تبیان، دستیار زندگی
برای دستیابی به عدالت جنسیتی باید شناخت دقیقی از حقوق و مسئولیت ها داشته باشیم. راه های ایفای مسئولیت های افراد و استیفای حقوق آنها را تعبیه کنیم و در نهایت بهترین راه پیش روی افراد گذاشته شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبیین عدالت جنسیتی، مبنای اقدام و عمل مسئولان قرار گیرد

عدالت جنسیتی

عضو شورای فرهنگی- اجتماعی زنان گفت: برای دستیابی به عدالت جنسیتی باید شناخت دقیقی از حقوق و مسئولیت ها داشته باشیم. راه های ایفای مسئولیت های افراد و استیفای حقوق آنها را تعبیه کنیم و در نهایت بهترین راه پیش روی افراد گذاشته شود.

منیره نوبخت افزود: برابری جنسیتی به همانندی، یکسانی و مشابهت بدون درنظر گرفتن خصوصیات مردان و زنان تاکید دارد و به هر دو مثل یک جنس نگاه می کند، یعنی همان کاری که برای مرد قابل انجام است برای زن نیز می توان انجام داد. در این نوع نگاه تعریف حقوق نظری عالم واقعیت کنونی مطرح است.

این فعال حوزه زنان تصریح کرد: عدالت جنسیتی مفهومی است که به همه زوایا نگاه می کند. این مفهوم به تفاوت های زن و مرد توجه می کند. در این نوع نگاه، زن و مرد براساس ظرفیت ها، توانایی ها و میزان مسئولیت پذیری مورد توجه قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینکه به دنبال طرح ارائه مباحث فکری و نظری عدالت جنسیتی در کشور هستیم، اظهار کرد: تبیین عدالت جنسیتی باید مبنای اقدام و عمل مسئولان کشور قرار گیرد و برای اینکه اکثر افراد جامعه احساس رضایت داشته باشند، باید با برنامه ریزی دقیق و سنجیده در جهت تبیین و توسعه عدالت اجتماعی حرکت کنیم.

نوبخت تصریح کرد:بیان مسئله و تشکیل مجموعه های گروهی برای اجرای عدالت اجتماعی گامی مهم در جهت تحقق عدالت جنسیتی است. دیده شدن همزمان حقوق و مسئولیت ها، تعیین و تضمین کارهایی برای ارتقای مسئولیت و همچنین راهکارها و قوانینی برای استیفای حقوق از نکات مهم عدالت اجتماعی و در نهایت عدالت جنسیتی است.

عضو شورای فرهنگی- اجتماعی زنان خاطرنشان کرد: برای دستیابی به عدالت جنسیتی باید شناخت دقیقی از حقوق و مسئولیت ها داشته باشیم. راه های ایفای مسئولیت های افراد و استیفای حقوق آنها را تعبیه کنیم و در نهایت بهترین راه پیش روی افراد گذاشته شود.

وی با بیان اینکه مراحل مختلفی را باید برای رسیدن به عدالت جنسیتی پیمود، اظهارکرد: تدوین قوانین دقیق مبتنی بر شناخت و آگاهی از مجموعه بایدها و نبایدهای عدالت اجتماعی و جنسیتی لازمه مرحله اولیه طرح است، همچنین اجرای قوانین و سازو کارهای مشخص برای انجام آن در مرحله دوم قرار دارد. بر این اساس، نظارت دقیق برای اجرای قوانین از لازمه های مرحله سوم است.

این عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان با بیان اینکه مهمترین مسئله قانونگذاران در نظام جمهوری اسلامی پس از تصویب قانون، تامین عدالت است، گفت: در تدوین عدالت جنسیتی، عدالت در سطح کلی رعایت شده است و قانون اساسی به جایگاه زن به صورت کلی نگاه می کند و تا حدودی در قبال زنان احساس مسئولیت کرده است.

وی اظهار کرد: اگر به ادوار مختلف مجلس نگاهی کنیم، متوجه خواهیم شد که همیشه نوعی نگرانی و دغدغه برای تأمین عدالت به زنان وجود داشته، اما این نوع نگرانی بر پایه برابری جنسیتی بوده که در بعضی موارد سبب سوء تفاهم نیز شده است. بر این اساس واژه عدالت جنسیتی برای رفع برخی از شبهه ها و حل مسائل زیربنایی زنان از سوی معاونت زنان ریاست جمهوری مطرح شده است.

نوبخت در پایان با اشاره به اینکه جامعه امروزی در بیشتر اوقات تحت تاثیر نگاه های جهانی بوده و در بعضی موارد نیز نگاههای فمنیستی وجود داشته است، گفت: اکثر افراد در این سال ها تلاش کرده اند که برابری جسنیتی را به سمت ظرفیت ها و توانمندی های زنان هدایت کنند که در این راستا تحرکاتی نیز صورت گرفته است. خوشبختانه نگاه غالب قانونگذاران ما به این سمت است و امیدواریم که با یک سرعت عمل قابل توجه بتوانیم کارهای انجام نشده در این زمینه را عملیاتی کنیم.



منبع: ISNA News Feed

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .