تبیان، دستیار زندگی
با پیش بینی ظرفیت سالانه یک میلیون تن تولید؛کلنگ احداث اولین مرکز بازیافت پسماندهای ساختمانی و عمرانی تهران زده شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید سیمان و ماسه از پسماندها

با پیش بینی ظرفیت سالانه یک میلیون تن تولید؛کلنگ احداث اولین مرکز بازیافت پسماندهای ساختمانی و عمرانی تهران زده شد

بخش اجتماعی تبیان
سیمان

کلنگ احداث اولین مرکز بازیافت پسماندهای ساختمانی و عمرانی شهر تهران با حضور مدیران شهری، سرمایه گذاران داخلی، رئیس کمیته عمران شورای شهر ، معاون فرمانداری ، رئیس محیط زیست و رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در آبعلی بر زمین زده شد.

مجتبی عبدالهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران در مراسم کلنگ زنی احداث اولین مرکز بازیافت پسماندهای ساختمانی و عمرانی شهر تهران، اعلام کرد : روزانه 50 هزار تن آوار ساختمانی در شهر تهران تولید می شود که سال ها است این میزان خاک و نخاله دفن می شود.
عبدالهی یکی از عمده دلایل تولید نخاله های ساختمانی را اشکال موجود در عمر ساختمان ها عنوان کرد و گفت: متوسط عمر ساختمان های تهران بین 25 تا 30 سال است است که این میزان در مقایسه با عمر 100 ساله ساختمان ها در سایر کشورهای توسعه یافته کم است به طوری که آنها تنها اجازه تعمیر ساختمان را دارند و رو برداری نمی شود اما در ایران بعد از 30 سال می گویند خانه کلنگی شده است.
معاون شهردار تهران، مصالح ساختمانی را ذخایر ملی کشور خواند و گفت : تولید مصالح از سیمان، ماسه ، خاک است که از معادن زیر زمینی تولید شده و دارای ارزش ملی است که متاسفانه شاهد تخریب شدید آن هستیم.
وی به اولین مرکز بازیافت پسماندهای ساختمانی و عمرانی شهر تهران با مشارکت صد در صدی بخش خصوصی اشاره و اظهار کرد : این مجموعه با ظرفیت روزانه 1300 تا 3300 تن طی یک سال و نیم تا دو سال آینده به بهره برداری می سد و بدین ترتیب می تواند سالانه یک میلیون تن نخاله ساختمانی و آوار را استمهال کرده و امکان مصرف دوباره آن را فراهم کند.
معاون خدمات شهری شهرداری تهران همچنین از قرارداد ساخت دومین مرکز بازیافت پسماندهای ساختمانی و عمرانی شهر تهران طی یکماه آینده با شرکت شهریار خبر داد و گفت: این قرارداد با ظرفیت 3700 تن بسته می شود تا بدین ترتیب ، توان بازگردادن نخاله و آوار ساختمانی به چرخه مصرف در شهر تهران با دو مجموعه روزانه به هفت هزار تن برسد.

تهران روزانه 15 میلیون نخاله ساختمانی دارد

معاون خدمات شهری شهرداری تهران همچنین از قرارداد ساخت دومین مرکز بازیافت پسماندهای ساختمانی و عمرانی شهر تهران طی یکماه آینده با شرکت شهریار خبر داد و گفت: این قرارداد با ظرفیت 3700 تن بسته می شود تا بدین ترتیب ، توان بازگردادن نخاله و آوار ساختمانی به چرخه مصرف در شهر تهران با دو مجموعه روزانه به هفت هزار تن برسد

مدیر پروژه احداث اولین مرکز بازیافت پسماندهای ساختمانی و عمرانی شهر تهران با بیان اینکه تهران روزانه 15 میلیون نخاله ساختمانی دارد، اظهار کرد: زائدات ناشی از آوار و نخاله ساختمانی باید با تفکیک شن و ماسه به چرخه تولید برگردد اما تا پیش از این ، تکنولوژی برای تفکیک گچ ، آهک و ماسه وجود نداشت و امروز با خرید این تکنولوژی امکان جداسازی، دانه بندی و تولید مصالح به سیمان کمتر را در اختیار داریم.
محمدرضا اسماعیلی اعلام کرد : فاز اول این پروژه در یکسال و فاز دوم بهره برداری در 16 ماه تعریف شده به طوری که با سرمایه گذاری 80 میلیارد تومان ظرف 28 ماه اولین مرکز بازیافت پسماندهای ساختمانی و عمرانی شهر تهران به طور کامل بهره برداری می شود.
وی با تاکید بر اینکه تمامی استانداردهای محیط زیستی در این پروژه رعایت می شود، خاطر نشان کرد: تمامی تجهیزات و روند عملیات در فضای 18 هزار متر مربع مسقف صورت می گیرد و بدین ترتیب همه آلایندگی و غبارات فیلتر می شود.
مدیر پروژه احداث اولین مرکز بازیافت پسماندهای ساختمانی و عمرانی شهر تهران از تعهد رعایت استاندارد صدا برای این مجموعه خبر داد و گفت: بر اساس این تعهد میزان استاندارد صدا زیر 40 دسی بل در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه شهر های بزرگ کشور باید هر چه سریعتر از تهران برای راه اندازی مرکز بازیافت پسماندهای ساختمانی و عمرانی الگو برداری کنند، اعلام کرد : متاسفانه آمارها نشان می دهد روزانه در شهر مشهد 8 میلیون تن ، در شهر کرج هشت میلیون تن و در شهر قم 3 میلیون تن نخاله ساختمانی تولید می شود که باید به فکر بازگردادن آن به چرخه تولید بود.

الگوی بی . او . او برای خط 8 و 9 مترو هم پیاده شود

رئیس کمیته عمرن شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سرمایه گذاری بخش خصوصی به روش بی . او. او در پروژه احداث اولین مرکز بازیافت پسماندهای ساختمانی و عمرانی شهر تهران، ابراز امیدواری کرد که الگوی بی . او . او برای خط 8 و 9 مترو هم پیاده شود.
اقبال شاکری ، احداث اولین مرکز بازیافت پسماندهای ساختمانی و عمرانی شهر تهران را اقدامی منحصر به فرد عنوان کرد و افزود: با مشارکت بخش خصوصی نخاله های مزاحم چند میلیارد برای شهر تهران درآمد به همراه خواهد داشت.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه باید دست سرمایه گذار بخش خصوصی را به گرمی فشرد، پیشنهاد کرد: درراستای تشویق سرمایه گذار فهیم و غیور داخلی ،شهرداری طی قراردادی خرید بخشی از تولیدات این مرکز را تضمین کند.
بدین ترتیب کلنگ احداث اولین مرکز بازیافت پسماندهای ساختمانی و عمرانی شهر تهران در آبعلی در حالی بر زمین زده شد که سرمایه گذار این پروژه در روزهای اخیر برای اولین بار موفق به دریافت جایزه کیفیت محیط زیستی برای ساخت زباله سوز تهران شد.


منبع :تهران سما