تبیان، دستیار زندگی
دو روز قبل یكصد و سومین جلسه شورا در حالی پشت درهای بسته برگزار می شد كه شهردار تهران درمقابل 31 نماینده پایتخت قرار گرفته بود تا درخصوص دو سوژه جنجالی یكی، دو ماه اخیر شهرداری تهران یعنی بوستان مادر و زمین فرمانیه پاسخگو باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دفاع قالیباف از فروش زمین فرمانیه

دو روز قبل یكصد و سومین جلسه شورا در حالی پشت درهای بسته برگزار می‌شد كه شهردار تهران درمقابل 31 نماینده پایتخت قرار گرفته بود تا درخصوص دو سوژه جنجالی یكی، دو ماه اخیر شهرداری تهران یعنی بوستان مادر و زمین فرمانیه پاسخگو باشد.

فرآوری: طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
قالیباف

در شهریور ماه سال 91، شهرداری میدان تره بار فرمانیه را که از میادین اصلی، قدیمی، موفق و مورد اقبال مردم بود، فروخت. ظاهرا بخشی از زمین سند نداشته که به همین دلیل، این بخش قابل واگذاری نبوده است. اما باقی آن متری هفت میلیون تومان فروخته شده که یک سال بعد، دوباره متری یک و نیم میلیون تومان بابت آن پرداخته شده است، در حالی که در زمان فروش در سال 91 و در اوج گرانی ملک، قیمت این زمین بسیار بیشتر از این ارقام بوده است.

بعد از یک سال و در شهریور 92 و همزمان با روی کار آمدن شورای چهارم، بر اثر اعتراضات اهالی و اعضای شورا، 5 تا 4 هزار متر مربع از زمین پس گرفته شده و میدان تره بار ایجاد شد.

در حال حاضر در این زمین خاکبرداری برای ساخت یک مجتمع تجاری و اداری در حال انجام است.

من همین جا قولی به دوستان عزیز در شورای اسلامی شهر تهران می دهم که هر روز دیگری که احساس کردند سندی پیدا شده که مبین ظلمی به بیت المال شده است حاضر به پاسخگویی به تک تک اعضا هستم

از موضع اعضای شورای شهر تهران سه اشکال اساسی به فروش زمین میدان تره بار فرمانیه وارد است. نخست آنکه شهرداری به عنوان مالک زمین بدون مجوز شورای شهر و خارج از ضوابط به فروش زمین اقدام کرده است. دوم آنکه شهرداری در جریان فروش، کاربری زمین را از خدماتی محله ای به تجاری فرامحله‌ای و فرامنطقه ای تغییر داده است. سومین نکته که در پرونده مورد ابهام اعضای شورای شهر قرار گرفته قیمت معاملاتی زمین است. به گفته اعضای شورای شهر تهران زمین فرمانیه متر مربعی بین 6 تا 5/8 میلیون فروخته شده در حالی که متوسط قیمت خرید و فروش در منطقه یک در آن زمان متری 10 میلیون تومان است.

به گفته حقانی رییس کمیته محیط زیست شورا خریدار اول این ملک، شخص حقیقی بوده و شهرداری میدان تره بار را به شرکت جهان فروخته است. البته این شرکت در آن زمان زیرمجموعه بانک شهر نبوده و خارج از روال شهرداری، زمین را فروخته است .

دو روز قبل یكصد و سومین جلسه شورا در حالی پشت درهای بسته برگزار می‌شد كه شهردار تهران درمقابل 31 نماینده پایتخت قرار گرفته بود تا درخصوص دو سوژه جنجالی یكی، دو ماه اخیر شهرداری تهران یعنی بوستان مادر و زمین فرمانیه پاسخگو باشد.

گرچه در جلسه غیرعلنی، تنها یك مورد یعنی پرونده فروش زمین فرمانیه به بحث و گفت‌وگو كشیده شد و پرونده بوستان مادر به وقتی دیگر موكول شد اما زمین فرمانیه همان پرونده‌یی بود كه از حدود یك سال قبل قصه آن آغاز شد.

محمد باقر قالیباف: من شهردار پاسخگو هستم

شهردار تهران در ابتدای سخنان خود با ابراز گلایه از طرح این موضوع در رسانه ملی گفت: به عنوان شهردار تهران حق دارم چند نکته را عرض کنم: وقتی این موضوع در دوره سوم شورا بررسی شده و به جمع بندی نهایی رسیده، وقتی اعضای دوره چهارم تذکری در این رابطه داده‌اند و شهرداری تذکر را پاسخ گفته و نیز پاسخ تکمیلی در رابطه با عدم اقنای اعضا داده شده چرا باید در رسانه ملی این بحث مطرح شود و به افکار عمومی این گونه منتقل شود که شهردار پاسخگوی شورا نیست. من در مورد یک موضوع چند بار باید پاسخگو باشم.

وی افزود: این حق را به شهرداری بدهید که گزارش این موضوع را بدهد تا افکار عمومی متوجه شوند پنهان کاری در کار نبوده است.

وی ادامه داد: من همین جا قولی به دوستان عزیز در شورای اسلامی شهر تهران می دهم که هر روز دیگری که احساس کردند سندی پیدا شده که مبین ظلمی به بیت المال شده است حاضر به پاسخگویی به تک تک اعضا هستم.

قالیباف خاطر نشان کرد: با این حال تقاضا دارم اعتماد مردم نسبت به مدیریت شهری را لکه دار نکنید.

تغییر کاربری زمین فرمانیه به نفع شهرداری بود؟

همچنین در ادامه جلسه، اعضا شورا دلایل خود برای تذکرات پیاپی در خصوص سرنوشت میدان میوه و تره بار فرمانیه را مطرح کردند و شهردار هم عنوان کرد: میدان میوه تره بار را حفظ خواهیم کرد

در ادامه بررسی موضوع چگونگی تغییر کاربری میدان میوه و تره بار فرمانیه با محرز شدن پاسخگویی شهرداری تهران به ابهامات موجود در این موضوع، احمد حکیمی پور به نمایندگی از سوی تذکر دهندگان، سوالات را مطرح کرد.

دفاع قالیباف از فروش زمین فرمانیه

در این جلسه یكی از اعضای شورا با بیان اینكه ما دوست داریم اسناد واگذاری این زمین را ببینیم، گفت: : این كارسه اشكال عمده داشت. عدم ثبت قانون معاملات. همچنین این زمین باید به صورت مزایده واگذار می‌شد. شركت جهان این زمین را تملك كرده است اما سند به نام فرد دیگری خورده كه من اسمش را نمی‌برم. مطمئنا اگر این زمین به مزایده گذاشته می‌شد با قیمت بالاتری فروخته می‌شد. قالیباف در پاسخ در مورد كارگزاران شهرداری گفت: ما كارگزاران را از 20 تا 30 كارگزار به یكی دو كارگزار محدود كردیم تا جلوی فساد را بگیریم. شركت جهان یكی از همین كارگزاران است كه با ما خرید دین می‌كند نه معامله. درحقیقت خرید دین كردن بابت بخشی از طلبكاری‌هایش است.

دراین جلسه قالیباف توضیحاتی داد ولی از آنجایی كه هنوز ابهاماتی وجود داشت مقرر شد سوال‌كنندگان دوباره اسناد را بررسی كنند و در فرصتی مناسب با شهردار دوباره جلساتی را بگذارند تا وی ابهام‌زدایی كند

یكی دیگر از انتقادهای شورا دراین پرونده فروش این زمین به قیمتی بسیار كمتر از قیمت روز آن بود كه قالیباف دراین مورد گفت: ما زمین بدون كاربری را 5/ 8 میلیون تومان واگذار كردیم و كارشناسی آن هم توسط كارشناسان شناخته شده انجام شد. آن زمین بر اساس قیمت كارشناسی بدون قیمت بار‌گذاری بوده ولی چرا آن را خریدیم؛ زمین 14 هزار متری كه فروختیم تنها یك معبر دسترسی داشته كه همین ملك بوده و به تعبیری آن 14 هزار متر یك زمین بن بست بوده است. از این زمین هم به عنوان معبر برای میدان میوه و تر‌بار استفاده كردیم. قالیباف گفت: آن روز قیمت این زمین متری 15 میلیون بود چرا كه این ملك سر گذر بوده است. گرچه زمین دیگری هم بود كه بخواهیم تملك كنیم اما این زمین برای ستاد اجرایی امام بود كه به هر نحو به ما ندادند. اما چرا این زمین كه كارگری تجاری – مسكونی داشته به خدماتی تغییر كاربری داده است؟ سوالی كه شهردار تهران به آن این‌گونه پاسخ داد: این زمین در پهنه M قرار داشته كه كاربری تجاری مسكونی دارد نه كاربری خدماتی و همچنین دارای گذر دو نبشی است و به هر روی با خرید این زمین دهانه 13 متری ایجاد كردیم برای گذر خودرو و ورود به زمین 14 هزار متری. قالیباف یادآور شد: من به عنوان شهردار آن موقع بر این باور بودم كه اینجا نیاز مبرم به میدان میوه و تر‌بار و فروشگاه شهروند دارد و بهترین جا برای این امر همین مكان بود چرا كه بالای یك هكتار مساحت داشت. از‌ این‌رو گذرگاه شش هزار متری را جدا كردیم و بهترین معبر هم برای آن انتخاب شد كه سبب گران‌تر شدن زمین شد. این امر حتی سبب اعتراض مالك هم شد. وی ادامه داد: دوستان می‌گویند شما سقف معاملات را رعایت نكردید باید توضیح دهیم این ملك جزو لیست املاكی بوده كه باید واگذار كنیم و چهارچوب آیین نامه املاك در خرید دین باید 51 درصد بودجه تبدیل به بودجه نقدی شود، خب كجا باید این تبدیل انجام می‌گرفت؟

جلسه‌یی نیمه تمام، پرونده‌یی همچنان باز

اما با این وجود این بحث دراین جلسه به اتمام نرسید و پرونده آن همچنان بازماند. محمد حقانی، رییس كمیسیون سلامت شورا و یكی از پیگیرترین اعضای آن در طرح سوال از شهردار در پاسخ به این سوال كه آیا اعضایی كه از شهردار سوال داشتند از پاسخ وی قانع شده‌اند یا خیر ؟ گفت: دراین جلسه قالیباف توضیحاتی داد ولی از آنجایی كه هنوز ابهاماتی وجود داشت مقرر شد سوال‌كنندگان دوباره اسناد را بررسی كنند و در فرصتی مناسب با شهردار دوباره جلساتی را بگذارند تا وی ابهام‌زدایی كند. تصویب لایحه «صلاحیه مصوبه مجوز اخذ عوارض نقل و انتقال اموال غیر منقول در شهر تهران» از دیگر محورهای مطرح شده در جلسه دیروز بود كه براساس آن نرخ محاسبه عوارض برای املاك مسكونی یك درصد و برای اصناف هفتادو پنج صدم درصد خواهد بود.


منابع: تابناک / ایسنا / بلدیه