تبیان، دستیار زندگی
دارو و مکمل در کشور ما آلوده، تاریخ گذشته و سودجویانه است و زمانی که این مکمل ها استفاده شود از آنجا که بسیاری مشتقات شیشه دارد در مدت یک ماه اعتیاد را به دنبال دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصرف ماده ی مخدر جدید در باشگاه های ورزشی

دارو و مکمل در کشور ما آلوده، تاریخ گذشته و سودجویانه است و زمانی که این مکمل ها استفاده شود از آنجا که بسیاری مشتقات شیشه دارد در مدت یک ماه اعتیاد را به دنبال دارد.

فراوری:لواسانی-بخش اجتماعی تبیان
مکمل دارویی، مخدر دارو

هر چند آب مهمترین عنصر هر نوشابه ورزشی است اما به تنهایی برای موفقیت در تمرینات شدید و طولانی کافی نیست .نوشابه های ورزشی امروزه بعنوان یکی از بهترین مکمل های ورزشی مورد استفاده قرار میگیرد و میتوانند نیازهای واقعی زمان ورزش را که شامل تأمین آب، الکترولیت ها و مواد قندی است تأمین نماید ضمن اینکه بدلیل طعم و مزه مطلوب نوشیدنی و پذیرش بهتر ورزشکار بعضا بر آب ترجیح داده میشوند. همچنین پژوهشهای اخیر نشان میدهد که برخی نوشابه های ورزشی تقریبا به همان سرعت آب جذب خون میشوند و میتوانند قابلیت های اجرایی ورزشکاران را به نحو چشمگیری افزایش دهند.
پرورش اندام، بدنسازی و ساخت عضله با مصرف داروهای مکمل و انرژی زا و ادعاهایی مانند آن باعث شده است بسیاری از جوانان به باشگاه های بدنسازی مراجعه و تلاش کنند که به تناسب اندام برسند.
نکته این جاست که متاسفانه بسیاری از آن ها به دام تبلیغات دروغین انواع مکمل ها و پروتئین های تجویز شده در برخی از این باشگاه ها می افتند و تشویق می شوند این ترکیبات را به صورت تلفیقی یا به تنهایی مصرف کنند.
از آن جا که نظارت کافی بر فعالیت این باشگاه ها وجود ندارد، تنها راه حفاظت از جوانان علاقه مند به این رشته ها، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی است.
در دوران باستان در میان ملل مختلف ورزشکاران از معجون ها و مواد تقویتی گیاهی متنوعی استفاده می کردند تا قدرت و نیروی خود را افزایش دهند.
از جمله این مواد می توان به گوشت قرمز، آب انگور و عصاره های گیاهی اشاره کرد.
به گزارش مهر، در سال 1910 «یوگن ساندو» اولین بدنساز دنیای مدرن از مواد غذایی خاصی استفاده کرد تا رشد عضلات بدنش افزایش یابد.
مهم ترین ماده غذایی پیشنهادی وی عصاره گوشت گاو بود.

کمک به حفظ بافت های عضلانی، موثر در ساخت گلیکوژن و پروتئین در بدن، افزایش دهنده سطح انرژی و قدرت بدنی، توانایی برای تحمل تمرین های سنگین، موثر در بازیابی انرژی از دست رفته، بالابردن سطح سوخت و ساز بدن، تامین کننده آمینواسیدهای ضروری از جمله تبلیغات متنوعی است که در بروشورهای این گروه از محصولات غذایی درج شده است

اما پس ازرقابتی شدن این رشته در دهه 50، «ایروین پی» کار تجارت پودرهای پروتئینی را که در تهیه آن از تخم مرغ استفاده شده بود، برای ورزشکاران و بدنسازان آغاز کرد.
کمک به حفظ بافت های عضلانی، موثر در ساخت گلیکوژن و پروتئین در بدن، افزایش دهنده سطح انرژی و قدرت بدنی، توانایی برای تحمل تمرین های سنگین، موثر در بازیابی انرژی از دست رفته، بالابردن سطح سوخت و ساز بدن، تامین کننده آمینواسیدهای ضروری از جمله تبلیغات متنوعی است که در بروشورهای این گروه از محصولات غذایی درج شده است.
نکته این جاست که با معرفی محصولات مفید در پرورش اندام، فرصتی برای ورود انواع محصولات تقلبی و بی کیفیت فراهم می شود که سود سرشاری نصیب تولیدکنندگان این محصولات می کند.
در این میان مواد غذایی پروتئین دار که به نیروزایی معروف است، طرفدار بیشتری دارد.
این مواد که ورزشکاران به طور معمول در میان وعده از آن استفاده می کنند، به سرعت جذب و به موادی تبدیل می شود که بسیاری از ورزشکاران، آن را به عنوان راه میانبری برای تناسب اندام سریع تر و راحت تر می شناسند.
 مکمل هایی که کورتون به بدن فرد وارد می کنند
مشاور معاون حقوقی امور مجلس و هماهنگی امور استان ها وزارت ورزش و جوانان گفت: دارو و مکمل در کشور ما آلوده، تاریخ گذشته و سودجویانه است و زمانی که این مکمل ها استفاده شود از آنجا که بسیاری مشتقات شیشه دارد در مدت یک ماه اعتیاد را به دنبال دارد.
 
 امیر عفراتی گفت: باید از افرادی که به تازگی در باشگاه ها وارد فعالیت می شوند حمایت کنیم.
 
وی تصریح کرد: افرادی که می توانند در مکان هایی که فاقد باشگاه ورزشی است، اقدام به راه اندازی کنند از سوی اداره کل ورزش و جوانان حمایت می شوند.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی ورزش نیروی انسانی توانمند است، افزود: تعداد قابل توجهی از مربیان هستند که مدرک مربیگری دارند اما اطلاعات خود را به روز نکرده و سال ها به شیوه سنتی فعالیت می کنند.
 
عفراتی اظهار کرد: در حال تهیه یک سامانه هستیم که همه باشگاه داران از طریق دفاتر پیشخوان بتوانند درخواست های خود را از این طریق مطرح کنند و نیز یک نرم افزار دیگر تهیه شده که باشگاه داران می توانند از هر نقطه از ایران با وزارت ورزش ارتباط برقرار کنند.
 
وی افزود: برخورد با باشگاه ها قبلا سلیقه ای بوده و درحال حاضر 5 تا 6 میلیون نفر در باشگاه های ورزشی فعالیت دارند.
 
مشاور معاون حقوقی، امور مجلس و هماهنگی امور استان ها وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اثرات سوء برخی از داروها و مکمل های غذایی برای بدنسازی، گفت: بسیاری از افرادی که از داروهای بدنسازی استفاده می کنند دیر صاحب فرزند می شوند و بیشتر مکمل های داخل کشور آلوده به کورتون است.
 عفراتی گفت: باشگاهها کشور ذهن افراد و علاقه مندان به ورزش را تحت تاثیر قرار می دهند و برخی از والدین و خانواده ها از این نگران هستند که جوانان به دنبال سالم سازی جسم هستند ولی با پخش موزیک های نامناسب ذهن آنها را بیمار می کنند.
 
وی افزود: بانک موسیقیایی در هر استان تشکیل می شود تا در باشگاهها از موزیک های سالم و مشخص استفاده شود و باید موزیک ها را در وقت اذان قطع کنند.
 
دبیر کمسیون ماده 5 وزارت ورزش و جوانان اظهار کرد: یک سامانه برای اظهار نظر خانواده ها تهیه شده که با راه اندازی آن جامعه می تواند از این طریق با وزارت ورزش ارتباط داشته باشند.
 
وی با بیان اینکه شرط متاهل بودن برای کسب مجوز باشگاه داری حذف شد، افزود: همه باشگاه داران باید شیوه نامه انظباطی را امضا کنند و باید به داشتن اینترنت مجهز باشند.
 
عفراتی با بیان اینکه سازمان نظام ورزشی در حال شکل گیری است تا بتواند در اعطای مجوزها اقدام کند، گفت: ماساژورها زیر مجموعه باشگاه ها قرار دارند و مدارس ورزشی را نیز به باشگاهها ارائه می دهیم تا منفعت آن را باشگاه ببرد و مسئولیت آن بر عهده موسس باشگاه است.
 
وی با بیان اینکه پروژه های ورزشی درآمدزا نیست، افزود: 90 درصد باشگاههای کشور استیجاری است و در صورتی که اظهار نامه مالیاتی بدهند از پرداخت مالیات معاف هستند.
 
دبیر کمسیون ماده 5 وزارت ورزش و جوانان گفت: انواع رقص ار لحاظ شرعی در باشگاه ها محل اشکال دارد و جزو ورزش نیست، اما ورزش ایروبیک مورد تایید است چون یک ورزش بانشاطی بوده و موجب افزایش ضربان قلب نیز می شود.


منابع: باشگاه خبرنگاران / روزنامه خراسان