهاجرت گسترده و بی رویه از مناطق محروم به پایتخت است در سال های اخیر تهران را با چالش های بسیاری به ویژه در حوزه مسکن و حاشیه نشینی روبه رو کرده است. از این رو، درحال حاضر، تهران میزبان جمعیتی فراتر از ظرفیت خود و آسیب های اجتماعی و اقتصادی حاصل از آن است.

اگر برای استان برنامه ای داشته باشیم می توانیم بگوییم که شهر تهران هم می تواند نفس بکشد، ولی تا زمانی که این سنگینی استقرار جمعیت، مهاجرت جمعیت را در شهرستان ها داشته باشیم، همین مشکلات در شهر تهران وجود دارد.

با وجود تمام مشکلات معاون استاندار تهران را محلی مناسب برای زندگی می داند و می گوید: تهران محل مناسبی برای سکونت است، در صورتی که این مسائل و مشکلاتش مدیریت بشود، به طور مثال حل ترافیک شهر تهران راه حل دارد. ظرفیتی که در شهر تهران برای حمل و نقل در نظر گرفتیم، جوابگوی این جمعیت نیست. می توانیم در بحث توسعه حمل و نقل عمومی توان و اعتبارات را بر روی حمل و نقل ریلی متمرکز کنیم. افزایش خطوط مترو و کاهش خودروهای آلاینده در شهر تهران بر کاهش آلودگی هوا نیز تاثیر می گذارد. انتقال کارخانه های آلاینده ای که در اطراف شهر تهران هستند، نیز بر پاکی هوای تهران موثر است با برنامه ریزی و مدیریت تهران شهر خوبی برای زندگی است.

جمعیتی که اینجا استقرار پیدا می کنند یک وابستگی هایی ناخواسته به این استان و شهر پیدا می کنند، بحث اشتغال خودشان، اشتغال فرزندانشان و چون این جذابیت های شغلی، تحصیلی، رفاهی و... در استان تهران و شهر تهران وجود دارد، کسی حاضر نمی شود به همین راحتی ها از این شهر جدا شود. اما می شود مدیریت کرد که از این به بعد به جمعیت این شهر افزوده نشود.

طرح هایی که قبلا اجرایی شده موفق نبوده است به خاطر آن که مزایایی که در نظر می گیریم کافی نبوده و افرادی که می خواهیم از این شهر بروند، آنقدر وابستگی شان به این شهر زیاد است، اگر مجموعه هم اراده کند که اینها بروند، نمی تواند و این اتفاق نمی افتد.

بسیاری ازکشورهای دنیا یک حریمی برای پایتخت قائل هستند. البته حوزه سیاسی، اداری، اقتصادی و... اینها در یک منطقه به عنوان پایتخت متمرکز نیست و تفکیک شده است و هر بخشش ممکن است در چندین استان استقرار داشته باشد. این یکی از آن کمک هایی است که می توانیم بگوییم جمعیت را پخش می کند. این کشورها آمدند و یک مقرراتی برای مردم قائل شدند، یعنی کسی که پایتخت نشین است شناسنامه یا گذرنامه پایتخت نشینی را دارد. و ورود به پایتخت به این راحتی ها نیست که مثلا امروز اراده کرد فردا بیاید در آنجا مستقر شود.

با معلول نمی توان جنگید

علی صابری، حقوقدان و عضو شورای شهر تهران در پاسخ به امکان پذیر بودن صدور مجوز برای ورود و اسکان در تهران می گوید: از نظر ما هیچ چیز از نظر حقوقی غیر ممکن نیست. در نتیجه اگر قانونی وضع شود تمهیدات لازم برای اجرای آن نیز از سوی مسئولان در نظر گرفته می شود.

در بیشتر کشورهای دنیا کسی که پایتخت نشین است شناسنامه یا گذرنامه پایتخت نشینی را دارد و ورود به پایتخت به این راحتی ها نیست که مثلا امروز فرد اراده کرد فردا بیاید در آنجا مستقر شود

او در ادامه تصریح می کند: البته اینکه چقدر از این طرح ها و برنامه ریزی ها کارشناسی شده است و با حقوق اولیه افراد مطابقت دارد قابل بحث است. در واقع هر طرحی که مطرح می شود یا قانونی گذاشته می شود نیاز به پشتوانه علمی و مطالعاتی دقیق و کارشناسی دارد. صابری عنوان می کند: ضمن اینکه برای اجرای یک طرح باید هزینه و فایده اجرای طرح سنجیده شود و در صورت منطقی بودن آن اجرای طرح آغاز شود. در غیر این صورت نه تنها راهکار مورد نظر به نتیجه مطلوب نمی رسد بلکه زمینه ساز شکل گیری راه غیرقانونی و خلاف برای دور زدن قانون می شود. محمدمراد بیات، جامعه شناس نیز ضمن معلول دانستن پدیده مهاجرت در کشور عنوان می کند: در کشور ما مهاجرت معلول توسعه نامتوازن، برنامه ریزی های غلط و تمرکز در مراکز شهرنشینی و متروپل ها به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب است. مهاجرت محصول عملکرد 6 ماهه یا یک ساله ما نیست. در واقع، این امر حاصل روند غلط توسعه و برنامه ریزی در سال های گذشته است که درحال حاضر خود را به این شکل نشان می دهد. من بر این باورم که هیچ راهکاری جز بهبود شرایط اقتصاد، اشتغال و ایجاد جاذبه های فرهنگی در مناطق محروم در این رابطه وجود ندارد.


منابع :جام جم آنلاین / عصر ایران

ایده هایی برای خلوت شدن تهران

خروج کارمندان و انتقال پایتخت از زبان استاندار 

سودای پایتختی برای تهران