تبیان، دستیار زندگی
روز جوان شاید یک بار دیگر نیازها و مشکلات سیل انبوه جوانان این مملکت را یاد مسئولان بیاورد و اینکه فرصت ها به سرعت از دست می روند و به تهدید تبدیل می شوند. پنجره جمعیتی که در اثر افزایش زاد و ولد در خلال سال های دهه ۶۰شمسی رخ داده بود به سرعت در حال بسته
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتماد را به نسل جوان امروزی برگردانید

روز جوان شاید یک بار دیگر نیازها و مشکلات سیل انبوه جوانان این مملکت را یاد مسئولان بیاورد و اینکه فرصت ها به سرعت از دست می روند و به تهدید تبدیل می شوند. پنجره جمعیتی که در اثر افزایش زاد و ولد در خلال سال های دهه 60شمسی رخ داده بود به سرعت در حال بسته شدن است.

فرآوری: ه-هدایتی-بخش اجتماعی تبیان
جوان

سال گذشته نماینده دبیرخانه شورای عالی جوانان کشور با بیان اینکه 12 میلیون نفر از مردم کشور در معرض آسیب هستند، گفت: افراد از سن 25 تا 29 سال به عنوان جوان تلقی می شود و اکنون حدود 10 میلیون نفر از جمعیت کشور جوان است. محمدتقی حسن زاده، از سن جوانی با عنوان سن آسیب یاد کرد! به طور کلی نگاهی که در میان مسئولان در مورد جوانان و برنامه ریزی برای آنها حاکم است نگاهی محتاطانه است. بلاتکلیفی، نگرانی و نگاهی گنگ نسبت به آینده باعث شده شادی و نشاط اجتماعی مطالبه اصلی و واقعی جوانان از مسئولان باشد.
جوان و نوجوان امروزی با طوفان های فراوانی روبرو است و فهم یکسانی از جامعه و محیط پیرامونی خویش، حتی با همسالان ندارد. هر جوانی به دنبال معنا و درک حقیقت و کشف حوادث گذشته و آینده است. جوان ایرانی ما، دارای ظرفیت ها و استعدادهای شگرفی است. در کنار این امکانات، پشتوانه تجارب گذشتگان را نیز پیش روی خویش دارد. اما برای دستیابی به آمال و آرزوهای خود با موانع فراوانی روبرو است و بعضاً رگه هایی از ناامیدی جسم و جان او را احاطه می کند.

زیاده طلبی، توقعات بیش از وسع، ناپختگی، انتظارات برآورده نشده، ناکامی های احتمالی از بزرگترین شاخصه های تهدید کننده جوان است. او دائماً به فکر استقلال رأی و اندیشه خویش تلاش می کند و تلاش دارد تا شغلی پیدا کند، مدارج تحصیلی را طی نماید، او حق دارد عاشق شود و چه بسا در این راه شکست سختی را متحمل شود.

نسلی که مجانی برای کسی کاری نمی کند

بینی نیاز نسل ما است. جوانان خوش بین، پدران واقع بین آینده کشور هستند. اداره آینده کشور و جامعه به جوانان خوش بین و واقع بین محتاج است. کشور به عناصر خردمند و هویت بخش نیازمند است. خاستگاه و منابع این کشور با حضور جوانان سخت کوش، خردجو و واقع بین رقم خواهد خورد. مدیریت بر دختر و پسر امروزی هنر ویژه ای می طلبد

نیاز امروز جوانان مثبت اندیشی، اعتماد کردن، مسئولیت پذیری و وارد کردن آنان به میدان است. اعتماد به جوانان سبب بروز خلاقیت و استعدادهای آنان می شود. تجربه نشان می دهد در جایی که به جوانان اعتماد شد آنان به خوبی خود را نشان دادند و تنها در این صورت است که جوان می تواند به خلاقیت و ابتکار که سبب نشاط و شادابی او می شود برسد. مقابل پارک ساعی داخل خیابان ولیعصر تهران تعدادی دختر و پسر دانشجو در حال رنگ کردن دیوارهای مقابل پارک و نقاشی روی آن هستند. پیرمرد و پیرزنی هم که از ظاهرشان مشخص است دل های جوانی دارند با آنها خنده و شوخی کرده و با هم صحبت می کنند. کمی که نزدیک می شوم متوجه می شوم در مورد کاری که این جوانان برای شهرداری و به سفارش آنها انجام می دهند از آنها سوال می کنند. پیرزن که مشخص است زن تحصیلکرده ای است به یکی از دخترها می گوید: من هم نقاش هستم. و دختر جوان در پاسخ او با خوشحالی او را به دوستش نشان می دهد و با هم ژس می گیرند. از مرسده یکی از دخترهای نقاش در مورد مبلغ دریافتی اش برای این کار می پرسم و او می گوید: خیلی کم است اما از بیکار ماندن بهتر است. یکی از پسرهای جوان که تا اینجا ساکت بوده وارد صحبت می شود و می گوید: به تازگی شهرداری تهران متوجه شده هنرمند داخلی هم در این مملکت وجود دارد و برای همین برای طراحی فضاهای شهری از نقاشی روی در و دیوار تا طراحی نشان های شهری به هنرمندان و افرادی که در این رشته ها در داخل کشور درس می خوانند رجوع می کند که جای تقدیر دارد، اما دستمزدی که برای این کار به ما می دهند بعضی وقت ها خنده دار است. در این لحظه پیرمرد با شنیدن صحبت های ما رو به همسرش می گوید: می بینی خانم؟ فقط ما و همنسل های ما بودند که مجانی کار کردیم! و پسر جوان که نامش یاسر است در پاسخ او می گوید: برای من سامان دادن به وضعیت مالی ام اولویت دارد! یاسر در پاسخ به این پرسش که به عنوان یک جوان چه درخواستی از دولت و مسئولان داری، می گوید: ما از مسئولان می خواهیم نشاط و شادی را به جوانان برگردانند. مریم دوست دیگرشان در تکمیل حرف های یاسر می گوید: شاد کردن دل این مردم و به ویژه جوانان هزینه های سنگینی برای دولت ندارد و بهتر است حالا که دولت ها در مورد مسائلی مانند اشتغال و ازدواج در ایران به دلیل بحران های اقتصادی به بن بست رسیده اند به همدلی و یکرنگی با مردم دست بزنند تا این خلأها را جبران کنند. تعامل و مشارکت اجتماعی می تواند گره بسیاری از مشکلات را باز کند. مرسده می گوید: به نظر من در کشوری که مردمش شاد هستند و روح زندگی در آن جاری است با وجود مشکلات و تنگناهای اقتصادی، مردم فعالانه برای رفع این مشکلات مبارزه می کنند. در این میان نباید بی اعتمادی وجود داشته باشد. اعتماد دوطرفه راه حل بسیاری از مشکلات و عبور از تنگناهاست. باید کوشید در کنار هم و با مشارکت هم بر مشکلات فائق آمد.
امروزه خانواده و حکومت در خصوص نسل جوان امروزی به یک باز مهندسی هدفمند و حرفه ای نیاز دارند. شاید با یک بیل بتوان جلوی یک جوی آب را گرفت، اما اگر مدیریت بر این امر نباشد چه بسا جلوی یک سیلاب را با پیل هم نتوان گرفت. حاکمیت امروز با نسلی روبرو است که امنیت و حفاظت کشور در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را باید در یک مرحله گذار بدست آنان سپرد. حفظ این امانت، نیازمند تربیت و اخلاقی کردن نسل امروزی است.

جوان ایرانی افق و امید آینده این آب و خاک است. کنترل توقعات، احساسات سازندگی و هدفمند کردن اندیشه ها و باورهای آنان، مسئولیت حکومت را صد چندان کرده است.

نیاز امروز جوانان مثبت اندیشی، اعتماد کردن، مسئولیت پذیری و وارد کردن آنان به میدان است. اعتماد به جوانان سبب بروز خلاقیت و استعدادهای آنان می شود. تجربه نشان می دهد در جایی که به جوانان اعتماد شد آنان به خوبی خود را نشان دادند و تنها در این صورت است که جوان می تواند به خلاقیت و ابتکار که سبب نشاط و شادابی او می شود برسد

جوان باید احساس مِهتری کند. حس ناتوانی و کِهترین و دشوارسازی محیط اطراف او اعتماد به نفس وی را تحلیل خواهد داد. اساتید، مربیان و معلمین تکلیف دارند، انرژی مثبت درونی او را تقویت و ترغیب نمایند و توانمندی های بالقوه آنان را در انظار عمومی و در چشم او بزرگ جلوه دهند و در کنترل و مهار توقعات بی حاصل و بی شمار او اعمال مدیریت کنند.

والدین باید بپذیرند که نسل امروز کاملاً متفاوت تر از خودشان است.

ذهن خوانی و قضاوت نادرست، تبعات جبران ناپذیر و بعضاً مخاطره آمیزی را می تواند برای نوجوان و جوان رقم زند. واکنش های کلامی و غیر کلامی مثبت می تواند ایمن ساز باشد. مفاهمه و همترازی با لسان جوان و نوجوان و ارتباطات دو سویه همراه با تحمل، صبر و بردباری زمینه ساز درک مشترک و کاهش تقابل طرفین خواهد شد.

پدران و مادران باید از سرمایه های کشور صیانت و حفاظت کنند و دریچه های امید را بر روی آنان بگشایند. جوانان بدانند عمر، سرمایه همیشگی و جاودانی نیست. جوانی، اگر آبیاری و حفاظت نشود در مقابل کوران حوادث و تلاطم طوفان خرد خواهد شد.

سرخوشی و نگاه سرخوشانه افت و بلیه یک جوان است. جوان باید بیاموزد که شخصیتی واقع بین و واقع نگر داشته باشد. خوش بینی نیاز نسل ما است. جوانان خوش بین، پدران واقع بین آینده کشور هستند. اداره آینده کشور و جامعه به جوانان خوش بین و واقع بین محتاج است. کشور به عناصر خردمند و هویت بخش نیازمند است. خاستگاه و منابع این کشور با حضور جوانان سخت کوش، خردجو و واقع بین رقم خواهد خورد. مدیریت بر دختر و پسر امروزی هنر ویژه ای می طلبد.

همه دلسوزان در حوزه های مختلف آموزشی، فرهنگی و کانون های بزرگ خانه و مدرسه، حوزه و دانشگاه باید برای نیل به این هدف والا پوست اندازی جدیدی نمایند.

مجاهدت در این مسیر، صبر و متانت می خواهد. جوان امروزی را باید در این مسیر سخت و زمخت، یاریگر باشیم و جوان امروزی باید سپاسگزار و قدرشناس بزرگان جامعه خویش باشد.


منابع: آرمان / فرارو