تبیان، دستیار زندگی
رسانه ای شدن حساب اینستاگرام قاتل ستایش اما مهری تأییدی بود بر این که دسترسی آزاد کودکان و نوجوانان به ماهواره و محتوای اینترنتی فاسد، اعم از سایت های پورن، شبکه های اجتماعی، دنیای بی پایان یوتیوب و... یکی از عوامل اصلی بروز جرم و جنایت این چنینی در سنین
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عکس های غیر اخلاقی در اینستاگرام قاتل ستایش!

رسانه ای شدن حساب اینستاگرام قاتل ستایش اما مهری تأییدی بود بر این که دسترسی آزاد کودکان و نوجوانان به ماهواره و محتوای اینترنتی فاسد، اعم از سایت های پورن، شبکه های اجتماعی، دنیای بی پایان یوتیوب و... یکی از عوامل اصلی بروز جرم و جنایت این چنینی در سنین پایین ٓحتی پیش از سن قانونی است.

فرآوری:ه-هدایتی-بخش اجتماعی تبیان
عکس های غیر اخلاقی در اینستاگرام قاتل ستایش!

بررسی اجمالی حساب اینستاگرام شخصیت اول تراژدی ستایش نشان می دهد دو محور س.. (شهوت) و خون (خشونت) زیربنای اغلب تصاویری است که در این حساب وجود دارد؛ دو محوری که در فاجعه غم انگیز ستایش بسیار پررنگ بودند و البته برای نوجوان 17ساله انباشت چنین حجم از خشونت و شهوت بسیار حیرت آور است، مگر آن که با محتوای فاسد «اینترنت آزاد» و «ماهواره» تغذیه شود.
فرضیات و گمانه زنی های مختلفی در این باره شکل گرفت که با بررسی صفحه اینستاگرام منتسب به متهم پرونده می توان برخی نشانه ها و علائم زمینه ساز بروز چنین جنایتی را مشاهده کرد، زنگ هشداری که شاید اگر این موارد پیش از این از طرف اطرافیان و والدین متهم مورد توجه قرار می گرفت می توانست از بروز این فاجعه جلوگیری کند.

متاسفانه کامنت هایی که برای این نوجوانی که اکنون به عنوان قاتل شناخته می شود، بسیار رکیک و غیر اخلاقی است البته عوامل بسیاری از جمله نظام آموزشی و اجتماع و رسانه ها و خانواده همگی مسئول بروز این حادثه خشن هستند. کامنت ها نشان می دهد که این نوجوان در شبکه ارتباطی ناسالمی حضور داشته است و مردم با کامنت هایی با الفاظ رکیک سعی داشتند که پرخاش خود را در قالب بدترین الفاظ اخلاقی برای این نوجوان گذاشته اند.

با بررسی حساب های کاربری که این فرد در صفحه اینستاگرام خود دنبال کرده (به اصطلاح رایج فالو شده) به راحتی مشاهده می کنیم که گالری کاملی از تصاویر و ویدئوهای مستهجن و تحریک کننده ای از مدل ها، بازیگران و افراد در اختیار این نوجوان قرار گرفته است.

پیشاپیش از درج برخی از تصاویر صفحه اینستاگرام متهم این جنایت عذرخواهی می کنیم اما به دلیل روشن شدن و بررسی ابعاد این موضوع مهم ناچار به انتشار برخی از این تصاویر شدیم.
 
یکی از نشانه های بارز در این حساب اینستاگرام، در اختیار داشتن اینترنت پرسرعت (که برای دانلود فیلم استفاده می شده است) و البته بدون نظارت والدین است مسئله ای که متهم سعی کرده به شکل واضحی با قرار دادن تصویری از سرعت اینترنت خود به آن اشاره کند.
در تصاویر دیگری اقدام به خودکشی و یا تمایل به این کار در صفحه اینستاگرام مشاهده می شود.

معلوم نیست که این فرد در گذشته اقدام به خودزنی و خودکشی داشته است، موضوعی که باید در تحقیقات انتظامی و قضایی مشخص شود.

عکس های غیر اخلاقی در اینستاگرام قاتل ستایش!

تصاویر دیگری نیز در این صفحه منتشر شده است که حکایت از رابطه با جنس مخالف دارد که با بررسی توضیحات تصاویر ظاهرا این رابطه به یک شکست عشقی منجر شده است، پست هایی که جای تامل بسیاری دارد و البته قابل انتشار نیست.
 
پست آخر متهم این پرونده که یک ماه قبل از وقوع جنایت در اینستاگرام قرار داده بود تصویری تکان دهنده است.

در توضیح این عکس فرد مذبور تمایل خود را به مشاهده فیلم های ترسناک نشان می دهد و از سایرین می خواهد یک فیلم با ژانر وحشت به او معرفی کنند!

عکس های غیر اخلاقی در اینستاگرام قاتل ستایش!

عالیه شکربیگی، عضو انجمن جامعه شناسی ایران و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در تحلیل صفحه اینستاگرام امیر، قاتل ستایش اظهار کرد: بنابر تصاویر این صفحه ای که منتسب به این پسر نوجوان است، به نظر می رسد که او در خانواده ای پرورش یافته که امکان آموزش مفاهیم خشونت و الفاظ تداعی کننده خشونت وجود داشته است و همچنین بنابر نشانه های موجود در صفحه امیر، اینگونه به نظر میرسد که او در این سن و سال شکست عشقی را هم تجربه کرده است. به عنوان نمونه تصویر رگ زدن دست و تجربه شکست عشقی در این سن و سال نشان می دهد که این نوجوان با مجموعه ای از اضداد در ذهن خود درگیر بوده است.

بنابر تصاویر این صفحه ای که منتسب به این پسر نوجوان است، به نظر می رسد که او در خانواده ای پرورش یافته که امکان آموزش مفاهیم خشونت و الفاظ تداعی کننده خشونت وجود داشته است و همچنین بنابر نشانه های موجود در صفحه امیر، اینگونه به نظر میرسد که او در این سن و سال شکست عشقی را هم تجربه کرده است

وی افزود: تجربه زندگی این نوجوان نشان می دهد که با بسیاری از مسایل از جمله فقر مالی، فقر عاطفی و معنوی در زندگی روبه رو بوده است. همچنین بر این باورم که حتی برخی از تصاویر این صفحه، از نیازها و کمبودهای جنسی این نوجوان خبر می دهد که البته در این سن ممکن است برای هر نوجوانی از هر پایگاه اجتماعی پیش بیاید.
این استاد جامعه شناسی ادامه داد: این نوجوان به نوعی یکی از قربانیان مسایلی مانند فقر اقتصادی و فقر فرهنگی بوده است چرا که با انتشار برخی از تصاویر، شرایط زیستی زندگی خود را به تصویر می کشد که تنها بوده و درون ناسالمی داشته که ناشی از تربیت و جامعه پذیری در سطح بسیار پایین است.
وی با اشاره به اولین تصویر منتشر شده در پیج این نوجوان گفت: اولین تصویری که این نوجوان منتشر کرده است عکس کودکی است که به ستایش دختر 6 ساله شباهت دارد بنابراین نشان می دهد که این فرد از مدت ها قبل به دلیل نیازهای جنسی به این دختر بچه فکر می کرده است.

عکس های غیر اخلاقی در اینستاگرام قاتل ستایش!

شکر بیگی ادامه داد: شاید واقعا هدف این پسر از ارتباط با ستایش قتل این کودک نبوده و در حین برخورد و ارتباط با این بچه شرایطی پیش آمده که مجبور به قتل ستایش شده اما به هر حال زنگ خطر آسیب های اجتماعی در کشور به صدا در آمده است؛ به ویژه در زندگی افرادی که در حاشیه شهر سکونت دارند و با مساله فقر اقتصادی و فرهنگی دست و پنجه نرم می کنند و دسترسی به آموزش های روانشناسانه و تربیتی ندارند.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به شخصه معتقدم باید این فرد را به عنوان یک مورد مطالعاتی در نظر بگیریم و رفتار و تصاویر منتشر شده در صفحه اینستاگرامش را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. در واقع مفاهیم ذهنی این نوجوان را تحلیل کنیم چون مسلما تصاویر منتشر شده نشان می دهد که این نوجوان درگیری و دغدغه ذهنی خود را در قالب تصاویر با مخاطبان خود به اشتراک گذاشته و در واقع این مسایل نشان می دهد که خود این نوجوان نیز قربانی تربیت غلط و مسایل حاشیه ای در زندگی و تنهایی ها بوده است.

عکس های غیر اخلاقی در اینستاگرام قاتل ستایش!

کامنت گذاران بی اخلاق

این عضو انجمن جامعه شناسی ایران در مورد کامنت هایی با الفاظ رکیک و مستهجن گفت: متاسفانه کامنت هایی که برای این نوجوانی که اکنون به عنوان قاتل شناخته می شود، بسیار رکیک و غیر اخلاقی است البته عوامل بسیاری از جمله نظام آموزشی و اجتماع و رسانه ها و خانواده همگی مسئول بروز این حادثه خشن هستند. کامنت ها نشان می دهد که این نوجوان در شبکه ارتباطی ناسالمی حضور داشته است و مردم با کامنت هایی با الفاظ رکیک سعی داشتند که پرخاش خود را در قالب بدترین الفاظ اخلاقی برای این نوجوان گذاشته اند. این پیام ها نشان می دهد که در جامعه ای زندگی می کنیم که با انحطاط اخلاقی مواجه است و در ارتباطات انسانی سطح پایینی را به خود اختصاص داده، به همین خاطر باید از سقوط اخلاق در جامعه نگران باشیم.
وی افزود: مصداق ها و سندهای جامعه مجازی به ما نشان می دهد که در ارتباط انسان ها چقدر انسجام و سلامت و سرمایه اجتماعی و اعتماد وجود دارد و ما همه این ها را از دست داده ایم، در جامعه ما عدم انسجام ارتباطی و اجتماعی به چشم می خورد و در واقع همه این ها مورد هجوم خشونت واقع شده است. همه نهادهای اجتماعی در بروز قتل ستایش مقصر هستند و تنها این نوجوان مقصر نیست زیرا اگر این فرد در جامعه بهتری رشد و تربیت یافته بود مسلما امروز شاهد بروز چنین حادثه ای نبودیم.


منابع: باشگاه خبرنگاران / آفتاب / رجا نیوز