تبیان، دستیار زندگی
«نذر طبیعت» جنبشی زیباست که به تازگی در مناطق مختلف کشور به راه افتاده است. در این برنامه مردم برای حیواناتی که در مناطق حفاظت شده محیط زیست زندگی می کنند، غذا تهیه می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«نذر محیط زیست»؛ اقدامی برای تیمار حیوانات گرسنه

«نذر طبیعت» جنبشی زیباست که به تازگی در مناطق مختلف کشور به راه افتاده است. در این برنامه مردم برای حیواناتی که در مناطق حفاظت شده محیط زیست زندگی می کنند، غذا تهیه می کنند.

فرآوری شده توسط غزل کیانی - بخش اجتماعی تبیان
نذر محیط زیست


در دورانی که سراسر کره زمین نسبت به شرایط آب و هوایی حساس شده اند و همگی درباره خطراتی که محیط زیست را تهدید می کند ابراز نگرانی می کنند؛ کمپین های مختلفی برای حمایت و حفاظت از محیط زیست شکل گرفته است. افراد زیادی سعی می کنند به سهم خودشان از طبیعت و اقلیم جغرافیایی که در آن زندگی می کنند حمایت کنند، کشور ما هم به نوع خودش در طول این چند سال سعی داشته که از این قافله عقب نماند. برای همین همیشه افرادی هستند که زیر نظر سازمان محیط زیست برای مراقبت از حیات وحش و طبیعت اقدامات گوناگونی انجام داده اند یکی از جدیدترین این کارها که در نوع خودش ایده ای بکر و متفاوت است کمپین جدیدی است که به تازگی راه افتاده آن هم با نام «نذر طبیعت» این ایده چیزی است که در فضای مجازی و زیر نظر سازمان محیط زیست و به کمک یک محیط بان آغاز به کار کرده است و با استقبال مردم روبه رو شده. «نذر طبیعت» این روزها به فکر تیمار حیواناتی است که در طبیعتمان ممکن است با خشکسالی و گرسنگی دست و پنجه نرم کنند.

از پیغام های مردم ایده گرفتیم

شما می توانید ردپاهای ایده «نذر طبیعت» را در صفحه اینستاگرام یک محیط بان پیدا کنید. کسی که اولین بار و به شکل جدی فراخوان «نذر طبیعت» را در صفحه اش مطرح کرده است. آقای «احمد بحری» درباره چگونگی شکل گیری این اتفاق این طور می گوید: «من در طول یک سالی که در اینستاگرام صفحه داشتم از سمت مردم پیام هایی دریافت می کردم مثل اینکه ما نذر کرده ایم ودلمان می خواهید یک آبشخور برای حیوان ها درست کنیم یا یکی می‌گفت من نذر دارم برای حیوانات علوفه تهیه کنم چون  برخلاف تصور همیشه افرادی هستند  که به محیط زیست و طبیعت اهمیت می دهند؛ برای همین من وقتی با این پیام ها مواجه شدم گفتم این ایده را به عنوان «نذر طبیعت» همگانی اش کنم که خب بعدازاینکه انجام شد دیدم که مردم هم استقبال کردند.» برای همین اگر شما هم مایل هستید تا به این جنبش بپیوندید کافی است سری به صفحه آقای احمد بحری در اینستاگرام بزنید تا با چگونگی کار آشنا شوید.

نذر طبیعت شامل چه کمک هایی می شود؟

بسیاری از افراد در نظر اول گمان می کنند که نذر طبیعت فقط و فقط شامل نذر علوفه برای حیوانات است درصورتی که نذر طبیعت از بخش های متفاوتی تشکیل شده است «نذر طبیعت فقط و فقط برای تهیه علوفه نیست و مردم به صورت های مختلفی می توانند در این کمپین فعالیت داشته باشند مثلاً خیلی ها ترجیحشان این است که کمک های مالی داشته باشند آن قدر که در این مدت ما با ۴ میلیون تومانی که از کمک های مردم جمع شده بود توانستیم چند تن علوفه خریداری کنیم یا مثلاً چند روز پیش چند نفر بودند که با ما از اصفهان تماس گرفتند گفتند ما می خواهیم با مصالح و نیروی انسانی خودمان اگر کمکی باشد در این زمینه دوست داریم بیاییم کارکنیم که خب ما آنها را به نماینده مان در اصفهان معرفی کردیم؛ اما به طورکلی بخش هایی که شامل طبیعت می شود؛ نذر علوفه، ساختن آبشخور برای حیوانات و دارو و درمان برای حیوانات است چون ممکن است خیلی از این حیوانات یا به خاطر شکار مجروح بشوند یا پرنده هایی هستند که بالشان به سیم های تیرهای چراغ برق گیر می کند و بال هایشان می شکند برای همین خیلی از دامپزشکان هستند که از این طریق اعلام آمادگی می کنند که دوست دارند کمک کنند یا از طرفی حتی وکیل هایی هستند که به ما می گویند داوطلب این هستند که به صورت رایگان پرونده های مربوط به جرائم محیط زیست را دست بگیرند. به خاطر همین لزوماً کمک هایی که شکل می گیرد کمک های مالی نیست مثلاً بعضی ها هستند که پیشنهاد می دهند از حیوانات مجروح در منزلشان نگهداری کنند یا حتی یکی موردی داشتیم که دیوارنویسی می کرد و گفت من حاضرم هرجایی که لازم باشد روی دیوارها پیام های محیط زیستی بنویسم.»

داوطلبان نذر طبیعت در کدام مناطق فعالیت بیشتری دارند؟

در نگاه اول شاید به نظر بسیاری از ما بیاید که بیشترین میزان داوطلبان «نذر طبیعت» را باید کشاورزان تشکیل بدهند، اما احمد بحری می گوید که این طور نیست «ما در همه جای ایران نماینده هایی داریم که پذیرای کمک های داوطلبان هستند برخلاف تصور، تمام این داوطلبان را کشاورزان تشکیل نمی دهند یعنی شامل حال آنها هم می شود ولی همه را در برنمی گیرد مثلاً یکی از تعامل های ما با کشاورزان به این شکل هست که ما نماینده های خودمان یک تیمی تشکیل می دهند بعد به سراغ کشاورزهایی می روند که در حاشیه مناطق حفاظت شده قرار دارند و با آنها درباره برنامه های «نذر طبیعت» صحبت می‌کنیم، بروشور پخش می‌کنیم و پوستر می زنیم تا مردم آن منطقه از این برنامه ها مطلع باشند که خب بین مناطق مختلف کشور این برنامه در اصفهان، یزد و هرمزگان باقدرت بیشتری در حال پیشروی است و این برنامه به شکل فعال تری در حال اجرا شدن است.»


 آهوان گرسنه اصفهان، چشم انتظار اهدای علوفه های نذری

فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست اصفهان نیز به عنوان یکی از استان های پیشرو در این زمینه با اشاره به توزیع علوفه از سوی این مجموعه و اهدای آن به آهوان این خطه از کشور عنوان کرد: اهدای علوفه در اوزان متفاوت و متعدد از اقدامات بسیار مثبتی است که البته غذای تمامی این گونه خاص جانوری را تامین نمی کند.  به تعبیری با مشارکت هر چه بیشتر مردم، می توان سایه تهدید و مرگ را از آهوان اصفهان دور کرد. نیاز روزانه 500 آهو در روز به 700 کیلو علوفه،معیار و شاخصی محسوب می شود که بر مبنای آن ضرورت و لزوم  مشارکت هر چه بیشتر مردم در این عرصه به تصویر کشیده می شود.
 محمد جواد خوبان که در حرکتی تحسین برانگیز 700 کیلو علوفه را نذر آهوان امام رضا(ع)کرده، می گوید: یک روز با اتوبوس از اصفهان باز می گشتم که حضور چند آهو در حاشیه جاده توجه من را به خود جلب کرد.
 وی می افزاید: اتوبوس در فاصله 50 متری آنها نگه داشت و در توقف 5 دقیقه ای وسیله نقلیه، شاهد بودم که بچه آهوی گرسنه که در صدد مکیدن شیر مادر بود، به دلیل ناتوانی مادر و نداشتن شیر، قادر به تغذیه نبود و این صحنه اشک را از چشمان من سرازیر کرد.
تامین غذای حیوانات از نمونه اقداماتی است که در شعائر دینی و اخلاقیِ شریعت اسلامی و سیره ائمه اطهار تاکید شده است. بدون تردید خشکسالی های اخیر در سطح جهان و بخصوص مناطقی از غرب و جنوب غرب آسیا، تغذیه حیوانات علوفه خوار را به شدت تحت الشعاع قرار داده که کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. با توجه به چنین تهدیداتی اجرای چنین ایده های نویی باعث می شود که تا حد ممکن چرخه محیط کشور آسیب نبیند.



منابع: افکارنیوز/ مهر