تبیان، دستیار زندگی
مصرف الکل در بین ۲۰تا ۳۰ساله ها بیشتر است و حتی می توان گفت در موارد محدودی بین افراد ۱۰تا ۱۲ ساله نیز مراجعه کننده مسموم به الکل به اورژانس ها وجود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افزایش مراجعه کنندگان الکلی به اورژانس!

مصرف الکل در بین 20تا 30ساله ها بیشتر است و حتی می توان گفت در موارد محدودی بین افراد 10تا 12 ساله نیز مراجعه کننده مسموم به الکل به اورژانس ها وجود دارد.

فراوری: لواسانی-بخش اجتماعی تبیان
مراجعه کنندگان الکلی

چندی پیش وقتی دادستان تهران از افزایش رانندگی حین مستی در پایتخت ایران خبر داد، هشدارها در مورد مصرف الکل در ایران جدی تر شد. هرچند مسئولان عنوان می کنند مصرف مشروبات الکلی در ایران نسبت به میانگین جهانی بالا نیست، اما مساله مصرف مشروبات دست ساز و مسمومیت مصرف کنندگان از جمله مواردی است که می تواند خطر این آسیب اجتماعی را بیشتر کند. روز گذشته کارشناسان در میزگردی درباره علل سوء مصرف الکل از اپیدمی شدن مسمومیت با مصرف مشروبات خبر دادند.این در حالی است که مصرف و خرید و فروش الکل با توجه به دستور دین اسلام در ام القرای جهان اسلام یعنی ایران ممنوع است اما با این وجود بخش اعظمی از گزارش های نیروی انتظامی مربوط به مصرف و واردات قاچاق این نوشیدنی کاملا مضر می شود.
با توجه به این اوصاف به نظر می رسد سه عامل بسیار مهم در رقم خوردن چنین شرایطی در کشور بیش از عامل های دیگر خودنمایی می کند.فعالیت موفقیت آمیز قاچاقچیان در مرزها به منظور وارد کردن مشروبات الکلی، افزایش تقاضای برخی از افراد و افزایش اعتیاد به الکل و ضعف و یا حتی خلاء برخی از دستگاه های نظارتی و مسئولان مربوطه که در نهایت منجر به تنظیم شدن عرضه و تقاضا می شود و آمار نگران کننده ای را از خود به نمایش می گذارد.
به نظر می رسد وخیم شدن آمار اعتیاد به الکل در کشور می تواند در مرحله اول بازار قاچاق و اعتیاد به مواد مخدر را داغ کند چراکه اذهان خانواده ها به این سمت سوق داده می شود و عملا ازاعتیاد به مواد مخدر غافل می شوند.

با فراهم شدن بستر قانونی و معطوف شدن اذهان مسئولین علاوه بر جمع بندی مذاکرات به دیگر مسائل مهم از جمله بحث اعتیاد به مشروبات الکلی اگرچه شاید به صورت موقت درصدی از این آمارها کاهش یابد اما به نظر نمی رسد به صورت ریشه ای این مشکل حل شود همانند بحث بلای خانمان سوز مواد مخدر اما قطعا می توان با برهم زدن بازار قاچاقچیان در زمینه تنظیم عرضه و تقاضا به اهداف مهمی در این موضوع دست یافت.
تاریخ نشان می دهد حداکثر نتیجه ای که جامعه در بحث کاهش آمار مصرف کنندگان مواد مخدر گرفت توجه به عملی ساختن شعار کاهش تقاضا بود و آن هم به این ترتیب که کل جامعه از جمله خانواده ها و بعضا مسئولین مربوطه بسیج شدند تا بستری برای معتادان فراهم کنند که خود معتاد به باوری برسد که این اعتیاد برایش مضر است و حتی در صورت وجود مواد به این نتیجه برسد که نباید از آن استفاده کند.

شروع از دوران نوجوانی

به دلیل تهیه نا سالم مشروبات الکلی هر چند وقت یک بار با یک اپیدمی مسمومیت ناشی از الکل سمی مواجه می شویم که افراد زیادی با علائم مشابه در یک مقطع زمانی مراجعه می کنند.

نرگس بیرقی، روانپزشک و رئیس بخش بستری درمان اعتیاد به الکل بیمارستان طالقانی می گوید: مهمترین مسئله درباره الکل این است که برخی نوجوانان از سنین پایین این ماده را مصرف می کنند در صورتی که در بسیاری از کشورهای دنیا به هیچوجه اجازه نمی دهند، افراد زیر 20 سال لب به الکل بزنند.

وی اضافه می کند: مسئله مهم این است که هیچ آموزشی برای منع مصرف الکل در کشور وجود ندارد، در حالی که سوء مصرف الکل، مسمومیتهای ناشی از آن و خطرات مرگ آور این ماده در بین نوجوانان دیده می شود.

رئیس بخش بستری معتادان به الکل بیمارستان طالقانی تهران می افزاید: کسی که سالها الکل مصرف کرده است، دچار مسمومیت با الکل نمی شود، زیرا بدن این افراد نسبت به الکل مقاوم می شود، آستانه تحمل آنها بالا می رود و البته این افراد معمولا به عوارض مزمن الکل دچار می شوند.

**عوارض الکل

وی می گوید: عوارض الکل متعدد است از مسمومیت حاد گرفته تا اختلاف تعادل و کما از عوارض حاد این ماده خطرناک است که می تواند مرگ آور باشد، عوارض مزمن الکل نیز شامل بیماری های قلبی و عروقی، گوارشی و به خصوص آسیب جدی به کبد اشاره کرد.
بیرقی اضافه می کند: مصرف الکل در نهایت سیستم اعضاب مرکزی را تخریب می کند و باعث لرزش، کوچک شدن مغز و فراموشی می شود.
بیرقی در پاسخ به پرسشی درباره علل گرایش به مصرف الکل توضیح می دهد: گرایش به الکل از سنین پایین و در دوره نوجوانی و جوانی شروع می شود و علت آن این است که در سنین پایین قسمت قدامی مغز پیشرفت نکرده و فرد بدون تعقل کافی برای انجام یک کار مخاطره آمیز تصمیم می گیرد. در حالی که افراد بزرگسال برای انجام یک کار جدید مدتها فکر و سبک و سنگین می کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می گوید: علت دیگر آن قرار گرفتن نوجوانان و جوانان در بین همسالان و فشار دوستان برای مصرف الکل یا سایر مواد اعتیاد آور است.
این روانپزشک می گوید: در هیچ جای دنیا مصرف الکل در سن 50 یا 60 سالگی شروع نمی شود بنابراین عدم آگاهی و یک نوع جهالتی که در بین نوجوانان و جوانان وجود دارد عامل گرایش به مصرف الکل است زیرا بسیاری از این افراد اصلا نمی دانند چه می کنند، چه ماده ای مصرف می کنند و مصرف الکل چه خطراتی دارد.

بیرقی ادامه داد: مسئله بسیار مهم دیگر مصرف کنندگان قدیمی الکل است، بسیاری از این افراد حتی آنها که به صورت تفننی مصرف می کنند، مصرف کننده سنگین الکل هستند و به جای اینکه در حد مصرف استاندارد با با پیک مصرف کنند با لیوان مصرف می کنند.
وی گفت: بسیاری از این افراد تصور می کنند که مست نیستند یا فکر می کنند با انجام برخی کارها مستی آنها می پرد و بی مهابا پشت فرمان خودرو می نشینند و رانندگی می کنند و با این کار به یک قاتل عمد تبدیل می شوند.
ساقی ها ترامادول و مواد روانگردان در الکل می ریزند
رئیس بخش بستری درمان اعتیاد به الکل بیمارستان طالقانی تهران اضافه کرد: مسئله بسیار مهم دیگر ساقی هایی هستند که الکل توزیع می کنند، واقعیتها نشان می دهد که در برخی از این الکل ها مواد روانگردان مانند ترامادول یا دیازپام له و حل می کنند و با این کار میزان وابستگی را افزایش می دهند.

وی ادامه داد: الکل مرگ آور است و اضافه کردن این مواد خطرناک نیز علاوه بر اینکه باعث تشنج حاد می شود، بر مرگ آوری این ماده خطرناک می افزاید.

کمبود مراکز ترک الکل در کشور

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت تعداد مصرف کنندگان الکل درسال های اخیر نسبت به یک دهه قبل افزایش پیدا کرده است. به گفته او باید از طریق صداوسیما مردم را نسبت به عوارض مصرف الکل در کشور آگاه کرد.

بیرقی می گوید: مسئله بسیار مهم دیگر کمبود مراکز درمان سرپایی و بستری معتادان به الکل است، مراکز محدود فعلی نمی توانند تبلیغ کنند چون همین الان با بیش از ظرفیت خود کار می کنند، فضا و تخت خالی ندارند و اگر تبلیغ کنند، نمی توانند جوابگوی مراجعه کنندگان باشند.
این روانپزشک اضافه می کند: مسئله مهم دیگر کمبود داروهای ترک اعتیاد به الکل است، از دو داروی رده یک ترک الکل فقط یکی در بازار ایران وجود دارد و برخی از این داروها نیز گران هستند و چون مشتری ندارند، داروخانه ها این داروها را ارائه نمی کنند.

اپیدمی مسمومیت با الکل،تکرار می شود

عضو هیات علمی بیمارستان لقمان می گوید: به دلیل تهیه نا سالم مشروبات الکلی هر چند وقت یک بار با یک اپیدمی مسمومیت ناشی از الکل سمی مواجه می شویم که افراد زیادی با علائم مشابه در یک مقطع زمانی مراجعه می کنند.

بیماری سیروز در کمین مصرف کنندگان الکل

رئیس انجمن متخصصان داخلی کشور درباره مصرف الکل در کشورمی گوید:الکل از قدیم الایام برای انجام امور طبی مورد استفاده مردم قرار گرفته است، اما مصرف این الکل توسط برخی افراد به شکل خوراکی منجر به بروز انواع بیماری ها می شود. ایرج خسرونیا می افزاید: مصرف کنندگان الکل دچار فراموشی، آلزایمر، بیماری های گوارشی به ویژه سیروز کبد می شوند. کبد همچون فیلتر در بدن به جذب و دفع سموم می پردازد. الکل به طورمستقیم روی کبد تاثیر سوء داشته و سلول های آن را از کار می اندازد. این امر باعث عدم کارایی کبد می شود. سیروز در بدن باعث ورم، زردی چشم، خونریزی مری، واریس مری و منجر به سرطان کبد و مرگ می شود. به گفته او از دیگر عوارض الکل می توان به تاثیر برروی سیستم مغز استخوان، کم خونی، زخم معده و زخم اثنی عشر معده اشاره کرد و به این ترتیب فرد مصرف کننده با عوارضی همچون ترش کردن، بی اشتهایی و ... مواجه می شود. بنابراین آمار ابتلا به سیروز، بیماری های مغزی، اعصاب، مشکلات روحی و روانی در کشورهای مصرف کننده الکل بیش از دیگر کشورها است. رئیس انجمن متخصصان داخلی کشور تاکید می کند: در کشور شاهد مصرف الکل  بهداشتی و یا انجام فرآیند روی آن توسط عده ای هستیم. مصرف این نوع الکل  باعث بروز مشکلات گوارشی می شود. خسرونیا تصریح می کنند: بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت تعداد مصرف کنندگان الکل درسال های اخیر نسبت به یک دهه قبل افزایش پیدا کرده است. به گفته او باید از طریق صداوسیما مردم را نسبت به عوارض مصرف الکل در کشور آگاه کرد.



منابع: تابناک / فرارو/ فرهنگ نیوز